Daisy R Skrevet i går, 12:28 #4661 Skrevet i går, 12:28 Rev. Revenge skrev (16 minutter siden): Å bære en Vivienne Westwood-kjole, som mest er kjent for og forbindes med the Sex Pistols, butikken Sex, Sex and the City-serien og ikonisering av britisk punk og new wave krever mye. IA har ikke denne modenheten ennå som akkurat denne stilen krever, syns jeg. Men fargen er flott til henne og selve kjolen er fantastisk, de bare matcher ikke helt hverandre slik som for eksempel Helena Bonham-Carter gjør stilmessig. Ufint er det uansett å kritisere en ungjentes kropp. Eller kropp overhodet. Helt enig. Og det er beslektet med det jeg sa i et innlegg i går kveld, om at det er vanskelig å kle en veldig ung person i grand galla uten at resultatet blir litt veslevoksent. Samme gjelder for denne stilen, jeg er 100 prosent enig i det du sier. Hun er så ung ennå at det blir litt sånn at en kjole av dette kaliber bærer henne, i stedet for at hun bærer kjolen. Men akkurat det er jo veldig sjarmerende i seg selv - vi skal vel alle gjennom en fase der vi kler oss for voksent. Jeg ser en ung prinsesse som jobber med å vokse inn i rollen sin og kjolen sin. Det er noe vakkert over det. 7 1
Daisy R Skrevet i går, 12:36 #4662 Skrevet i går, 12:36 (endret) Sur sitron skrev (24 minutter siden): Snakker ikke om sømmelighet. Men det var en som beskrev MM som elegant i kledningen og det sa jeg meg uenig i. Eleganse for meg er f.eks. Dronning Mary på gallamiddag i Norge i omsydd dansk design: Men jeg synes ikke det eksemplet du viser der er spesielt elegant. Her ser jeg en middelaldrende dame i en farge og stil som passer bedre på unge jenter, og som ligner ikke rent lite på prinsessekjolene som min datters barbiedukker hadde. Det blir på en måte det motsatte av IA som kledde seg i overkant voksent. Det er helt ok og representativt og pent og alt det, men elegant? Nei, det er jeg uenig i. MM og fru Macron i går, i sine hvite kjoler i smalt snitt, var begge elegante og trygge i sin egne voksne, lavmælte stil. Endret i går, 12:43 av Daisy R 7
Sur sitron Skrevet i går, 12:45 #4663 Skrevet i går, 12:45 Daisy R skrev (5 minutter siden): Men jeg synes ikke det du viser der er spesielt elegant. Her ser jeg en middelaldrende dame i en farge og stil som passer bedre på unge jenter, og som ligner ikke rent lite på prinsessekjolene som min datters barbiedukker hadde. Det blir på en måte den motsatte av IA som kledde seg i overkant voksent. Det er helt ok og representativt og pent og alt det, men elegant? Nei, det er jeg uenig i. MM og fru Macron i går, i sine hvite kjoler i smalt snitt, var begge elegante og trygge i sin egen stil. Ja, så forskjellig ser vi på stil og hva som kjennetegner god stil og eleganse. Jeg har egentlig problemer med å finne bilder hvor Mary ikke utstråler eleganse enten det er til hverdags eller fest. Kjolen på bildet som du mener er ungpikekjole er en omsydd gallakjole: 4 2 3
Daisy R Skrevet i går, 12:49 #4664 Skrevet i går, 12:49 Sur sitron skrev (1 minutt siden): Ja, så forskjellig ser vi på stil og hva som kjennetegner god stil og eleganse. Jeg har egentlig problemer med å finne bilder hvor Mary ikke utstråler eleganse enten det er til hverdags eller fest. Kjolen på bildet som du mener er ungpikekjole er en omsydd gallakjole: Jeg er helt enig i at Mary som regel er elegant. Og kjolen er pen nok den. Jeg synes bare ikke det er så veldig elegant med syrinfarget prinsessekjole på godt voksne. Den var bedre før den ble omsydd. 5
Rev. Revenge Skrevet i går, 13:18 #4665 Skrevet i går, 13:18 Kollontaj skrev (47 minutter siden): Kan være enig i det, men kjolen har vært mye hypet på blant annet Tik Tok siste tida, der svært unge damer (uten Bonham-Carter-stil) viser seg i den, særlig den hvite utgaven. En stor influencer f.eks. som hun her har nok også satt fart i interessen for kjolen. Jeg bruker ikke TikTok, så det vet jeg lite om. Fremhever istedet @Daisy Rsitt innlegg der hun beskriver hvordan kjolen bærer IA og ikke omvendt. Hun formidlet det mye bedre enn meg. 5
Istapp Skrevet i går, 13:19 #4666 Skrevet i går, 13:19 (endret) Sur sitron skrev (37 minutter siden): Ja, så forskjellig ser vi på stil og hva som kjennetegner god stil og eleganse. Jeg har egentlig problemer med å finne bilder hvor Mary ikke utstråler eleganse enten det er til hverdags eller fest. Kjolen på bildet som du mener er ungpikekjole er en omsydd gallakjole: Helt enig med deg! Kjoler man skal kle seg i bør jo passe alder/modenhet og kroppsfasong. Samme kjole vil være svært forskjellig om man ser bort fra disse tingene. Vi snakker nok også om ferdighetene til de som skal hjelpe de kongelige med klærne, her sier kanskje noen mer ifra om hva som er passende/kledelig, enn hva det kan virke som de norske får tilbakemelding på? De svenske prinsessene og kronprinsessen kler seg, som dronning Mari også de fleste andre kongelige, mer passende sin alder enn det de norske gjør. MM kan treffe veldig bra, men jeg opplever det som sjeldnere og sjeldnere at det klaffer. Spinnesiden i det norske kongehuset bør gå på repetisjonskurs hos dronning Sonja, som ofte opp igjennom årene, har hatt mange flotte gallakjole-opptredener. Endret i går, 13:24 av Istapp Skriveleif 3 3 2
Kollontaj Skrevet i går, 13:21 #4667 Skrevet i går, 13:21 Rev. Revenge skrev (2 minutter siden): Jeg bruker ikke TikTok, så det vet jeg lite om. Fremhever istedet @Daisy Rsitt innlegg der hun beskriver hvordan kjolen bærer IA og ikke omvendt. Hun formidlet det mye bedre enn meg. Ja, kan også se ut som den er et nummer for stor. 4 2
Daisy R Skrevet i går, 13:28 #4668 Skrevet i går, 13:28 Istapp skrev (4 minutter siden): Helt enig med deg! Kjoler man skal kle seg i bør jo passe alder/modenhet og kroppsfasong. Samme kjole vil være svært forskjellig om man ser bort fra disse tingene. Vi snakker nok også om ferdighetene til de som skal hjelpe de kongelige med klærne, her sier kanskje noen mer ifra om hva som er passende/kledelig, enn hva det kan virke som de norske får tilbakemelding på? De svenske prinsessene og kronprinsessen kler seg, som dronning Mari også de fleste andre kongelige, mer passende sin alder enn det de norske gjør. MM kan treffe veldig bra, men jeg opplever det som sjeldnere og sjeldnere at det klaffer. Spinnesiden i det norske kongehuset bør gå på repetisjonskurs hos dronning Sonja, som ofte opp igjennom årene, har hatt mange fantastiske gallakjole-øyeblikk. copyImage.avif 1.18 MB · 1 Last ned Jeg tenker at alle du nevner har hatt både fantastiske gallakjoler og noen skikkelige skivebommer. Sonja er virkelig ikke noe unntak i så måte. Faktisk kommer jeg ikke på noen som har hatt flere komiske kjoler, eller ungpikekjoler langt opp i 50- og 60-årene enn henne. Og det er helt greitt!!!! Det er lov være over snittet glad i kanarigult. Bare ikke kom her og si at hun har noe mer å lære fra seg enn andre. 7
Lost little girl Skrevet i går, 14:38 #4669 Skrevet i går, 14:38 Salmonella skrev (7 timer siden): Synes IA så helt nydelig ut i den kjolen jeg. Helt enig! 4
Isild Skrevet i går, 15:30 #4670 Skrevet i går, 15:30 Når det gjelder kongelige kjoler. Det må da vel kunne diskuteres uten at det blir sett på som negativ og unødvendig kritikk. Er ikke litt av vitsen med gallionsfigurer at man SKAL dåne av (evt ikke like) - og diskutere pompet, prakten og `pønten` da? Noen syns det er nydelig - andre syns de bommer. 8 2 5
Sur sitron Skrevet i går, 16:09 #4671 Skrevet i går, 16:09 Isild skrev (31 minutter siden): Når det gjelder kongelige kjoler. Det må da vel kunne diskuteres uten at det blir sett på som negativ og unødvendig kritikk. Er ikke litt av vitsen med gallionsfigurer at man SKAL dåne av (evt ikke like) - og diskutere pompet, prakten og `pønten` da? Noen syns det er nydelig - andre syns de bommer. Det er selvfølgelig lov å diskutere kongelige kjoler. 3 3
PusheenPusheen Skrevet i går, 16:16 #4672 Skrevet i går, 16:16 Isild skrev (45 minutter siden): Når det gjelder kongelige kjoler. Det må da vel kunne diskuteres uten at det blir sett på som negativ og unødvendig kritikk. Er ikke litt av vitsen med gallionsfigurer at man SKAL dåne av (evt ikke like) - og diskutere pompet, prakten og `pønten` da? Noen syns det er nydelig - andre syns de bommer. Kjolene er ok å diskutere. Det er når man begynner med nedlatende kommentarer om kropp at det sklir litt ut mot det som er helt unødvendig å si. 7 3
Isild Skrevet i går, 16:35 #4673 Skrevet i går, 16:35 PusheenPusheen skrev (19 minutter siden): Kjolene er ok å diskutere. Det er når man begynner med nedlatende kommentarer om kropp at det sklir litt ut mot det som er helt unødvendig å si. Det er jeg veldig enig i. 1 1
Sur sitron Skrevet i går, 17:35 #4674 Skrevet i går, 17:35 PusheenPusheen skrev (1 time siden): Kjolene er ok å diskutere. Det er når man begynner med nedlatende kommentarer om kropp at det sklir litt ut mot det som er helt unødvendig å si. Har ikke fått med meg at noen diskuterer noens kropp her i denne tråden. 2 1 2
PusheenPusheen Skrevet i går, 17:42 #4675 Skrevet i går, 17:42 Sur sitron skrev (4 minutter siden): Har ikke fått med meg at noen diskuterer noens kropp her i denne tråden. Å si at noen ser gravid ut når man vet at de ikke er det, er body shaming. Spiller ingen rolle om det var pga antrekket eller what not, det er ufint gjort og helt unødvendig. Man skjønner godt hvilke undertoner den kommentaren har. 4 9
Sur sitron Skrevet i går, 17:46 #4676 Skrevet i går, 17:46 (endret) PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Å si at noen ser gravid ut når man vet at de ikke er det, er body shaming. Spiller ingen rolle om det var pga antrekket eller what not, det er ufint gjort og helt unødvendig. Man skjønner godt hvilke undertoner den kommentaren har. Nå var det vel ikke sagt sånn. Mer at hun så gravid ut i den kjolen. Da er det kjolen som skjemmes - ikke hennes kropp. Det er det dere som vrir på uttalelsen som gjør, mener jeg. Kjolen var virkelig merkelig romslig foran - det kunne alle se. Når man ser kjolen på modellen noen hadde lagt ut bilde av så var den langt mer stilig - fordi den passet modellen. Endret i går, 17:47 av Sur sitron 7 2 4
Aricia Skrevet i går, 17:52 #4677 Skrevet i går, 17:52 Sur sitron skrev (2 minutter siden): Nå var det vel ikke sagt sånn. Mer at hun så gravid ut i den kjolen. Da er det kjolen som skjemmes - ikke hennes kropp. Det er det dere som vrir på uttalelsen som gjør, mener jeg. Kjolen var virkelig merkelig romslig foran - det kunne alle se. Når man ser kjolen på modellen noen hadde lagt ut bilde av så var den langt mer stilig - fordi den passet modellen. Og å slenge på at en 21-åring ser ut som Tante Pose er også bare kjolens feil og ansvar da går jeg ut fra? Evt ansvaret til alle som vrenger og vrir på en fullstendig uskyldig og nøytral uttalelse? 11 3
PusheenPusheen Skrevet i går, 17:53 #4678 Skrevet i går, 17:53 Sur sitron skrev (3 minutter siden): Nå var det vel ikke sagt sånn. Mer at hun så gravid ut i den kjolen. Da er det kjolen som skjemmes - ikke hennes kropp. Det er det dere som vrir på uttalelsen som gjør, mener jeg. Kjolen var virkelig merkelig romslig foran - det kunne alle se. Når man ser kjolen på modellen noen hadde lagt ut bilde av så var den langt mer stilig - fordi den passet modellen. Som jeg sa, det spiller ingen rolle om det er pga antrekket. Kommentaren omhandler jo hvordan kroppen til hun som har den på, ser ut. Det er jo ikke kjolen som ser gravid ut, liksom. Det finnes mange andre, mer konstruktive måter å si det på. Er sånn fjortis-aktig å si "hun så gravid ut i den kjolen". Da går man inn med et punch med vilje, synes jeg. Mulig jeg er dramatisk, men akkurat sånne kommentarer lander jækla dårlig hos meg. 5 1
Sur sitron Skrevet i går, 17:55 #4679 Skrevet i går, 17:55 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Som jeg sa, det spiller ingen rolle om det er pga antrekket. Kommentaren omhandler jo hvordan kroppen til hun som har den på, ser ut. Det er jo ikke kjolen som ser gravid ut, liksom. Det finnes mange andre, mer konstruktive måter å si det på. Er sånn fjortis-aktig å si "hun så gravid ut i den kjolen". Da går man inn med et punch med vilje, synes jeg. Mulig jeg er dramatisk, men akkurat sånne kommentarer lander jækla dårlig hos meg. Ja, jeg synes det var veldig dramatisk. 1 2 2
Daisy R Skrevet i går, 18:12 #4680 Skrevet i går, 18:12 PusheenPusheen skrev (24 minutter siden): Å si at noen ser gravid ut når man vet at de ikke er det, er body shaming. Spiller ingen rolle om det var pga antrekket eller what not, det er ufint gjort og helt unødvendig. Man skjønner godt hvilke undertoner den kommentaren har. 100 prosent enig. Samme med tante Posekommentaren, eller at MMs så ut som hun gikk i en striesekk (fact check: Det var en silkekjole fra Dior). Man skal være ytterst forsiktig med kommentarer som går på passform, for det er en hårfin grense før underteksten blir at kroppen som bærer kjolen ikke holder mål. 5 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå