Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Johan uten land skrev (På 29.6.2025 den 18.21):

Ingenting i veien med stortingspresidenten, men han kan da i menneskelig og symbolsk verdi for de aller fleste overhodet ikke måle seg med Kong Harald. Stortingspresidenten er en fyr man kan treffe på gata og snakke med. Kongen er høyt der oppe og man må virkelig ha gjort noe speseilt for å få treffe. Man kan jo bare se på oppslutningen blant lokalfbefolkningen og begeistringen når Kongen møter opp på deres hjemsted. Jeg tror ikke detter tilgjort eller pådytttet, det er virkelig noe som betyr mye for mange. Å bli sett av Kongen er noe helt spesielt. Det er kanskje et av våre viktigste nasjonale symboler. Så lenge man har kongehus i våre naboland og UK, synes jeg man bør beholdet det så lenge de som selv har i lodd å arve titlene orker å holde ut. Har stor tro på at Kong Haakon blir en god figur og etter det Dronning Ingrid. Som barnløs synes jeg faktisk det er litt fint å tenke på at når jeg er borte så blir det en gang Dronning Ingrid. Det er ikke rasjonelt, selvsagt, men tenk hvor fattig livet ville vært om alt skulle være rasjonelt og fornfutig.  

Finland og Russland er og nabolandene våre og der er det ikke konge/tsar

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Carrot skrev (På 29.6.2025 den 19.30):

nja, til tross for at MM ikke var den ideelle partneren har hun vist seg å være en god representant så langt og hun har vokst inn i rollen, det kan man ikke ta fra henne - til tross for Marius har de som kongelige gjort en grei jobb når de har representert og så er det litt sånn gammel gulp å dra frem akkurat valg av partner etter så mange år der de har vist at de ikke saboterer men får jobben gjort.. Og ikke minst, de er ikke ansvarlig for Marius sine handlinger selv om de kunne vært flinkere på å skille mellom rollen som foreldre og rollen som kronprins/prinsesse akkurat i DEN saken - det er de aller fleste enige om tror jeg. 
At kongen og kronprinsen er miljøbevisste og engasjert ser jeg på som en god ting, vi bør alle engasjere oss i miljøet da vi bare har ett og ikke kan tillate oss å svikte på det området. 

Like miljøbevisste som kong Olav som liksom tok trikken?

• Liker 3
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (44 minutter siden):

Om hun er bi eller det ene eller det andre spiller da virkelig ingen rolle for noe eller noen. 

Nja Å være bifil er i noen tilfeller enda mer stigmatisert og  tabu enn å være homo/lesbisk. Hender vi får hat fra begge kanter dessverre. Så  viktig  med representasjon og tror det kan spille en rolle for noen og  inspirere til å godta seg selv og legningen sin at hun kommer ut offentlig 💕

Endret av FruR
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (11 timer siden):

Finland og Russland er og nabolandene våre og der er det ikke konge/tsar

Er det et argument for hva? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
FruR skrev (11 timer siden):

Nja Å være bifil er i noen tilfeller enda mer stigmatisert og  tabu enn å være homo/lesbisk. Hender vi får hat fra begge kanter dessverre. Så  viktig  med representasjon og tror det kan spille en rolle for noen og  inspirere til å godta seg selv og legningen sin at hun kommer ut offentlig 💕

Enig! Og nå som skeive opplever enda mer hets og flere land strammer til skeives rettigheter, er det enda viktigere med god representasjon. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)

Idag kom jeg over Royal News Network på Youtube. En hel episode er viet  Marius. Norgesreklamen vil ingen ende ta 😅 

Hvor mye var kongehuset verdt, sa dere? Var det ikke like mye som det danske?

Endret av Sur sitron
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Idag kom jeg over Royal News Network på Youtube. En hel episode er viet  Marius. Norgesreklamen vil ingen ende ta 😅 

Hvor mye var kongehuset verdt, sa dere? Var det ikke like mye som det danske?

Hvorfor fortsetter du å latterliggjøre en så alvorlig sak som kongehuset står i nå? Tenker du ikke på de fornærmede og deres følelser?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Rev. Revenge skrev (22 minutter siden):

Hvorfor fortsetter du å latterliggjøre en så alvorlig sak som kongehuset står i nå? Tenker du ikke på de fornærmede og deres følelser?

Kongehuset står i en krise - noe ikke alle her er enige i. Det ble endatil påstått at kongehuset generer store beløp til samfunnet. Jeg tenker ofte på ofrene i saken og det er tanken på dem som gjør meg irritert på et taust kongehus. De tar ikke kontakt med ofrene når de blir direkte kontaktet en gang. Det er så skammelig at jeg blir flau på kongehusets vegne. Tenke meg til JS som ble psykisk og fysisk mishandlet av denne slyngelen i minst 5 år. Så når hun kontakter dem så lover de tilbakemelding - men hun hører aldri noe. Så moren hennes tar direkte kontakt med kronprinsen fordi hun er bekymret på datterens vegne. "Jeg hører hva du sier" får hun til svar. 

Hvor er omsorgen og bekymringen for ofrene fra kronprinsparets side? Totalt fraværende. 

Skrevet
FruR skrev (På 30.6.2025 den 1.24):

Gaydaren min plukket opp at Maud var skeiv for lenge siden så var ikke egentlig noen stor overraskelse for meg. Men kult at det er offentlig nå. Happy Pride 🥳 

Det ble også nevnt hint om det da hun var med på Maskorama, med valget av maske (Dandy) og enkelte av hintene. Jeg trodde faktisk hun hadde kommet ut allerede. 😅

• Liker 4
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (1 time siden):

Kongehuset står i en krise - noe ikke alle her er enige i. Det ble endatil påstått at kongehuset generer store beløp til samfunnet. Jeg tenker ofte på ofrene i saken og det er tanken på dem som gjør meg irritert på et taust kongehus. De tar ikke kontakt med ofrene når de blir direkte kontaktet en gang. Det er så skammelig at jeg blir flau på kongehusets vegne. Tenke meg til JS som ble psykisk og fysisk mishandlet av denne slyngelen i minst 5 år. Så når hun kontakter dem så lover de tilbakemelding - men hun hører aldri noe. Så moren hennes tar direkte kontakt med kronprinsen fordi hun er bekymret på datterens vegne. "Jeg hører hva du sier" får hun til svar. 

Hvor er omsorgen og bekymringen for ofrene fra kronprinsparets side? Totalt fraværende. 

De har snakket med advokatene sine, som har gitt dem beskjed om ikke å ha kontakt med ofre eller deres familier. For de vet at alt som blir sagt og gjort, vil havne i retten. 
Så dette handler neppe om omsorg eller bekymring, eller mangel på dette, men juss. 

Edit: Jeg sier ikke at kronprinsparet bryr seg om ofrene, eller at de ikke gjør det, for det vet jeg ikke noe om. Poenget mitt er at mangelen på kontakt ikke sier noe om hverken det ene eller det andre. Kun at de vet at de må unngå at informasjon de ikke kan styre havner i retten. 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Mmmwhatever skrev (4 minutter siden):

De har snakket med advokatene sine, som har gitt dem beskjed om ikke å ha kontakt med ofre eller deres familier. For de vet at alt som blir sagt og gjort, vil havne i retten. 
Så dette handler neppe om omsorg eller bekymring, eller mangel på dette, men juss. 

Edit: Jeg sier ikke at kronprinsparet bryr seg om ofrene, eller at de ikke gjør det, for det vet jeg ikke noe om. Poenget mitt er at mangelen på kontakt ikke sier noe om hverken det ene eller det andre. Kun at de vet at de må unngå at informasjon de ikke kan styre havner i retten. 

Jeg håper at de i det minste har vett til å kontakte J.S og beklage at de ikke tok hennes historie på alvor. 

Skrevet
Anonym_2024 skrev (18 minutter siden):

Jeg håper at de i det minste har vett til å kontakte J.S og beklage at de ikke tok hennes historie på alvor. 

Ganske sikker på at advokatene ber dem om å ikke gjøre det, for da vil det være en innrømmelse av at de vet at MBH er skyldig. 

• Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Ja, håper det havner i retten da MM tok kontakt med et av ofrene etter at sønnen hadde skambankt henne. Så hun velger akkurat når det passer henne og kontakte ofrene for sønnens herjinger. 

Gjest Anonym_2024
Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Ganske sikker på at advokatene ber dem om å ikke gjøre det, for da vil det være en innrømmelse av at de vet at MBH er skyldig. 

Saken til J.S er henlagt, på grunnlag av at den er foreldet.

Skrevet
Daisy R skrev (På 18.6.2025 den 12.19):

Joda, flott dame. Det er frisyren jeg tar forbehold om.

Synes hun kledde den.

• Liker 3
Skrevet
Kollontaj skrev (18 timer siden):

Er det et argument for hva? 

Se hva jeg svarte på

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (På 29.6.2025 den 18.21):

Ingenting i veien med stortingspresidenten, men han kan da i menneskelig og symbolsk verdi for de aller fleste overhodet ikke måle seg med Kong Harald. Stortingspresidenten er en fyr man kan treffe på gata og snakke med. Kongen er høyt der oppe og man må virkelig ha gjort noe speseilt for å få treffe. Man kan jo bare se på oppslutningen blant lokalfbefolkningen og begeistringen når Kongen møter opp på deres hjemsted. Jeg tror ikke detter tilgjort eller pådytttet, det er virkelig noe som betyr mye for mange. Å bli sett av Kongen er noe helt spesielt. Det er kanskje et av våre viktigste nasjonale symboler. Så lenge man har kongehus i våre naboland og UK, synes jeg man bør beholdet det så lenge de som selv har i lodd å arve titlene orker å holde ut. Har stor tro på at Kong Haakon blir en god figur og etter det Dronning Ingrid. Som barnløs synes jeg faktisk det er litt fint å tenke på at når jeg er borte så blir det en gang Dronning Ingrid. Det er ikke rasjonelt, selvsagt, men tenk hvor fattig livet ville vært om alt skulle være rasjonelt og fornfutig.  

Som styreform er monarkiet gått ut på dato for lenge siden. Det har stått seg godt så lenge vi har Kong Harald og Dronning Sonja som verdige representanter for kongehuset, og som har gjort, og gjør, en forbilledlig jobb mht representasjon. Imidlertid er det åpenbart at helseutfordringer har meldt seg for de begge to, og dette preger nå et kongehus som har betydelig færre oppdrag som følge av dette. At oppslutningen fra folk når HM og MM stiller på jobb/representasjon er vel sånn passe i oppmøte fra innbyggerne der hvor de måtte ha oppdrag. Vi ser gjerne en barnehage, noen skoleelever og representanter fra kommunen som de besøker. Ingen jubel, klapping eller entusiasme hva jeg har fått med meg. 
Jeg har ikke spesiell tro på at kronprinsen vil få særlig oppslutning i folket - det ser vi ikke noe til dd.  Etter mitt syn har kronprinsparet ikke tatt seg jobben med å bygge sin portefølje ift. å løfte saker som er viktige for folk. De har ikke engasjert seg på en måte hvor de kunne skape møteplasser hvor saker, organisasjoner, sosialt engasjement osv. kunne bygge relasjoner hvor de løfter disse i kraft av kongehusets påvirkningsmuligheter. Jeg har knapt sett MM på besøk til aldershjem, sykehus osv. Kronprinsen er i grunnen anonym ift. hva folk er opptatt av. Han stiller i hovedsak til bedrifter og som representant for regjering. 

Å arve en tittel, å bli født inn i en rolle, betyr ikke at man er kvalifisert. Det avhenger av personen, og evnen til å faktisk gå all-in for å fylle sin posisjon. Jeg har til gode å se intervjuer med kronprinsparet hvor de evner å kommunisere med substans i tematikk. Det blir alt for ofte mye fnising, selvfølgeligheter, og «veldig, veldig viktig, og hvor imponert de er». De oppfører seg tidvis barnslig, overfladisk og med lite innhold. Det holder ikke, rett og slett. 
I tillegg har vi fått høre MM fnisende beskrive kronprinsen som «teit»! Slikt skal ikke være mulig å si til kronprinsen, seriøst sagt. 
De tjener ikke land og folk på en god og verdig måte. De er ikke relevante, og kongehuset skinner ikke slik det en gang gjorde tilbake i tid. 

Vel, Johan uten land, du må veldig gjerne få lov å mene slik du gjør. 
Jeg har ingen tro på disse som står i arverekken. 

Endret av TrineTrollet
Skrevet
Sur sitron skrev (23 timer siden):

Jeg forstår heller ikke denne evindelige "stakkars kongehuset". De har blitt varslet av flere - over flere år! Det er ofrene det er synd på her. Tenk så tøffe de var - som turte å si fra til våre mektigste her i landet - som reagerer med å ikke gjøre noen ting for å følge de opp. 

Meanwhile fortsatte Marius sine voldtekter og overtredelser - mens han "gjemte" seg på Skaugum bak den beskyttelsen som tross alt ligger i det - og der levde han på vår kommende konge og dronning. 

Det er synd på alle pårørende som må se et familiemedlem "gå til helvete" på en eller annen måte. Men de bjørnetjenestene de har gjort han, har bar bare bidratt til at han ble "full blown" tror jeg. Jeg tror han har følt at han er uangripelig fordi mora er "dronning".  

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

"Skjære landslaget", sier prinsen av Norge på kongehusets Instagram. Selv om jeg mener at dette er en spåkendring og ikke hisser meg opp over det, må jeg si at jeg ble litt overrasket da jeg hørte det. Eller kanskje ikke.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Svigermor skrev (1 minutt siden):

"Skjære landslaget", sier prinsen av Norge på kongehusets Instagram. Selv om jeg mener at dette er en spåkendring og ikke hisser meg opp over det, må jeg si at jeg ble litt overrasket da jeg hørte det. Eller kanskje ikke.

Vi som har tenåringer er så vant med det😅

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...