Avispapir Skrevet i går, 17:13 #4381 Skrevet i går, 17:13 Daisy R skrev (7 timer siden): Dette vil nok irritere enkelte her, men litteraturvitere som var til stede mener altså at MM gjorde en god jobb da hun intervjuet Murakami: https://www.nrk.no/bokbrevet/bokbrevet-_53-kronprinsessen-og-haruki-murakami-1.17426709 Er det ikke utrolig hva man kan få til med undringskompetanse! Uansett, jeg synes det er modig gjort å intervjue en verdenskjent forfatter, som er ganske sjenert, live på en scene foran publikum, og smått imponert over at det går an uten å bli komplett starstruck. Selvfølgelig er det ikke irriterende at dama gjør akkurat det som var jobben hennes den dagen. En jobb som er i tråd med hennes (største?) interesse. Vi må vel kunne forvente såpass? 16 2 2
Krokenguri Skrevet i går, 17:29 #4382 Skrevet i går, 17:29 Daisy R skrev (På 4.6.2025 den 20.31): Det gnåles om krav på innsyn i private utgifter, spesifisert helt ned til bilhold og elektronikk. Det er overhodet ikke et legitimt krav. Det er tvert imot et brudd på grunnlovens og menneskerettighetenes beskyttelse av alle individers rett til privatliv, så det er bokstavelig talt det helt motsatte av "legitimt". Legger til: "Gnål" er et vanlig ord som er synonymt med mas, og i dette tilfellet er det brukt for å beskrive en situasjon der det har kommet et svært høyt antall innlegg med det samme ørkesløse kravet om noe man rent faktisk ikke har krav på, og da har vi per ordboksdefinisjonen mas eller gnål. Tja de ee vel interessert i å vite hvilke tamponger de kongelige bruker. Hbor mte brus de drikker eller ikke og hvilke medisiner og en mulighet for å kunne kritisere hvilket type brød de spiser. De blir nok ikke unnet annet enn first price brød vil jeg tro 2
Raven.Writingdesk Skrevet i går, 17:33 #4383 Skrevet i går, 17:33 Aricia skrev (6 minutter siden): Hun gjorde en god jobb med Murakami-intervjuet på Maihaugen. De som har fulgt med er unisone i sin dom: https://www.nrk.no/bokbrevet/bokbrevet-_53-kronprinsessen-og-haruki-murakami-1.17426709 Hennes eldste sønn har ikke noe med saken å gjøre. Ja kjempebra jobb. MM er flink. 2 1
Snipa Skrevet i går, 17:48 #4384 Skrevet i går, 17:48 Mens dere har kverulert att og fram om kronprinsessen, har jeg fulgt med på kommunebesøkene denne uka, og er imponert over kongen og dronningen. Hørte dere den rørende talen kongen holdt under besøket i Balsfjord? Der var han veldig personlig om sin fars og farfars historie da de flyktet nordover under krigen. 13 3
Aricia Skrevet i går, 17:50 #4385 Skrevet i går, 17:50 Snipa skrev (1 minutt siden): Mens dere har kverulert att og fram om kronprinsessen, har jeg fulgt med på kommunebesøkene denne uka, og er imponert over kongen og dronningen. Hørte dere den rørende talen kongen holdt under besøket i Balsfjord? Der var han veldig personlig om sin fars og farfars historie da de flyktet nordover under krigen. Ja, jeg hørte talen - helt enig. 6 1
Morgan Le Fay Skrevet i går, 17:52 #4386 Skrevet i går, 17:52 Aricia skrev (6 minutter siden): Anbefaler deg å lytte til Åpen bok på P2 fra 7. juni (Murakami spesial), og høre evalueringen av Mette Marits innsats fra Knut Hoem, Siss Vik og Anne Catherine Straume - samt applausen fra salen i sakens anledning. https://radio.nrk.no/podkast/bok_i_p2/sesong/siste/l_361434c6-388c-4893-9434-c6388ce893ea At tre NRK-ansatte roser kronprinsessens innsats er vel ikke akkurat noen sjokkerende nyhet? (Finnes det i det hele tatt eksempler på det motsatte?) Siss Vik forteller jo helt åpent om hvor fantastisk hun synes det var at selveste kronprinsessen kom på quizen hennes. PST måtte sveipe lokalet og greier!!!! Altså, for all del. Det kan veldig godt være at Mette-Marit er helt genial og hadde kunnet bli en strålende journalist hvis hun ville. Det håper jeg faktisk, for det hadde vært skikkelig kult om hun hadde en hittil skjult superkraft. Men NRK er neppe en helt uhildet dommer når det gjelder de kongelige. 11 2 5
PusheenPusheen Skrevet i går, 17:55 #4387 Skrevet i går, 17:55 Snipa skrev (6 minutter siden): Mens dere har kverulert att og fram om kronprinsessen, har jeg fulgt med på kommunebesøkene denne uka, og er imponert over kongen og dronningen. Hørte dere den rørende talen kongen holdt under besøket i Balsfjord? Der var han veldig personlig om sin fars og farfars historie da de flyktet nordover under krigen. Han er så konge'te, om man kan si det. Flott tale, flott konge! 6 1
Anonym_2024 Skrevet i går, 18:00 #4388 Skrevet i går, 18:00 PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Han er så konge'te, om man kan si det. Flott tale, flott konge! Støttes 💯 5
Forumansvarlig Skrevet i går, 18:58 #4389 Skrevet i går, 18:58 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og persondebatt. Forumansvarlig
Daisy R Skrevet i går, 20:53 #4390 Skrevet i går, 20:53 Interessant kommentar om hvordan både DK, UK og Norge i disse urolige tider bruker kongen til å markere territorium: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/xmB8qV/kong-harald-paa-svalbard-han-markerer-territorium 3 1
PusheenPusheen Skrevet i går, 20:56 #4391 Skrevet i går, 20:56 Daisy R skrev (2 minutter siden): Interessant kommentar om hvordan både DK, UK og Norge i disse urolige tider bruker kongen til å markere territorium: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/xmB8qV/kong-harald-paa-svalbard-han-markerer-territorium Den er bak betalingsmur hos meg 🙃
Daisy R Skrevet i går, 21:01 #4392 Skrevet i går, 21:01 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Den er bak betalingsmur hos meg 🙃 Å, sorry. Det handler om usikkerheten som Trump og Putin skaper, og hvordan de kongelige har flere oppdrag knyttet til Svalbard i år, som bidrar til å markere at det ikke er tvilsomt at Svalbard er norsk territorium, og så trekker han linjene til DK og UK, som har gjort det samme ift Grønland og Canada: Siterer siste avsnitt: "Men det er verdt å merke seg at kong Harald slett ikke er eneste monark som nå aktivt bruker sin sterke symbolmakt som statsoverhode. Danskenes kong Frederik har nettopp gjennomført et vellykket besøk i Grønland. Og som den første britiske monark siden 1977 leste kong Charles i mai den canadiske regjeringens trontalen for landets nasjonalforsamling. Selvsagt ikke tilfeldigheter i en tid da USAs president har skapt usikkerhet rundt både Grønland og Canada. De kongelige representerer oftest kontinuitet og gjenkjennelighet i en verden der slikt er mangelvare. En påminning om lange historiske linjer og realpolitiske fakta. Som de siste hundre års norsk suverenitet over Svalbard." 4 1
PusheenPusheen Skrevet i går, 21:04 #4393 Skrevet i går, 21:04 Daisy R skrev (2 minutter siden): Å, sorry. Det handler om usikkerheten som Trump og Putin skaper, og hvordan de kongelige har flere oppdrag knyttet til Svalbard i år, som bidrar til å markere at det ikke er tvilsomt at Svalbard er norsk territorium, og så trekker han linjene til DK og UK, som har gjort det samme ift Grønland og Canada: Siterer siste avsnitt: "Men det er verdt å merke seg at kong Harald slett ikke er eneste monark som nå aktivt bruker sin sterke symbolmakt som statsoverhode. Danskenes kong Frederik har nettopp gjennomført et vellykket besøk i Grønland. Og som den første britiske monark siden 1977 leste kong Charles i mai den canadiske regjeringens trontalen for landets nasjonalforsamling. Selvsagt ikke tilfeldigheter i en tid da USAs president har skapt usikkerhet rundt både Grønland og Canada. De kongelige representerer oftest kontinuitet og gjenkjennelighet i en verden der slikt er mangelvare. En påminning om lange historiske linjer og realpolitiske fakta. Som de siste hundre års norsk suverenitet over Svalbard." Takk! Interessant. Godt at de bruker symbolmakten til slike ting, uten at jeg vet om det i det hele tatt hjelper. Han der borti Washington bryr seg jo lite om ditt og mitt. 4
Conradi Skrevet 22 timer siden #4394 Skrevet 22 timer siden Morgan Le Fay skrev (4 timer siden): At tre NRK-ansatte roser kronprinsessens innsats er vel ikke akkurat noen sjokkerende nyhet? (Finnes det i det hele tatt eksempler på det motsatte?) Siss Vik forteller jo helt åpent om hvor fantastisk hun synes det var at selveste kronprinsessen kom på quizen hennes. PST måtte sveipe lokalet og greier!!!! Altså, for all del. Det kan veldig godt være at Mette-Marit er helt genial og hadde kunnet bli en strålende journalist hvis hun ville. Det håper jeg faktisk, for det hadde vært skikkelig kult om hun hadde en hittil skjult superkraft. Men NRK er neppe en helt uhildet dommer når det gjelder de kongelige. Murakami er en stor og fantastisk forfatter. Jeg har respekt for NRKs litteraturanmeldeldere, det har ikke du. Du avslører et lavt nivå av kunnskap og innsikt. 4 2
Morgan Le Fay Skrevet 16 timer siden #4395 Skrevet 16 timer siden Conradi skrev (6 timer siden): Murakami er en stor og fantastisk forfatter. Jeg har respekt for NRKs litteraturanmeldeldere, det har ikke du. Du avslører et lavt nivå av kunnskap og innsikt. Jeg tviler sterkt på at du har lest mer av Murakami enn det jeg har. Hva konkret er det jeg har så «lavt nivå av kunnskap og innsikt» om? Spent på svaret. Poenget mitt er følgende: At tre journalister i NRK roser Mette-Marit betyr ikke nødvendigvis at hun er en spesielt dyktig intervjuer. Jeg oppsummerer: Intervjuobjektet var svært velvillig (og beæret over at det var en kongelig som skulle intervjue ham), spørsmålene var selvsagt nøye avtalt på forhånd, hun har fått hjelp av en haug med kommunikasjonsrådgivere, publikum (og journalister) var starstruck osv. Det ville faktisk vært oppsiktsvekkende om hun gjorde en dårlig jobb. Jeg synes det er litt komisk at folk henviser til noen journalister i NRK (som forøvrig aldri kritiserer kongehuset for noe) i stedet for å selv å fortelle hva dere synes er så fantastisk med innsatsen. Det blir som å si at «den kjolen var fin, for det har Jan Thomas sagt». Det dere sier er «Mette-Marit er flink, for det har NRK sagt». 7 1 8
Aricia Skrevet 15 timer siden #4396 Skrevet 15 timer siden (endret) Mette Marit gjorde en god jobb med Murakami-intervjuet på Maihaugen. De som har fulgt med er unisone i sin dom: https://www.nrk.no/bokbrevet/bokbrevet-_53-kronprinsessen-og-haruki-murakami-1.17426709 Sitat I dette stjernemøtet var kronprinsessen nesten irriterende god Endret 14 timer siden av Aricia 1 5
Aricia Skrevet 15 timer siden #4397 Skrevet 15 timer siden Anbefaler alle litteratur- og kongehusinteresserte å lytte til Åpen bok på P2 fra 7. juni (Murakami spesial), og høre evalueringen av Mette Marits innsats fra Knut Hoem, Siss Vik og Anne Catherine Straume - samt applausen fra salen i sakens anledning. https://radio.nrk.no/podkast/bok_i_p2/sesong/siste/l_361434c6-388c-4893-9434-c6388ce893ea 6
oss-to Skrevet 14 timer siden #4398 Skrevet 14 timer siden (endret) Eg synast det er flott MM gjorde ein god jobb og fekk god omtale. Det eg reagerte på var ordyden i debattantens innlegg. Når det er sagt .Det er jo spennande å sjå korleis kulturell kapital og personleg respekt kan påverke sjølv ein reservert forfattar som Murakami. Som kongelig intervjuar har ho truleg ein del fortrinn i dette intervjuet. MM status, hennar litterære truverde og konteksten (en offisiell, respektfull samtale) spelar inn . Endret 4 timer siden av oss-to 3
~ Ada ~ Skrevet 14 timer siden #4399 Skrevet 14 timer siden Morgan Le Fay skrev (13 timer siden): At tre NRK-ansatte roser kronprinsessens innsats er vel ikke akkurat noen sjokkerende nyhet? (Finnes det i det hele tatt eksempler på det motsatte?) Siss Vik forteller jo helt åpent om hvor fantastisk hun synes det var at selveste kronprinsessen kom på quizen hennes. PST måtte sveipe lokalet og greier!!!! Altså, for all del. Det kan veldig godt være at Mette-Marit er helt genial og hadde kunnet bli en strålende journalist hvis hun ville. Det håper jeg faktisk, for det hadde vært skikkelig kult om hun hadde en hittil skjult superkraft. Men NRK er neppe en helt uhildet dommer når det gjelder de kongelige. Morgan Le Fay skrev (1 time siden): Jeg tviler sterkt på at du har lest mer av Murakami enn det jeg har. Hva konkret er det jeg har så «lavt nivå av kunnskap og innsikt» om? Spent på svaret. Poenget mitt er følgende: At tre journalister i NRK roser Mette-Marit betyr ikke nødvendigvis at hun er en spesielt dyktig intervjuer. Jeg oppsummerer: Intervjuobjektet var svært velvillig (og beæret over at det var en kongelig som skulle intervjue ham), spørsmålene var selvsagt nøye avtalt på forhånd, hun har fått hjelp av en haug med kommunikasjonsrådgivere, publikum (og journalister) var starstruck osv. Det ville faktisk vært oppsiktsvekkende om hun gjorde en dårlig jobb. Jeg synes det er litt komisk at folk henviser til noen journalister i NRK (som forøvrig aldri kritiserer kongehuset for noe) i stedet for å selv å fortelle hva dere synes er så fantastisk med innsatsen. Det blir som å si at «den kjolen var fin, for det har Jan Thomas sagt». Det dere sier er «Mette-Marit er flink, for det har NRK sagt». Har du selv fått det med deg for å ta stilling til denne eventuelle helt unntaksvise og skjulte superkraften og om det i det hele tatt er mulig å grave fram positive unntak under NRK's vinger? 5 1
Aricia Skrevet 14 timer siden #4400 Skrevet 14 timer siden (endret) For å utdype litt mer av begrunnelsen for Åpen boks positive evaluering av Mette Marits intervju med Murakami: De tre litteraturkritikerne i panelet la vekt på at kronprinsessen var flink til å lytte på svarene hans og følge opp med nye improviserte oppfølgingsspørsmål, dvs nettopp slik en god intervjuer skal gjøre. Samt at hun lot ham få tid til å snakke videre i den retningen han ønsket i stedet for å følge sitt eget planlagte løp. Murakami er også kjent som et vanskelig intervjuobjekt - han er innesluttet, og han snakker i tillegg ganske dårlig engelsk, så samtaler med ham i slike sammenhenger pleier å gå veldig trått. Til tross for dette kom altså kronprinsessen godt ut av jobben de fleste som har prøvd har slitt med. Endret 14 timer siden av Aricia 5 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå