Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (8 timer siden):

Alternativt går det også an å la være å snakke henne ned helt uten grunn. Bare være helt normalt grei med et ungt menneske liksom, selv om hun har vært så uheldig å fødes inn i sin offentlige rolle.

Det er et valg man alltid har.

Selvsagt går det an å bøye nakken pent og ikke kritisere de privilegerte, men noen av oss er ikke så interessert i det. De kan ikke få både i pose og sekk - privatlivet til en privatperson som jobber 8 timer dagen for luselønn og alltid strever med regningene, og luksuslivet til en kongelig. Grunnen til at det kalles et gullbur er fordi prisen for all luksusen er at livet er på utstilling.

~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Du argumenterer flittig for at dette bør og kan hun tåle (det er jo så mange fordeler også). Dette rimer ikke med det du tidligere har skrevet om tvangstrøya kongelige bør slippes fri fra med republikk. 

Hvis de synes det er helt umenneskelige krav å ta på seg kjoler i riktig størrelse eller overholde kongelige etikette står de faktisk fritt til å si fra seg tronen. Men jeg ser for meg at de vil holde ut i hvert fall i noen år til så de får lagt til side enda flere millioner i privat formue.

pøbelsara skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke denne insisteringen på å være nådeløs og fullstendig empatiløs overfor en ung kvinne som har havnet i en offentlig rolle helt uten å be om det. Jeg skjønner heller ikke indignasjonen over at hun tar på sin egen bestefar. Hvis man ikke kan vise noen form for fysisk uttrykk for kjærlighet overfor nære familiemedlemmer når man er kongelig, tenker jeg det er på høy tid å endre på noe som virker som en helt arkaisk bestemmelse. Han er bestefaren hennes, hun er ikke en vilt fremmed som tar seg til rette overfor kongen, hun er et barnebarn som uttrykker nærhet og kjærlighet.

Stråmannargumentasjon. Man kan selvsagt vise fysisk kjærlighet selv om man er kongelig, men det er virkelig ikke passende for noen, kongelig eller almuen, å vise fysisk kjærlighet når man er på jobb. Det finnes faktisk ingen situasjoner der det er passende. Og i galla-sammenheng er det altså ekstra lite passende.

Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Det er merkelig at enkelte mener at apanasjen veier opp for kritikk, mental helse, kronisk sykdom, slarv, og personkarakteristikk.

Slikt som dette er virkelig ikke greit i andre deler av arbeidslivet men anses utrolig nok som en del av livet og jobben som kongelig.

Jobben deres er rett og slett å være representative, både i adferd og å se representative ut. Det handler ikke om utseende - ingen har kritisert form på nese, øyne, små/store føtter etc - men om hvordan man velger å style seg, eller la være å style seg. Og de får enormt godt betalt for det å være noenlunde representative, men likevel klarer de ofte ikke den jobben. Selv folk med 400 000 i årslønn får kritikk når de ikke klarer å utføre jobben de får betalt (luselønn) for. Kravene bør strengt tatt stå i forhold til betalingen man får.

Daisy R skrev (53 minutter siden):

Her sitter det godt voksne kvinner som ikke engang  tåler å bli motsagt på et forum, mens denne unge jenta, for det er det hun er: En ung jente, forventes å tåle alt som blir slengt om usaklig dritt både om utseende og jobbutførelse. 

Det er IKKE slengt noe dritt om utseende, hverken usaklig eller usaklig. Derimot slenges det en del dritt, om du vil kalle kritikk for å slenge dritt, for antrekk og adferd innimellom. Men altså ikke for utseendet.

Daisy R skrev (36 minutter siden):

Jeg har aldri kritisert hvordan Sonja eller Mary bærer kjolene. Aldri.

Jeg har kun uttalt meg om selve kjolene. Farge. Snitt. Stil.

Det er ikke det samme som den debatten om MMs kjoler og IAs kjoler, der kroppskommentarene ligger og vaker rett under overflaten. @PusheenPusheenuttrykte det godt, da hun skrev at det er kommentarer som "ikke lander godt" hos henne.

Nei, det kan jeg skrive under på. De lander ikke godt hos meg heller. 

Vi får være uenige i om at å si at en kjole er ukledelig, dårlig tilpasset, posete etc er å kommentere utseende. Kommentaren om at kjolen fikk henne til å se gravid ut var sikkert litt dum, men det var jo ikke en kommentar om IA sin kropp, men om kjolen. Alle kan se gravide ut i en kjole med masse posete stoff foran på magen.

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Nå kan jeg ikke mye om søm, men hvis en kjole blir tilpasset IA, vil den kanskje ikke alltid kunne tilpasses tilbake til MM? Kanskje hensikten er at MM skal kunne bruke den omigjen, og derfor tilpasses de ikke IA skikkelig? 

Men hvis det ikke går, så kan jo ikke IA låne kjolene til MM da. Kjøp heller inn noen egne, om nødvendig billigere kjoler, som faktisk passer. Men det passer jo perfekt inn i inntrykket mange har av kronprinsfamilien - det viktige er tydeligvis bare at det er dyrt, ikke at det er pent 😶

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Ikke med bidrag fra diskusjonsfora på sosiale medier. 

Bedriften kongehuset Norge as bør ha dette som praksis helt uten innspill fra noen andre, MEN tydeligvis har ikke kongehuset Norge as dette. Så jo da bør de kanskje få innspillene fra diverse fora og få gjort de nødvendige grapene slik at de fremstår profesjonelt og representerer i tilpassede klær. Andre kongehus greier å kle opp sine kvinnelige medlemmer i tilpassede klær også gallakjoler, da bør også vårt greie dette. De er tross alt et av de dyreste kongehusene i Europa, så det står ikke på pengene!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TrineTrollet skrev (18 minutter siden):

Det vil overraske om ikke kongehuset har tilgang på dyktige skreddere som kan gjøre nødvendige og viktige justeringer på kreasjoner. Det skal være uproblematisk i de fleste tilfeller. Dog, ingen regel er fullstendig uten unntak. 

Og de kjolene som ikke kan justeres, må man jo da heller velge vekk.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Og de kjolene som ikke kan justeres, må man jo da heller velge vekk.

Helt enig med deg. Da kjøpes den ikke.

Har man råd til en kjole til 65 000,- nkr, så har man råd til å tilpasse den. De fleste gallakjoler designes med en slik tilpasningsmulighet, såsant den ikke blir designet på bestilling, men da er det ikke en kjole som ligger tilgjengelig offentlig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Da kjøpes den ikke.

Har man råd til en kjole til 65 000,- nkr, så har man råd til å tilpasse den. De fleste gallakjoler designes med en slik tilpasningsmulighet, såsant den ikke blir designet på bestilling, men da er det ikke en kjole som ligger tilgjengelig offentlig.

Og har man en slik kjole, så må jo den bare brukes av den personen den faktisk passer til. Ser ikke for meg at Sverre Magnus må bruke de sannsynligvis alt for trange og korte dressene til HM eller Marius, eller omvendt?

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Og har man en slik kjole, så må jo den bare brukes av den personen den faktisk passer til. Ser ikke for meg at Sverre Magnus må bruke de sannsynligvis alt for trange og korte dressene til HM eller Marius, eller omvendt?

😂😂 Nå så jeg for meg Sverre Magnus i krompen sin dress...Takk! Du fikk satt igang smilemusklaturen🤣🤣

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Daisy R
Skrevet

Det interessante med den sammenligningen er jo at menn slipper unna med langt færre antrekk enn kvinner, så det er fullt mulig å bygge en liten garderobe av god kvalitet til en mann, der man tar all slags bærekrafthensyn uten at de blir kritisert verken for å kjøpe for mye eller for lite.

Kongelige kvinner derimot, forventes å alltid komme i noe pent og representativt, som ikke må være for dyrt, for det jo skattebetalerpenger, men ikke for billig for et må jo være representativt og kunne gjenbrukes i 50 år, det må ikke være for mye nytt, men det må heller ikke lånes for mye, men det må ikke være samme antrekk hver gang for det skal jo være representativt. Osv.

Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (34 minutter siden):

Nå kan jeg ikke mye om søm, men hvis en kjole blir tilpasset IA, vil den kanskje ikke alltid kunne tilpasses tilbake til MM? Kanskje hensikten er at MM skal kunne bruke den omigjen, og derfor tilpasses de ikke IA skikkelig? 

Men da bør hun ikke låne akkurat de kjolene. De får penger i hauger og lass for å dekke representasjonsantrekk. MM har en utrolig stor garderobe verdt millioner, man skulle tro at noen antrekk kan sys om til datteren. 

Skrevet

IA i morens kjoler

Blå og mørk lilla kjole

Sort silkekjole og marineblå kjole

Lys blå kjole

Et knippe gjenbrukskjoler. Synes de passet greit. Den sorte silkekjolen var den som passet minst, men synes ikke det var voldsom forskjell fra hvordan den satt på MM. Synes ellers at de andre kjolene satt godt på IA. Finnes garantert andre kjoler og andre bilder, men dette var de som kom først opp da jeg googlet.

Screenshot_20250626_093136_Chrome.jpg

Screenshot_20250626_093354_Chrome.jpg

Screenshot_20250626_093553_Chrome.jpg

Screenshot_20250626_093559_Chrome.jpg

Screenshot_20250626_093955_Chrome.jpg

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Daisy R skrev (7 minutter siden):

Det interessante med den sammenligningen er jo at menn slipper unna med langt færre antrekk enn kvinner, så det er fullt mulig å bygge en liten garderobe av god kvalitet til en mann, der man tar all slags bærekrafthensyn uten at de blir kritisert verken for å kjøpe for mye eller for lite.

Kongelige kvinner derimot, forventes å alltid komme i noe pent og representativt, som ikke må være for dyrt, for det jo skattebetalerpenger, men ikke for billig for et må jo være representativt og kunne gjenbrukes i 50 år, det må ikke være for mye nytt, men det må heller ikke lånes for mye, men det må ikke være samme antrekk hver gang for det skal jo være representativt. Osv.

Jeg tenker det hadde vært mye bedre å ha faktisk fine, kledelige, tilpassede kjoler og heller bruke dem flere ganger, enn å skulle ha noe nytt og ukledelig hver gang. Og hvis det uansett ikke engang trenger å passe, hva skal man da med kjoler til 50-70 000? Men at kvinner generelt forventes å ha ny kjole nesten hver gang det er en spesiell anledning er en uting i samfunnet vårt som ikke er spesielt for kongelige, og noe vi som samfunn burde jobbe med. Hører stadig om folk som må kkjøpe ny kjole fordi de skal i et bryllup eller whatever. Hører ikke menn som må kjøpe ny dress hver gang det er en pyntet anledning. Så vi er ikke uenig e i at akkurat det der er urettferdig. Men jeg tror IA kunne vært finere i en passelig kjole til 3000 kroner enn i den sekkete for store greia til 65 000. Og når det er sagt må hun gjerne kjøpe seg kjole til 65 000, men da hadde det vært fint om de i det minste passet...

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

IA i morens kjoler

Blå og mørk lilla kjole

Lys blå kjole

Et knippe gjenbrukskjoler. Synes de passet greit. Den sorte silkekjolen var den som passet minst, men synes ikke det var voldsom forskjell fra hvordan den satt på MM. Synes ellers at de andre kjolene satt godt på IA. Finnes garantert andre kjoler og andre bilder, men dette var de som kom først opp da jeg googlet.

Den mørkeblå var veldig fin på dem begge.

Nå viser det seg at akkurat denne kjolen ikke var gjenbruk, så det var ikke grunnen til dårlig tilpasning - og at flere utenfor KG også synes den var dårlig tilpasset: https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/ris-og-ros-redder-looken/83267620

• Liker 4
  • Hjerte 2
Gjest Daisy R
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

IA i morens kjoler

Blå og mørk lilla kjole

Lys blå kjole

Som jeg sa i går, så mener jeg fargene er viktigere enn sømtilpassingen på alle disse kjolene. MM kler de lyseblå bedre enn IA, mens IA kler den blå, sorte og lilla bedre enn MM. Tipper begge kler f.eks hvitt like godt. Uansett, jeg synes det er fantastisk at hun har sånt fokus på gjenbruk.

Skrevet
velociraptor skrev (4 minutter siden):

Den mørkeblå var veldig fin på dem begge.

Nå viser det seg at akkurat denne kjolen ikke var gjenbruk, så det var ikke grunnen til dårlig tilpasning - og at flere utenfor KG også synes den var dårlig tilpasset: https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/ris-og-ros-redder-looken/83267620

Enig, den var veldig fin på begge.

Daisy R skrev (4 minutter siden):

Som jeg sa i går, så mener jeg fargene er viktigere enn sømtilpassingen på alle disse kjolene. MM kler de lyseblå bedre enn IA, mens IA kler den blå, sorte og lilla bedre enn MM. Tipper begge kler f.eks hvitt like godt. Uansett, jeg synes det er fantastisk at hun har sånt fokus på gjenbruk.

Det er jeg enig i. IA kler disse mørke, dypere nyansene skikkelig godt. Spesielt den lilla var veldig fin til henne. Og gjenbruk er god sort. Man MÅ jo ikke bruke masse penger bare fordi man kan. Heier på gjenbruk!

• Liker 5
Skrevet
Daisy R skrev (18 minutter siden):

Riktig! Sånn er det. Urettferdige kjønnsforskjeller som det er håpløst å gjøre noe med. Gjelder også til en viss rad i enhver familie hvor mannen blir tilgodesett med ett garderobeskap og kvinnen med de øvrige (satt litt på spissen, men også med et realitetsblik).

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

Skrevet

De som kritiserer klappet på skulderen, har tydeligvis ikke fått med seg at kongen var preget av stundens alvor, noe både TV-seere og sikkert mange av de tilstedeværende fikk med seg. At prinsessa gjorde noe så menneskelig og tydelig anerkjennende som et klapp på skulderen, synes jeg var helt på sin plass akkurat denne dagen. 

• Liker 6
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (2 timer siden):

Jeg må si du er lett å imponere. De kjøper vel klær for en million omtrent hvert eneste år, men du synes det er  «fantastisk» at de bruker samme kjole to ganger.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (34 minutter siden):

De som kritiserer klappet på skulderen, har tydeligvis ikke fått med seg at kongen var preget av stundens alvor, noe både TV-seere og sikkert mange av de tilstedeværende fikk med seg. At prinsessa gjorde noe så menneskelig og tydelig anerkjennende som et klapp på skulderen, synes jeg var helt på sin plass akkurat denne dagen. 

Godt poeng. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Jeg må si du er lett å imponere. De kjøper vel klær for en million omtrent hvert eneste år, men du synes det er  «fantastisk» at de bruker samme kjole to ganger.

Ja, det er jeg. Dette er en ung jente som kunne valgt å fråtse i siste nytt av designerklær. Hun skal stå i  i rampelyset og bli -bokstavelig talt! - saumfart. At hun velger å ikke benytte muligheten hun har til å kjøpe masse nytt, men heller velger å shoppe i mors skap, det står det stor respekt av. Det er ikke gjenbruk av egne klær vi snakker om  - det er mors gamle fra 15-20 år tilbake.

Endret av Daisy R
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (4 minutter siden):

Ja, det er jeg. Dette er en ung jente som kunne valgt å fråtse i siste nytt av designerklær. Hun skal stå i  i rampelyset og bli -bokstavelig talt! - saumfart. At hun velger å ikke benytte muligheten hun har til å kjøpe masse nytt, men heller velger å shoppe i mors skap, det står det stor respekt av. 

En mor som har en garderobe verd mangfoldige millioner, hvor det bugner av italiensk luksus. Jeg er ikke imponert over at plaggene/veskene/skoene/smykkene brukes mer enn en gang, nei - det skulle da bare mangle. 

Jeg er like forundret hver gang det blir slått opp som om det skulle være hele sensasjonelt - "går for gjenbruk" - kjolen til 250.000 er brukt før - guri malla 😅

Skrevet
Daisy R skrev (9 minutter siden):

Ja, det er jeg. Dette er en ung jente som kunne valgt å fråtse i siste nytt av designerklær. Hun skal stå i  i rampelyset og bli -bokstavelig talt! - saumfart. At hun velger å ikke benytte muligheten hun har til å kjøpe masse nytt, men heller velger å shoppe i mors skap, det står det stor respekt av. Det er ikke gjenbruk av egne klær vi snakker om  - det er mors gamle fra 15-20 år tilbake.

Er greit at de bruker masse penger på klær, men det kunne jo fort blitt mer om alt skulle være nytt. Hvis man skal se sånn på det😅 Det er jo ikke sånn at hun hadde hatt problemer med å kjøpe flunkende nytt hver gang.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...