Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Carrot skrev (41 minutter siden):

Synd om Durek og Marius er det som er spikeren i kista for kongehuset sin fremtid men med utviklingen..hvem vet.. Likevel vil jeg fastholde at kongen og dronningen har gjort en strålende god jobb i å representere og formidle Norge. Så får vi håpe deres barn vokse inn i rollen og klarer rette opp noe av det frynsete greiene som skjer akkurat nå.. For jeg kan ikke tenke meg hvem som ville gjort en god jobb som president av Norge evt om vi skulle erstattet dem! 
Jonas? Erna, eller Sylvi? (guuud bedre!) 

På Island har de en forretningskvinne som folkevalgt president. Vi har flere enn Erna, Jonas og Sylvi i Norge og. Presidenter trenger ikke ha politisk tilknytning.

https://snl.no/Halla_Tómasdóttir

Endret av Sur sitron
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

På Island har de en forretningskvinne som folkevalgt president. Vi har flere enn Erna, Jonas og Sylvi i Norge og. Presidenter trenger ikke ha politisk tilknytning.

https://snl.no/Halla_Tómasdóttir

Men hvem ville du valgt? Og hvem tror du ville stilt til valg? 

Gjest Sur sitron
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Men hvem ville du valgt? Og hvem tror du ville stilt til valg? 

Det kan være en person fra kulturlivet eller en person fra forretningslivet. Vi har mange å velge mellom. Norge er langt mer enn politikere. 

Skrevet
Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Det kan være en person fra kulturlivet eller en person fra forretningslivet. Vi har mange å velge mellom. Norge er langt mer enn politikere. 

joda men nevn en som vil representere norge bedre enn kongen gjør i dag.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Carrot skrev (3 minutter siden):

joda men nevn en som vil representere norge bedre enn kongen gjør i dag.. 

Forslag kjapt:

Anita Krohn Traaseth

Ada Hegerberg

Aksel Lund Svindal

Maren Lundby

Therese Johaug

Marit Bjørgen

Aurora Aksnes

Karsten Warholm

Cecilie Hellestveit

Camilla Stoltenberg

Anne Sverdrup-Thygeson

Jørgen Randers

Kaja Nordengen

.... det var noen jeg kom på - vi har flust av dyktige mennesker innen idrett, kultur, forretning, forskning osv. 

Skrevet
Johan uten land skrev (40 minutter siden):

Ingenting i veien med stortingspresidenten, men han kan da i menneskelig og symbolsk verdi for de aller fleste overhodet ikke måle seg med Kong Harald. Stortingspresidenten er en fyr man kan treffe på gata og snakke med. Kongen er høyt der oppe og man må virkelig ha gjort noe speseilt for å få treffe. Man kan jo bare se på oppslutningen blant lokalfbefolkningen og begeistringen når Kongen møter opp på deres hjemsted. Jeg tror ikke detter tilgjort eller pådytttet, det er virkelig noe som betyr mye for mange. Å bli sett av Kongen er noe helt spesielt. Det er kanskje et av våre viktigste nasjonale symboler. Så lenge man har kongehus i våre naboland og UK, synes jeg man bør beholdet det så lenge de som selv har i lodd å arve titlene orker å holde ut. Har stor tro på at Kong Haakon blir en god figur og etter det Dronning Ingrid. Som barnløs synes jeg faktisk det er litt fint å tenke på at når jeg er borte så blir det en gang Dronning Ingrid. Det er ikke rasjonelt, selvsagt, men tenk hvor fattig livet ville vært om alt skulle være rasjonelt og fornfutig.  

Jeg er et helt gjennomsnittlig menneske, men har hilst på kongeparet flere ganger, og til og med deltatt på kongemiddag ved to anledninger. Så opphøyd er de virkelig ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Med en president så blir det vel enklere å bli kvitt uegnede personer, fremfor den ordningen vi har med monarkiet. Det er mye styr med å få de fjernet. 

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (45 minutter siden):

Ingenting i veien med stortingspresidenten, men han kan da i menneskelig og symbolsk verdi for de aller fleste overhodet ikke måle seg med Kong Harald. Stortingspresidenten er en fyr man kan treffe på gata og snakke med. Kongen er høyt der oppe og man må virkelig ha gjort noe speseilt for å få treffe. Man kan jo bare se på oppslutningen blant lokalfbefolkningen og begeistringen når Kongen møter opp på deres hjemsted. Jeg tror ikke detter tilgjort eller pådytttet, det er virkelig noe som betyr mye for mange. Å bli sett av Kongen er noe helt spesielt. Det er kanskje et av våre viktigste nasjonale symboler. Så lenge man har kongehus i våre naboland og UK, synes jeg man bør beholdet det så lenge de som selv har i lodd å arve titlene orker å holde ut. Har stor tro på at Kong Haakon blir en god figur og etter det Dronning Ingrid. Som barnløs synes jeg faktisk det er litt fint å tenke på at når jeg er borte så blir det en gang Dronning Ingrid. Det er ikke rasjonelt, selvsagt, men tenk hvor fattig livet ville vært om alt skulle være rasjonelt og fornfutig.  

Og jeg håper at mine barn eller barnebarn får være med å stemme på norges første folkevalgte president. Skulle ønske jeg fikk oppleve det selv - men så optimistisk klarer jeg ikke å være, selv ikke i min villeste fantasi. 

Endret av Sur sitron
Skrevet
Sur sitron skrev (7 minutter siden):

Forslag kjapt:

Anita Krohn Traaseth

Ada Hegerberg

Aksel Lund Svindal

Maren Lundby

Therese Johaug

Marit Bjørgen

Aurora Aksnes

Karsten Warholm

Cecilie Hellestveit

Camilla Stoltenberg

Anne Sverdrup-Thygeson

Jørgen Randers

Kaja Nordengen

.... det var noen jeg kom på - vi har flust av dyktige mennesker innen idrett, kultur, forretning, forskning osv. 

Espen Rostrup Nakstad

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

Synd om Durek og Marius er det som er spikeren i kista for kongehuset sin fremtid men med utviklingen..hvem vet.. Likevel vil jeg fastholde at kongen og dronningen har gjort en strålende god jobb i å representere og formidle Norge. Så får vi håpe deres barn vokse inn i rollen og klarer rette opp noe av det frynsete greiene som skjer akkurat nå.. For jeg kan ikke tenke meg hvem som ville gjort en god jobb som president av Norge evt om vi skulle erstattet dem! 
Jonas? Erna, eller Sylvi? (guuud bedre!) 

Stortingspresidenten vi allerede har, han gjør en utrolig god figur og er langt mer samlende enn kongehuset/kongefamilien anno 2025, tør jeg påstå. Vi trenger ingen annen president, tenker jeg. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (15 minutter siden):

ingen av disse har utmerkelser som gjør at de er forberedt eller is tand til å være statsoverhode, det hjelper hvor gode de er i sine områder - kongen vår (og også Håkon) har hatt et helt liv på å lære seg den rollen, ikke en enkelt rolle men alle som kreves av ham som konge. Jeg tror ikke noen av de på den listen nødvendigvis vil gjøre et dårlig forsøk for all del, men de er ikke i nærheten av kongen eller kronprinsen tross alt.  Så jeg er ikke klar for at monarkiet skal ende i en president. 

Endret av Carrot
  • Liker 5
Skrevet
Istapp skrev (2 minutter siden):

Stortingspresidenten vi allerede har, han gjør en utrolig god figur og er langt mer samlende enn kongehuset/kongefamilien anno 2025, tør jeg påstå. Vi trenger ingen annen president, tenker jeg. 

Inviter stortingspresidenten til de samme kommunene Kongehuset besøkte nå nylig - sjekk hvor mange som faktisk møter opp... 

• Liker 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
Carrot skrev (4 minutter siden):

ingen av disse har utmerkelser som gjør at de er forberedt eller is tand til å være statsoverhode, det hjelper hvor gode de er i sine områder - kongen vår (og også Håkon) har hatt et helt liv på å lære seg den rollen, ikke en enkelt rolle men alle som kreves av ham som konge. Jeg tror ikke noen av de på den listen nødvendigvis vil gjøre et dårlig forsøk for all del, men de er ikke i nærheten av kongen eller kronprinsen tross alt.  Så jeg er ikke klar for at monarkiet skal ende i en president. 

Det er jeg og mange med meg. 

Skrevet
Carrot skrev (2 minutter siden):

Hvis Håkon har hatt et helt liv på å gå i lære, så er jeg alvorlig bekymret for evnen hans til å tilegne seg det han skulle ha lært. Et tegn for meg på at han er uegnet er bl.a.

-han blander seg inn i politiske miljø/saker

-valg av livsledsaker til den rollen han er født inn i

-han uttalelser ifm MBH jf. oppdragelsen blir til underveis og ikke behov for boklig kunnskap på dette området 

-det å utnytte og blande rollene sine til egen vinning privat og offentlig i både næringssammenheng (jf. Skaugum arealet og jobber utført der)

-MBH sirkuset hvor HM og MM har skjøvet ting under teppet og debatt til kaoset, m.m.

Wow, dette er mer svin på skogen enn akseptabelt for noen vi skal titulere hans kongelige høyhet... Sirkusdirektør passer faktisk bedre.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Det er jeg og mange med meg. 

men jeg tviler på at dere er mange nok - i følge tallene er 60 til 70% for monarkiet der variasjonen ligger i aldersgrupper osv men like fullt overtall for til tross for både Durek og Marius.. 

• Liker 4
Skrevet
Istapp skrev (Akkurat nå):

Hvis Håkon har hatt et helt liv på å gå i lære, så er jeg alvorlig bekymret for evnen hans til å tilegne seg det han skulle ha lært. Et tegn for meg på at han er uegnet er bl.a.

-han blander seg inn i politiske miljø/saker

-valg av livsledsaker til den rollen han er født inn i

-han uttalelser ifm MBH jf. oppdragelsen blir til underveis og ikke behov for boklig kunnskap på dette området 

-det å utnytte og blande rollene sine til egen vinning privat og offentlig i både næringssammenheng (jf. Skaugum arealet og jobber utført der)

-MBH sirkuset hvor HM og MM har skjøvet ting under teppet og debatt til kaoset, m.m.

Wow, dette er mer svin på skogen enn akseptabelt for noen vi skal titulere hans kongelige høyhet... Sirkusdirektør passer faktisk bedre.

nja, til tross for at MM ikke var den ideelle partneren har hun vist seg å være en god representant så langt og hun har vokst inn i rollen, det kan man ikke ta fra henne - til tross for Marius har de som kongelige gjort en grei jobb når de har representert og så er det litt sånn gammel gulp å dra frem akkurat valg av partner etter så mange år der de har vist at de ikke saboterer men får jobben gjort.. Og ikke minst, de er ikke ansvarlig for Marius sine handlinger selv om de kunne vært flinkere på å skille mellom rollen som foreldre og rollen som kronprins/prinsesse akkurat i DEN saken - det er de aller fleste enige om tror jeg. 
At kongen og kronprinsen er miljøbevisste og engasjert ser jeg på som en god ting, vi bør alle engasjere oss i miljøet da vi bare har ett og ikke kan tillate oss å svikte på det området. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

men jeg tviler på at dere er mange nok - i følge tallene er 60 til 70% for monarkiet der variasjonen ligger i aldersgrupper osv men like fullt overtall for til tross for både Durek og Marius.. 

Den siste målingen med de tallene var vel rett rundt kongens bursdag? Jeg tenker også at kongen og dronningen skal få leve sin gjerning til de ender sine dager, men at de gjør en så innmari god jobb nå på sine eldre dager? Nei, de ser etterhvert særdeles skrøpelige ut, spesielt kongen, men dronningen ser også sliten ut. De burde fått lov til å slappet av og heller nyte pensjonist tilværelsen nå.

Norge as hadde aldri valgt en hypotetisk steingammel president på 80+ år. Vi er ikke USA! Men én steingammel konge blir vi ikke kvitt. All ære til dronning Margrethe, som abdiserte, hun forstod at nok er nok. Landet var mer tjent med en yngre regent. Og det er helt riktig tenkt. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
Carrot skrev (7 minutter siden):

nja, til tross for at MM ikke var den ideelle partneren har hun vist seg å være en god representant så langt og hun har vokst inn i rollen, det kan man ikke ta fra henne - til tross for Marius har de som kongelige gjort en grei jobb når de har representert og så er det litt sånn gammel gulp å dra frem akkurat valg av partner etter så mange år der de har vist at de ikke saboterer men får jobben gjort.. Og ikke minst, de er ikke ansvarlig for Marius sine handlinger selv om de kunne vært flinkere på å skille mellom rollen som foreldre og rollen som kronprins/prinsesse akkurat i DEN saken - det er de aller fleste enige om tror jeg. 
At kongen og kronprinsen er miljøbevisste og engasjert ser jeg på som en god ting, vi bør alle engasjere oss i miljøet da vi bare har ett og ikke kan tillate oss å svikte på det området. 

Ja, da ser jeg fram til at du lister opp hva som gjør dem til engasjerte miljøforkjempere 😀

Skrevet
Carrot skrev (6 minutter siden):

Vokst seg inn i rollen? Hvilken rolle da? Alt for familien og MBH? For alt for Norge, det gjelder ikke. De står fint i kritikken også, så det er jo veldig, veldig fint!

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet
Sur sitron skrev (55 minutter siden):

Forslag kjapt:

Anita Krohn Traaseth

Ada Hegerberg

Aksel Lund Svindal

Maren Lundby

Therese Johaug

Marit Bjørgen

Aurora Aksnes

Karsten Warholm

Cecilie Hellestveit

Camilla Stoltenberg

Anne Sverdrup-Thygeson

Jørgen Randers

Kaja Nordengen

Dersom Trump kan være president, kan vi vel alle være det.

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...