Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Mmmwhatever skrev (Akkurat nå):

Dronningen har vært merkbart svekket i forhold til tidligere de siste månedene, synes jeg. Men det er kanskje ikke så rart. 

Ja, når man nærmer seg 90 er sprek noe annet enn da man var 70. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn apropos Berkley. Jeg husker der var en video av Kronprins Haakon da han ble uteksaminert. Er det noen som kan klare å finne den igjen? Jeg finner den ikke. 

• Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (6 minutter siden):

Det blir vel både å spå og å spekkulere, men tanken slo meg etter å lest om Australia planer og så denne vedsida av

https://www.tv2.no/underholdning/forlot-slottet-i-tarer-dette-gjor-hun-i-dag/17754438/

Jeg har aldri helt forstått det der med kongefamilien i Japan. Det står "Loven i Japan beskrev tydelig at dersom en kongelig kvinne ønsket å gifte seg med en vanlig borger, betød det at hun måtte ofre sin kongelige status, skriver BBC". Men så vidt jeg vet har de aldri giftet seg med kongemedlemmer i andre land. Betyr det at "kongelig" i Japan er et vidt begrep, siden det er sånn at de gifter seg med andre japanske kongelige? Hvor mange kongelige finnes det i Japan?

Sånn jeg forstår det var keiserinnen heller ikke kongelig før hun giftet seg. Har man en strengere regel for kvinnene i familien enn mennene?

• Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
TrineTrollet skrev (6 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/4Bwp5o/prinsesse-ingrid-alexandra-skal-studere-i-australia-kronprinsen-har-ingen-aa-lene-seg-paa

Kongehuset må sørge for å la henne møte norsk presse med jevne mellomrom slik at hun ikke kommer hjem til Norge som en ukjent skikkelse, skriver Trond Noren Isaksen. 

Jeg syns det bare er bra om vi kan glemme kongehuset jeg. Da blir det lettere å avskaffe det når det kommer på dagsordenen 😎

Skrevet
Mmmwhatever skrev (52 minutter siden):

Helt standard studentbolig? Neppe… De kommer nok også i flere prisklasser. Og hun må vel ha en form for sikkerhetsvakter? Det kan også fort være at hun velger å flytte i privat leilighet på andre- og tredjeåret. Poenget mitt var uansett at dette vil helt sikkert koste mer enn 500k i året. 
Jeg tenker det er et godt studievalg. Men tenker vel at staten kunne betalt opptil vanlig studielån, ikke mer enn det. Og at foreldrene heller burde betalt resten. De kunne jo for eksempel droppet å sponse MBHs rusmisbruk i alle disse årene, og heller spart opp til dette. 

Kostnadene dekkes innenfor de eksisterende bevilgninger og det som evt løper utover det, må selvfinansieres. Ifølge lenken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 timer siden):

Kan noen forklare hva som menes med at studiene til IA skal finansieres av statsbudsjettet? Og hva slags vurderinger som er lagt til grunn for at utdanningen skal være en del av hennes «offentlige virke»? 

De får jo bare 13 millioner skattefrie kroner, nesten tre ganger så mye som de svenske tronarvingene, så det er klart de ikke kan betale sin egen datters utdannelse.

anno19 skrev (1 time siden):

Ser ikke helt behovet for at hun trenger noe utdanning, hun skal jo ikke mene noe om noe resten av livet? Andre vil skrive talene for hun og si hva hun bør si. Desse pengene kunne staten ha brukt på noe langt mer fornuftig.

Enig.

Brunello skrev (50 minutter siden):

Det er jo greit at hun får seg en utdannelse. Kjipt om statsoverhodet ikke har utdannelse.

Spiller det noen  rolle? Hun skal jo bare være en gallionsfigur uten meninger som klipper silkesnorer, går i dyre klær og kanskje er i mot krig og sult og sånn. (Vold og overgrep snakker vi ikke om).

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

De får jo bare 13 millioner skattefrie kroner, nesten tre ganger så mye som de svenske tronarvingene, så det er klart de ikke kan betale sin egen datters utdannelse.

Enig.

Spiller det noen  rolle? Hun skal jo bare være en gallionsfigur uten meninger som klipper silkesnorer, går i dyre klær og kanskje er i mot krig og sult og sånn. (Vold og overgrep snakker vi ikke om).

Hun skal faktisk snakke med mange mennesker. Litt kjipt om alle reiser hjem og sier hun var helt blåst.

• Liker 14
Skrevet

Selvsagt skal vår (mulig) framtidige monark ha noe utdanning. Det burde være mer enn rom for å betale utdanningen av de nesten13 millionene skattefrie kroner foreldrene får. 

Jeg vet ikke om utdanning har blitt dekket på samme måte for Kronprins Haakon og for Kong Harald.

Apanasjen var vel av en annen størrelse på den tiden. 

Jeg hadde håpet at noen av våre politikere kunne begynne å reagere. Dette er en sak for sløseriombudsmannen. Hva får vi igjen?

Nå er utdanning ikke sløsing, men denne familien får SÅ mye penger for at en person i familien skal representere. 

Da burde det være mulig å klare å prioritere utdanning for datteren i det beløpet familien får. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Der er allerede brukt mer enn nok penger på at hun skulle leke soldat i et år, hva er poenget? Alle vet jo at hun ikke vil stå i fremste rekke (eller bakerste…) dersom krig bryter ut her i landet. Nå skal staten betale for en utdanning som hun overhode ikke trenger? Fordi hun har lyst til Australia? Moren fikk vel betalt en utdanning, uten at det ser ut til å ha øket intelligensen på noen måte. 

• Liker 9
  • Nyttig 15
Skrevet

Først klages det på at hun ikke har noen plan etter militæret, så er det jamen galt når hun skal studere også. For noen blir det aldri bra nok uansett hva hun gjør 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Enig.

Selvsagt spiller deg en rolle og nei hun skal ikke bare være det du sier nederst der

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Så lang tid tok det før det ble kritikkverdig at hun skal studere. 

Jeg er VELDIG i tvil om at staten betaler dette fordi foreldrene mangler vilje eller evne til å betale.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Svigermor skrev (3 timer siden):

Eh, deg om det. Du kan ikke se noen grunner til at hun skulle ønske seg lang vekk? 

Jeg vet ikke hvorfor du spør meg om dette mens du siterer innlegg som handlet om at kongefamilien er litt tynt bemannet for tiden. Det er jo ikke samme tema overhodet.

• Liker 5
Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Jeg er VELDIG i tvil om at staten betaler dette fordi foreldrene mangler vilje eller evne til å betale.

Å påstå at noen mener at det er kritikkverdig at hun studerer er en stråmann. Tviler på om noen hadde klaget på det om hun studerte på Blindern f.eks. Men det kritiseres at skattebetalerne skal betale en halv million ekstra i året for at en styrtrik kvinne skal få leke "vanlig" på andre siden av jorden, og enkelte mener hun burde være nærmere for å hjelpe sin far (der er jeg uenig, hvis HM trenger hjelp før hun er ferdig å studere får jo enten SM steppe opp så lenge eller så kan hun avslutte studiene og komme hjem).

Jeg er imidlertid veldig glad for at hun i det minste skal studere noe som er relevant for posisjonen sin og ikke typ medisin som moren hennes ønsket.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Anonym_2024 skrev (På 16.5.2025 den 19.05):

Selv om du ikke skjønner argumentet så blir det ikke ugyldig av den grunn. Det stemmer at ALLE betaler skattepenger til noe de ikke liker. Men i tilfelle med kongehuset ville det, gjennom en demokratisk prossess være et alternativ man kan velge bort. En demokratisk prosess som heter folkeavstemning. I tillegg så er det problematisk at vi bidrar økonomisk til en institusjon som velger bort innsyn og har egne spilleregler, fordi de kan. 

Det mest problematiske er at vi betaler skattepenger for å opprettholde en institusjon som i seg selv er udemokratisk. Vi betaler for at mennesker skal arve makt. Det er jo helt sinnsykt i 2025.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
~ Ada ~ skrev (8 timer siden):

Kostnadene dekkes innenfor de eksisterende bevilgninger og det som evt løper utover det, må selvfinansieres. Ifølge lenken.

Du skjønner ikke poenget. Det ble gjort en reform i finansieringen av monarkiet ved årtusenskiftet. En av begrunnelsene var at Kongen skulle slippe bruke sin private formue i det omfang han hadde gjort tidligere. Da ble det laget apanasje som vi kjenner det idag. Som blir gitt til Kongens og Kronprinsens husholdninger uten revisjonsplikt til private utgifter. 

Hoffet dekker mat for eksempel som spises ved offisielle tilstelninger som statsbesøk på Slottet eller Skaugum, men skal fakturere de kongelige hvis det er vanlig privat bespisning. 

Hoffet kan ikke bare dele ut penger til medlemmene av kongefamilien, håper du skjønner det. Akkurat som andre offentlig finansierte virksomheter. 

Uheldigvis som bland annet Dagbladet fikk Skop prisen for, så er det en lang historie med uryddighet i Kronprinsparets økonomi i forhold til Hoffet. Dette var et nytt eksempel. 

Dem er søkkrike. Er sikret en betydelig årlig formuesoverføring for seg selve å kommende generasjoner fra staten, men kan ikke betale noe som vil påvirke veksten av deres private formue litt. Da finner dem på en ny regel... 

Alt for Norge, eller alt for eget bankkonto. 

Synd at en positiv nyhet om kongefamilien, raskt ble noe negativt. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Du har rett i at det er ikke mangel på evne, så da er det opplagt vilje. Hadde dem hatt viljen så hadde dem bare betalt. Eller tror du Harald tvinger dem å få disse ekstra pengene? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Du har rett i at det er ikke mangel på evne, så da er det opplagt vilje. Hadde dem hatt viljen så hadde dem bare betalt. Eller tror du Harald tvinger dem å få disse ekstra pengene? 

Herregud. 

• Liker 11
Skrevet
anno19 skrev (14 timer siden):

Ser ikke helt behovet for at hun trenger noe utdanning, hun skal jo ikke mene noe om noe resten av livet? Andre vil skrive talene for hun og si hva hun bør si. Desse pengene kunne staten ha brukt på noe langt mer fornuftig.

Ikke glem at hun må konversere med sidemannen under framtidige galla- mddager

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...