Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke diskutere om de var kledd for anledningen eller ei. Mange ser ut til å mene at de er så folkelige når de kler seg som "hvermansen" 😅 De er så lite folkelige som de kan bli. 

Jeg for min del håper at kongehuset er long gone lenge før det er IA sin tid for tronen. Kongehuset hører rett og slett ikke til i et moderne demokrati. Det virker kun å være til for å berike den ene familien.

Så det å kle seg etter anledningen er og kle seg som "hvermansen"? Søskenparet skulle kanskje stilt i høye hæler, kjole, sjakett og lakksko under åpningen av Røde Kors sommerberedskap? 

Miomino skrev (På 10.5.2025 den 12.40):

Sitat Det norske kongehus instagramkonto. Innlegg fra 09.05.25. "Kronprinsessen og prinsen var i går tilstede under kampen på Aspmyra stadion i Bodø. De møtte også  Glimts stjernelag, et  fotballag for jenter og gutter i alderen 6 - 15 år, som ikke finner seg tilrette på ordinære fotballag, eller som har en funksjonsnedsettelse. For Stjernelaget handler det om  den sosiale, mestringsfølelsen og gleden av å drive idrett". 

Wopsan, dette var jo ikke et representasjonsoppdrag. Bare ren skjær egeninteresse. Eller??

Btw, hvordan var det med det "representasjonsoppdraget som ikke var representasjonsoppdrag"? Det som visstnok bare var en tur til Bodø av egeninteresse.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har personlig ikke noe imot at de kler seg etter oppdrag. Å ha på seg klær som er praktisk er aldri feil. Jeg liker IA på mange måter. 

• Liker 7
Gjest Sur sitron
Skrevet

Miomino skrev (10 timer siden):

Så det å kle seg etter anledningen er og kle seg som "hvermansen"? Søskenparet skulle kanskje stilt i høye hæler, kjole, sjakett og lakksko under åpningen av Røde Kors sommerberedskap? 

Btw, hvordan var det med det "representasjonsoppdraget som ikke var representasjonsoppdrag"? Det som visstnok bare var en tur til Bodø av egeninteresse.

Som jeg sa - jeg har ingen interesse av å diskutere hennes påkledning. Jeg håper av hele mitt hjerte at norges land er kvitt dette kongehuset snart. Vi vil fremstå som et moderne samfunn så har vi et monarki hvor posisjonene går i arv. Der er så vanvittig lite demokratisk at det burde ikke være mulig i 2025.

Så lakksko og ballkjole får du diskutere med noen andre enn meg. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (På 19.6.2025 den 11.06):

Som jeg nevnte til aktuelle bruker, jeg leste artikkelen, og det sto ikke noe kritikk av studiested i den, det sto ikke noe om hennes brors kriminelle greier, eller hennes mors sykdom heller, som var et av poengene vedkommende ga. Det sto ingenting i det innlegget som var relevant for linken, bortsett fra en bisetning om at IA har vært soldat i 15 mnd. Innlegget avsluttes med at det er "ynkelig og svært lite raust" at hun får kritikk for studiested. Dette kommer altså etter en diskusjon om noe helt annet. Hadde linken i det minste hatt relevans, så skulle jeg ikke sagt noe, for jeg syntes kjeftingen kom helt malplassert.

Har ikke lest kritikk av studiested. Eller studieretning. 

Universitet i Sydney er et meget internasjonalt studiested med 40 % internasjonale studenter, mye folk fra Asia. Det å studere en retning som gir henne kunnskap om samfunn, internasjonal politikk og økonomi på et godt rangert universitet med et svært internasjonalt miljø er topp. 

Kritikken har handlet om hvordan penger skal bli brukt eller ikke brukt. 

For det første at finansieringen av utdanningen ikke dekkes av de frie midler som går til "private" formål til de Kongelige. Som samlet er 30 millioner skattefrie kroner per år. Men istedenfor valgte man å si at dette er et offisielt oppdrag (gjerning), og at studiene skal betales av de midler som går til Kongehusets offisielle oppdrag. Formålet med dette er å sikre enn så stor privat formeusdannelse til Kongefamilien som mulig. Vanligvis så faller den offisielle gjerningene innenfor tre kategorier:

1. Konstitusjonelle oppgaver (som statsråd) 

2.  Statsseremonielle (som å ta mot statsbesøk)

3. Representasjon 

Det å studere treffer ikke noen av disse punktene.

For det andre har det blitt tatt opp i media bekymringer for at studier i Australia vil generere svære ekstra kostnader for politiet. Jeg er ikke kjent med risikovurderinger som blir gjort rundt hennes sikkerhet, og hvilke tiltak som blir gjort for å adresse eventuell sikkerhets risiko for en så rimelig kostnad som mulig. Finnes svært gode lokale private sikkerhetsselskapet, hvis slikt er nødvendig. Hvis det faktisk er nødvendig med at norsk politi har folk kontinuerlig på plass i Australia når hun er der, så burde man faktisk ha tatt med disse kostnadene i en vurdering og valgt for eksempel England der man finner bedre rangerte studiesteder innenfor studieretningen, med fortsatt et spennende internasjonalt miljø, men med vesentlig kostnadsbesparelser for norsk politi. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/reell-prislapp-grovt-underkommunisert-ellevill-sikkerhetsregning/s/5-95-2421931

Hva er billigst for Norge as; monarkiet med alle sine skjulte utgifter og sine mange eiendommer eller et presidentskap (som vi faktisk allerede kan stable mer aktivt på føttene med å benytte de utgiftene vi allerede har, gjennom at vi har en stortingspresident)? Her er det ikke tvil!

Når kongefamilien selv skikker seg som de faktisk gjør og har gått fra "Alt for Norge" til "Alt for oss selv", så bør politikerne gi folket et reelt valg for hva vi ønsker fremover. Politikerne soler seg i falmet glans av kongefamilien og monarkiet, men nå bør vi faktisk få en mulighet til å få være med å bestemme gjennom å ha en folkeavstemning.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Conradi skrev (På 19.6.2025 den 0.42):

https://www.vg.no/rampelys/i/KMx7me/prinsesse-ingrid-alexandra-21-forteller-om-livet-som-vernepliktig

Ei flott jente som ikke har valgt livet sitt selv. Hun har en bror som er i søkelyset pga bedritne handlinger. Hun har en mor som er kronisk syk med en ræva sykdom. Hun har fullført 15 mnd som soldat. Hun har søkelyset på seg. Og så skal hun få kritikk for valg av studiested? Det er ynkelig og svært lite raust.

Og slutt med å kritisere Mette Marits utseende. Det er så lavmål.

Å kritisere hvordan hun velger å bleke og style håret og hvordan hun kler seg, er ikke å kritisere utseendet. Har ikke lest noen  her faktisk kritisere utseendet, men dersom det skjer er det selvsagt ikke greit.

Sur sitron skrev (På 19.6.2025 den 12.19):

Nettopp. Og de får sannelig betalt i bøtter og spann for å kunne bruke. I fjor blir det anslått at MM brukte 600.000-700.000 på nye klær. Hva de bruker på stylister, sminkører og frisører må gudene vite. Det er ikke småpenger. Så presterer flere her å krenkes på MM`s vegne fordi vi har synspunkter på hennes frisyre? Jaja - må gjerne fortsette å krenkes for min del, jeg akter å fortsette å si min mening om akkurat det temaet. 

Forresten. Frisyre, bleking av hår, sminke, klesstil og smykker er noe man velger selv. Man kan kjefte på de som kritiserer øyefargen, størrelsen på nesen, kroppsfasong og skostørrelse. Men ærlig talt, klesstil og frisyre? På norges ansikt utad som får betalt millioner hvert år for å være representativ? 

Nettopp!!!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (21 timer siden):

Har personlig ikke noe imot at de kler seg etter oppdrag. Å ha på seg klær som er praktisk er aldri feil. Jeg liker IA på mange måter. 

Hva er det du liker så godt? Ingen kan vel si at de ikke liker en dame som man ikke kjenner? Hele institusjonen hun er født inn i er så fjernt fra oss at vi aldri kan lære dem å kjenne. Vi vet hvordan de kler seg, at de vinker på 17. mai, spiller fotball på Skaugum og at de representerer dann og vann. Hvordan de i virkeligheten er har vi ingen anelse om. Talene de fremfører har de folk til å skrive. De sier ingenting om dem personlig - de er tilpasset den tiden vi lever i og hva som passer seg der og da. 

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (10 minutter siden):

Hva er det du liker så godt? Ingen kan vel si at de ikke liker en dame som man ikke kjenner? Hele institusjonen hun er født inn i er så fjernt fra oss at vi aldri kan lære dem å kjenne. Vi vet hvordan de kler seg, at de vinker på 17. mai, spiller fotball på Skaugum og at de representerer dann og vann. Hvordan de i virkeligheten er har vi ingen anelse om. Talene de fremfører har de folk til å skrive. De sier ingenting om dem personlig - de er tilpasset den tiden vi lever i og hva som passer seg der og da. 

Skal man bruke den logikken, kan jo ingen kritisere dem heller? For vi kjenner dem jo ikke personlig? Jeg sa jeg liker henne på mange måter. Ikke at "jeg liker henne så godt". Jeg liker statsministeren også på mange måter, jeg liker Fredrik Solvang på mange måter, jeg liker Lady Gaga på mange måter. 

Jeg er ikke superfan av kongefamilien, og ser mye kritikkverdig. Men jeg har ikke behov for å kritisere alt hele tiden. At IA har på seg normale klær til et helt ordinært oppdrag ser jeg ikke på som et problem. Hun har heller ikke opptrådt på en måte som gjør at jeg må kaste meg over tastaturet og skrive kritikk. Hun virker som en blid og omgjengelig person som er ung og prøver å finne sin plass.

Endret av PusheenPusheen
Tilleggsavsnitt
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Skal man bruke den logikken, kan jo ingen kritisere dem heller? For vi kjenner dem jo ikke personlig? Jeg sa jeg liker henne på mange måter. Ikke at "jeg liker henne så godt". Jeg liker statsministeren også på mange måter, jeg liker Fredrik Solvang på mange måter, jeg liker Lady Gaga på mange måter. 

Forstår ikke hva du mener? Det er vel ingen som kritiserer henne som menneske fordi om vi noen ganger kritiserer hårfrisyren, klærne og bruk av spinndyre smykker? 

Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Forstår ikke hva du mener? Det er vel ingen som kritiserer henne som menneske fordi om vi noen ganger kritiserer hårfrisyren, klærne og bruk av spinndyre smykker? 

Hva var hensikten med å spørre "Hva er det du liker med henne så godt?" Er helt normalt å si at man liker folk man ikke nødvendigvis kjenner, annet enn fra tv eller sånt. Er helt i orden at du ikke er enig med meg, men det endrer ikke mitt ståsted noe særlig.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 8
Skrevet
PusheenPusheen skrev (35 minutter siden):

Jeg er ikke superfan av kongefamilien, og ser mye kritikkverdig. Men jeg har ikke behov for å kritisere alt hele tiden. At IA har på seg normale klær til et helt ordinært oppdrag ser jeg ikke på som et problem. Hun har heller ikke opptrådt på en måte som gjør at jeg må kaste meg over tastaturet og skrive kritikk. Hun virker som en blid og omgjengelig person som er ung og prøver å finne sin plass.

Godt skrevet. 👏

• Liker 7
  • Hjerte 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (33 minutter siden):

Hva var hensikten med å spørre "Hva er det du liker med henne så godt?" Er helt normalt å si at man liker folk man ikke nødvendigvis kjenner, annet enn fra tv eller sånt. Er helt i orden at du ikke er enig med meg, men det endrer ikke mitt ståsted noe særlig.

Du trenger selvsagt ikke svare - jeg synes bare det hadde vært interessant å vite hva som gjør at man liker henne. Noen ganger har jeg nemlig inntrykk av at hun blir dratt fram som motsetningen til halvbroren. Har lest flere ganger at hun må fram i lyset for å "redde kongehusets rykte" etter at kronprinsessens førstefødte startet sin kriminelle bane i full offentlighet. 

Men som sagt - du trenger ikke svare. 

Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Du trenger selvsagt ikke svare - jeg synes bare det hadde vært interessant å vite hva som gjør at man liker henne. Noen ganger har jeg nemlig inntrykk av at hun blir dratt fram som motsetningen til halvbroren. Har lest flere ganger at hun må fram i lyset for å "redde kongehusets rykte" etter at kronprinsessens førstefødte startet sin kriminelle bane i full offentlighet. 

Men som sagt - du trenger ikke svare. 

Dratt frem her eller i media som motsetningen? Uansett, det kan jo hende hun ER motsetningen. Helt uten at det gjøres taktisk. Eller kanskje det er taktisk. Å slukke branner, begynner de å bli vant med. Uansett så er ikke søsknene til MBH ham, og jeg synes ikke det er fair om de skal settes opp mot hverandre - gener eller ei. IA har et helt annet utgangspunkt enn det Marius har hatt, og stemmer det at Marius i tillegg til rus, har diagnoser, så er det høyst sannsynlig at IA faktisk er rake motsetningen. Hun har allerede vist større ansvar over livet sitt. 15 mnd i Øverbygd, og nå studier. Ingen siktelser for vold eller voldtekt, og ingen "fuck you's" til Se og Hør som avslører kriminalitet. Bare dét gjør at jeg automatisk liker henne, for hun virker normal. Og så er hun bare et menneske selv om hun er prinsesse. Hun har nok gjort, og kommer til å gjøre feil. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (På 21.6.2025 den 11.43):

Forstår ikke hva du mener? Det er vel ingen som kritiserer henne som menneske fordi om vi noen ganger kritiserer hårfrisyren, klærne og bruk av spinndyre smykker? 

Hva med kritikken for hennes tale på 18 årsdagen? Du vet den hvor hun omtalte sin storebror i positive ordelag. Hva med kritikken for at hun representerer for lite? Kritikken for å velge Australia som studiested? Kritikken for at hun, sammen med sin yngste bror, er for lite synlig? 

Kunne fortsatt i det uendelige men stopper her.

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Selv synes jeg det var fint å se IA i t-skjorte og jeans med en kledelig hestehale på Miniøya. 

• Liker 7
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Selv synes jeg det var fint å se IA i t-skjorte og jeans med en kledelig hestehale på Miniøya. 

Ja, har selv ingen problemer med det. Praktisk og casual. Tross alt Miniøya det var snakk om😊

• Liker 4
Skrevet

En kan vel i grunnen slå fast at denne tråden i bunn og grunn dreier seg om å være for/imot monarki som styreform, og at det er på høy tid med en ny folkeavstemning. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Ja, har selv ingen problemer med det. Praktisk og casual. Tross alt Miniøya det var snakk om😊

Helt enig 👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...