Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (2 minutter siden):

Hun forteller det ikke. Men hun sier ikke hva som ikke utløste den heller, slik du feilaktig gir inntrykk av.

Jeg fremhevet den setningen om svenske media for å underbygge at medieoppmerksomhet er en faktor som betyr noe i dette bildet.

Jeg har jo ikke sagt at norske medier er stygge mot IA. Det er en stråmann. Derimot synes jeg at mange i denne tråden er veldig stygge mot IA.

Javel

Videoannonse
Annonse
Gjest TrineTrollet
Skrevet
pøbelsara skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke denne insisteringen på å være nådeløs og fullstendig empatiløs overfor en ung kvinne som har havnet i en offentlig rolle helt uten å be om det. Jeg skjønner heller ikke indignasjonen over at hun tar på sin egen bestefar. Hvis man ikke kan vise noen form for fysisk uttrykk for kjærlighet overfor nære familiemedlemmer når man er kongelig, tenker jeg det er på høy tid å endre på noe som virker som en helt arkaisk bestemmelse. Han er bestefaren hennes, hun er ikke en vilt fremmed som tar seg til rette overfor kongen, hun er et barnebarn som uttrykker nærhet og kjærlighet.

Du blander sammen det å omgås privat og det å representere i offentligheten. Det er en vesensforskjell å dele privat samvær og det å føre seg under en gallamiddag, som i dette tilfellet. NRK sin direktesending viser IA klappe Kongen på skulderen mens hun sa noen ord til ham etter talen han holdt for president Emmanuel Macron. Hva jeg så langt ikke har kommentert er hva Kongen selv gjorde etter talen og IA sin handling. De som er nysgjerrige på dette kan evt. se opptak selv. La meg bare tirre nysgjerrigheten bittelitt ved å si at om det er SÅ ille å tale og representere så kan de bare gå av, trekke seg, legge ned. Finito. 

Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (7 minutter siden):

Jeg har aldri kritisert hvordan Sonja eller Mary bærer kjolene. Aldri.

Jeg har kun uttalt meg om selve kjolene. Farge. Snitt. Stil.

Det er ikke det samme som den debatten om MMs kjoler og IAs kjoler, der kroppskommentarene ligger og vaker rett under overflaten. @PusheenPusheenuttrykte det godt, da hun skrev at det er kommentarer som "ikke lander godt" hos henne.

Nei, det kan jeg skrive under på. De lander ikke godt hos meg heller. 

Og det har de aller, aller fleste gjort vedrørende IA`s kjoler ifm representasjonsoppdrag også. En skrev at kjolen fikk henne til å se gravid ut - ingen andre har sagt noe i nærheten av det. Så slutt å gjøre dette til noe det ikke er. 

Vi har diskutert snittet på kjolene hennes. Og at flere av hennes lånte kreasjoner burde vært tilpasset henne. INGEN har så mye som nevnt kropp eller ansikt. Tvert imot, jeg har sagt hun er super-trent og en flott ung kvinne som jeg skulle ønske snart kunne finne seg klær som passer henne og ikke minst - som blir tilpasset hennes kropp. 

Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Og det har de aller, aller fleste gjort vedrørende IA`s kjoler ifm representasjonsoppdrag også. En skrev at kjolen fikk henne til å se gravid ut - ingen andre har sagt noe i nærheten av det. Så slutt å gjøre dette til noe det ikke er. 

Vi har diskutert snittet på kjolene hennes. Og at flere av hennes lånte kreasjoner burde vært tilpasset henne. INGEN har så mye som nevnt kropp eller ansikt. Tvert imot, jeg har sagt hun er super-trent og en flott ung kvinne som jeg skulle ønske snart kunne finne seg klær som passer henne og ikke minst - som blir tilpasset hennes kropp. 

Hvorfor?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
TrineTrollet skrev (35 minutter siden):

På opptak fra NRK sin direktesending fra galla på slottet kan man se IA klappe Kongen på skulderen etter talen han holdt. 

Det var MM sin "veiving" med hendene i samtale med Macron jeg etterspurte, men ok. 

• Liker 5
Skrevet

https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/unektelig-et-ikon/83267620

Som flere av oss i tråden har diskutert - snittet, tilpasningen av kjolen, nå også blant de såkalte "proffene" som har uttalt seg (jf. link), mener at kjolen ikke er tilpasset. 

Dette kunne vært enkelt gjort bedre med bruk av skreddersøm og forberedelser i forkant. Det har ingenting med kritikk mot IMs kropp, men kjolens størrelse. Kjoler må tilpasses på lik linje som bukselinningen må passe rundt nettopp linningen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest TrineTrollet
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Det var MM sin "veiving" med hendene i samtale med Macron jeg etterspurte, men ok. 

Dette kan du også se, om du ønsker, i samme program som NRK sendte. Jeg har det liggende på harddisken. 

Skrevet
Sur sitron skrev (7 minutter siden):

Men det ble sagt seg enig i at jeg var dramatisk som reagerte på utsagnet, kommentaren ble bagatellisert fordi det var jo kjolen som ble kritisert og ikke kroppen osv. Greit, èn person sa at kjolen fikk henne til å se gravid ut. Men så kom det andre og støttet opp under den kommentaren, og tilegnet den masse egentlige intensjoner. Så igjen, man bør være litt klar over hvordan man sier ting, og hvilke signaler man sender ut. Man kan ikke komme i ettertid å anklage andre for gjøre det til noe det ikke er, når andre forsvarer og bagatelliserer den. Kanskje kommentaren var ubetenksom, kanskje den ikke var ment sånn og sånn. Da er det interessant at den fikk et forsvar likevel. 

• Liker 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Men det ble sagt seg enig i at jeg var dramatisk som reagerte på utsagnet, kommentaren ble bagatellisert fordi det var jo kjolen som ble kritisert og ikke kroppen osv. Greit, èn person sa at kjolen fikk henne til å se gravid ut. Men så kom det andre og støttet opp under den kommentaren, og tilegnet den masse egentlige intensjoner. Så igjen, man bør være litt klar over hvordan man sier ting, og hvilke signaler man sender ut. Man kan ikke komme i ettertid å anklage andre for gjøre det til noe det ikke er, når andre forsvarer og bagatelliserer den. Kanskje kommentaren var ubetenksom, kanskje den ikke var ment sånn og sånn. Da er det interessant at den fikk et forsvar likevel. 

Tante Pose brukte jeg, og det står jeg inne for. Jeg ser også i linken; https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/unektelig-et-ikon/83267620 brukes tantete, så da er jeg ikke helt på jordet, slik du mente jeg var.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Gjest TrineTrollet
Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

https://www.dagbladet.no/mote-og-livsstil/unektelig-et-ikon/83267620

Som flere av oss i tråden har diskutert - snittet, tilpasningen av kjolen, nå også blant de såkalte "proffene" som har uttalt seg (jf. link), mener at kjolen ikke er tilpasset. 

Dette kunne vært enkelt gjort bedre med bruk av skreddersøm og forberedelser i forkant. Det har ingenting med kritikk mot IMs kropp, men kjolens størrelse. Kjoler må tilpasses på lik linje som bukselinningen må passe rundt nettopp linningen.

Jeg er enig med deg at det er relevant om kjoler/klær evt. ikke ser ut til å passe den som måtte bære en kreasjon. Det er gammelt nytt at et kongehus, spesielt kvinnelige medlemmer, fremmer mote og designere. Dette tjener begge parter, og ingen av dem bør være interessert i at f.eks. kjoler/drakter ikke er tilpasset den enkelte. I så fall vil kreasjonene miste svært mye av sin estetikk/fasong og uttrykk. De fleste ønsker å ta seg godt ut/på sitt beste, ikke minst ved representasjon. 
Ang. IA har jeg også registrert at kjoler hun har lånt av sin mor, MM, kunne vært tilpasset av skredder. Dessverre tok man seg ikke bryet. 

Skrevet
TrineTrollet skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg at det er relevant om kjoler/klær evt. ikke ser ut til å passe den som måtte bære en kreasjon. Det er gammelt nytt at et kongehus, spesielt kvinnelige medlemmer, fremmer mote og designere. Dette tjener begge parter, og ingen av dem bør være interessert i at f.eks. kjoler/drakter ikke er tilpasset den enkelte. I så fall vil kreasjonene miste svært mye av sin estetikk/fasong og uttrykk. De fleste ønsker å ta seg godt ut/på sitt beste, ikke minst ved representasjon. 
Ang. IA har jeg også registrert at kjoler hun har lånt av sin mor, MM, kunne vært tilpasset av skredder. Dessverre tok man seg ikke bryet. 

Nå kan jeg ikke mye om søm, men hvis en kjole blir tilpasset IA, vil den kanskje ikke alltid kunne tilpasses tilbake til MM? Kanskje hensikten er at MM skal kunne bruke den omigjen, og derfor tilpasses de ikke IA skikkelig? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (9 timer siden):

Det er ingen grunn til at en ung kvinne som henne allerede nå skal bli selvbevisst på hvordan mage osv ser ut i klærne. 

Jo, i aller høyeste grad bør hun allerede nå være bevisst hvilket snitt hennes kroppsbygning kle og ikke kler, hvilke farger som fremhever og skjuler og at tilpasninger foretas der det er behov. Dette har hun folk til å hjelpe seg med og de bør brukes mer aktivt eller byttes ut om de ikke er kompetente til å holde den kvaliteten som forventes i et kongehus. Hun representerer tross alt Norge as.

Om kongen hadde brukt benklær som han snublet i, måtte buksebena blitt lagt opp. Om linningen var for stor eller for liten måtte denne linningen tilpasset magemålet til kongen. Samme må de kvinnelige lære seg å gjøre med sine kjoler, ikke bare draktene (som de er flinkere til at passer).

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri nevnt tante pose-kommentaren😊

Beklager, da blandet jeg deg med en annen. Jeg fikk kommentar på min ordbruk og det ble også lagt ved bildet av tante Pose i eventyret. Beklager så mye at jeg blandet det med deg🤩

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Beklager, da blandet jeg deg med en annen. Jeg fikk kommentar på min ordbruk og det ble også lagt ved bildet av tante Pose i eventyret. Beklager så mye at jeg blandet det med deg🤩

Fort gjort, mange kommentarer å holde styr på etterhvert 😁

• Hjerte 1
Gjest TrineTrollet
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Nå kan jeg ikke mye om søm, men hvis en kjole blir tilpasset IA, vil den kanskje ikke alltid kunne tilpasses tilbake til MM? Kanskje hensikten er at MM skal kunne bruke den omigjen, og derfor tilpasses de ikke IA skikkelig? 

Det vil overraske om ikke kongehuset har tilgang på dyktige skreddere som kan gjøre nødvendige og viktige justeringer på kreasjoner. Det skal være uproblematisk i de fleste tilfeller. Dog, ingen regel er fullstendig uten unntak. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Dette er ikke problematisk, i de fleste tilfellene, da man tilpasser med legg og innsnitt uten å klippe av overflødig tekstiler. Å legge opp eller ned gjøres på samme vis. Mange bunader vil ha samme tilpasningsmuligheter f.eks. ettersom en konfirmant vil endre kroppsfasong og størrelse med alder og fortsatt kan benytte sin bunad likevel med at den tilpasses.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Istapp skrev (16 minutter siden):

Jo, i aller høyeste grad bør hun allerede nå være bevisst hvilket snitt hennes kroppsbygning kle og ikke kler, hvilke farger som fremhever og skjuler og at tilpasninger foretas der det er behov. Dette har hun folk til å hjelpe seg med og de bør brukes mer aktivt eller byttes ut om de ikke er kompetente til å holde den kvaliteten som forventes i et kongehus. Hun representerer tross alt Norge as.

Om kongen hadde brukt benklær som han snublet i, måtte buksebena blitt lagt opp. Om linningen var for stor eller for liten måtte denne linningen tilpasset magemålet til kongen. Samme må de kvinnelige lære seg å gjøre med sine kjoler, ikke bare draktene (som de er flinkere til at passer).

Ikke med bidrag fra diskusjonsfora på sosiale medier. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (14 minutter siden):

Det vil overraske om ikke kongehuset har tilgang på dyktige skreddere som kan gjøre nødvendige og viktige justeringer på kreasjoner. Det skal være uproblematisk i de fleste tilfeller. Dog, ingen regel er fullstendig uten unntak. 

Det har de nok tilgang på. Er kanskje andre grunner til at kjolene ikke tilpasses IA da.

Istapp skrev (13 minutter siden):

Dette er ikke problematisk, i de fleste tilfellene, da man tilpasser med legg og innsnitt uten å klippe av overflødig tekstiler. Å legge opp eller ned gjøres på samme vis. Mange bunader vil ha samme tilpasningsmuligheter f.eks. ettersom en konfirmant vil endre kroppsfasong og størrelse med alder og fortsatt kan benytte sin bunad likevel med at den tilpasses.

Skjønner 😃

• Liker 3
Skrevet
TrineTrollet skrev (31 minutter siden):

Dette kan du også se, om du ønsker, i samme program som NRK sendte. Jeg har det liggende på harddisken. 

Jeg får den ikke opp, virker ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...