Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Istapp skrev (2 timer siden):

Hvor lenge får egentlig DV være i Norge sammenhengende? Har han plutselig og sånn diskré fått permanent opphold (for det finnes ikke forskjell på reglene for oppholdstillatelse for han versus andre dødelige vel?)

Siden han er en privatperson har vi vel strengt talt ikke krav på å bli opplyst om det.

Og han er jo tross alt gift med en nordmann og har vært i et forhold i mange år nå. Så det behøver jo heller ikke å være noen forskjellsbehandling hvis han faktisk har fått permant oppholdstillatelse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Han nok ikke ha fått permanent oppholdstillatelse enda - hvis det ikke er gjort unntak for kongefamilien. 

Hvorfor ikke? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
rebella81 skrev (1 time siden):

Du marihønepøne, poenget med å dra frem håret til MM nok en gang var å få frem, i mine øyne, at dette ikke er hovedpoenget. Tenkte jeg da 😅

Det er et minefelt å gå inn i, for mange er glade i MM og ære være det, og mange andre er også syke og har erfaringer med sykdom, og synes det er sårt og vondt å oppleve at noen plukker på noen som er syke. 

Så poenget er faktisk ikke om hun har riktig type sveis eller ei, men om hva kongehuset er og skal gi oss. Jeg hadde håpa på en diskusjon rundt det. Når jeg diskuterer dette temaet IRL vil jeg si at flere tar til orde for avvikling. En del synes de er «så fine», men sier i samme åndedrag at de ikke hadde vært fullt så fine hvis MBH hadde vært et kjødelig førstefødt barn av HM. De priser seg òg lykkelig for at Durek ikke blir noen dronninggemal, men synes kongedømme er «ok». Når jeg problematiserer litt mer rundt personlig egnethet til de som skal bekle rollene, er de ikke uenige, og sier gjerne at dette har de ikke spekulert så veldig på. 
Greit nok. 
Men det viktigste, synes jeg, er hvorvidt det er riktig at en person skal fødes inn i en rolle som tronfølger. 
Er dette virkelig riktig? Ja, jeg vet man kan velge å abdisere, men la oss si at negativ sosial kontroll når nye høyder hvis man velger å dypt skuffe hele familien og halve folket. 

Marius, Durek og hva dine venner mener om Kongehuset har absolutt ingenting med håret til Mette-Marit å gjøre. Og mener du virkelig seriøst at hennes valg av sveis, som jeg aldri har hørt noen som helst annen enn dere her inne si noe negativt om, er riktig utgangspunkt for en diskusjon om hva Kongehuset er og skal gi oss? 

Sveisen hennes kritiseres her i side opp og side ned gang på gang og jeg er i min fulle rett til å svare på det. Og hvorvidt jeg er syk selv, er pårørende, helsepersonell eller frisør er totalt likegyldig og kom ikke her og si at jeg bare synes det er litt "sårt" at dere plukker på noen som er syke. At fancy oppsatt hår eller en kort stylet sveis er håpløst når man må hvile jevnlig er et faktum enten du liker det eller ei og det vet vi altså at Mette-Marit innimellom må når hun er med på ting. Antakelig har hun måttet det lenger enn vi har visst at hun har vært syk engang.

Og i samme slengen, til dere som synes det er galt at hun bruker langermede kjoler uten utringning til galla. Nok en gang: hun er syk. Hun har en sykdom som kan gi hudsymptomer og ikke minst kan medisinene hennes gi det. Og dere hadde klaget like mye om ikke mer på at hun prøvde å få sympati eller hva enn hvis hun hadde stilt med en utringning full av synlige utslett. 

Forøvrig oppførerer mange av dere dere som en ulveflokk som har fått ferten av blod. Det ville ikke endret noe som helst om Mette-Marit hadde hatt en annen hårsveis og billigere kjoler og om Ingrid Alexandra hadde brukt andre sko og valgt å studere i Bergen. Valgene deres hadde blitt kritisert akkurat like mye og det vet dere godt. Og jeg kan ikke fatte at dere lar dere synke ned på et slikt nivå hvis det virkelig er avvikling av monarkiet dere ønsker. Det finnes massevis av vektige argumenter for det uten å vitse om at Sverre Magnus har startet enkeltmannsforetak for å lage samme type filmer som broren, beskylde kongefamilien for å reise med ulovlige pass eller overstyre Mette-Marits spesialister på hvordan sykdommen hennes arter seg eller komme med den evinnelige hintinga om at noen vet at Ingrid Alexandra doper seg eller ligger rundt uten å noensinne ville si noe mer. Skjerp dere. 

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Gjest Sur sitron
Skrevet
Marihønepøne skrev (49 minutter siden):

Siden han er en privatperson har vi vel strengt talt ikke krav på å bli opplyst om det.

Og han er jo tross alt gift med en nordmann og har vært i et forhold i mange år nå. Så det behøver jo heller ikke å være noen forskjellsbehandling hvis han faktisk har fått permant oppholdstillatelse. 

Det kommer helt an på hvor mange år han har bodd her. Tiden som gift og tiden man har oppholdt seg i landet skal til sammen utgjøre minst 7 år, trodde jeg. Trodde ærlig talt ikke han hadde bodd her så lenge, men kan være jeg tar feil. 

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (4 timer siden):

Det kommer helt an på hvor mange år han har bodd her. Tiden som gift og tiden man har oppholdt seg i landet skal til sammen utgjøre minst 7 år, trodde jeg. Trodde ærlig talt ikke han hadde bodd her så lenge, men kan være jeg tar feil. 

La inn svaret i ML/DV-tråden

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 1
Skrevet
Marihønepøne skrev (5 timer siden):

Marius, Durek og hva dine venner mener om Kongehuset har absolutt ingenting med håret til Mette-Marit å gjøre. Og mener du virkelig seriøst at hennes valg av sveis, som jeg aldri har hørt noen som helst annen enn dere her inne si noe negativt om, er riktig utgangspunkt for en diskusjon om hva Kongehuset er og skal gi oss? 

Sveisen hennes kritiseres her i side opp og side ned gang på gang og jeg er i min fulle rett til å svare på det. Og hvorvidt jeg er syk selv, er pårørende, helsepersonell eller frisør er totalt likegyldig og kom ikke her og si at jeg bare synes det er litt "sårt" at dere plukker på noen som er syke. At fancy oppsatt hår eller en kort stylet sveis er håpløst når man må hvile jevnlig er et faktum enten du liker det eller ei og det vet vi altså at Mette-Marit innimellom må når hun er med på ting. Antakelig har hun måttet det lenger enn vi har visst at hun har vært syk engang.

Og i samme slengen, til dere som synes det er galt at hun bruker langermede kjoler uten utringning til galla. Nok en gang: hun er syk. Hun har en sykdom som kan gi hudsymptomer og ikke minst kan medisinene hennes gi det. Og dere hadde klaget like mye om ikke mer på at hun prøvde å få sympati eller hva enn hvis hun hadde stilt med en utringning full av synlige utslett. 

Forøvrig oppførerer mange av dere dere som en ulveflokk som har fått ferten av blod. Det ville ikke endret noe som helst om Mette-Marit hadde hatt en annen hårsveis og billigere kjoler og om Ingrid Alexandra hadde brukt andre sko og valgt å studere i Bergen. Valgene deres hadde blitt kritisert akkurat like mye og det vet dere godt. Og jeg kan ikke fatte at dere lar dere synke ned på et slikt nivå hvis det virkelig er avvikling av monarkiet dere ønsker. Det finnes massevis av vektige argumenter for det uten å vitse om at Sverre Magnus har startet enkeltmannsforetak for å lage samme type filmer som broren, beskylde kongefamilien for å reise med ulovlige pass eller overstyre Mette-Marits spesialister på hvordan sykdommen hennes arter seg eller komme med den evinnelige hintinga om at noen vet at Ingrid Alexandra doper seg eller ligger rundt uten å noensinne ville si noe mer. Skjerp dere. 

Takk! 

Jeg er imot monarkiet fordi jeg mener det er feil å ha arvelige posisjoner, selv om de bare er symbolske. 

Å slarve over hundrevis av sider om kongefamiliens utseende, livsvalg, sykdomshistorie, feil humør ved offentlige opptredener og feil frekvens på ditto, gir ingen kred. 
takk igjen til @Marihønepøne for et godt, saklig og poengtert innlegg. 

(lener meg tilbake og venter på «men, apanasjen!» og «JEG har alktid håret oppsatt»)

• Liker 4
  • Nyttig 9
Gjest Sur sitron
Skrevet
Marihønepøne skrev (13 timer siden):

Dere som diskuterer, eller snarere kritiserer håret til Mette Marit (igjen og igjen og igjen...). Kanskje dere burde huske at dama er syk? 50+ og blond eller ikke, det er vanskelig å legge seg nedpå med fancy oppsatt hår og pynt bak. Kort hår blir flatt. Langt relativt flatt hår er eneste valget man har hvis det skal kunne se greit ut på 5 minutter etterpå. Jeg snakker av erfaring. 

Dette er det tåpeligste innlegget jeg har lest på lenge. Legge seg nedpå? Hun jobber når hun er frisk til det og det er ifm hennes jobb som en av landets best betalte for sin rolle som norges kronprinsesse at vi kommenterer hennes valg av klær og frisyrer - samt jobb-utførelse. Hjelpe meg - skal vi ikke kunne kommentere/kritisere/vurdere/si vår mening siden damen har dager hun er for syk til å jobbe?

Hun har folk ansatt til å ta seg av utseendet sitt. Det er ikke hun som steller håret og sminker seg - det er profesjonelle ansatte som tar seg av det, Og tror du virkelig hun stiller på jobb de dagene hun er sengeliggende?

Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Dette er det tåpeligste innlegget jeg har lest på lenge. Legge seg nedpå? Hun jobber når hun er frisk til det og det er ifm hennes jobb som en av landets best betalte for sin rolle som norges kronprinsesse at vi kommenterer hennes valg av klær og frisyrer - samt jobb-utførelse. Hjelpe meg - skal vi ikke kunne kommentere/kritisere/vurdere/si vår mening siden damen har dager hun er for syk til å jobbe?

Hun har folk ansatt til å ta seg av utseendet sitt. Det er ikke hun som steller håret og sminker seg - det er profesjonelle ansatte som tar seg av det, Og tror du virkelig hun stiller på jobb de dagene hun er sengeliggende?

Mange kroniske lidelser fungerer ikke slik. Alle som ikke skjønner hva @Marihønepøne snakker om er veldig heldige.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (6 timer siden):

Du siterer meg, hagler på med «dere» og avslutter med «skjerp dere». Jeg har ikke noe behov for å skjerpe meg, jeg har kun prøvd å forstå denne kongehus eller ikke-diskusjonen fra forskjellige hold. Jeg har ikke påstått noe av det du aser opp om her.
Jeg er helt enig i at det er grenser for hva de skal motta av kritikk rundt utseende (kroppsfasong, kjoler som får en til å se gravid ut, osv, som er komplett unødvendig kritikk). Jeg bryr meg, nok en gang ikke, om den sveisen til MM, og ser det var klønete å ta det med da dette tirrer så veldig. Jeg synes dog det er helt riktig å problematisere om det er riktig at det «heldige» søskenet i familien, dere vet han som får bestemme over livet sitt selv og «finne sin egen vei», skal kunne benytte sin familiære tilknytning til de kongelige i kommersiell hensikt eller ikke. Det er noe annet enn fjas om hvorvidt han skal lage samme filmer som halvbroren? Jeg har ikke sett at noen har skrevet om dette. 

Hinting og rykter vil det alltid være, uten at man kan si noe mer og dermed «skjerpe seg», som du ber om. Det er dessverre en del av pakka for de kongelige og øvrige kjente mennesker.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden heter "Kongehuset" og ikke "Vi som ønsker avvikling av Kongehuset". 

Jeg har alltid likt å følge med på hva de har på seg, og det interesserer meg. Denne hårfrisyren til Mette-Marit er jeg enig i at har blitt diskutert ihjel nå, men hva de har på seg her og der ser jeg ikke noe problem med å diskutere. Så lenge man unngår å bli nedlatende og ufin så ser jeg virkelig ikke problemet i det hele tatt. At man diskuterer SMs ENK ser jeg ikke problemet med, at man diskuterer studiestedet til IA ser jeg ikke problemet med. Får inntrykk av noen innlegg lengre opp at man kun skal diskutere avvikling eller ikke av monarki. Diskuter gjerne det hvis dere vil, men la nå folk diskutere en kjole også innimellom. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (34 minutter siden):

Tråden heter "Kongehuset" og ikke "Vi som ønsker avvikling av Kongehuset". 

Jeg har alltid likt å følge med på hva de har på seg, og det interesserer meg. Denne hårfrisyren til Mette-Marit er jeg enig i at har blitt diskutert ihjel nå, men hva de har på seg her og der ser jeg ikke noe problem med å diskutere. Så lenge man unngår å bli nedlatende og ufin så ser jeg virkelig ikke problemet i det hele tatt. At man diskuterer SMs ENK ser jeg ikke problemet med, at man diskuterer studiestedet til IA ser jeg ikke problemet med. Får inntrykk av noen innlegg lengre opp at man kun skal diskutere avvikling eller ikke av monarki. Diskuter gjerne det hvis dere vil, men la nå folk diskutere en kjole også innimellom. 

det jeg reagerer på, er den ensidige negativiteten. Når alt blir stygt, dumt for mye for lite, det være seg utdanning eller representasjon, så benytter jeg meg retten til å si ifra om at jeg synes det er lite konstruktivt.

• Liker 12
Skrevet

Slike plagg må være tilpasset og man må kunne bære plagget, hvis ikke ser det bare ut som man har kledd seg ut.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg blir rett og slett litt "sur" når jeg ser kongen og dronningen omgås Durek Verret jeg nå. https://www.seher.no/kjendis/pa-hemmelig-ferie-sammen/83314430

Jeg syns ikke en fyr som går rett i strupen på "alle nordmenn" gjør seg sammen med de arbeidende kongelige rett og slett. Han har fornærmet hele kongeriket. Bryr de seg ikke om det? Så lenge de aldri uttaler at de tar avstand fra noe som helst han sier, så tror jeg etterhvert at det er litt "samma for dem". 

• Liker 15
  • Nyttig 19
Skrevet (endret)
Isild skrev (10 minutter siden):

Jeg blir rett og slett litt "sur" når jeg ser kongen og dronningen omgås Durek Verret jeg nå. https://www.seher.no/kjendis/pa-hemmelig-ferie-sammen/83314430

Jeg syns ikke en fyr som går rett i strupen på "alle nordmenn" gjør seg sammen med de arbeidende kongelige rett og slett. Han har fornærmet hele kongeriket. Bryr de seg ikke om det? Så lenge de aldri uttaler at de tar avstand fra noe som helst han sier, så tror jeg etterhvert at det er litt "samma for dem". 

Kjente på det der sjøl. En respektløs type som alltid brøyter seg frem. Vet ikke om de ser det vi ser, egentlig? De gir ikke inntrykk av at de er obs på det.

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest pop up bruker
Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Med tanke på all krtikk, med rette, som har kommet mot han basert på hvordan han har opptrådd i sosiale medier og tidligere handlinger, syns jeg også det er rart at kongen og dronningen så åpenlyst omgås han som om ikke noe skal ha skjedd. 

Jeg skjønner at de ikke kan nekte å møte han, for da vil vel ikke ML møte dem, men han er jo helt klart inne i varmen hos kongefamilien, og de syns det er helt ok å vise det. 

Det tenker jeg viser at de enten ikke bryr seg om hva han har gjort og sier, eller at de ikke skjønner hvordan det ser ut. 

Skrevet

Jeg tenker at det viktigste der i gården, og det gjelder hele gjengen, er å glatte over og vise en vellykket fasade. Alt annet er underordnet.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
pop up bruker skrev (6 minutter siden):

Med tanke på all krtikk, med rette, som har kommet mot han basert på hvordan han har opptrådd i sosiale medier og tidligere handlinger, syns jeg også det er rart at kongen og dronningen så åpenlyst omgås han som om ikke noe skal ha skjedd. 

Jeg skjønner at de ikke kan nekte å møte han, for da vil vel ikke ML møte dem, men han er jo helt klart inne i varmen hos kongefamilien, og de syns det er helt ok å vise det. 

Det tenker jeg viser at de enten ikke bryr seg om hva han har gjort og sier, eller at de ikke skjønner hvordan det ser ut. 

Jeg tror jo det er så enkelt at det handler om å holde familien samlet nå, og så er Durek med på lasset fordi han er gift med prinsessa. Vet ikke om det er noe midt i mellom her, men heller enten eller. Enten viser de seg samlet eller så er Märtha utelatt pga Durek og kontroversene. Hun vil nok neppe dra på tur med dem uten Verrett. Det kan de ikke risikere nå, er allerede nok støy rundt dem.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning.
  • Nyttig 2
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at det viktigste der i gården, og det gjelder hele gjengen, er å glatte over og vise en vellykket fasade. Alt annet er underordnet.

Yes, nemlig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
pop up bruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp! De siste rantene hans står også uimotsagt, og det fremstår som at de ikke bryr seg. Han er ikke bare LITT kontroversiell, han snakker på vegne av kongen vår, det er så spesiellt som det får blitt:  ("We in our family thinks", "De kongelige er de eneste som forstår meg her i landet", og aller værst var vel da han sa at han og kongen sammen skulle ta tak i alle som hadde utsatt DV for rasisme osv)

Som deg har jeg full forståelse for at de vil ha et forhold til ML, men det begynner å bli veldig forvirrende at de ikke tar offentlig avstand fra uttalelser og påstander fra Verret.  

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Jeg tror jo det er så enkelt at det handler om å holde familien samlet nå, og så er Durek med på lasset fordi han er gift med prinsessa. Vet ikke om det er noe midt i mellom her, men heller enten eller. Enten viser de seg samlet eller så er Märtha utelatt pga Durek og kontroversene. Hun vil nok neppe dra på tur med dem uten Verrett. Det kan de ikke risikere nå, er allerede nok støy rundt dem.

Det er nok sånn. De ønsker (og trenger) å stå samlet. Jeg skulle bare så veldig gjerne ønske meg at kongen fant noen velvalgte ord om at "Alle" nordmenn er selvsagt ikke sånn og sånn, det er Durek Verrets oppfattelse. 

Kongen er flink til å uttrykke seg, og jeg er helt sikker på at han hadde klart å vise avstand til at DV fornærmer hele det norske folk og vår være måte - og samtidig understreke at det ikke handler om noe i det personlige forholdet til svigersønnen. 

Blir svigersønnen pottesur for det, så får det bare være tenker jeg. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...