Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Kvittre skrev (2 timer siden):

Spiller det noen rolle, du aner jo ikke om sweetheaven har greie på kunsteriske kister engang? 

Sonjas smak og behag medfører ikke at unntaksbestemmelsen kan benyttes.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sweetheaven skrev (1 time siden):

Din debattskikk fremstår som uredelig, når du snakker om Snøhetta, i tillegg til å linke til det, anklager du kongefamilien for lovbrudd, enda du ikke har noe dokumentasjon for dine påstander. Når du blir konfrontert med dine påstander henviser du til en sak som er 5 år gammel, som for øvrig ble besluttet av hoffet og ikke kongefamilien selv. 

Konsekvensene av saken som er 5 år gammel førte til at hoffet ville gå gjennom vedtaket og innlede en dialog med kommunal- og moderniseringsdepartmentet for å sikre at de fulgte regelverket for fremtidige kjøp. Altså mer juridisk bistand. 

Til slutt er det ikke de kongelige selv som tar disse beslutningene og vurderer det juridiske bak slike avgjørelser. 

Du vet at kongehuset er hoffets arbeidsgiver? Det er kongehuset som anskaffer seg det de trenger og fakturaene går til det norske kongelige slott.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Istapp skrev (5 minutter siden):

Du vet at kongehuset er hoffets arbeidsgiver? Det er kongehuset som anskaffer seg det de trenger og fakturaene går til det norske kongelige slott.

Og pengene kommer fra våre skattepenger - så det bør absolutt være i alles interesse at slike kontrakter går riktig for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (1 minutt siden):

Du antar automatisk at denne advokaten sitter på fasiten, men dette er jo en bestemmelse som gir rom for tolkning, så det at noen utenfor hoffet har en annen mening, er jo bare en mening.

Du fremstiller det som en endelig fasit, en dom, men det er jo bare en mening.

Du må være litt mer kritisk til det du leser, og mindre påståelig om ting du ikke har forstått.

Ja, vi skal være kildekritiske. Jeg har derfor lest på Lovdata.no og til forarbeidene for loven om offentlige anskaffelser og lest nærmere om når tid unntaksbestemmelsene kan benyttes. Som advokaten det vises til over fremmer, så har slottet ikke grunngitt tilstrekkelig for hvorfor unntaksbestemmelsen er brukt. Det er som sagt tidligere ingen grunn i verden til å konkludere med at kun Snøhetta kan bistå i sarkofag utformingen. Ønsker om at Snøhetta skal lage den er ikke lovlig grunn. Slottet skal lyse ut anbudskonkurranse for et slikt oppdrag til en slik kostnad.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Istapp skrev (25 minutter siden):

Selv om kongehuset er det øverste organet, så er hoffet den administrative delen som tar seg av det praktisk arbeidet og beslutninger. Kongeparet selv er heller ikke direkte involvert i slike prosesser. Det er også hoffets rolle å sørge for at slike prosesser faktisk skjer i tråd med alle juridiske regler - ikke kongeparets. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellinoor skrev (1 time siden):

Du antar automatisk at denne advokaten sitter på fasiten, men dette er jo en bestemmelse som gir rom for tolkning, så det at noen utenfor hoffet har en annen mening, er jo bare en mening.

Du fremstiller det som en endelig fasit, en dom, men det er jo bare en mening.

Du må være litt mer kritisk til det du leser, og mindre påståelig om ting du ikke har forstått.

Når man vet at de har unnlatt å følge spillereglene tidligere så tenker man jo at det kan skje igjen?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving

https://www.seher.no/kongelig/soker-ryddegutt/82048032

https://www.seher.no/kongelig/vil-vartes-opp-hjemme/82052675

I disse to artiklene er det linket til jobbannonser for arbeid som tilknyttes Kronprinsparet. Overskriftene er jo i kjent SeogHør ånd, men innholdet er interessant. Det er jo frivillig å søke, naturlig nok, men jeg synes kravene er svært høye og lite avgrensede. 

Dersom du skal være Driftskoordinator på Skaugum Hovedgård, hvorfor innbefatter det reisevirksomhet? Gården  står jo på samme sted….I tillegg må du påregne å jobbe til alle døgnets tider. 

I artikkelen om stillingen som servitør fremgår det de samme voldsomme kravene. Her er det noe mer forståelig med jobbing til ulike tider, men også her må reisevirksomhet påregnes. 

Begge stillingene legger opp til en forståelse av at du blir som en gammeldags tjener, der du er forventet å hoppe når du blir bedt om det. 

I artikkelen skrives det at kronprinsparet både har offentlige og private arrangementer. Jeg lurer litt på hvordan det skilles mellom utgifter til offentlige arrangementer og det som er i privat regi. Det bør jo ikke belastes samme konto. 

Problemet med de siste måneders hendelser er at forståelsen av Kronprinsparet som folkelige har forvitret. De er portrettert i regnjakker i skog og mark, interessert i folk flest, joviale og empatiske, men det de fremviser nå gir et annet bilde. Artiklene og stillingsannonsene fyller ut det bildet. 

Jeg tror det er lettere å akseptere Kongeparets privilegier og opphøyethet fordi de aldri har forsøkt å fremstille seg som folkelige. De har også forstått at for å fortjene opphøyethet så må man også føre seg med verdighet. Selv om Sonja var en kvinne av folket har hun likevel ført seg som en kongelig. 

Hvor der gikk galt for kronprinsparet er et større spørsmål. De har jo bydd mer på seg selv, fremstått som folkelige og vanlige folk. Jeg har tenkt at det er veien å gå for er moderne kongehus, men mulig de mistet noe å veien. Jeg har vært inne på det skillet de har forsøkt å dra mellom privat og jobb, der særlig det å se på gjerningen som en jobb, kanskje også har bidratt til at det blir vanskeligere å akseptere privilegiene og opphøyetheten. Kanskje må man det for å orke å stå i rollen? 

Det har vært pussig å bivåne disse representasjonsoppdragene, der de feks får jubel og de vinker tilbake. Det oppleves som merkelig at man behandler dem sånn. Hvorfor skal vi bejuble noen som egentlig er helt vanlige folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Eyr skrev (5 timer siden):

Når man vet at de har unnlatt å følge spillereglene tidligere så tenker man jo at det kan skje igjen?

Det er så sant det du sier: De brøt loven i 2018, da er det litt merkelig at de ikke er mer forsiktige nå. 

Men skjønner jo at det sikkert er litt stas å benytte Snøhetta som er verdensberømte. Synd når det finnes mange flotte arkitekter i landet - som ikke får sjans til å vise hvordan de kunne løst oppgaven. 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
NordreSving skrev (25 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/soker-ryddegutt/82048032

https://www.seher.no/kongelig/vil-vartes-opp-hjemme/82052675

I disse to artiklene er det linket til jobbannonser for arbeid som tilknyttes Kronprinsparet. Overskriftene er jo i kjent SeogHør ånd, men innholdet er interessant. Det er jo frivillig å søke, naturlig nok, men jeg synes kravene er svært høye og lite avgrensede. 

Dersom du skal være Driftskoordinator på Skaugum Hovedgård, hvorfor innbefatter det reisevirksomhet? Gården  står jo på samme sted….I tillegg må du påregne å jobbe til alle døgnets tider. 

I artikkelen om stillingen som servitør fremgår det de samme voldsomme kravene. Her er det noe mer forståelig med jobbing til ulike tider, men også her må reisevirksomhet påregnes. 

Begge stillingene legger opp til en forståelse av at du blir som en gammeldags tjener, der du er forventet å hoppe når du blir bedt om det. 

I artikkelen skrives det at kronprinsparet både har offentlige og private arrangementer. Jeg lurer litt på hvordan det skilles mellom utgifter til offentlige arrangementer og det som er i privat regi. Det bør jo ikke belastes samme konto. 

Problemet med de siste måneders hendelser er at forståelsen av Kronprinsparet som folkelige har forvitret. De er portrettert i regnjakker i skog og mark, interessert i folk flest, joviale og empatiske, men det de fremviser nå gir et annet bilde. Artiklene og stillingsannonsene fyller ut det bildet. 

Jeg tror det er lettere å akseptere Kongeparets privilegier og opphøyethet fordi de aldri har forsøkt å fremstille seg som folkelige. De har også forstått at for å fortjene opphøyethet så må man også føre seg med verdighet. Selv om Sonja var en kvinne av folket har hun likevel ført seg som en kongelig. 

Hvor der gikk galt for kronprinsparet er et større spørsmål. De har jo bydd mer på seg selv, fremstått som folkelige og vanlige folk. Jeg har tenkt at det er veien å gå for er moderne kongehus, men mulig de mistet noe å veien. Jeg har vært inne på det skillet de har forsøkt å dra mellom privat og jobb, der særlig det å se på gjerningen som en jobb, kanskje også har bidratt til at det blir vanskeligere å akseptere privilegiene og opphøyetheten. Kanskje må man det for å orke å stå i rollen? 

Det har vært pussig å bivåne disse representasjonsoppdragene, der de feks får jubel og de vinker tilbake. Det oppleves som merkelig at man behandler dem sånn. Hvorfor skal vi bejuble noen som egentlig er helt vanlige folk

Nei, det er et stort spørsmål for meg og. Hva har de egentlig prestert? Er det overhode noe de har gjort som kommer landet til gode?

Regner da ikke med penger de deler ut - som ikke er sine egne - men gaver fra Norsk Tipping osv. Fondet har enorme administrasjonsutgifter og det ses på om det virkelig har noen effekt i det hele tatt. 

Nei, la oss håpe den kisten som Snøhetta skal bygge til Akershus slott blir den siste av den sorten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føyer meg inn i rekken blant de som alltid har satt pris på å leve i et monarki og ha en kongefamilie. Helt til de siste årene. 

Jeg har lenge undret meg over hvor lite offentlige kronprinsparet har vært. MM er syk, det er jo selvfølgelig ikke noe hun kan noe for. Hun må ha fått god behandling de siste årene, for aldri har jeg sett henne så ofte som de siste månedene (til tross for en ekstremt krevende situasjon). HM virker å være mest opptatt av å knytte relasjoner i de "riktige" kretser, noe som sikkert ikke er dumt mtp hans fremtidige kongerolle, men det sender et signal om at vi, "folket", ikke er så prioritert i hans bok. Kongeparet står på som bare det, og jeg synes det er rart at HM ikke tar mer av den offentlige "byrden"/jobben til kongefamilien. Vil han egentlig bli konge, eller vil han helst være(leke) politiker/næringslivstopp? 

MM har jeg mistet all respekt for! Hun virker som hun misliker alt med rollen sin, unntatt livsstilen (pengene) . Hun har gravd seg ned i "pressen har skylden for alt ondt", uten å tenke over at pressen er et veldig effektivt og viktig bindeledd til folket. Jeg oppfatter MM som arrogant, brydd og falsk. Jeg tror også hun har påvirket resten av kongefamilien, spesielt ML, sin innstilling til pressen til å bli enda verre enn den var. De har funnet sin felles fiende. Noen eksempler: 

Pressen har fått skylden for MM sin brors vold:https://www.vg.no/nyheter/i/L00paR/mette-marit-hjelper-sin-voldstiltalte-bror

Pressen har fått skylden for Marius sine utfordringer:https://www.nrk.no/sorlandet/kronprinsesse-mette-marit-refser-norsk-presse-1.13319980

Pressen har fått skylden for å forverre Ari Behn sine psykiske lidelser før selvmordet:https://www.vg.no/rampelys/i/pQbVE1/prinsesse-martha-louise-paa-medieleder-konferansen

Pressen får kritikk for behandling av Durek:https://www.journalisten.no/kritiserer-mediene-jeg-haper-de-kan-vaere-mildere-mot-durek/558563

Hva skal vi med disse folkene? Hva bidrar de med som er positivt for Norge og nordmenn? De har virkelig ikke lyst til å representere oss eller være "nær" folket. De vil ikke synes, de vil ikke bli skrevet om og de vil ikke representere. 

Som flere har nevnt - et monarki passer ikke inn i 2024, dessverre. 

• Liker 10
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Jeg føyer meg inn i rekken blant de som alltid har satt pris på å leve i et monarki og ha en kongefamilie. Helt til de siste årene. 

Jeg har lenge undret meg over hvor lite offentlige kronprinsparet har vært. MM er syk, det er jo selvfølgelig ikke noe hun kan noe for. Hun må ha fått god behandling de siste årene, for aldri har jeg sett henne så ofte som de siste månedene (til tross for en ekstremt krevende situasjon). HM virker å være mest opptatt av å knytte relasjoner i de "riktige" kretser, noe som sikkert ikke er dumt mtp hans fremtidige kongerolle, men det sender et signal om at vi, "folket", ikke er så prioritert i hans bok. Kongeparet står på som bare det, og jeg synes det er rart at HM ikke tar mer av den offentlige "byrden"/jobben til kongefamilien. Vil han egentlig bli konge, eller vil han helst være(leke) politiker/næringslivstopp? 

MM har jeg mistet all respekt for! Hun virker som hun misliker alt med rollen sin, unntatt livsstilen (pengene) . Hun har gravd seg ned i "pressen har skylden for alt ondt", uten å tenke over at pressen er et veldig effektivt og viktig bindeledd til folket. Jeg oppfatter MM som arrogant, brydd og falsk. Jeg tror også hun har påvirket resten av kongefamilien, spesielt ML, sin innstilling til pressen til å bli enda verre enn den var. De har funnet sin felles fiende. Noen eksempler: 

Pressen har fått skylden for MM sin brors vold:https://www.vg.no/nyheter/i/L00paR/mette-marit-hjelper-sin-voldstiltalte-bror

Pressen har fått skylden for Marius sine utfordringer:https://www.nrk.no/sorlandet/kronprinsesse-mette-marit-refser-norsk-presse-1.13319980

Pressen har fått skylden for å forverre Ari Behn sine psykiske lidelser før selvmordet:https://www.vg.no/rampelys/i/pQbVE1/prinsesse-martha-louise-paa-medieleder-konferansen

Pressen får kritikk for behandling av Durek:https://www.journalisten.no/kritiserer-mediene-jeg-haper-de-kan-vaere-mildere-mot-durek/558563

Hva skal vi med disse folkene? Hva bidrar de med som er positivt for Norge og nordmenn? De har virkelig ikke lyst til å representere oss eller være "nær" folket. De vil ikke synes, de vil ikke bli skrevet om og de vil ikke representere. 

Veldig bra skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (18 timer siden):

Jeg kan godt diskutere egnethet på andre premisser enn helse. Er mye å kritisere her, og jeg har aldri syntes at hun passer i rollen som dronning, spesielt ikke nå med (mangelfull) håndtering av pågående sirkus, hvordan hun har opptrådt i saken med sønnens siste offer, hvordan hun har tillatt Hells Angels på Skaugum, hvordan hun/de stenger ute pressen med en trillebår, hvordan hun står så godt i kritikken, hvordan hun nærmest later som ingenting, hvordan hun ikke trekker seg fra Jentepris-nominasjon, hvordan hun "har det fint" og dermed gir inntrykk av at dette ikke påvirker henne, hvordan hun tidligere har meget seg med Epstein, og vært ignorant nok til å påstå at hun ikke visste om skandalene. Osv... Alt i alt synes jeg hele energien rundt henne ikke er forenelig med kongelighet.

Veldig bra innlegg! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid skrev (20 minutter siden):

Nei, det er et stort spørsmål for meg og. Hva har de egentlig prestert? Er det overhode noe de har gjort som kommer landet til gode?

Regner da ikke med penger de deler ut - som ikke er sine egne - men gaver fra Norsk Tipping osv. Fondet har enorme administrasjonsutgifter og det ses på om det virkelig har noen effekt i det hele tatt. 

Nei, la oss håpe den kisten som Snøhetta skal bygge til Akershus slott blir den siste av den sorten. 

Jeg ser det står «Gjest Malmfrid». Hvis du har slettet brukeren din synes jeg det er ufattelig trist!! :( 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Korpsnerden skrev (17 minutter siden):

100% enig. Tror også folket har begynt å «våkne», kritikken hagler mot kongehuset. Med god grunn. 

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (22 minutter siden):

Enig i hele innlegget, men spesielt dette. Tror Harald er den siste kongen vi har som for min del får en opphøyet status. Er ærlig talt lei arrogansen MM spesielt nå viser, og at HM sitter så og si stille i båten. 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (58 minutter siden):

Det er så jeg nesten ble uvel av å lese artikkelen i VG "Mette Marit hjelper sin voldstiltalte bror". Han var 44 år, og snakker om volden han utøvde som "en situasjon han havnet i" og de mente at det har med å gjøre at søsteren var blitt en del av kongefamilien. 

En situasjon HAN havnet i? Og MM støttet han i psykiatriske teorier, bortforklaringer og i  å skylde på pressen. Det er vanskelig å finne ord egentlig. 

Ellers helt enig i at jeg ikke ser hva de kongelige egentlig bidrar med for OSS. De representerer nesten ikke, de har ghostet folket, de virker sure, bitre og det virker som de misliker rollen sin. De MÅ ikke fortsette som monarker selv om oldefar Haakon takket ja til å bli konge i 1905. 

Takk til Harald og Sonja for å ha vært de siste høyhetene - slik ser jeg det også. Jeg klarer ikke å se på de etter dem som veldig "høyere" enn hvermansen, tvert imot på noen områder faktisk. 

• Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...