Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ser i Glommdalen avis (betalingsmur)  at kronprinsen har vore å feia pipe. Då slo det meg sitatet. Er lettare feie hos andre, en å feie for si eiga dør. Eller var det kanskje ikkje slik?

• Liker 10
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (25 minutter siden):

Eh, hun hadde jo ikke den frisyren i 20-årene 🤷‍♀️ Hun er jo en person som har skiftet frisyre mange ganger opp gjennom årene, så det du sier stemmer jo ikke.

Såvidt jeg husker hadde hun en dyp sideskill, og var mye mørkere i håret. 

Det var ikke mye mørkere, men ja - hun har bleket det mer og mer gjennom årene. Og du har rett i sideskillen. Som jeg for min del synes er mer flatterende enn midtskill en hun bruker nå. 

I tenårene og 20-årene kler mange håret hengende glatt ned. Når man blir eldre så kreves mer luft i frisyren for å hindre at ansiktet ser dratt og eldre ut. Ingen problemer at det er lengde på håret, med for å få litt luft så kreves det at man tar litt av lengden. Da kan man krølle håret høyere opp og ikke bare i nedre halvdel som MM gjør.

Skrevet (endret)

Det "kreves" da ikke noen ting for noen kvinner, uansett alder eller sosialt lag. Både Sonja, Mette Marit og vi andre bestemmer helt selv, og kan la tynne blekede eller enorme, grå hårmanker flagre absolutt så mye i vinden som vi bare vil - hvis det nå er det vi vil. 

Hvis ansiktet ser langt og dratt ut er det fordi man ikke smiler bredt nok, eller har sterk nok gnist i blikket. Luft i frisyren hjelper liksom ikke på det - for det må komme innenfra.

Endret av Aricia
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Aricia skrev (19 minutter siden):

Det "kreves" da ikke noen ting for noen kvinner, uansett alder eller sosialt lag. Både Sonja, Mette Marit og vi andre bestemmer helt selv, og kan la tynne blekede eller enorme, grå hårmanker flagre absolutt så mye i vinden som vi bare vil - hvis det nå er det vi vil. 

Hvis ansiktet ser langt og dratt ut er det fordi man ikke smiler bredt nok, eller har sterk nok gnist i blikket. Luft i frisyren hjelper liksom ikke på det - for det må komme innenfra.

Jo, det krever mer arbeid. Det var liksom det som var poenget. Jeg vet jo at man velger selv, men så lever vi i frie Norge hvor vi heldigvis har lov til å ytre våre meninger - til og med om de kongelige. 

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (38 minutter siden):

Det var ikke mye mørkere, men ja - hun har bleket det mer og mer gjennom årene. Og du har rett i sideskillen. Som jeg for min del synes er mer flatterende enn midtskill en hun bruker nå. 

I tenårene og 20-årene kler mange håret hengende glatt ned. Når man blir eldre så kreves mer luft i frisyren for å hindre at ansiktet ser dratt og eldre ut. Ingen problemer at det er lengde på håret, med for å få litt luft så kreves det at man tar litt av lengden. Da kan man krølle håret høyere opp og ikke bare i nedre halvdel som MM gjør.

Sånn som dette eksemplet fra Trinetollets lenke om hoffrisøren? Vet ikke om jeg er enig i det altså...

Til å begynne med hadde Sonja av Norge langt, mørkt hår. I 1987, ti år etter at samarbeidet med Tom Eriksen startet, ble dette bildet tatt på Skaugum.

Skrevet
Daisy R skrev (2 minutter siden):

Sånn som dette eksemplet fra Trinetollets lenke om hoffrisøren? Vet ikke om jeg er enig i det altså...

Til å begynne med hadde Sonja av Norge langt, mørkt hår. I 1987, ti år etter at samarbeidet med Tom Eriksen startet, ble dette bildet tatt på Skaugum.

Er ikkje dette ei flott dame?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Gjest Daisy R
Skrevet
oss-to skrev (4 minutter siden):

Er ikkje dette ei flott dame?

Joda, flott dame. Det er frisyren jeg tar forbehold om.

Skrevet
Daisy R skrev (28 minutter siden):

Hvor gammel var hun der, tro? Ser ut som 80-tallet, kanskje tidlig 90?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sur sitron skrev (47 minutter siden):

Jo, det krever mer arbeid. Det var liksom det som var poenget. Jeg vet jo at man velger selv, men så lever vi i frie Norge hvor vi heldigvis har lov til å ytre våre meninger - til og med om de kongelige. 

Nei. Den der greia med at det stilles krav til at kvinner på død og liv må holde seg unge og vakre uansett hvor gamle de blir og hvilket liv de lever er bare så avleggs at jeg spyr av det. Heldigvis så lever vi i frie Norge hvor kvinner selv bestemmer over utseendet sitt, og at det å bli eldre, grå og rundere faktisk er helt naturlig og normalt. Tommel opp for Dronningmor Daisy, med langt grått hår og sminkeløst fjes.

Skulle tatt seg ut om vi utøver den samme kritikken og stiller de samme kravene overfor menn: Kongen bør farge hår og øyenbryn og bestille tupé, litt botox skader heller ikke. HM bør la håret gro litt lengre for å få mer luft og volum i sveisen og kvitte seg med skjegget for å se yngre ut.

Makan til tull.

https://31may1985.wordpress.com/tag/dronning-margrethe/

dronningen.jpg

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (7 minutter siden):

Nei. Den der greia med at det stilles krav til at kvinner på død og liv må holde seg unge og vakre uansett hvor gamle de blir og hvilket liv de lever er bare så avleggs at jeg spyr av det. Heldigvis så lever vi i frie Norge hvor kvinner selv bestemmer over utseendet sitt, og at det å bli eldre, grå og rundere faktisk er helt naturlig og normalt. Tommel opp for Dronningmor Daisy, med langt grått hår og sminkeløst fjes.

Skulle tatt seg ut om vi utøver den samme kritikken og stiller de samme kravene overfor menn: Kongen bør farge hår og øyenbryn og bestille tupé, litt botox skader heller ikke. HM bør la håret gro litt lengre for å få mer luft og volum i sveisen og kvitte seg med skjegget for å se yngre ut.

Makan til tull.

https://31may1985.wordpress.com/tag/dronning-margrethe/

dronningen.jpg

Hør hør👆😊

• Liker 2
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (59 minutter siden):

Det var sånn som var in på damer i hennes alder på 70- og 80-tallet hvor dette bildet er fra. Jeg kan godt finne et bilde av dronningen fra disse dager dersom du ikke husker hvordan hun ser ut på håret?

Her er et forholdsvis nytt bilde:

Dronning Sonja har stadig mange jern i ilden. Her er hun fotografert under åpningen av Veterinærbygningen på Campus Ås i september.

Endret av Sur sitron
Gjest Daisy R
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (7 minutter siden):

Det var sånn som var in på damer i hennes alder på 70- og 80-tallet hvor dette bildet er fra. Jeg kan godt finne et bilde av dronningen fra disse dager dersom du ikke husker hvordan hun ser ut på håret?

Her er et forholdsvis nytt bilde:

Dronning Sonja har stadig mange jern i ilden. Her er hun fotografert under åpningen av Veterinærbygningen på Campus Ås i september.

Og poenget ditt er at dette alltid er penere enn flatt hår? Jeg synes den  snasne schwungen på toppen ser gammeldags ut. Minner om dronning Elisabeth. Og det er helt ok, for hun er jo en gammel dame. Men MM ville sett 30 år eldre ut hvis hun hadde hatt den sveisen der. Og det var jo det vi diskuterte.

Endret av Daisy R
Gjest Sur sitron
Skrevet
Daisy R skrev (3 minutter siden):

Og poenget ditt er at dette alltid er penere enn flatt hår? Jeg synes den  snasne schwungen på toppen ser gammeldags ut. Minner om dronning Elisabeth. Og det er helt ok, for hun er jo en gammel dame. Men MM ville sett 30 år eldre ut hvis hun hadde hatt den sveisen der. Og det var jo det vi diskuterte.

Nei, vI diskuterte ikke at MM skulle kopiere svigermor sin frisyre. Jeg mener at hun hadde sett bedre ut om hun hadde satt opp håret eller klippet det litt luftigere. 

Så er jeg ferdig med den diskusjonen. 

Gjest Daisy R
Skrevet
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Nei, vI diskuterte ikke at MM skulle kopiere svigermor sin frisyre. Jeg mener at hun hadde sett bedre ut om hun hadde satt opp håret eller klippet det litt luftigere. 

Så er jeg ferdig med den diskusjonen. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du argumenterer så sterkt for at MM skal klippe seg til en gammeldags frisyre. Det er ingen som har luft på  toppen nå. Jeg savner også 80-tallet da håret var høyt, men det betyr ikke at jeg vil kritisere noen for å droppe en 40 år gammel trend.

Skrevet

En diskusjonstråd om kongehuset skal handle side opp og side ned om hårfrisyrer?!

Kongehuset er interessant å diskutere, det, men altså hårfrisyrer :klo: Nei.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Villroses hage skrev (1 time siden):

En diskusjonstråd om kongehuset skal handle side opp og side ned om hårfrisyrer?!

Helt enig. Og i 2025 synes jeg vi bør holde oss for gode til å kritisere kvinners utseende - særlig når det ligger dårlig skjulte hentydninger om at sveisen er FEIL, under.

Vi som samfunn trenger virkelig ikke å ha mer fokus på utseendet til folk. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 14
Skrevet
TrineTrollet skrev (8 timer siden):

3af5b5d6-4cd6-4f6f-9eb3-51ca760db133?fithttps://www.aftenposten.no/trender/i/8qd1Wd/stilpioner-i-mine-beste-tips-litt-for-mange-i-dag-oedelegger-utseendet

Dronning Sonjas tidligere frisør, Tommi Eriksen, mener at valg av hårstil kan ødelegge et utseende. Som ett eksempel trekker han frem den blonde, blekede, halvveis krøllet stil, og illustrert med kronprinsesse Mette Marit. Han påpeker at noen forsøker å se ut som de gjorde i tyveårene selv om de altså ikke lenger tilhører aldersgruppen. De som er unge kler stilen, og motsatt. 
Vi kan slå fast at han har rett. Det er noe forunderlig at kronprinsessen velger å tviholde på en tid som er over for lengst. I de fleste anledninger ser vi henne med et skarpt midtskill og løsthengende hår. Når hun/man er godt voksen så finnes det utrolig mange flotte muligheter til å style også hårpryden. Vi får håpe på at hun også våger å utfordre seg på dette. 

Vi? Jeg håper ikke på det. Jeg håper at kvinner og menn skal oppleve økt fokus på at vår verdi ikke er knyttet til vårt utseende.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (23 minutter siden):

Vi? Jeg håper ikke på det. Jeg håper at kvinner og menn skal oppleve økt fokus på at vår verdi ikke er knyttet til vårt utseende.

Enig.

Tenk om Gro Holm sitt utseende under representasjon og dyktighet som mangeårig journalist og utenrikskorrespondent skulle blitt vurdert ut fra om håret var klippet luftigere eller ei.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Gjest Anonym_2024
Skrevet
Villroses hage skrev (5 timer siden):

Enig, mye mer kritikkverdige andre saker å ta tak i når det gjelder MM. 

Skrevet

Litt artig ,alle er med på denne hårdiskusjonen. Andre tema som ønske om kommentar frå kongehuset blir kommentert som avsporing og slått ned på av debatant. Sjølv meinar eg hår er avsporing, men noterar meg at der må eg tatt feil.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...