Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (31 minutter siden):

Enig. Han har den familien han har. Han kunne jo lent seg tilbake og levd på det, men han ønsker å jobbe, og ønsker å prøve noe eget. At han har det navnet han har, er det vanskelig å rømme fra. Så lenge han ikke tar en Märtha og er ulydig ifht hvordan det brukes, bør det jo ikke være et problem sånn sett.

Nei, han kunne vel strengt tatt ikke det. Hva skulle han leve av da? Egen apanasje? Eller "lønn" fra foreldrene? Leste et sted at han har egen bolig på Skaugum han og - så mulig han heller ikke betaler for seg, men Märtha Louise klaget alltid på at hun ikke kunne leve av de 150.000 hun fikk i apanasje. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Nei, han kunne vel strengt tatt ikke det. Hva skulle han leve av da? Egen apanasje? Eller "lønn" fra foreldrene? Leste et sted at han har egen bolig på Skaugum han og - så mulig han heller ikke betaler for seg, men Märtha Louise klaget alltid på at hun ikke kunne leve av de 150.000 hun fikk i apanasje. 

Han kunne ha representert litt her og der, og de ville vel aldri satt han på gata hvis han over all formodning ikke ville gjøre nytte for seg, som vi jo ser gjøres med andre, så teknisk sett kunne SM ha valgt å gjøre "ingenting". Synes det er fint at han ønsker å satse på karriere. Noe som faktisk er mulig å leve fint av, og ikke som er abstrakt slik som sin tantes karriere.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Han kunne ha representert litt her og der, og de ville vel aldri satt han på gata hvis han over all formodning ikke ville gjøre nytte for seg, som vi jo ser gjøres med andre, så teknisk sett kunne SM ha valgt å gjøre "ingenting". Synes det er fint at han ønsker å satse på karriere. Noe som faktisk er mulig å leve fint av, og ikke som er abstrakt slik som sin tantes karriere.

Hun er nå utdannet fysoterapeut så utdannelse har hun selvom hun har valgt en "svevende" karriere. 

Lurer litt på hvem du mener med "andre"? Hvis du leser den vedlagte linken så ser du hvor mislykket det var da prins Edward startet eget firma innen det samme. 
Andre kongehus går bort fra apanasje til andre enn tronarvingen så der forventes at de andre tar seg utdanning og får seg jobber. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Hun er nå utdannet fysoterapeut så utdannelse har hun selvom hun har valgt en "svevende" karriere. 

Lurer litt på hvem du mener med "andre"? Hvis du leser den vedlagte linken så ser du hvor mislykket det var da prins Edward startet eget firma innen det samme. 
Andre kongehus går bort fra apanasje til andre enn tronarvingen så der forventes at de andre tar seg utdanning og får seg jobber. 

"Andre" refereres til kronprinsessens eldste sønn som virkelig ikke gjør noe fornuftig, men likevel får bo på Skaugum. Han får ikke engang apanasje. 

Jeg håper SM får til dette. Han ønsker åpenbart å jobbe.

Edit: Selv om andre har feilet, betyr det ikke at vi må dømme SMs forsøk. Janteloven er så teit. 

Endret av PusheenPusheen
Autokorrektur
  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

"Andre" refereres til kronprinsessens eldste sønn som virkelig ikke gjør noe fornuftig, men likevel får bo der. Han får ikke engang apanasje. 

Jeg håper SM får til dette. 

Jeg for min del håper han velger å ta en utdannelse. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg syntes jeg har sett og lest flere steder gjennom årene at Sverre Magnus er fotointeressert. Så tok han jo en linje innenfor det feltet på vgs og. At han starter et ENK er ikke noe rart. Om han vil freelance litt innenfor det fagfeltet og prøve seg som fotograf, videograf el så er jo det helt supert. Litt teit å anta at han skal "surfe på tittelen" og bli influencer. Er vel ingenting som tyder på det? Og han skal vel ikke måtte jobbe gratis fordi han er prins..

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Jeg for min del håper han velger å ta en utdannelse. 

Det er ingenting som tilsier at det ikke kommer til å skje. Mange tar utdanning mens de jobber, andre jobber før de er student på fulltid. Han er uansett ikke pålagt å ta utdannelse for å kunne klare seg i livet.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg synes det er et langt viktigere poeng, som jeg har skrevet om før, at SM velger å bruke eget navn på bedriften, noe som han vet vil gi bedriften og produkter/tjenester direkte link til hans tittel og de kongelige, på en langt mer direkte måte enn om han kalte firmaet sitt for noe som ikke var relatert til hans navn som Kongehuset har frontet i snart 20 år nå. 

Det at han velger å bruke "production" istedenfor et norsk ord tyder også på at han tenker lenger med dette, og dermed blir hans kongelige identitet det som skal selge produktene/tjenestene han planlegger å selge.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (3 minutter siden):

Jeg er veldig enig i kritikken du her kommer med! Slikt burde blitt slettet!

Jeg synes det er et langt viktigere poeng, som jeg har skrevet om før, at SM velger å bruke eget navn på bedriften, noe som han vet vil gi bedriften og produkter/tjenester direkte link til hans tittel og de kongelige, på en langt mer direkte måte enn om han kalte firmaet sitt for noe som ikke var relatert til hans navn som Kongehuset har frontet i snart 20 år nå. 

Det at han velger å bruke "production" istedenfor et norsk ord tyder også på at han tenker lenger med dette, og dermed blir hans kongelige identitet det som skal selge produktene/tjenestene han planlegger å selge.

Uten at de er kongelige, selvsagt, er det jo mange andre kjendisbarn som bruker familienavnet sitt i ulik grad for å komme seg opp og frem i verden. Det er ikke noe nytt, og så lenge SM gjør ting riktig og redelig, går det sikkert bra. 

• Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (11 minutter siden):

Det er ingenting som tilsier at det ikke kommer til å skje. Mange tar utdanning mens de jobber, andre jobber før de er student på fulltid. Han er uansett ikke pålagt å ta utdannelse for å kunne klare seg i livet.

Jeg vet det ikke er pålagt - men jeg mener at kanskje denne priviligerte familien kunne gå foran som et godt eksempel for andre. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Jeg vet det ikke er pålagt - men jeg mener at kanskje denne priviligerte familien kunne gå foran som et godt eksempel for andre. 

Er det ikke et godt eksempel å følge drømmene sine, og gutse, ta sjanser? Det synes jeg hvert fall. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Uten at de er kongelige, selvsagt, er det jo mange andre kjendisbarn som bruker familienavnet sitt i ulik grad for å komme seg opp og frem i verden. Det er ikke noe nytt, og så lenge SM gjør ting riktig og redelig, går det sikkert bra. 

Kjediser er ikke kongelige. Man skal faktisk ha litt andre forventninger til kongefamilien og Kongehusets medlemmer, all den tid de lever svært så priveligert på statens bekostning. Ja, de ofrer også mye, men skal vi ha et monarki så må i det minste Kongehuset og kongefamilien selv greie å lage tydelige skiller hva som er dem som kongelige og hva som er deres private kommersielle virksomhet.

De kongelige skal representere landet og folket, de skal ikke bruke sin kongelighet direkte eller indirekte til å fremme egen kommersielle virksomhet. Det blir en sammenblanding som bare er med på å uthule tilliten til Kongehuset. At Kongehuset selv ikke har laget retningslinjer for dette, og/eller ikke får sine priveligerte familiemedlemmer til å skille kongelige roller/tilknytning fra privat kommersiell virksomhet, det viser at Kongehuset ikke følger med i tiden, og dermed er med på å undergrave seg selv.

Jeg støtter at han prøver seg , men jeg hadde forventet at han kunne forsøkt å bygge seg opp som andre, ikke ved å bruke et firmanavn som direkte linker ham til Kongehuset og ham som prins. Så allerede der blir det mindre "riktig" og langt mindre "redelig", etter min mening.

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Er det ikke et godt eksempel å følge drømmene sine, og gutse, ta sjanser? Det synes jeg hvert fall. 

Eller så understreker det hvor priviligert man er. Går det ikke så har man alltid en back-up (meget velstående foreldre og besteforeldre - samt gratis bolig). De fleste unge MÅ ta seg en utdannelse og få en jobb de kan leve av. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (4 minutter siden):

Kjediser er ikke kongelige. Man skal faktisk ha litt andre forventninger til kongefamilien og Kongehusets medlemmer, all den tid de lever svært så priveligert på statens bekostning. Ja, de ofrer også mye, men skal vi ha et monarki så må i det minste Kongehuset og kongefamilien selv greie å lage tydelige skiller hva som er dem som kongelige og hva som er deres private kommersielle virksomhet.

De kongelige skal representere landet og folket, de skal ikke bruke sin kongelighet direkte eller indirekte til å fremme egen kommersielle virksomhet. Det blir en sammenblanding som bare er med på å uthule tilliten til Kongehuset. At Kongehuset selv ikke har laget retningslinjer for dette, og/eller ikke får sine priveligerte familiemedlemmer til å skille kongelige roller/tilknytning fra privat kommersiell virksomhet, det viser at Kongehuset ikke følger med i tiden, og dermed er med på å undergrave seg selv.

Jeg støtter at han prøver seg , men jeg hadde forventet at han kunne forsøkt å bygge seg opp som andre, ikke ved å bruke et firmanavn som direkte linker ham til Kongehuset og ham som prins. Så allerede der blir det mindre "riktig" og langt mindre "redelig", etter min mening.

Nei, og det sa jeg jo. Men at SM, som ikke blir kronprins og som ikke er "pålagt" så mye representasjon som sin søster og sin far er, skjønner jeg vil gjøre noe annet. Navnet sitt kan han ikke rømme fra, og det trenger jo ikke ligge noe mer bak det annet enn at han rett og slett bare ville bruke sitt eget navn. Noe annet hadde vært hvis han brukte "Prins Sverre Magnus". Men joda, han kunne også ha valgt noe annet.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning.
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (2 minutter siden):

Jeg synes du har et poeng med navnevalget her, selv om jeg støtter øvrig valg.

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Eller så understreker det hvor priviligert man er. Går det ikke så har man alltid en back-up (meget velstående foreldre og besteforeldre - samt gratis bolig). De fleste unge MÅ ta seg en utdannelse og få en jobb de kan leve av. 

Jeg tror at uansett hva han hadde valgt å gjort, hadde folk sagt at han er priviligert. IA som skal studere, får jo også høre at hun er så priviligert. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (6 minutter siden):

Det er mulig noen har sagt dette allerede, men det er regler om at du må ha med navnet ditt i enkeltmannsforetak. Nå har han vel ikke noe etternavn så det kan være at Brønnøysundregisteret aksepterte fornavnet i stedet.

image.png.40c4abf46166836b0578adb40ee2e652.png

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at uansett hva han hadde valgt å gjort, hadde folk sagt at han er priviligert. IA som skal studere, får jo også høre at hun er så priviligert. 

Men det er hun og familien for øvrig. I Norge dekker staten skolepengene (ca 500.000 pr halvår). Jeg leste nettopp at i Spania betaler kongefamilien selv for utdannelsen. De har betalt skolen hun tok i Wales og den militære utdannelsen. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (12 minutter siden):

Akkurat som ML…

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Men det er hun og familien for øvrig. I Norge dekker staten skolepengene (ca 500.000 pr halvår). Jeg leste nettopp at i Spania betaler kongefamilien selv for utdannelsen. De har betalt skolen hun tok i Wales og den militære utdannelsen. 

Er enig i at de godt kunne betalt utdannelsen selv. De har penger til det. Men slik ordningen er nå, så tror jeg ingen av dem vinner, uansett hva de gjør. SM er priviligert fordi han kommer fra kongefamilien og vil prøve seg med ENK med navnet sitt uten utdannelse, og IA er priviligert som får studere på statens regning.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...