Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (8 minutter siden):

En mor som har en garderobe verd mangfoldige millioner, hvor det bugner av italiensk luksus. Jeg er ikke imponert over at plaggene/veskene/skoene/smykkene brukes mer enn en gang, nei - det skulle da bare mangle. 

Jeg er like forundret hver gang det blir slått opp som om det skulle være hele sensasjonelt - "går for gjenbruk" - kjolen til 250.000 er brukt før - guri malla 😅

Les hva jeg skriver da. Hun kunne kjøpt nytt til seg selv hver gang, og ingen ville reagert, men hun velger å bruke mors 20 år gamle plagg. 

At det går an å sitte å sure seg til over at folk roser henne for dette er faktisk helt utrolig.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (1 minutt siden):

Les hva jeg skriver da. Hun kunne kjøpt nytt til seg selv hver gang, og ingen ville reagert, men hun velger å bruke mors 20 år gamle plagg. 

At det går an å sitte å sure seg til over at folk roser henne for dette er faktisk helt utrolig.

Nei, du hadde sikkert ikke reagert  - men jeg skal skrive under på at folk hadde reagert. Sløsing i kongehuset blir faktisk slått opp. Og det er IKKE posisivt for et kongehus som er i krise fra før. 

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Nei, du hadde sikkert ikke reagert  - men jeg skal skrive under på at folk hadde reagert. Sløsing i kongehuset blir faktisk slått opp. Og det er IKKE posisivt for et kongehus som er i krise fra før. 

Nå endrer du premisset til at alle nye innkjøp = sløsing. Men det var det ikke.

Skrevet
Daisy R skrev (23 minutter siden):

Ja, det er jeg. Dette er en ung jente som kunne valgt å fråtse i siste nytt av designerklær. Hun skal stå i  i rampelyset og bli -bokstavelig talt! - saumfart. At hun velger å ikke benytte muligheten hun har til å kjøpe masse nytt, men heller velger å shoppe i mors skap, det står det stor respekt av. Det er ikke gjenbruk av egne klær vi snakker om  - det er mors gamle fra 15-20 år tilbake.

Så denne røde kjolen er mors gamle fra 15-20 år tilbake? Eller kan det være en splitter ny kjole kjøpt til IA selv tro?  Til 65.0000 kroner?

(At IA ikke fråtser i designerklær er din påstand, det har jeg null tro på).

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Så denne røde kjolen er mors gamle fra 15-20 år tilbake? Eller kan det være en splitter ny kjole kjøpt til IA selv tro?  Til 65.0000 kroner?

Nå siterte du et innlegg som omhandlet gamle kjoler, så da svarte jeg naturlig nok på det. Hvis du vil flytte målpostene er det fint om du gjør det uten å tillegge meg meninger eller utsagn jeg ikke har kommet med.

Endret av Daisy R
Skrevet
Daisy R skrev (4 timer siden):

Som jeg sa i går, så mener jeg fargene er viktigere enn sømtilpassingen på alle disse kjolene. MM kler de lyseblå bedre enn IA, mens IA kler den blå, sorte og lilla bedre enn MM. Tipper begge kler f.eks hvitt like godt. Uansett, jeg synes det er fantastisk at hun har sånt fokus på gjenbruk.

Jeg må innrømme at jeg ikke går i bakken av beundring over at en kjole til 50-250 000 brukes to ganger.

Morgan Le Fay skrev (2 timer siden):

Jeg må si du er lett å imponere. De kjøper vel klær for en million omtrent hvert eneste år, men du synes det er  «fantastisk» at de bruker samme kjole to ganger.

Dette.

Daisy R skrev (54 minutter siden):

Ja, det er jeg. Dette er en ung jente som kunne valgt å fråtse i siste nytt av designerklær. Hun skal stå i  i rampelyset og bli -bokstavelig talt! - saumfart. At hun velger å ikke benytte muligheten hun har til å kjøpe masse nytt, men heller velger å shoppe i mors skap, det står det stor respekt av. Det er ikke gjenbruk av egne klær vi snakker om  - det er mors gamle fra 15-20 år tilbake.

Hun kjøper tydeligvis nye også, som er helt greit, men bommer på passform/størrelse, som er ganske ugreit til den prisen og i hennes rolle.

Daisy R skrev (35 minutter siden):

Det er vel ikke alle som bøyer seg i støvet over at noen går med en rådyr designerkjole som har vært brukt en gang før.

Morgan Le Fay skrev (27 minutter siden):

Tipper hun har større klesbudsjett enn den gjennomsnittlige norske kvinne, enda hun er så edel og et så godt forbilde at hun i ny og ne leter etter skatter i sin mors million-garderobe.

Daisy R skrev (8 minutter siden):

Jeg legger meg ikke flat av beundring. Jeg beundrer ikke alt kongefamilien gjør. Jeg kommenterte på en relativt fattet måte vil jeg påstå, at det står respekt av at hun velger å gå foran som et godt eksempel ved at hun shopper i mors garderobe. Foreslår at du venner deg av med den uvanen du har med å overdreven spekulasjon og dertil hørende fargerike beskrivelser av andres sinnsstemning og mentalitet. Stråmennene hagler.

Forøvrig var det ikke ment som en kommentar om økonomi og sparsommelighet fra min side, for det interesserer meg ikke hvor mye eller lite av apanasjen kongefamilien bruker på klær.

Jeg er utelukkende interessert i miljøaspektet og signaleffekten. Hvis de først skal ha noe nytt, så er det uansett bedre at de betaler for det i dyre dommer, enn at de får det som skjulte gaver.

Jeg har også stor respekt for prinsesse Annes gjenbruk av klær fra 70-tallet, uten at det trenger å ta vekk fra respekten fra andre. Kan man ikke ha respekt for mer enn en person? Uansett er vel MMs 70-tallsgarderobe i minste laget for både hennes selv og datteren, så hva er poenget ditt?

Jeg ser ikke helt hvordan det å få låne en kjole som koster flere månedslønner for en vanlig person, er å være så godt forbilde og har noen miljøeffekt. 

Hvis de ønsket å være gode forbilder OG gode representanter kunne de kanskje heller selge kjolene etter bruk, og kjøpe litt billigere kjoler som faktisk passer IA sin kropp også (MM sine pleier å være riktig str i det minste), og jeg er overbevist om at det er mulig å finne flotte gallakjoler til 30-50 000 kroner… 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Mulig jeg er stokk dum, men hvorfor er det galt å klappe Kongen på skulderen når det er galla? 😅 Er det en egen regel om null kroppskontakt når det er galla? Forsøkt å google, men jeg ble ikke så mye klokere 🧐

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Janzypants skrev (18 minutter siden):

Mulig jeg er stokk dum, men hvorfor er det galt å klappe Kongen på skulderen når det er galla? 😅 Er det en egen regel om null kroppskontakt når det er galla? Forsøkt å google, men jeg ble ikke så mye klokere 🧐

Lurer også på hvorfor man ikke skal gjøre det. Det er så mange regler som ikke gir mening. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Daisy R skrev (2 timer siden):

Jeg blir rent imponert over hvor absurd debatten har blitt, og hvor surmaget det går an å ytre seg når en velger sine mest biske ord med omhu for å slakte "de priviligertes" valg av nytt og brukt, samt klesbudsjett.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (5 minutter siden):

Jeg blir rent imponert over hvor absurd debatten har blitt, og hvor surmaget det går an å ytre seg når en velger sine mest biske ord med omhu for å slakte "de priviligertes" valg av nytt og brukt, samt klesbudsjett.

Det er vel kanskje heller et uttrykk for hvor fartsblind man kan bli og hvor lite som skal til for å fremstå som «bærekraftig» og nøysom når man er kongelig.

Det er ikke noe nytt og revolusjonerende at kvinner i kongehuset låner av hverandre. Victoria låner av Silvia, lsabelle av Mary, og Beatrice giftet seg til og med i en av dronning Elizabeths kjoler. Helt normalt, og det skulle da også bare mangle. 

Humoren i dette ligger for meg i at det omtales som «fantastisk». Når moren din har landets desidert største og dyreste garderobe, med kjoler til opp i mot en kvart million per stykk så er det ikke så veldig «fantastisk» å låne/arve en gallakjole eller tre, spesielt ikke når du er en tenåring i fortsatt utvikling.

Kronprinsparet får 13 skattefrie millioner hvert år og bruker minst en million hvert år på klær. De reiser, de investerer, de har eiendommer for milliarder. De bruker vanvittige summer. Men la oss hylle dem for å ikke kaste alle klær etter bruk, liksom. Dette er spill for galleriet. Men folk går på.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 timer siden):

At en ung tenåring bruker mors gallakjoler - flere av dem i hundretusenkronersklassen - er ikke akkurat noe å legge seg flat av beundring for. Spesielt ikke når hun nettopp har kjøpt en selv til 65.000. Vi får vel se i fremtiden hvor sparsom hun blir…

Da har jeg mer respekt for prinsesse Anne i UK som stadig er å se i antrekk hun har hatt helt siden 70-tallet.

Men hvis man først beundrer alt kongefamilien gjør, så er vel dette også «fantastisk».

Eller Kong Charles som har reparert skoene sine (synlig).

image.png.2ef1cc4f5e144bbdb59ec2299e5fa588.png

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Janzypants skrev (3 timer siden):

Synes det er flott at IA setter medmenneskelighet foran etikette, selv om det er galla.
Kanskje det er hennes måte å myke opp reglene på.

Endret av Junijulia
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Junijulia skrev (26 minutter siden):

Synes det er flott at IA setter medmenneskelighet foran etikett, selv om det er galla.
Kanskje det er hennes måte å myke opp reglene på.

Enig. Men har noen et svar på hva hensikten med ikke-rør-kongen-regelen er? Folk har jo ikke for vane å være borti hverandre unødvendig heller, akkurat. Ikke på galla hvert fall?

Prøvde å finne oversikt iver reglene/kutymene og etikettene, men fant ikke noe om akkurat dette. Hvor kan det leses?

Endret av PusheenPusheen
Avsnitt
  • Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Enig. Men har noen et svar på hva hensikten med ikke-rør-kongen-regelen er? Folk har jo ikke for vane å være borti hverandre unødvendig heller, akkurat. Ikke på galla hvert fall?

Prøvde å finne oversikt iver reglene/kutymene og etikettene, men fant ikke noe om akkurat dette. Hvor kan det leses?

Er bare at det et en formell og høytidelig setting. Gjelder ikke bare overfor kongen, men alle. Slik jeg har forstått det.

• Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Er bare at det et en formell og høytidelig setting. Gjelder ikke bare overfor kongen, men alle. Slik jeg har forstått det.

Okei, det gir litt mer mening enn at det kun skulle gjelde kongen. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis kjolekritikken var i en motetråd sammen med andre moteinnspill, eller i en tråd om kongelige antrekk generelt for den del, hadde det blitt litt annerledes synes jeg. Da hadde kanskje heller ikke uttalelsen om at kjolen fikk henne til å se gravid ut (personlig helt uenig) stukket seg like negativt ut, selv om jeg uansett er svært kritisk til det.

Det er noe med konteksten her: En tråd (to, faktisk, eller tre med ML-tråden) med allerede massiv kritikk av kongehuset og kongefamilien (legitim eller ei). Er det da nødvendig å kaste seg over absolutt alt av mindre betydning ved IA med det samme hun er ferdig i militæret, deltar litt mer (som etterlyst her), og for første gang har på seg en ny, egen kjole? Kjolen er ikke det eneste som får kritikk,  det får også etiketten under gallamiddagen (både henne og MM), og nylig var det kritikk av studievalget (vil si den er litt mer aktuell).  

At pressen omtaler de samme forhold gir faktisk ikke samme bismak som her, fordi omtalen ikke foregår i et hermetisk, lukket rom og uten andre saker, og med samme intensitet, uregulerte uttrykk og omfang.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Bodyshaming ville vært: «Nei, så feit hu’ har blitt det siste året. Og de korte beina og det store hodet gjør at hun ser ut som en hagenisse» (Hun=oppdiktet person). 

Kritikk av klær etc (som kongefamilien er ansatt for å vise frem, på samme måte som modeller) slik som «Kjolen virket alt for stor. Den hang som en striesekk og fikk henne til å se ut som hun var åtti år gammel». 

Dette er jobben deres, vi er arbeidsgivere, det er vår jobb å passe på at de gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 timer siden):

Du kan lese litt om det her , det var samme styr da Michelle Obama tok på Dronning Elizabeth i 2009.

The British media called it everything from a breach of protocol to an extraordinary show of affection from the queen.

Mosley: The big deal is that the queen is normally a sacred person. In monarchies, there's a sacredness that surrounds the sovereign, which is perhaps not known in republics, at least not all the time in the way that it is in a monarchy. She's been on the throne a very, very long time, and she is herself a very dignified person, all the more so because of her relatively short stature.

• Liker 2
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (5 minutter siden):

Du kan lese litt om det her , det var samme styr da Michelle Obama tok på Dronning Elizabeth i 2009.

The British media called it everything from a breach of protocol to an extraordinary show of affection from the queen.

Mosley: The big deal is that the queen is normally a sacred person. In monarchies, there's a sacredness that surrounds the sovereign, which is perhaps not known in republics, at least not all the time in the way that it is in a monarchy. She's been on the throne a very, very long time, and she is herself a very dignified person, all the more so because of her relatively short stature.

Men det stemmer ikke for Norge. Det er bare i Storbritannia de har beholdt dette synet på monarken som "hellig" eller knyttet til Gud på et vis.

Det er jo et syn som vi aktivt har lagt vekk i Norge for mange, mange år siden iom. at kongen ikke blir kronet, men avgir sin ed til stortinget. I de fleste moderne monarkier er prinsippet at monarken avleder sin makt fra folket, ikke fra Gud. Det er ingen tvil om at det er prinsippet det norske monarkiet bygger på.

Det er et veldig viktig poeng.

Endret av Daisy R
Skrevet
TigerK skrev (22 minutter siden):

Bodyshaming ville vært: «Nei, så feit hu’ har blitt det siste året. Og de korte beina og det store hodet gjør at hun ser ut som en hagenisse» (Hun=oppdiktet person). 

Kritikk av klær etc (som kongefamilien er ansatt for å vise frem, på samme måte som modeller) slik som «Kjolen virket alt for stor. Den hang som en striesekk og fikk henne til å se ut som hun var åtti år gammel». 

Dette er jobben deres, vi er arbeidsgivere, det er vår jobb å passe på at de gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte. 

Er kongefamilien ansatte? For å vise frem klær? 🧐 Har kongefamilien et ansettelsesforhold? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...