TrineTrollet Skrevet onsdag kl 09:38 #4761 Skrevet onsdag kl 09:38 PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Har inntrykk av at pressen sakte, men sikkert, slutter å skjule ting. Nettopp, og det er nok en utfordrende «oppvåkning» for dem. Mange er kjent med omstendigheter. Når ting skjer bak fasader, så vil det komme frem på et tidspunkt - som ved MBH sakene. 4 1 2
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 09:39 #4762 Skrevet onsdag kl 09:39 TrineTrollet skrev (2 minutter siden): De KAN velge å tre inn i rollen uten å klage, eller de/den kan tre ut og finne på noe annet å gjøre med sitt liv. Akkurat dette er litt lurt å huske på. Ja, de er født inn i dette og sånnsett tvunget til rollen, men det kan hende de ikke synes det gjør noe. Og selv om det garantert sitter LANGT inne, kan de frasi seg tronen. Akkurat det ser jeg på som usannsynlig, de har jo vokst opp med narrativet om at dette er det de er født til å gjøre. Derfor kan man også anta at de er så vant til tanken at det ikke gjør dem noe å skulle bli monark. Selvvalgt eller ei. 7
Kollontaj Skrevet onsdag kl 09:41 #4763 Skrevet onsdag kl 09:41 (endret) Svigermor skrev (19 minutter siden): For å selge fregatter? Hvorfor kom egentlig Macron til Oslo? https://www.aftenposten.no/verden/nyhetsanalyse/i/Jbdoa6/den-franske-presidenten-besoekte-norge-han-hadde-ett-spesielt-maal?utm_source=androidapp&utm_medium=share Beklager hvis den er bak betalingsmur. Selvsagt en del av årsaken. Hvorfor var Macron nylig på Grønland? Hva markerer viktige land som Frankrike når presidenten besøker land som ligger strategisk til for andres interesse? Nevner at Frankrike er en atommakt. Norge er utenfor EU. Vi trenger alle slike venner vi kan få. Gallamiddager er en liten brikke i dette store puslespillet. Endret onsdag kl 09:41 av Kollontaj 4 8
TrineTrollet Skrevet onsdag kl 09:42 #4764 Skrevet onsdag kl 09:42 Isild skrev (5 minutter siden): Tror du der setter ord på det mange nå kjenner på. Kongehuset hadde en glamorøs aura, det var en veldig verdighet og "skikkelighet" over det hele, og en veldig gjensidig respekt mellom de og `folket`. Jeg har aldri vært veldig til å følge med, men jeg har virkelig likt kongehuset og vært stolt av det - nå er det ikke slik lenger. Nettopp! For at et monarki skal kunne tjene et land så må det skinne. Det gjør det absolutt ikke her i landet! De som påstår at det skinner må bære bind for øynene og ha propper i ørene. 7 2
Sur sitron Skrevet onsdag kl 09:44 #4765 Skrevet onsdag kl 09:44 PusheenPusheen skrev (15 minutter siden): Er det sånn at alle som har en jobb, er feilfrie 100% av tiden? Nei, som regel ikke. Det var poenget mitt. Noen ganger gjør man feil, og kongen er bestefaren til IA. At man klapper farfar på skuldra i et ubeteksomt øyeblikk, er ikke det verste. Er jo bare å si ifra, så husker hun på det til neste gang. Akkurat dét synes jeg ikke er verdens undergang. Det er vel ingen som har kalt det verdens undergang heller. Husk at dette er en rolle hun er født til. Hun har blitt drillet i dette fra ung alder. Vi andre får kanskje et par uker opplæring i vår jobb - hun får årevis. De er priviligerte - folk må slutte å gjøre dem stakkarslige for å være født inn i kongehuset. 9 2 1
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 09:45 #4766 Skrevet onsdag kl 09:45 Sur sitron skrev (Akkurat nå): Det er vel ingen som har kalt det verdens undergang heller. Husk at dette er en rolle hun er født til. Hun har blitt drillet i dette fra ung alder. Vi andre får kanskje et par uker opplæring i vår jobb - hun får årevis. De er priviligerte - folk må slutte å gjøre dem stakkarslige for å være født inn i kongehuset. Jeg gjør ingen stakkarslige, jeg bare har i bakhodet at de er mennesker, de også. 1 1 1
~ Ada ~ Skrevet onsdag kl 09:49 #4767 Skrevet onsdag kl 09:49 TrineTrollet skrev (11 minutter siden): Det er så utrolig underlig å bli tolket som å være mot monarkiet på grunn av at man eier meninger omkring dette. Ref. Se til DK og noen andre velfungerende kongehus, med positivt fortegn. Skal vi ha medfølelse for at rollene ikke er selvvalgte?! Altså, hva skal man si! De KAN velge å tre inn i rollen uten å klage, eller de/den kan tre ut og finne på noe annet å gjøre med sitt liv. Det er mulig jeg er utydelig i dag. Jeg mente ikke å tolke noen til å være imot monarki. Jeg mente å sikte spesielt til dem som er det, og som har ytret at de bør "settes fri". Ja, de kan tre ut - det har sin pris, det også, og IA er ennå ung, men har vel foreløpig en plan om å bli. 2
~ Ada ~ Skrevet onsdag kl 09:50 #4768 Skrevet onsdag kl 09:50 PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Jeg gjør ingen stakkarslige, jeg bare har i bakhodet at de er mennesker, de også. 🫶 3 1
TrineTrollet Skrevet onsdag kl 09:54 #4769 Skrevet onsdag kl 09:54 (endret) PusheenPusheen skrev (19 minutter siden): Akkurat dette er litt lurt å huske på. Ja, de er født inn i dette og sånnsett tvunget til rollen, men det kan hende de ikke synes det gjør noe. Og selv om det garantert sitter LANGT inne, kan de frasi seg tronen. Akkurat det ser jeg på som usannsynlig, de har jo vokst opp med narrativet om at dette er det de er født til å gjøre. Derfor kan man også anta at de er så vant til tanken at det ikke gjør dem noe å skulle bli monark. Selvvalgt eller ei. Joda, men bare utgangspunktet er håpløst, som det å være født til å overta. Det er virkelig på tvers av alt et moderne demokrati skal representere. Sånn sett er det på høy tid at «KONGE» og «DRONNING» blir å lese om i historiebøkene. Når jeg velger å skrive dette så er det fordi det norske kongehuset ikke fungerer godt nok, jamfør relevans og dedikasjon. Å praktisere halvhjertet tjener ingen, verken dem selv eller vårt land. Å bli født inn i et narrativ hvor plikten i det å tjene et folk og land - er så hinsides at jeg sliter med å finne ord. Det er så gammeldags og udemokratisk det er mulig å komme. Det kan godt være at de er «vant til tanken», men det er ikke nødvendigvis et land dets folk. På ett tidspunkt må det erkjennes at de har utspilt sin rolle - også med «god» hjelp fra dem selv. Endret onsdag kl 09:59 av TrineTrollet Feil ord i setning 5 1 1
Sur sitron Skrevet onsdag kl 09:54 #4770 Skrevet onsdag kl 09:54 PusheenPusheen skrev (6 minutter siden): Jeg gjør ingen stakkarslige, jeg bare har i bakhodet at de er mennesker, de også. De er mennesker, de og, hvorfor minner du om det? 2 1 1
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 09:55 #4771 Skrevet onsdag kl 09:55 Sur sitron skrev (Akkurat nå): De er mennesker, de og, hvorfor minner du om det? Fordi det tydeligvis ikke er innafor med menneskelige feil, som å klappe farfar på skuldra. 9
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 09:55 #4772 Skrevet onsdag kl 09:55 TrineTrollet skrev (1 minutt siden): Joda, men bare utgangspunktet er håpløst, som det å være født til å overta. Det er virkelig på tvers av alt et moderne demokrati skal representere. Sånn sett er det på høy tid at «KONGE» og «DRONNING» blir å lese om i historiebøkene. Når jeg velger å skrive dette så er det fordi det norske kongehuset ikke fungerer godt nok, jamfør relevans og dedikasjon. Å praktisere halvhjertet tjener ingen, verken dem selv eller vårt land. Å bli født inn i et narrativ hvor plikten i det å tjene et folk og land - er så hinsides at jeg sliter med å finne ord. Det er så gammeldags og udemokratisk det er mulig å komme. Det kan godt være at de er «vant til tanken», men det er ikke nødvendigvis et land sitt folk. På ett tidspunkt må det erkjennes at de har utspilt sin rolle - også med «god» hjelp fra dem selv. Ja, jeg er enig i at det er rimelig sprøtt! 5
Sur sitron Skrevet onsdag kl 09:58 #4773 Skrevet onsdag kl 09:58 TrineTrollet skrev (Akkurat nå): Joda, men bare utgangspunktet er håpløst, som det å være født til å overta. Det er virkelig på tvers av alt et moderne demokrati skal representere. Sånn sett er det på høy tid at «KONGE» og «DRONNING» blir å lese om i historiebøkene. Når jeg velger å skrive dette så er det fordi det norske kongehuset ikke fungerer godt nok, jamfør relevans og dedikasjon. Å praktisere halvhjertet tjener ingen, verken dem selv eller vårt land. Å bli født inn i et narrativ hvor plikten i det å tjene et folk og land - er så hinsides at jeg sliter med å finne ord. Det er så gammeldags og udemokratisk det er mulig å komme. Det kan godt være at de er «vant til tanken», men det er ikke nødvendigvis et land sitt folk. På ett tidspunkt må det erkjennes at de har utspilt sin rolle - også med «god» hjelp fra dem selv. Helt enig - derfor er det på høy tid at vi tar dette innover oss og får en seriøs diskusjon om dette vanvittige gammeldagse og udemokratiske styresettet. Leste en diskusjon her i tråden hvor det ble sagt at det finnes ingen land i moderne tid som går fra republikk til monarki. Og det er helt sant. Vi kan jo alle tenke oss hvorfor. 6 1 1
Sur sitron Skrevet onsdag kl 09:59 #4774 Skrevet onsdag kl 09:59 PusheenPusheen skrev (3 minutter siden): Fordi det tydeligvis ikke er innafor med menneskelige feil, som å klappe farfar på skuldra. Det blir påpekt i vår jobb også om vi gjør menneskelige feil - gjør det ikke? 5 1
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 10:00 #4775 Skrevet onsdag kl 10:00 Sur sitron skrev (1 minutt siden): Helt enig - derfor er det på høy tid at vi tar dette innover oss og får en seriøs diskusjon om dette vanvittige gammeldagse og udemokratiske styresettet. Leste en diskusjon her i tråden hvor det ble sagt at det finnes ingen land i moderne tid som går fra republikk til monarki. Og det er helt sant. Vi kan jo alle tenke oss hvorfor. Handler ikke det hovedsaklig om historie? Hvis et land ikke har historisk tilknytning til å være monarki, er det jo også unaturlig at det skulle gå fra republikk til monarki. 3
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 10:02 #4776 Skrevet onsdag kl 10:02 Sur sitron skrev (1 minutt siden): Det blir påpekt i vår jobb også om vi gjør menneskelige feil - gjør det ikke? Vet du at det ikke ble påpekt at hun gjorde denne feilen? Det kan til og med hende at hun selv ble obs på det etter at feilen ble begått. Det høres jo ut som om dette var seriøse, grove feil. 3
Sur sitron Skrevet onsdag kl 10:02 #4777 Skrevet onsdag kl 10:02 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Handler ikke det hovedsaklig om historie? Hvis et land ikke har historisk tilknytning til å være monarki, er det jo også unaturlig at det skulle gå fra republikk til monarki. Men det finnes flere land som har gått fra monarki til republikk. 4 1 2
Sur sitron Skrevet onsdag kl 10:03 #4778 Skrevet onsdag kl 10:03 PusheenPusheen skrev (Akkurat nå): Vet du at det ikke ble påpekt at hun gjorde denne feilen? Det kan til og med hende at hun selv ble obs på det etter at feilen ble begått. Det høres jo ut som om dette var seriøse, grove feil. Men i himmelens navn - det ble jo bare påpekt av en her. Det var ikke kjeft eller krisestemning. 5 1
Svigermor Skrevet onsdag kl 10:03 #4779 Skrevet onsdag kl 10:03 Sur sitron skrev (17 minutter siden): Det er vel ingen som har kalt det verdens undergang heller. Husk at dette er en rolle hun er født til. Hun har blitt drillet i dette fra ung alder. Vi andre får kanskje et par uker opplæring i vår jobb - hun får årevis. De er priviligerte - folk må slutte å gjøre dem stakkarslige for å være født inn i kongehuset. Hun har vel fått litt miksede signaler i og med at hun sa at moren ville at hun skulle bli lege. 3 2 2
PusheenPusheen Skrevet onsdag kl 10:05 #4780 Skrevet onsdag kl 10:05 Sur sitron skrev (Akkurat nå): Men det finnes flere land som har gått fra monarki til republikk. Men det var jo ikke det jeg svarte på. Jeg svarte på Sur sitron skrev (5 minutter siden): Leste en diskusjon her i tråden hvor det ble sagt at det finnes ingen land i moderne tid som går fra republikk til monarki. Og det er helt sant. Vi kan jo alle tenke oss hvorfor. Det handler jo om landets historie med eller uten monarki. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå