Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Du valgte å kommentere det jeg skrev. 

Jeg prøvde å forklare hvordan status quo bias med forsterkning av å presentere et dårlig definert alternativ betyr at det blir feil å omtale slike undersøkelser som neutral. 

Så til det faktum. I Europeiske land som er republikken, så er det mye større støtte for statsformen en i monarkiet. Kan du forklare hvorfor? 

Eh, kanskje google selv? 😆

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, jeg er ikke monarkist - men skal faktisk være blid:

Fikk opp sak om Ingrid Aleksandra og Sverre Magnus på oppdrag for etellerannet med Norges Røde Kors. 

Synes de er veldig gode i den rollen, og håper de har lyst å representere mer. Sjarmerende søsken :) 

Nå skal jo storesøster studere utenlands, men lillebror kunne godt holdt seg i Norge og jobbet litt sammen med foreldrene.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (46 minutter siden):

Ok, jeg er ikke monarkist - men skal faktisk være blid:

Fikk opp sak om Ingrid Aleksandra og Sverre Magnus på oppdrag for etellerannet med Norges Røde Kors. 

Synes de er veldig gode i den rollen, og håper de har lyst å representere mer. Sjarmerende søsken :) 

Nå skal jo storesøster studere utenlands, men lillebror kunne godt holdt seg i Norge og jobbet litt sammen med foreldrene.

Enig! De er heldige som får innblikk i mangt og mye - hvis det interesserer dem. Hvis ikke, må det være en mare å være prisgitt rollen. Alltid fremstå interessert, smile høflig..De gjorde en god jobb.

• Liker 2
Skrevet
Kollontaj skrev (10 timer siden):

Eh, kanskje google selv? 😆

Google hva? 

Skjønte ikke hva du mener med dette. 

Jeg kommenterte påstanden vedrørende neutralitet i spørreundersøkelser om monarki. Er ikke noe man kan få svar på ved å Google, men må drøfte skjønnsmessig basert på kunnskap innenfor flere ulike fagfelt. Som bland annet nevrovitenskap. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Du valgte å kommentere det jeg skrev. 

Jeg prøvde å forklare hvordan status quo bias med forsterkning av å presentere et dårlig definert alternativ betyr at det blir feil å omtale slike undersøkelser som neutral. 

Så til det faktum. I Europeiske land som er republikken, så er det mye større støtte for statsformen en i monarkiet. Kan du forklare hvorfor? 

Er dette en generell tendens i alle europeiske republikker vs alle europeiske monarkier, eller er det et øyeblikksbilde i et mindre antall land? Hvilke land snakker du om rent konkret? Er landene du sammenligner land vi vanligvis sammenligner? Når ble disse undersøkelsene tatt? Hvor mye større er denne "mye større" støtten?

Dokumentasjon?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (58 minutter siden):

Er dette en generell tendens i alle europeiske republikker vs alle europeiske monarkier, eller er det et øyeblikksbilde i et mindre antall land? Hvilke land snakker du om rent konkret? Er landene du sammenligner land vi vanligvis sammenligner? Når ble disse undersøkelsene tatt? Hvor mye større er denne "mye større" støtten?

Dokumentasjon?

En undersøkelse fra 2024 viser at innbyggerne i Finland scorer høyere enn nordmenn på hvor fornøyde de er. Ref FN`s Lykkeindeks. Der tar med med alle aspekter i landet og ikke bare monarki kontra republikk:

https://fn.no/nyheter/fn-finland-er-verdens-lykkeligste-land-norge-paa-sjuende-plass

Skrevet
~ Ada ~ skrev (13 timer siden):

Enig! De er heldige som får innblikk i mangt og mye - hvis det interesserer dem. Hvis ikke, må det være en mare å være prisgitt rollen. Alltid fremstå interessert, smile høflig..De gjorde en god jobb.

Så iallefall ut som de hadde det trivelig.

Kongehusoppdrag har jeg mest assosiert med å vinke til folk, dørgende kjedelige middager med tiara og besøke eldrehjem.

Sistnevnte er jo koselig, men tror den yngre generasjonen synes det er hakket gøyere å få være litt aktive. Og meningsfylte besøk som på barneavdelingen osv. 

Dronningen har jo vinklet sin interesse mot kunst, Mette Marit valgte en periode AIDS osv i internasjonale arenaer og så litteratur.

Tror det er litt lurt. Og de er heldigvis mer folkelige enn kongehus flest.

Men asså, jeg kunne tenkt meg eldste Behn i offisielle roller for kongehuset jeg. Hun er klok og annerledes - tror hun appellerer veldig til barn og ungdom som føler seg litt utenfor. Ikke bare pga farens tragiske selvmord, men for meg tikker hun litt boksen for nevrodivergens selv om hun sikkert ikke er det. Poenget mitt er vel at hun virker å gi litt F i faste rammer og har en uredd fremtoning når hun stiller i klær, hår og sminke som er ganske langt fra royal etikette. 

Tror det kan treffe veldig mange. Men det går kanskje ikke rent «organisatorisk». 🤷‍♀️

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Kongehusoppdrag har jeg mest assosiert med å vinke til folk, dørgende kjedelige middager med tiara og besøke eldrehjem.

Sistnevnte er jo koselig, men tror den yngre generasjonen synes det er hakket gøyere å få være litt aktive. Og meningsfylte besøk som på barneavdelingen osv. 

Dronningen har jo vinklet sin interesse mot kunst, Mette Marit valgte en periode AIDS osv i internasjonale arenaer og så litteratur.

Men asså, jeg kunne tenkt meg eldste Behn i offisielle roller for kongehuset jeg. Hun er klok og annerledes - tror hun appellerer veldig til barn og ungdom som føler seg litt utenfor. Ikke bare pga farens tragiske selvmord, men for meg tikker hun litt boksen for nevrodivergens selv om hun sikkert ikke er det. Poenget mitt er vel at hun virker å gi litt F i faste rammer og har en uredd fremtoning når hun stiller i klær, hår og sminke som er ganske langt fra royal etikette. 

Tror det kan treffe veldig mange. Men det går kanskje ikke rent «organisatorisk». 🤷‍♀️

Ja, hun er fin - modig og reflektert, og det du skriver. Hun er et godt stykke bak i arverekken, men kan jo gjøre seg bemerket på annet vis - noe hun vel også gjør? Hun driver med kunst, har gitt ut bok og holder foredrag om selvmord, hvis jeg har forstått det riktig. Sikkert mer også som jeg ikke vet om.

• Liker 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Ja, hun er fin - modig og reflektert, og det du skriver. Hun er et godt stykke bak i arverekken, men kan jo gjøre seg bemerket på annet vis - noe hun vel også gjør? Hun driver med kunst, har gitt ut bok og holder foredrag om selvmord, hvis jeg har forstått det riktig. Sikkert mer også som jeg ikke vet om.

Ja, stemmer det.

Sånn sett får hun jo gjort mer når hun ikke er bundet opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Ja, få for all del flere på "lønningslisten" med de som er født til disse privilegiene. 

Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

Ja, stemmer det.

Sånn sett får hun jo gjort mer når hun ikke er bundet opp. 

Ja, hun står litt friere også da.

• Liker 1
Skrevet

Leste nettopp programmet for Macrons offisielle besøk i Norge i dag. Kronprinsen og IA skal delta på en konferanse om grønn energi sammen med herr Macron, mens dronningen og MM skal henge med fru Macron. Det er forsåvidt nokså selvsagt gitt de forskjellige personenes roller, men hvis man kun leser kongestoffet i se&hør og desslike, er det fort gjort å glemme at IA ikke er en ledsager i denne sammenhengen. 

• Liker 2
Skrevet
Daisy R skrev (59 minutter siden):

Leste nettopp programmet for Macrons offisielle besøk i Norge i dag. Kronprinsen og IA skal delta på en konferanse om grønn energi sammen med herr Macron, mens dronningen og MM skal henge med fru Macron. Det er forsåvidt nokså selvsagt gitt de forskjellige personenes roller, men hvis man kun leser kongestoffet i se&hør og desslike, er det fort gjort å glemme at IA ikke er en ledsager i denne sammenhengen. 

Men dette sto ikkje i se og hør og er difor lite relevant kommentar. Kvar er kjeldehennvisning?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og brukerdebatt.

Forumansvarlig

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Daisy R skrev (2 timer siden):

Godt oppsummert! 

Skrevet
Daisy R skrev (12 timer siden):

Dokumentasjon?

Jepp. Er generelt i alle vestlige land. Republikk er mye mer populært enn monarki. Som ikke er overraskende. 

I republikker kan folk være misfornøyde med den som er president, men det gjør ikke at dem ønsker seg monarki istedenfor. 

Bare se "No Kings" demonstrasjonene i USA nå nettopp... 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (13 minutter siden):

Jepp. Er generelt i alle vestlige land. Republikk er mye mer populært enn monarki. Som ikke er overraskende. 

I republikker kan folk være misfornøyde med den som er president, men det gjør ikke at dem ønsker seg monarki istedenfor. 

dokumentasjon?

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Hvis du seriøst mener at No Kings-demonstrasjonene har med anti-monarki å gjøre, vil jeg gjerne se hvordan du argumenterer for det. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Daisy R skrev (Akkurat nå):

dokumentasjon?

I de fleste republikker vet alle at monarki ikke er et aktuelt tema, og derfor gjør man ikke meningsmålinger vedrørende dette. 

Du er vel ikke overrasket, eller betviler dette? 

Eller tror du seriøst at det finnes folk i Finland som ønsker at landet skal bli monarki, hvorfor skal dem det? 

Status quo bias er for folk flest argumentet for monarki. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...