Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi gjør alle feil den første tida i jobb, det må være innafor. De færreste av oss må lese om det og se det i alle medier etterpå.  Til evig tid. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
Kollontaj skrev (51 minutter siden):

Vi gjør alle feil den første tida i jobb, det må være innafor. De færreste av oss må lese om det og se det i alle medier etterpå.  Til evig tid. 

Og de færreste av oss er landets kommende dronning, heller. For det første så er nok Kvinneguiden og forum av den kvaliteten ikke noe IA bruker av tiden sin på. For det andre så er jeg ganske sikker på at hun tåler at folk kommenterer feiltrinn som gjøres gjennom livet. Det må vi alle på hver vår måte. 

Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 timer siden):

Snakker MM (godt)  fransk? Hvis ikke, kan gestikuleringen være en metode for å gjøre seg forstått. Kan hende det var hjelpsomt for dem begge akkurat i denne situasjonen. 

Trenger ikke det - han snakker jo norsk 😅

Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke det - han snakker jo norsk 😅

Ja, stemmer😅

• Liker 1
Skrevet
Sur sitron skrev (52 minutter siden):

Og de færreste av oss er landets kommende dronning, heller. For det første så er nok Kvinneguiden og forum av den kvaliteten ikke noe IA bruker av tiden sin på. For det andre så er jeg ganske sikker på at hun tåler at folk kommenterer feiltrinn som gjøres gjennom livet. Det må vi alle på hver vår måte. 

Flott at noe selvkritikk mht kvalitet blir ytret. Igjen: våre feiltrinn blir ikke sjelden førstesidestoff i aviser og andre nyhetskilder, hennes vil alltid bli det. 

• Liker 6
Skrevet
Sur sitron skrev (56 minutter siden):

Det er ingen grunn til at en ung kvinne som henne allerede nå skal bli selvbevisst på hvordan mage osv ser ut i klærne. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
~ Ada ~ skrev (36 minutter siden):

Det er ingen grunn til at en ung kvinne som henne allerede nå skal bli selvbevisst på hvordan mage osv ser ut i klærne. 

Hun er en voksen kvinne og helt sikkert i stand til å takle dette på samme måte som vi andre dødelige takler det på. Vi også blir klar over hvordan klærne våre ser ut når vi ser oss i speilet eller på bilder i ettertid 

Det er EN person her som har nevnt at kjolen fikk henne til å virke gravid. Andre har kun sagt at kjolen virker for stor foran. 

Tror nok dette går helt bra. 

Gjest Sur sitron
Skrevet
Kollontaj skrev (42 minutter siden):

Flott at noe selvkritikk mht kvalitet blir ytret. Igjen: våre feiltrinn blir ikke sjelden førstesidestoff i aviser og andre nyhetskilder, hennes vil alltid bli det. 

Og dette er hun blitt drillet på fra ung alder. Hun er født inn i kongefamilien og har nær omgang med sine kongelige "kollegaer" rundt om i Europa. Selvsagt er hun fullt klar over at livet hennes blir fulgt med argusøyne, og at hennes liv og offentlige opptredener blit filmet, fotografert og diskutert. Det finnes egen Youtube-kanal som kun tar for seg kongelige og der gås alt gjennom svært kritiske øyne. Thats life når man tilhører den familien. Husk alle fordelene som følger med rollen. Tror du virkelig noen hadde latt barna sine gå gjennom dette om ikke fordelene er langt flere enn de negative sidene?

Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Hun er en voksen kvinne og helt sikkert i stand til å takle dette på samme måte som vi andre dødelige takler det på. Vi også blir klar over hvordan klærne våre ser ut når vi ser oss i speilet eller på bilder i ettertid 

Det er EN person her som har nevnt at kjolen fikk henne til å virke gravid. Andre har kun sagt at kjolen virker for stor foran. 

Alternativt går det også an å la være å snakke henne ned helt uten grunn. Bare være helt normalt grei med et ungt menneske liksom, selv om hun har vært så uheldig å fødes inn i sin offentlige rolle.

Det er et valg man alltid har.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Sur sitron skrev (5 minutter siden):

Og dette er hun blitt drillet på fra ung alder. Hun er født inn i kongefamilien og har nær omgang med sine kongelige "kollegaer" rundt om i Europa. Selvsagt er hun fullt klar over at livet hennes blir fulgt med argusøyne, og at hennes liv og offentlige opptredener blit filmet, fotografert og diskutert. Det finnes egen Youtube-kanal som kun tar for seg kongelige og der gås alt gjennom svært kritiske øyne. Thats life når man tilhører den familien. Husk alle fordelene som følger med rollen. Tror du virkelig noen hadde latt barna sine gå gjennom dette om ikke fordelene er langt flere enn de negative sidene?

Du argumenterer flittig for at dette bør og kan hun tåle (det er jo så mange fordeler også). Dette rimer ikke med det du tidligere har skrevet om tvangstrøya kongelige bør slippes fri fra med republikk. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (22 minutter siden):

Det er jo mange av oss dødelige som ikke takler det. Noen blir til og med skikkelig syke - og det uten at vi blir klistret opp etter alskens forsider eller diskutert i forum. Man vet jo ikke hva folk sliter med, så da bør man kanskje tenke seg om hva og hvordan man sier ting om andre.

Endret av PusheenPusheen
La til en bokstav som ble borte
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne insisteringen på å være nådeløs og fullstendig empatiløs overfor en ung kvinne som har havnet i en offentlig rolle helt uten å be om det. Jeg skjønner heller ikke indignasjonen over at hun tar på sin egen bestefar. Hvis man ikke kan vise noen form for fysisk uttrykk for kjærlighet overfor nære familiemedlemmer når man er kongelig, tenker jeg det er på høy tid å endre på noe som virker som en helt arkaisk bestemmelse. Han er bestefaren hennes, hun er ikke en vilt fremmed som tar seg til rette overfor kongen, hun er et barnebarn som uttrykker nærhet og kjærlighet.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (14 minutter siden):

Det er jo mange av oss dødelige som ikke takler det. Noen blir til og med skikkelig syke - og det uten at vi blir klistret opp etter alskens forsider eller diskutert i forum. Man vet jo ikke hva folk sliter med, så da bør man kanskje tenke seg om hva og hvordan man sier ting om andre.

Jepp. Den svenske kronprinsessen var jo veldig alvorlig syk av spiseforstyrrelser i sin ungdom. Vi behøver virkelig ikke utsette flere unge kongelige for det samme. Det rettferdiggjøres ikke av at apanasjen til familien betales av våre skattepenger.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Jepp. Den svenske kronprinsessen var jo veldig alvorlig syk av spiseforstyrrelser i sin ungdom. Vi behøver virkelig ikke utsette flere unge kongelige for det samme. Det rettferdiggjøres ikke av at apanasjen til familien betales av våre skattepenger.

Ikke sant, helt enig med deg.

Legger til: kan jo nevne Princess Di også, som slet med bulimi. Spiseforstyrrelser kan ramme alle.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggssetning.
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Det er merkelig at enkelte mener at apanasjen veier opp for kritikk, mental helse, kronisk sykdom, slarv, og personkarakteristikk.

Slikt som dette er virkelig ikke greit i andre deler av arbeidslivet men anses utrolig nok som en del av livet og jobben som kongelig.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
pøbelsara skrev (7 timer siden):

Ja, det var hun og som hun sier så var det ingen spesiell grunn for hennes sykdom. Å spekulere i grunnen er et alvorlig overtramp:

https://www.vg.no/rampelys/i/4d1z7a/victoria-aapenhjertig-om-spiseforstyrrelser

Skrevet
Sur sitron skrev (21 minutter siden):

Javel - så da kan man ikke diskutere de kongeliges kjoler for vi kan risikere at de får spisevegring. 

Greit å vite. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstå helt problemet med å diskutere de kongeliges kjoler og frisyrer -  men forstår at det er et svært ømt tema her på KG. Merkelig at det samtidig er helt greit å diskutere sekusuell legning og sammenligne Durek Verret med diktatorer, osv osv. Vi vet vel ikke hva han sliter med heller? Er det så stor forskjell på å diskutere prinsessers kjoler og Durek Verret? Jeg vil nå påstå at det sistnevnte gjennomgår her på forumet er mye, mye verre.

Så kanskje man skal tenke seg om før man skriver om Durek også? Og merkelig at det er helt greit å kritisere og latterliggjøre dronning Sonja`s kjoler og frisyrer. Er det fordi hun er en eldre dame og tåler det bedre?  Det kan sikkert Daisy svare på. Og hun kan kritisere dronning Mary for å ha på gallakjole i pastell - som etter hennes utsagn mest lignet en Barbie-kjole, mens favoritten, MM visstnok ser helt smashing ut i pastell. Forstå det den som vil. 

Her på KG virker det som det viktigste er å "ta" sine meddebattanter enn å være konsekvent i egne meninger. 

Jeg kommenterte bare på at du skrev at IA er voksen og takler nok ting fint sånn som oss dødelige, hvorpå jeg sa at det slettest ikke er sånn at alle takler det fint. Hverken mer eller mindre. Resten av innlegget ditt er bare du som flytter målposten på hva du skrev i første omgang.

Jeg kritiserer Durek for det uansvarlige han sier og gjør, jeg har f.eksempel aldri kritisert at han ser gravid ut i klærne sine. IA har så langt ikke gjort noe uansvarlig som jeg har villet kritisere, så å sammenligne de to, er vel som å sammenligne epler og pærer? Hva legningen hans angår, diskuteres den jo fordi han selv vingler og sier én ting en dag, mens neste dag gifter han seg med ML. Kritikk av han baserer seg altså på hva han sier og gjør, og det blir ikke der samme som å anta at IA takler fint at folk snakker ned hvordan kroppen hennes bærer en kjole hun garantert følte seg veldig fin i. Jeg har ikke sagt et ord om dronning Sonjas hår eller kjoler noen gang, så den vet jeg ikke hvor kom fra. Det eneste jeg har sagt (eller spurt om) i den forbindelse, var hvilket år et bilde av henne var fra. Og jeg må jo få lov å si at jeg synes MM har hatt fine kjoler? Du trenger ikke være enig, men jeg synes altså at flere av kjolene har vært pene.  Er mye jeg kan, og har, kritisert MM for, men hvorfor skal jeg ikke kunne si at hun har hatt pene kjoler? Å være konsekvent i egne meninger, betyr det å aldri kunne si et eneste positivt ord om noen i den familien hvis man i utgangspunktet ikke er fan av dem? 

Jeg er heller ikke ute etter å "ta deg", jeg bare sier at det var et hull i argumentet ditt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Gjest TrineTrollet
Skrevet
~ Ada ~ skrev (19 timer siden):

Link til det siste?

På opptak fra NRK sin direktesending fra galla på slottet kan man se IA klappe Kongen på skulderen etter talen han holdt. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet
Sur sitron skrev (51 minutter siden):

Javel - så da kan man ikke diskutere de kongeliges kjoler for vi kan risikere at de får spisevegring. 

Greit å vite. Jeg må ærlig talt si at jeg ikke forstå helt problemet med å diskutere de kongeliges kjoler og frisyrer -  men forstår at det er et svært ømt tema her på KG. Merkelig at det samtidig er helt greit å diskutere sekusuell legning og sammenligne Durek Verret med diktatorer, osv osv. Vi vet vel ikke hva han sliter med heller? Er det så stor forskjell på å diskutere prinsessers kjoler og Durek Verret? Jeg vil nå påstå at det sistnevnte gjennomgår her på forumet er mye, mye verre.

Så kanskje man skal tenke seg om før man skriver om Durek også? Og merkelig at det er helt greit å kritisere og latterliggjøre dronning Sonja`s kjoler og frisyrer. Er det fordi hun er en eldre dame og tåler det bedre?  Det kan sikkert Daisy svare på. Og hun kan kritisere dronning Mary for å ha på gallakjole i pastell - som etter hennes utsagn mest lignet en Barbie-kjole, mens favoritten, MM visstnok ser helt smashing ut i pastell. Forstå det den som vil. 

Her på KG virker det som det viktigste er å "ta" sine meddebattanter enn å være konsekvent i egne meninger. 

Tiltredes.

Selvsagt må det være rom for å mene om kongehuset og hvordan de skjøtter seg og sine oppgaver. De er jo på meget godt betalte jobber for oss skattebetalere. 

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (19 minutter siden):

Ja, det var hun og som hun sier så var det ingen spesiell grunn for hennes sykdom. Å spekulere i grunnen er et alvorlig overtramp:

https://www.vg.no/rampelys/i/4d1z7a/victoria-aapenhjertig-om-spiseforstyrrelser

Jeg må bare spørre om du leste hele artikkelen før du trakk frem det sitatet som ikke gjaldt henne selv, men var en generell kommentar som alle som får spiseforstyrrelser? Leste du for eksempel de neste to setningene?:

"Det er individuelt, og nettopp det gjør det vanskelig å bearbeide og komme ut av. Kronprinsessen er tilbakeholden med hva som utløste hennes spiseforstyrrelser. "

eller denne:

"Jeg er glad for at svenske medier lot meg være i fred. Det har hjulpet meg mye, sier kronprinsessen."

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...