Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (7 timer siden):

De tilhører jo huset Glücksburg, men de bruker neppe det navnet. Svenskene er Bernadotte, de engelske er Mountbatten-Windsor (opprinnelig Battenberg tror jeg, men de endret det for å ikke høres så tyske ut).

Selvfølgelig har dem etternavn. Men brukes ikke av enkelte i den familien av en litt sær sedvane. 

Barna til SM kommer å ha etternavn, som er hans etternavn for dem som faktisk tror dem ikke har det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Frisk Frosk skrev (7 timer siden):

Hvis man ser dette ut fra et rent markedsføringssynspunkt og et synspunkt rundt markedsverdi, så er det absolutt ingen tvil om at "Sverre Magnus" er en merkevare.

"Sverre Magnus" har vært en merkevare for Kongehuset i nærmere 20 år, og det har stor verdi for Kongehuset, selv om han ikke er den som skal arve tronen, så er han en del av kongefamilien av den delen som er nærmest tronen.

Slik verden er i dag er Kongehuset en institusjon som har stor markedsverdi, både i inn- og utland.

Og nå er vi i den situasjonen hvor prins Sverre Magnus nå velger å bruke dette merkevarenavnet for å promotere egen kommersiell virksomhet via sitt bedriftsnavn "Sverre Magnus Production".

Han kunne kalt firmaet sitt for SM Production eller noe helt annet, og det ville stått på egne ben. Han kan ikke for at han er født inn i kronprinsfamilien, men han er nå ansvarlig for å velge å bruke sitt navn - som også er et merkenavn for Kongehuset, og som har stor markedsverdi - som navn på egen kommersielle virksomhet. Spesielt ikke av han som er bror til den som en dag skal bli vår Dronning.

Det er også et faktum at prins Sverre Magnus nå tar representasjonsoppdrag for Kongehuset, og han omtales da som (prins) Sverre Magnus. Med andre ord, hver gang han fra i dag representerer for Kongehuset, så driver han i realiteten merkebygging og reklame for sin egen kommersielle virksomhet.

Jeg tenker at skal prins Sverre Magnus representere Kongehuset i offisielle oppdrag, så må han endre navnet på sitt firma. Eller om han vil blåholde på firmanavnet så bør han frasi seg sin prinsetittel og ikke lenger ta offisielle oppdrag for Kongehuset. Begge deler kan ikke fungere så lenge han bruker samme navn på firma og sine kongelige plikter/oppdrag.

Skal vi ha et monarki så kan vi ikke ha personer som så åpenbart utnytter sin kongelige tilknytning. 

Jeg støtter fullt ut at han starter eget firma, at han prøver seg, så det har ikke noe med det å gjøre. Jeg skulle ønske flere av barna til ML, og SM valgte utdanning, men om det ikke passer dem, så er det likevel ikke greit at de skal bruke markedsverdien til Kongehuset for å skaffe seg private inntekter, slik de nå gjør.

Det er nesten som man lurer på om kongefamilien selv driver med å forsøke å avskaffe monarkiet, slik Märtha Louise og hennes døtre, og nå også Sverre Magnus holder på?

Et fornavn er svakt som merkevare. 

https://bernadottekylberg.com/?srsltid=AfmBOoo8zAkq2fU4l8t7b_P46vRfNzyXugL9WB5QRT3QP4LLPregRzDk

Hurtug av Värmland og Prins av Sverige Carl Philip, har etternavnet sitt som del av navnet til designbyrået som han deler med en kollega. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Et fornavn er svakt som merkevare. 

https://bernadottekylberg.com/?srsltid=AfmBOoo8zAkq2fU4l8t7b_P46vRfNzyXugL9WB5QRT3QP4LLPregRzDk

Hurtug av Värmland og Prins av Sverige Carl Philip, har etternavnet sitt som del av navnet til designbyrået som han deler med en kollega. 

Prins CP bruker ikke Bernadotte i offisielle sammenhenger og når han representerer for det svenske Kongehuset. Ergo vil heller ikke det, enda så kjent Bernadotte er, ha samme effekt som "Sverre Magnus" vil ha i Norge i årene fremover.

Hvilket etternavn mener du SMs fremtidige barn vil bruke?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig har dem etternavn. Men brukes ikke av enkelte i den familien av en litt sær sedvane. 

Barna til SM kommer å ha etternavn, som er hans etternavn for dem som faktisk tror dem ikke har det. 

Fra NRK

Bakgrunnen var et spørsmål fra en av seerne, som lurte på om tronarvingen virkelig bare het Haakon Magnus.

– Ja, vi har ikke noe etternavn. Og det fungerer i grunn ganske dårlig når man skal registrere seg på internett, sier kronprins Haakon.

Haakon sier selv at de ikke har etternavn... Har barna hans det? Googlet meg nemlig frem til at de ikke har det.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Fra NRK

Bakgrunnen var et spørsmål fra en av seerne, som lurte på om tronarvingen virkelig bare het Haakon Magnus.

– Ja, vi har ikke noe etternavn. Og det fungerer i grunn ganske dårlig når man skal registrere seg på internett, sier kronprins Haakon.

Haakon sier selv at de ikke har etternavn... Har barna hans det?

Er helt urimelig at dem ikke har det. Hva tror folk skjer hvis HM frasier seg retten til tronen eller om Norge blir republikk. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 minutter siden):

Er helt urimelig at dem ikke har det. Hva tror folk skjer hvis HM frasier seg retten til tronen eller om Norge blir republikk. 

Det må de jo i så fall finne en løsning på hvis det skulle bli aktuelt. Kanskje de tar Haraldsen etter Sonja, hvem vet.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (4 minutter siden):

Prins CP bruker ikke Bernadotte i offisielle sammenhenger og når han representerer for det svenske Kongehuset. Ergo vil heller ikke det, enda så kjent Bernadotte er, ha samme effekt som "Sverre Magnus" vil ha i Norge i årene fremover.

Hvilket etternavn mener du SMs fremtidige barn vil bruke?

Hans sitt etternavn fra nordre delen av Tyskland. Hvis han ikke velger å ta ekte av et til en ektefelle. 

Sm vil være kjent i Norge men ikke rundt omkring i verden. Etternavnet til CP er det samme som etternavnet til CJ som du kan se statue av utenfor slottet. 

• Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Det må de jo i så fall finne en løsning på hvis det skulle bli aktuelt. Kanskje de tar Haraldsen etter Sonja, hvem vet.

Særlig at dem ikke skal bruke familienavnet (etternavnet) men navnet til en inngift kvinne... Ikke noe galt med det, men er helt urimelig. Er kun er sær historisk ting som gjør at SM blir den første mannlige som ikke skal bli konge. SM har et etternavn som med stor sannsynlighet hans barn kommer få, hvis han får barn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Særlig at dem ikke skal bruke familienavnet (etternavnet) men navnet til en inngift kvinne... Ikke noe galt med det, men er helt urimelig. Er kun er sær historisk ting som gjør at SM blir den første mannlige som ikke skal bli konge. SM har et etternavn som med stor sannsynlighet hans barn kommer få, hvis han får barn. 

Men de har jo ikke et etternavn. Og inngift eller ei, hun er nu moren til Haakon. Du får Google om SM har etternavn, for det gjorde jeg, og han har ikke det. Slektsnavn, tja. Men det regnes ikke som etternavnet deres. Han er prins og det er det han vil bli kalt så lenge hans familie har tronen. Ingenting tilsier foreløpig at det skal endre seg.

Endret av PusheenPusheen
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Men de har jo ikke et familienavn. Og inngift eller ei, hun er nu moren til Haakon. Du får Google om SM har etternavn, for det gjorde jeg, og han har ikke det.

Ok, så du tror det, men vi har noe som er sedvanerett... Som vil tilsi at han har et flott tyskt etternavn. 

Så har vi navneloven:

§ 1.Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her.

Er ikke noe unntak for SM her, eller MM, eller HM.... Så dem har plikt å ha etternavn i henhold til norsk lob

Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Prins Philip av Stor-Britannia brukte morens navn. Og nå har etterkommerne det også.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Ok, så du tror det, men vi har noe som er sedvanerett... Som vil tilsi at han har et flott tyskt etternavn. 

Så har vi navneloven:

§ 1.Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn. Enhver har plikt til å bruke sitt fornavn og etternavn som personnavn. Ingen kan ta, endre eller sløyfe navn på annen måte enn etter loven her.

Er ikke noe unntak for SM her, eller MM, eller HM.... Så dem har plikt å ha etternavn i henhold til norsk lob

Jeg tror ingenting, jeg leser jo at de ikke har det. At reglene som gjelder for oss, ikke gjelder for kongelige, bør ikke være så vanskelig å forstå.

Fra Kongehusets nettside kan vi lese

Har Kongen etternavn?

Konger og dronninger har vanligvis ikke noe etternavn. Fullt navn på vår konge i dag blir dermed Kong Harald 5. av Norge. Det betyr den femte kongen av Norge som har hatt navnet Harald.

Men vår Kongefamilie tilhører et fyrstehus med familienavnet Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksburg. Så dersom Kongen skulle hatt et etternavn, ville det nok kanskje vært Glücksburg.

Så de har et navn på lur om det skulle være nødvendig. Barna til Märtha heter Behn fordi hun ikke har et etternavn, som de garantert hadde fått om hun skulle hatt et. Vil tro Kongehuset vet mer og har bedre oversikt enn deg på akkurat dette.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Men de har jo ikke et etternavn. Og inngift eller ei, hun er nu moren til Haakon. Du får Google om SM har etternavn, for det gjorde jeg, og han har ikke det. Slektsnavn, tja. Men det regnes ikke som etternavnet deres. Han er prins og det er det han vil bli kalt så lenge hans familie har tronen. Ingenting tilsier foreløpig at det skal endre seg.

På militæruniformen til I.A. Stod det Alexandra der de andre hadde etternavnet sitt på drakta la jeg merke til. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
FruR skrev (1 minutt siden):

På militæruniformen til I.A. Stod det Alexandra der de andre hadde etternavnet sitt på drakta la jeg merke til. 

Ja, det var mitt neste poeng som jeg var på tur å redigere inn, men du kom meg i forkjøpet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ingenting, jeg leser jo at de ikke har det. At reglene som gjelder for oss, ikke gjelder for kongelige, bør ikke være så vanskelig å forstå.

Fra Kongehusets nettside kan vi lese

Har Kongen etternavn?

Konger og dronninger har vanligvis ikke noe etternavn. Fullt navn på vår konge i dag blir dermed Kong Harald 5. av Norge. Det betyr den femte kongen av Norge som har hatt navnet Harald.

Men vår Kongefamilie tilhører et fyrstehus med familienavnet Slesvig-Holsten-Sønderborg-Glücksburg. Så dersom Kongen skulle hatt et etternavn, ville det nok kanskje vært Glücksburg.

Så de har et navn på lur om det skulle være nødvendig. Barna til Märtha heter Behn fordi hun ikke har et etternavn, som de garantert hadde fått om hun skulle hatt et. Vil tro Kongehuset vet mer og har bedre oversikt enn deg på akkurat dette.

Nei, vi har en navnelov og sedvanerett. Kan du finne en eneste rettskilde som tilsier at dem ikke har etternavn?

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Nei, vi har en navnelov og sedvanerett. Kan du finne en eneste rettskilde som tilsier at dem ikke har etternavn?

Nei, det er du som påstår at de har etternavn, så du får komme med kilder på det. Jeg har kommet med kilde fra Kongehusets nettside, tenker den er sterk nok. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Nei, det er du som påstår at de har etternavn, så du får komme med kilder på det. Jeg har kommet med kilde fra Kongehusets nettside, tenker den er sterk nok. 

§ 14.Hvem loven gjelder for, utenlandske navneavgjørelser m.m.

Loven gjelder for alle som i Folkeregisteret er registrert som bosatt her i riket og har til hensikt å bli boende her varig.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Norsk lov er enkel. Sedvanerett er enkel. 

Finnes null rettskilder som tilsier at dem ikke har etternavn. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (4 minutter siden):

§ 14.Hvem loven gjelder for, utenlandske navneavgjørelser m.m.

Loven gjelder for alle som i Folkeregisteret er registrert som bosatt her i riket og har til hensikt å bli boende her varig.

Men det står ikke noe om kongelige der. Den loven gjelder for oss andre, ja. Er jo flere regler som ikke gjelder dem, men som gjelder oss. Hvorfor skulle de lyve om at de ikke har etternavn om de har det, og til og med på Kongehusets nettside? Hvorfor synes Haakon det er vanskelig å registrere seg på nett hvis han har et etternavn? Hvorfor sto det Alexandra på uniformen til IA? Hvorfor hadde ikke Märtha eget etternavn før hun giftet seg? 

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (53 minutter siden):

Og hva er etternavnet hans ..?

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...