Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest pop up bruker
Skrevet
Daisy R skrev (Akkurat nå):

Jeg synes de la opp til at det var Wedels skyld pga de løse ledningene..,

Slo meg ikke, men vi leser jo ulikt 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at hvis valget mellom monarki og republikk er så viktig politisk, så har en det ikke så verst. Nevner helse, skole, klima, bistand, forsvar, kraft. Utgiftene til monarkiet er lave i det store bildet. Å være navlebeskuende er en begrensning når en debatterer.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
velociraptor skrev (14 minutter siden):

hvilke nisser da? Har stemt Rødt i åresvis jeg.

Point. 

• Hjerte 2
Gjest Daisy R
Skrevet
Conradi skrev (14 minutter siden):

Tenker at hvis valget mellom monarki og republikk er så viktig politisk, så har en det ikke så verst. Nevner helse, skole, klima, bistand, forsvar, kraft. Utgiftene til monarkiet er lave i det store bildet. Å være navlebeskuende er en begrensning når en debatterer.

Enig. Det som er viktig er at vi har demokrati.

Skrevet (endret)
Conradi skrev (7 timer siden):

Det er liksom det. 

Når man velger hva man stemmer i dette landet er ikke spørsmålet om republikk og monarki det avgjørende, fordi det er en veldig lite brennbar politisk sak. Det er, kort sagt, i praksis et ikke-tema rent realpolitisk. 

Dermed er det den øvrige poltikken til partiene som prinsipielt sett støtter republikk man dermed støtter ved stemmegivingen sin, og som det kan være greit å sjekke at man stort sett er enig i før man treffer valget sitt. 

--------

Borg Høiby-saken er opprørende. Hvis man vil handle fordi man ønsker endring som et resultat av den tenker jeg imidlertid at det beste kanskje er å engasjere seg i frivillig arbeid for voldsofre og voldsutsatte kvinner. Å proteststemme ved stortingsvalget til høsten for å oppnå republikk i Norge er en langt mindre hensiktsmessig vei å gå.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Conradi skrev (10 timer siden):

Kunne ikke vært mer enig! 

Utgiftene til monarkiet ble akkurat forsøkt estimert av Nettavisen, som viste at det blir brukt minimum 600 millioner, kanskje så mye som en milliard hvis man regner inn utgifter til Garden. Fortell at dette er «småpenger» til ungdommene som må reise flere timer hver dag for å gå på skole fordi nærskolen deres har blitt nedlagt på grunn av dårlig kommune eller fylkesøkonomi. Eller til psykisk syke eller rusmisbrukere som dør alene hjemme fordi det ikke finnes ressurser i psykiatrien. Kom med den påstanden til eldre og syke eller gravide som ikke får behandling eller blir utsatt for feilbehandling, eller som må føde uten tilsyn fordi det ikke er råd til å ansette flere sykepleiere, jordmødre eller helsefagarbeidere. 

Hvor mange stillinger innen helse og utdanning kunne vi besatt for en milliard i året? 

Men en «badass»-prinsesse som flotter seg på ball kommer kanskje også disse menneskene til gode? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Aricia skrev (2 timer siden):

Det er liksom det. 

Når man velger hva man stemmer i dette landet er ikke spørsmålet om republikk og monarki det avgjørende, fordi det er en veldig lite brennbar politisk sak. Det er, kort sagt, i praksis et ikke-tema rent realpolitisk. 

Dermed er det den øvrige poltikken til partiene som prinsipielt sett støtter republikk man dermed støtter ved stemmegivingen sin, og som det kan være greit å sjekke at man stort sett er enig i før man treffer valget sitt. 

--------

Borg Høiby-saken er opprørende. Hvis man vil handle fordi man ønsker endring som et resultat av den tenker jeg imidlertid at det beste kanskje er å engasjere seg i frivillig arbeid for voldsofre og voldsutsatte kvinner. Å proteststemme ved stortingsvalget til høsten for å oppnå republikk i Norge er en langt mindre hensiktsmessig vei å gå.

Nå blir jeg oppriktig i tvil; er det noen som tenker at veien å gå for å kvitte seg med monarkiet er å engasjere seg i frivillig arbeid for voldsofre og voldsutsatte kvinner?!

Først og fremst (og for å være litt kverulant) hva med voldsutsatte menn? Så; hva med de som allerede er involvert i slikt arbeid, enten frivillig eller som del av sin yrkesutøvelse? Hvordan skal de engasjere seg for å avsette kongehuset?

Ulike problemstillinger blir vektlagt ulik av ulike mennesker ved ulike valg. Nå er det mange som er møkkalei dette snyltesyndikatet på Oslo vest. Den beste måten å utøve den lille makten man har som statsborger, er gjennom den demokratiske valgprosessen, og i år er det valg så her er det bare å gyve løs ved valgurnene. Stem for å gi kongefamilien en klar tilbakemelding om at folket ikke aksepterer alt av atferd, være seg fra kronprinser, prinsesser, kronprinsesser eller bonusbarn. Kanskje blir det ikke flertall for republikk helt enda, men signalet som blir sendt er kanskje vel så viktig. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Det er liksom det. 

--------

Jeg ser på ingen måte hvordan det å engasjere seg i voldsutsatte kvinner skal få en endring på det forkastelige faktum at vi har representanter for landet vårt som enabler adferden til MBH?

TigerK skrev (5 minutter siden):

Nå blir jeg oppriktig i tvil; er det noen som tenker at veien å gå for å kvitte seg med monarkiet er å engasjere seg i frivillig arbeid for voldsofre og voldsutsatte kvinner?!

Først og fremst (og for å være litt kverulant) hva med voldsutsatte menn? Så; hva med de som allerede er involvert i slikt arbeid, enten frivillig eller som del av sin yrkesutøvelse? Hvordan skal de engasjere seg for å avsette kongehuset?

Ulike problemstillinger blir vektlagt ulik av ulike mennesker ved ulike valg. Nå er det mange som er møkkalei dette snyltesyndikatet på Oslo vest. Den beste måten å utøve den lille makten man har som statsborger, er gjennom den demokratiske valgprosessen, og i år er det valg så her er det bare å gyve løs ved valgurnene. Stem for å gi kongefamilien en klar tilbakemelding om at folket ikke aksepterer alt av atferd, være seg fra kronprinser, prinsesser, kronprinsesser eller bonusbarn. Kanskje blir det ikke flertall for republikk helt enda, men signalet som blir sendt er kanskje vel så viktig. 

Dette.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
TigerK skrev (24 minutter siden):

Kunne ikke vært mer enig! 

Utgiftene til monarkiet ble akkurat forsøkt estimert av Nettavisen, som viste at det blir brukt minimum 600 millioner, kanskje så mye som en milliard hvis man regner inn utgifter til Garden. Fortell at dette er «småpenger» til ungdommene som må reise flere timer hver dag for å gå på skole fordi nærskolen deres har blitt nedlagt på grunn av dårlig kommune eller fylkesøkonomi. Eller til psykisk syke eller rusmisbrukere som dør alene hjemme fordi det ikke finnes ressurser i psykiatrien. Kom med den påstanden til eldre og syke eller gravide som ikke får behandling eller blir utsatt for feilbehandling, eller som må føde uten tilsyn fordi det ikke er råd til å ansette flere sykepleiere, jordmødre eller helsefagarbeidere. 

Hvor mange stillinger innen helse og utdanning kunne vi besatt for en milliard i året? 

Men en «badass»-prinsesse som flotter seg på ball kommer kanskje også disse menneskene til gode? 

Ca 1200 vil jeg tro.

Et mer interessant spørsmål er hvor mange kroner kongehuset drar inn til landet, og hvor mange stillinger det beløpet finansierer. Beregninger gjort i DK viser at de antar at kongehuset bidrar med 15-20 milliarder (konservativt anslag), andre sier 30 milliarder kroner inn til den danske økonomien.

Personlig tenker jeg at det er god økonomi å investere 1 milliard for å tjene 20.

Endret av Daisy R
Skrevet
Kollontaj skrev (10 timer siden):

Point. 

Hvilket point er det du sikter til her?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Daisy R skrev (1 minutt siden):

Ca 1200 vil jeg tro.

Et mer interessant spørsmål er hvor mange kroner kongehuset drar inn til landet, og hvor mange stillinger det beløpet finansierer. Beregninger gjort i DK viser at de antar at kongehuset bidrar med 30 milliarder kroner inn til den danske økonomien.

Og hvordan har det noen som helst relevanse for hvor mye det norske kongehuset bidrar med inn? Det er differansen mellom penger inn og penger ut som avgjør om noe er lønnsomt. Vi vet hvor mye som går inn i det norske kongehuset, men hva går ut? Det er det ingen som vet. 

1200 stillinger, hver stilling påvirker kanskje 20-200 mennesker årlig. Bedret helse, økt utdanning, bedre mestringsstrategier. Disse menneskene igjen blir produktive medlemmer av samfunnet, skaper verdier i stedetfor å være en utgiftspost. Hva er verdien av det?

Når vi kan måle disse to verdiene opp mot hverandre, da vet vi om monarkiet er «verdt det». 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (15 minutter siden):

Ca 1200 vil jeg tro.

Et mer interessant spørsmål er hvor mange kroner kongehuset drar inn til landet, og hvor mange stillinger det beløpet finansierer. Beregninger gjort i DK viser at de antar at kongehuset bidrar med 15-20 milliarder (konservativt anslag), andre sier 30 milliarder kroner inn til den danske økonomien.

Personlig tenker jeg at det er god økonomi å investere 1 milliard for å tjene 20.

Og som sagt før - du kan ikke sammenligne verdien av de to kongehusene. Hvem mener du i det norske kongehuset er med på å dra inn disse milliardverdiene? Er det på utenlandsreisene ifm representasjoner? jeg forstår ikke helt hva du mener.

Skrevet
Daisy R skrev (13 minutter siden):

Ca 1200 vil jeg tro.

Vanskelig å debattere når innleggene man svarer på endres fortløpende under debatten. Men ok.

«Antar» er et annet ord for «gjetter». Så «noen» gjetter på at i Danmark så tjener man 15-20 milliarder på monarkiet? Og så? Noen som vil gjette på andre tall, i andre land? Japan? Oman? Paven? La oss ta noen vilkårlige tall ut av løse luften og trekke noen slutninger om hvorvidt vårt kongehus er lønnsomt? Seriøst liksom?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (19 minutter siden):

Hvilket point er det du sikter til her?

Poeng, på norsk. Fremkommer i innlegget jeg siterte. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (4 minutter siden):

Poeng, på norsk. Fremkommer i innlegget jeg siterte. 

«hvilke nisser da? Har stemt Rødt i åresvis jeg» 

-ditt svar «point» (poeng, oversatt til norsk). Hvilket poeng tenker du på?  Og hvilken relevans til kongehuset?

Endret av TigerK
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Daisy R skrev (11 timer siden):

Enig. Det som er viktig er at vi har demokrati.

Men i all verden ; mener du for alvor at man ikke kan ha demokrati dersom man er en republikk?!

Ikke ante jeg at Finland og Island for eksempel , hadde diktatur….

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Daisy R
Skrevet
Hekken skrev (2 minutter siden):

Men i all verden ; mener du for alvor at man ikke kan ha demokrati dersom man er en republikk?!

Ikke ante jeg at Finland og Island for eksempel , hadde diktatur….

Nei, selvfølgelig mener jeg ikke det. Hvordan klarte du å tolke det slik???? Det er jo like dust som å spørre deg om vi ikke kan ha demokrati dersom man er et monarki?

Poenget mitt er at så lenge vi har et demokrati, så er det ikke spesielt viktig om det er republikk eller monarki.

Begge deler er forenlige med demokrati.

Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
TigerK skrev (52 minutter siden):

Vanskelig å debattere når innleggene man svarer på endres fortløpende under debatten. Men ok.

«Antar» er et annet ord for «gjetter». Så «noen» gjetter på at i Danmark så tjener man 15-20 milliarder på monarkiet? Og så? Noen som vil gjette på andre tall, i andre land? Japan? Oman? Paven? La oss ta noen vilkårlige tall ut av løse luften og trekke noen slutninger om hvorvidt vårt kongehus er lønnsomt? Seriøst liksom?

Flisespikkeri. Man anslår. Eksperter anslår. Den eneste som gjetter her er du.

Jeg har sett tallene 30, 90 og 15-20 milliarder. Her i tråden er det jo ikke mulig å komme med en enkel faktaopplysning, uten at reaksjonene går i taket, så jeg tenkte det var best å safe med det laveste tallet.

Og med "enkel faktaopplysning" refererer jeg til det at eksperter har gjort informerte anslag. Jeg sier altså ikke at noen av disse tallene er verifiserbare fakta. 

Endret av Daisy R
Skrevet
TigerK skrev (52 minutter siden):

«hvilke nisser da? Har stemt Rødt i åresvis jeg» 

-ditt svar «point» (poeng, oversatt til norsk). Hvilket poeng tenker du på?  Og hvilken relevans til kongehuset?

Du får da vitterlig lese det som du vil. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...