pøbelsara Skrevet 3. juni #4281 Skrevet 3. juni oss-to skrev (1 minutt siden): Du har heilt rett, så lenge ein greier seg sjølv treng ein ikkje blottlegge seg. Men med ein gang ein treng hjelp frå systemet må man det. MEN det var ikkje det eg kommenterte på . Eg står for det eg skreiv. Enkelte debattantar her diskuterar som om det er deiras fasit som gjeld. Det er ikkje å diskutere. Og igjenn heilt einig med deg , har man fasiten er kanskje ikkje eit diskusjonsforum rette staden å være. Ja, men man må fortsatt ikke offentliggjøre det for alle. Hvilket var hele poenget. Og vi får jo vite hva komngehuset mottar over statsbudsjettet hvert år. Vi får bare ikke se oversikt over hva pengene går til - akkurat slik det er med alle oss andre - jeg får verken vite hva naboen bruker lønnen sin til - eller hva kronprinsen bruker sin på. 9
Daisy R Skrevet 3. juni #4282 Skrevet 3. juni Aricia skrev (57 minutter siden): Gode poenger. Jeg tenker at det debattinnlegget fra Isaksen i Aftenposten forteller mest om er at han prøver å slå seg opp og befeste sin stilling som ledende kongehuskommentator. Helt enig. Posisjonering. Hva er det egentlig han ellers tenker han skal oppnå? At de føder flere barn? At vi skal begynne med en utvidet kongefamilie med fettere og kusiner og tremenninger og 700 personer på tronfølgerlista, sånn som i UK? Jeg tenker at denne begrensede familien er det eneste som er tolererbart i et egalitært land som vårt, og hvis nå ekspertene bare puster litt med magen, så tåler vi greitt at det er litt tynt bemannet i perioder. Det er bare livets gang. Det er ikke noen krise at de åpner litt færre broer en periode, så lenge de får gjort de konstitusjonelle pliktene. 6
Daisy R Skrevet 3. juni #4283 Skrevet 3. juni oss-to skrev (57 minutter siden): Så grunna det alltid har vore slik så er det inga krise. Eller er der reel krise avdi det er nye tider som krev meir av eit kongehus en ingen komentar? Det er en forbigående fase som ligner på det som var normalen i flere tiår. Ingen grunn til at det skal være mer krise nå enn før. Det går over. Om 3 år er IA ferdig med bacheloren, og det er da virkelig ikke skrevet i sten at hun og SM skal gjøre ingenting i de tre årene. Så går det noen få år til, og de gifter seg og får barn, og plutselig er kongehuset overbemannet. Pust med magen. Det går seg til. 5
amit Skrevet 3. juni #4284 Skrevet 3. juni Aricia skrev (På 31.5.2025 den 19.29): På tide å enten inndra lønnen til alle statsansatte da, evt avkreve dem alle fullstendig budsjett for alle private utgifter en gang i året. Ja men herregud da. Det er jo stor forskjell på kronprinsparet og gjennomsnittlige fr. Hansen. Hvis fr. Hansen har en lønn på 635 000 i året, så vet vi stort sett hva hen bruker pengene til. Dette kan man lese ut av SSB sine statistikker – fr. Hansen bruker pengene på skatt, lån, husleie, mat osv, og hvis hen er et gjennomsnittsmenneske, så har hen 632 kr til overs i måneden som hen kan disponere fritt. Sammenlign så med kronprinsparet. De har en apanasje på 12,9 millioner kroner i 2025. I tillegg har kronprinsparet også inntekter fra utleievirksomhet på Skaugum, som ikke er offentlig, men man antar at det kan dreie seg om ca. 2 millioner kroner. I tillegg kan også kronprinsparet ha inntekter fra investeringsvirksomhet, men dette er også unndratt offentlighet, så vi vet ikke hvor mye det er. Men vi kan konkludere med at kronprinsparet har inntekter på MINST 14,9 millioner skattefrie kroner i året – antagelig mer. Grunnen til at jeg er veldig interessert i hva kronprinsparet bruker pengene til, er at jeg har en mistanke om at en stor(?) del av disse pengene brukes til å subsidiere en lømmel av en (ste)sønn. (Ste)sønnen, som ikke har kjente inntekter, lever på stor fot og har blant annet mulighet for feriereiser på første klasse til Frankrike og Italia. Er det mine skattepenger som brukes til dette? (Ste)sønnen har også et narkotikaproblem, og jeg lurer på om mine skattepenger brukes til å dekke (ste)sønnens behov for narkotika. Når det gjelder fr. Hansen har jeg ikke slike bekymringer, for hens 632 kr i måneden er ikke nok til å dekke luksusreiser for lømmelen til Frankrike og Italia, langt mindre finansiere lømmelens narkotikaforbruk. Det er nesten flaut å påpeke det, men jeg er ikke interessert i at kronprinsparets (ste)sønn lever på stor fot, eller endog finansierer sitt narkotikaforbruk, med mine skattepenger. Når det gjelder fr. Hansen har jeg ingen slike bekymringer, for hens 632 kr i måneden er ikke nok til slike utskeielser. 7 2 17
Aricia Skrevet 3. juni #4285 Skrevet 3. juni amit skrev (24 minutter siden): Ja men herregud da. Det er jo stor forskjell på kronprinsparet og gjennomsnittlige fr. Hansen. Hvis fr. Hansen har en lønn på 635 000 i året, så vet vi stort sett hva hen bruker pengene til. Dette kan man lese ut av SSB sine statistikker – fr. Hansen bruker pengene på skatt, lån, husleie, mat osv, og hvis hen er et gjennomsnittsmenneske, så har hen 632 kr til overs i måneden som hen kan disponere fritt. Sammenlign så med kronprinsparet. De har en apanasje på 12,9 millioner kroner i 2025. I tillegg har kronprinsparet også inntekter fra utleievirksomhet på Skaugum, som ikke er offentlig, men man antar at det kan dreie seg om ca. 2 millioner kroner. I tillegg kan også kronprinsparet ha inntekter fra investeringsvirksomhet, men dette er også unndratt offentlighet, så vi vet ikke hvor mye det er. Men vi kan konkludere med at kronprinsparet har inntekter på MINST 14,9 millioner skattefrie kroner i året – antagelig mer. Grunnen til at jeg er veldig interessert i hva kronprinsparet bruker pengene til, er at jeg har en mistanke om at en stor(?) del av disse pengene brukes til å subsidiere en lømmel av en (ste)sønn. (Ste)sønnen, som ikke har kjente inntekter, lever på stor fot og har blant annet mulighet for feriereiser på første klasse til Frankrike og Italia. Er det mine skattepenger som brukes til dette? (Ste)sønnen har også et narkotikaproblem, og jeg lurer på om mine skattepenger brukes til å dekke (ste)sønnens behov for narkotika. Når det gjelder fr. Hansen har jeg ikke slike bekymringer, for hens 632 kr i måneden er ikke nok til å dekke luksusreiser for lømmelen til Frankrike og Italia, langt mindre finansiere lømmelens narkotikaforbruk. Det er nesten flaut å påpeke det, men jeg er ikke interessert i at kronprinsparets (ste)sønn lever på stor fot, eller endog finansierer sitt narkotikaforbruk, med mine skattepenger. Når det gjelder fr. Hansen har jeg ingen slike bekymringer, for hens 632 kr i måneden er ikke nok til slike utskeielser. Her er det siste årsregnskapet fra Det kongelige hoff: https://www.kongehuset.no/binfil/download2.php?tid=231053 Der kan du lese av hjertens lyst hva civilisten ble brukt til i fjor. Altså den delen av overføringene til kongehuset som er absolutt størst, og som er OFFENTLIG. At privatøkonomiske detaljer tilhører privatlivets fred er et prinsipp - det er en menneskerett, som en del av at alle har rett til et privatliv, også de som har hatt uflaks her i livet og blitt født inn i kongefamilien. 3 4
Fremmed fugl Skrevet 3. juni #4286 Skrevet 3. juni pøbelsara skrev (1 time siden): Jamen, det er jo ikke sant at alle vi andre må offentliggjøre hva vi bruker pengene våre til. Skattelistene er offentlige - men det er jo apanasjen og civilsten også. Det er ingen privatpersoner i Norge som må gjøre rede for hva vi bruker pengene våre på - hva vi gir ungene og hva åklærne våre koster. heller ikke offentlig ansatte. jeg sier ikke at jeg heier på verken monarkiet eller hvor mye penger medlemmene der får hvert år. Jeg bare påpeker at det ikke er sant at vi vanlige folk å offentliggjøre forbruket vårt for alle som måtte være interessert. de gangene vi må gi fra oss slike opplysninger, er de beskyttet av taushetsplikt som er pålagt de som innhenter slike opplysninger, feks. NAV hvis man skulle trenge bistand fra dem. Jeg kjenner heller ikke igjen at jeg har måttet stå med hatten i hånda når jeg har søkt om banklån eller stønader. Jeg har alltid blitt behandlet høflig og profesjonelt når jeg har søkt om boliglån eller ar trengt hjelp fra det offentlige. Å fremstille det som at vi nordmenn er en gjeng underkuede rettsløse stakkarer som utnyttes av et grådig kongehus, er liksom ikke helt objektiv - og heller ikke akkurat sann, heller. Forøvrig er det å få motargumenter IKKE å blir kneblet - det er slik man diskuterer. Hvis man ikke tåler at andre har en annen mening enn en selv, er virkelig ikke diskusjonsforum rette sted å ferdes. Og direkte dikt og jug kan man virkelig ikke forvente at skal så uimotsagt. Du kommer med falske assosiasjoner. Apanasjen til kronprinsparet har økt fem ganger mer enn lønnsveksten i landet i samme periode. Dem går til regjeringen å sier "vi må ha mer penger på grunn av ditt og datt". Så får dem. Som den merkelige økningen på grunn av oppussingen av Skaugum. Som kostet 18 millioner, men som dem nå har fått 84 millioner for. Folk flest har ikke skattefritak eller en uryddig sammenblanding mellom en annen virksomhet som dem styrer, det vil si Hoffet. Igjen så er det ingen som vi se kvitteringer fra Kiwi til dem, men bruker dem faktisk penger på det dem sa at dem trengte penger til, hva finansieres av Hoffet, hvor raskt buøygger dem opp sin private formue, og er apanasjen noe som finansierer diverse voksne slektninger til dem. Den spanske kronprinsessen får null i apanasje, er skattepliktig som folk flest. Faren hennes, som er konge i et av Europas eldste monarkiet, betaler skatt, og får mye mindre apanasje en den norske kronprinsen, og hans apanasje er underlagt offentlig revisjon. 7 2 14
Fremmed fugl Skrevet 3. juni #4287 Skrevet 3. juni Aricia skrev (15 minutter siden): Her er det siste årsregnskapet fra Det kongelige hoff: https://www.kongehuset.no/binfil/download2.php?tid=231053 Der kan du lese av hjertens lyst hva civilisten ble brukt til i fjor. Altså den delen av overføringene til kongehuset som er absolutt størst, og som er OFFENTLIG. At privatøkonomiske detaljer tilhører privatlivets fred er et prinsipp - det er en menneskerett, som en del av at alle har rett til et privatliv, også de som har hatt uflaks her i livet og blitt født inn i kongefamilien. 342.000 i kostnader for bilhold til kronprinsparets offisielle oppgaver. Eller 24.000.000 i anskaffelse av IKT utstyr til Kronprinsparets offisielle virksomhet. Det som faktisk er relevant er tilsvarende poster i deres "private" regnskap. 9 2 2
Anonym_2024 Skrevet 3. juni #4288 Skrevet 3. juni Fremmed fugl skrev (29 minutter siden): 342.000 i kostnader for bilhold til kronprinsparets offisielle oppgaver. Eller 24.000.000 i anskaffelse av IKT utstyr til Kronprinsparets offisielle virksomhet. Det som faktisk er relevant er tilsvarende poster i deres "private" regnskap. Er disse anskaffelsene offentlige opplysninger? Hvordan de har gått frem og hvem som er valgt som leverandør ut ifra lov om offentlige anskaffelser? Beløpet som er brukt er helt hinsides, sett opp i mot hva private bedrifter betaler for tilsvarende tjenester. 4 2 3
Daisy R Skrevet 3. juni #4289 Skrevet 3. juni Anonym_2024 skrev (11 minutter siden): Er disse anskaffelsene offentlige opplysninger? Hvordan de har gått frem og hvem som er valgt som leverandør ut ifra lov om offentlige anskaffelser? Beløpet som er brukt er helt hinsides, sett opp i mot hva private bedrifter betaler for tilsvarende tjenester. Du får lese hva som står om det i kongehusets årsrapport. 3 2
Fremmed fugl Skrevet 3. juni #4290 Skrevet 3. juni Anonym_2024 skrev (14 minutter siden): Er disse anskaffelsene offentlige opplysninger? Hvordan de har gått frem og hvem som er valgt som leverandør ut ifra lov om offentlige anskaffelser? Beløpet som er brukt er helt hinsides, sett opp i mot hva private bedrifter betaler for tilsvarende tjenester. Hoffet følger som jeg skjønner det LOA/FOA, men hvordan dem publiserer konkurranse har jeg ikke brukt tid på å vite. IKT anskaffelsen til Kronprinsen virket meget rar. Men kan kanskje være noen kostbar infrastruktur? Bilholdet syns jeg var mer rart. Er som jeg skjønner det læsingbiler. Hva til og hvem bruker disse bilene. Som jeg skrev, det er ekstremt relevant hva kronprinsen bruker privat til bilhold. 2 2 5
Fremmed fugl Skrevet 3. juni #4291 Skrevet 3. juni Daisy R skrev (5 minutter siden): Du får lese hva som står om det i kongehusets årsrapport. Det står ikke der, hvis du hadde tatt deg tid å lese den. 8 2 5
Daisy R Skrevet 3. juni #4292 Skrevet 3. juni Fremmed fugl skrev (1 minutt siden): Det står ikke der, hvis du hadde tatt deg tid å lese den. Jeg har da ikke påstått at det står der. Jeg sa at h*n kan se etter der. Her kommer oppfølgingen: Hvis det ikke står om det der, så foreslår jeg at dere sender en henvendelse til slottet og ber om innsyn i det spørsmålet. 5 1
Avispapir Skrevet 3. juni #4293 Skrevet 3. juni TrineTrollet skrev (4 timer siden): https://www.nrk.no/norge/kong-harald-rydder-opp-_-fjerner-_kongefamilien_-1.17029151 Prinsesse ML kan representere, i teorien. Hun besitter fortsatt tittel som prinsesse. Om det norske folk vil applaudere henne som en god representant for kongehuset er imidlertid noe usikkert, og med ref. til alle kontroverser som de fleste kjenner til. Kongehuset kan ikke stille med et «vikarbyrå». Monarkiet ryster i grunnvollene og skrangler i vei. Tror mange blir mer fornøyd hvis de børster støv av søskenbarna til Krinprinsen fremfor å drasse frem søstera hans. (Ja jeg vet at det aldri ville vært et aktuelt scenario) 11 1
Anonym_2024 Skrevet 3. juni #4294 Skrevet 3. juni (endret) Tviler på det er så mye forbruk av bensin, er disse bilene også en del av de offentlige anskaffelsene? https://www.vg.no/rampelys/i/GM07QQ/kongefamilien-kvitter-seg-med-fossilbilene-har-faatt-flere-nye-elbiler Endret 3. juni av Anonym_2024 5 2 1
velociraptor Skrevet 4. juni #4295 Skrevet 4. juni https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsessens-luksusstudier-regningen-bekymrer-meg/o/5-95-2459596?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR5DeBTCiwcy2t2kv-b9AKUNFT5znbKab-QsDFgI5hnsr8DjMuo6r7VtzNVGJw_aem_13c7AqcnrgURyLt7_pkVAQ bra kronikk 3 2 12
~ Ada ~ Skrevet 4. juni #4296 Skrevet 4. juni velociraptor skrev (23 minutter siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsessens-luksusstudier-regningen-bekymrer-meg/o/5-95-2459596?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR5DeBTCiwcy2t2kv-b9AKUNFT5znbKab-QsDFgI5hnsr8DjMuo6r7VtzNVGJw_aem_13c7AqcnrgURyLt7_pkVAQ bra kronikk Mens svensk kongehusekspert mener noe annet https://www.nettavisen.no/kjendis/svensk-ekspert-tar-kongehuset-i-forsvar-rart-det-far-reaksjoner/s/5-95-2464497 6
Isild Skrevet 4. juni #4297 Skrevet 4. juni velociraptor skrev (1 time siden): https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/prinsessens-luksusstudier-regningen-bekymrer-meg/o/5-95-2459596?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR5DeBTCiwcy2t2kv-b9AKUNFT5znbKab-QsDFgI5hnsr8DjMuo6r7VtzNVGJw_aem_13c7AqcnrgURyLt7_pkVAQ bra kronikk Veldig bra! Her fikk hun frem den følelsen mange av oss etterhvert sitter med. Kongehuset i Norge legger opp til en holdning om at det nå er "VI og DERE". Vi har ikke noe med noe som helst, pressen er djevelen selv, og vi skal helst ikke forvente noe som helst. De ønsker å være en høyst privat familie - og "ingen kommentar" har blitt det nye mantraet. `Alt for Norge` er ganske så svunnent. 9 2 16
oss-to Skrevet 4. juni #4298 Skrevet 4. juni Isild skrev (10 minutter siden): Veldig bra! Her fikk hun frem den følelsen mange av oss etterhvert sitter med. Kongehuset i Norge legger opp til en holdning om at det nå er "VI og DERE". Vi har ikke noe med noe som helst, pressen er djevelen selv, og vi skal helst ikke forvente noe som helst. De ønsker å være en høyst privat familie - og "ingen kommentar" har blitt det nye mantraet. `Alt for Norge` er ganske så svunnent. Du skal ikkje sjå bort frå at "ingen komentar" er slagordet for kronprinsen den dagen han blir konge. Han står støtt i den. 9 2 13
~ Ada ~ Skrevet 4. juni #4299 Skrevet 4. juni Prinsessen besøker barnefestival på Tøyen i sommer https://www.vg.no/rampelys/i/dREGpA/prinsesse-ingrid-alexandra-besoeker-barnefestival-sender-et-sterkt-signal Det sender et sterkt signal om viktigheten av kulturopplevelser, fellesskap og barns stemmer i samfunnet, sier daglig leder i Stiftelsen Miniøya, Solveig Riiser. 3
Forumansvarlig Skrevet 4. juni #4300 Skrevet 4. juni Tråden er ryddet for avsporinger, nedsettende innlegg og brukerdebatt. Forumansvarlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå