Anonym_2024 Skrevet 24. mai #4061 Skrevet 24. mai Isild skrev (8 timer siden): Jo, jeg forsto poenget. Jeg vet at kongefamilien er statsoverhoder og at vi derfor i teorien bukker, nikker og neier for `det` (at de representerer staten) - men i praksis så er det jo de som personer vi møter opp for å se og å hylle. I all tid har konge, dronning, prinser og prinsesser vært vist med "folket" liggende flatt ved deres føtter - dette er med langt inn i Disney. Helt fra vi er barn lærer vi at kongehus er svært høyhetlig, og handler om tiara, kjoler, gullkroner og trone, og bukkenikkeneie - ikke hva det vil si at de er statsoverhoder, og at det er DET vi neier for. Håper jeg var mer presis nå. Pressens nesegruse beundring og kommunikasjonsrådgivere hadde vel vært overflødige, hvis det var «institusjonen » man hyllet. Det var i gamle dager det, da kongehusene var despoter og hadde all makt. Nå er kongehusene avhengige av folkets tillit og positiv omtale. Denne spesielle dagen som skildres i denne artikkelen, viser oss at det er «menneskene» i institusjonen og ikke institusjonen selv noen hyller. https://www.nrk.no/norge/ingrid-alexandra-rort-til-tarer-da-hun-takket-brodrene-1.16007478 2 1 5
pøbelsara Skrevet 26. mai #4062 Skrevet 26. mai (endret) Og der offentliggjorde slottet hva IA skal gjøre til høsten. En bachelor i samfunnsfag med fokus på internasjonale forhold og politisk økonomi. Fornuftig valg for fremtidens rolle. Endret 26. mai av pøbelsara 10 6
TrineTrollet Skrevet 26. mai #4063 Skrevet 26. mai pøbelsara skrev (8 minutter siden): Og der offentliggjorde slottet hva IA skal gjøre til høsten. En bachelor i samfunnsfag med fokus på internasjonale forhold og politisk økonomi. Fornuftig valg for fremtidens rolle. Absolutt et fornuftig og riktig valg ift. hennes rolle. Imidlertid kan man undre seg noe over hvor utilgjengelig hun vil være ift. å gjøre noe representasjonsoppgaver for kongehuset. Det er knapt mulig å komme lengre unna Norge, for å si det slik. Det naturlige ville være å studere i England. 10 6
Aricia Skrevet 26. mai #4064 Skrevet 26. mai TrineTrollet skrev (4 minutter siden): Absolutt et fornuftig og riktig valg ift. hennes rolle. Imidlertid kan man undre seg noe over hvor utilgjengelig hun vil være ift. å gjøre noe representasjonsoppgaver for kongehuset. Det er knapt mulig å komme lengre unna Norge, for å si det slik. Det naturlige ville være å studere i England. You can't have your cake and eat it too. 6 2
Daisy R Skrevet 26. mai #4065 Skrevet 26. mai (endret) TrineTrollet skrev (10 minutter siden): Absolutt et fornuftig og riktig valg ift. hennes rolle. Imidlertid kan man undre seg noe over hvor utilgjengelig hun vil være ift. å gjøre noe representasjonsoppgaver for kongehuset. Det er knapt mulig å komme lengre unna Norge, for å si det slik. Det naturlige ville være å studere i England. Hva er det som er "naturlig" med å studere i England? Det er da fullstendig uproblematisk at hun tar en kort utdannelse i Australia. Jeg forstår godt at hun reiser veldig langt vekk i de få årene i livet hun har mulighet til det. Det er vel den ene muligheten hun har i livet til å få være anonym, slik kronprinsen har snakket om at han fikk muligheten til da han studerte ved Berkeley. Nå er jo USA et sjansespill for utenlandsstudenter, også kongelige, for tiden, så da skjønner jeg godt at valget falt på Australia istedet. Der går det sikkert an å gå under radaren som kongelig på en helt annen måte enn er mulig i UK. Endret 26. mai av Daisy R 11 3
Hekken Skrevet 26. mai #4066 Skrevet 26. mai Aricia skrev (3 minutter siden): You can't have your cake and eat it too. Skjønner henne godt ; hun vil vel være lengst mulig unna når alt peset med rettssak og fengsling ang « den fantastisk flotte gutten med det åpne blikket» starter til høsten/ vinteren … 10 18
TrineTrollet Skrevet 26. mai #4067 Skrevet 26. mai Hekken skrev (6 minutter siden): Skjønner henne godt ; hun vil vel være lengst mulig unna når alt peset med rettssak og fengsling ang « den fantastisk flotte gutten med det åpne blikket» starter til høsten/ vinteren … Jeg ser poenget ditt. Når rettsaken mot MBH kommer i gang ville jeg tenke at all mulig positiv oppmerksomhet vil tjene kongehuset. Derfor er dette også en god grunn for en viss tilgjengelighet til IA også i den tiden. Som student er hun opptatt med studier, naturlig nok, men en svært lang vei til Norge vil gjøre det mer utfordrende å kunne delta i små og store begivenheter. Det sier seg selv. 6 3
Svigermor Skrevet 26. mai #4068 Skrevet 26. mai Det blir vel mer jobb på prinsen, da. Håkon trenger jo avlastning. 3
Hanne67 Skrevet 26. mai #4069 Skrevet 26. mai Svigermor skrev (3 minutter siden): Det blir vel mer jobb på prinsen, da. Håkon trenger jo avlastning. Han deltar jo mer og mer, og det med IA sine studier i Australia har de jo visst om lenge. Synes det er bra at hun studerer såpass langt vekk og dermed får muligheten til å være mer anonym. Haakon gjorde jo noe lignende i sin tid, - USA er jo også langt unna. 7
Hallepalle2 Skrevet 26. mai #4070 Skrevet 26. mai pøbelsara skrev (47 minutter siden): Og der offentliggjorde slottet hva IA skal gjøre til høsten. En bachelor i samfunnsfag med fokus på internasjonale forhold og politisk økonomi. Fornuftig valg for fremtidens rolle. Et klokt valg. TrineTrollet skrev (33 minutter siden): Absolutt et fornuftig og riktig valg ift. hennes rolle. Imidlertid kan man undre seg noe over hvor utilgjengelig hun vil være ift. å gjøre noe representasjonsoppgaver for kongehuset. Det er knapt mulig å komme lengre unna Norge, for å si det slik. Det naturlige ville være å studere i England. Hva bygger du den slutningen på? Kronprinsen studerte i USA, det er ikke en svipptur det heller. Og veldig forståelig at hun ikke tar sjansen på det med gale-Donald ved rattet. 5 1
TrineTrollet Skrevet 26. mai #4071 Skrevet 26. mai (endret) Hallepalle2 skrev (5 minutter siden): Et klokt valg. Hva bygger du den slutningen på? Kronprinsen studerte i USA, det er ikke en svipptur det heller. Og veldig forståelig at hun ikke tar sjansen på det med gale-Donald ved rattet. Jeg anbefaler deg å lese kommentaren min en gang til. Jeg har ikke nevnt USA i denne sammenhengen. Da HM studerte tilbake i tid var kongen og dronningen i god form. Dd. er det helsemessige utfordringer hos medlemmer av kongehuset, noe som er vel kjent for de fleste. Endret 26. mai av TrineTrollet 9
~ Ada ~ Skrevet 26. mai #4072 Skrevet 26. mai TrineTrollet skrev (40 minutter siden): Absolutt et fornuftig og riktig valg ift. hennes rolle. Imidlertid kan man undre seg noe over hvor utilgjengelig hun vil være ift. å gjøre noe representasjonsoppgaver for kongehuset. Det er knapt mulig å komme lengre unna Norge, for å si det slik. Det naturlige ville være å studere i England. Hva skal til for at du blir fornøyd? Studere deltid v/UiO, representere og gå etikette- kurs kveldstid? 3 4 2
Svigermor Skrevet 26. mai #4073 Skrevet 26. mai Hanne67 skrev (9 minutter siden): Han deltar jo mer og mer, og det med IA sine studier i Australia har de jo visst om lenge. Synes det er bra at hun studerer såpass langt vekk og dermed får muligheten til å være mer anonym. Haakon gjorde jo noe lignende i sin tid, - USA er jo også langt unna. Jeg har ikke sagt noe om at det er verken bra eller dårlig at hun skal studere i Australia. Sjansen for at hun blir kronprinsesse i løpet av studiet er forøvrig veldig stor. Håper broren trår til så hun slipper å avbryte studiene. Sånn sett hadde det vært enklere hvis hun var nærmere Norge. Men de fikser det sikkert. 13
Hanne67 Skrevet 26. mai #4074 Skrevet 26. mai (endret) Svigermor skrev (15 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om at det er verken bra eller dårlig at hun skal studere i Australia. Sjansen for at hun blir kronprinsesse i løpet av studiet er forøvrig veldig stor. Håper broren trår til så hun slipper å avbryte studiene. Sånn sett hadde det vært enklere hvis hun var nærmere Norge. Men de fikser det sikkert. Den kommentaren gjaldt generelt, og tenker det er en fordel for henne. Haakon var jo kronprins da han studerte i USA. Kong Olav døde i 1991, og Haakon studerte i perioden 1996-1999. Hvorfor må de være i Norge og representere når de har den tittelen? Harald, Sonja, Haakon, Mette-Marit og Sverre Magnus klarer sikkert å ivareta det. Da Haakon studerte i USA, var det bare Harald, Sonja og Märtha Louise + delvis Astrid. Endret 26. mai av Hanne67 5 1
Svigermor Skrevet 26. mai #4075 Skrevet 26. mai Hanne67 skrev (6 minutter siden): Den kommentaren gjaldt generelt, og tenker det er en fordel for henne. Haakon var jo kronprins da han studerte i USA. Kong Olav døde i 1991, og Haakon studerte i perioden 1996-1999. Hvorfor må de være i Norge og representere når de har den tittelen? Harald, Sonja, Haakon, Mette-Marit og Sverre Magnus klarer sikkert å ivareta det. Da Haakon studerte i USA, var det bare Harald, Sonja og Märtha Louise + delvis Astrid. Harald og Sonja er snart nitti år. Mette er varig svekket. Det er tydeligvis ingen som må noe som helst. 12
Olsen Skrevet 26. mai #4076 Skrevet 26. mai Jeg er lettet over valg av studier. Var oppriktig bekymret for at hun skulle begynne å studere medisin, som ble antydet i en tidligere sammenheng. Australia er langt av gårde. Med foreldrenes apanasje er det mer enn økonomisk rom for å kaste seg på første flys business -plass hjem. Hvis det blir behov for en rask hjemreise. Hun vil være tilgjengelig for representasjon i ferier. Hun trenger selvsagt ikke ha sommerjobb, og vil kunne stille på noen representasjonsoppdrag når det er pauser i studier. Jeg kan faktisk forstå at hun drar til Australia, og ikke USA eller England. USA var vel utelukket slik situasjonen er. England kan bli for nært. Britisk presse er nok ikke så snille som norsk presse. 8 1
Christiane_W Skrevet 26. mai #4077 Skrevet 26. mai Undrer meg over at hun skal starte studiene til høsten, trodde studiestart i Australia var i januar/februar? 1
lurker Skrevet 26. mai #4078 Skrevet 26. mai Christiane_W skrev (Akkurat nå): Undrer meg over at hun skal starte studiene til høsten, trodde studiestart i Australia var i januar/februar? Det akademiske året i Australia starter i februar/mars, 2. semester startet juli/august. Jeg tipper det er der som det er på de fleste universiteter, at man kan starte studiene ved begge semestre. 8
Fremmed fugl Skrevet 26. mai #4079 Skrevet 26. mai TrineTrollet skrev (1 time siden): Absolutt et fornuftig og riktig valg ift. hennes rolle. Imidlertid kan man undre seg noe over hvor utilgjengelig hun vil være ift. å gjøre noe representasjonsoppgaver for kongehuset. Det er knapt mulig å komme lengre unna Norge, for å si det slik. Det naturlige ville være å studere i England. Hvorfor hadde England vært mer naturlig? Faren hennes studerte i USA, og Australia er populært for norske studenter. Flott og riktig studieretning på et bra universitet, med svært høy andel internasjonale studenter som jeg også tenker er et pluss vedrørende hennes rolle som kommende dronning. PS. Det å få en god å solid utdanningsbakgrunn er mye viktigere enn å besøke noen barnehager eller sitte på en tribune å se på en eller annen landskamp. 11
Hekken Skrevet 26. mai #4080 Skrevet 26. mai Svigermor skrev (51 minutter siden): Jeg har ikke sagt noe om at det er verken bra eller dårlig at hun skal studere i Australia. Sjansen for at hun blir kronprinsesse i løpet av studiet er forøvrig veldig stor. Håper broren trår til så hun slipper å avbryte studiene. Sånn sett hadde det vært enklere hvis hun var nærmere Norge. Men de fikser det sikkert. Tar vel knapt et døgn fra Sydney til Oslo med fly 1
Anbefalte innlegg