Sissy33 Skrevet i går, 15:21 #4041 Del Skrevet i går, 15:21 (endret) Ninaen skrev (På 21.5.2025 den 16.07): Ang IA og SM: kan ikke se at følgende har vært oppe i tråden, men for kun få dager siden ble der publisert at MM sin sykdom har progrediert ytterligere og at det må tilpasses enda mer mtp jobb. Det kan derfor være at SM sin plutselige deltakelse på 17.mai,og at han plutselig nå tar oppdrag er et resultat av at de har måttet ta en intern familiediskusjon på framtiden. At SM likevel må være arbeidende kongelig selv om det i utgangspunktet ikke var tenkt sånn. Spesielt når både Kongen og Dronningen nå er stadig mer redusert og når som helst kan gå i penalet. Det kan jo også ha påvirket «planene framover», og at det nå endres og revurderes og omorganiseres. Så får vi se hva som kommer etter hvert. Sier ikke at Kongehuset ikke bør skjerpe seg mtp informasjon, kun at det nå kan være endringer internt som kan forklare noe. Jeg har også tenkt sånn. De har ikke så mange å ta av akkurat. Kongeparet (spesielt han, Sonja ser ut til å ha meget god helse for alderen) skranter mer og mer, Astrid har passert 90 og er lite mobil, Märtha Louise og Durek utgår av åpenbare grunner og Mette Marit er allerede nokså redusert. Antakelig har de ønsket en mer normal og skjermet ungdomstid/ung voksen-tid for Ingrid og broren, men nå er i det minste begge myndige. Uansett vil det falle mye på Haakon Magnus framover. Jeg tror de har ventet på at den yngste generasjonen skulle bli tilnærmet voksne før de kunne gjøre større endringer. Endret i går, 15:22 av Sissy33 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet i går, 17:22 #4042 Del Skrevet i går, 17:22 oss-to skrev (2 timer siden): Det var det som var poenget mitt. Når ein spør kongen om avtalen til prinsessa blir ein henvist til manegeren til Marta. Difor får ein ikkje svaret ein spør om. Men det er jo en helt feil sammenligning. Du møter jo akkurat de samme folka + noen andre i den andre tråden. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet i går, 17:44 #4043 Del Skrevet i går, 17:44 Syns det er helt ok at kronprinsen reiser til Ukraina, så lenge sikkerheten hans er ivaretatt. Støtten til ukraina er vel ikke et politisk spørsmål i Norge, så dermed tar han heller ikke noen politisk side ved å reise dit. Hadde han derimot feks valgt å reise til Israel for å støtte Israels krigføring mot Gaza, eller feks valgt å ikke møte en Israelsk leder på grunn av krigen på Gaza hadde det hele blitt veldig politisk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 7 timer siden #4044 Del Skrevet 7 timer siden Fullstendig off topic ift til det meste her nå, men vet noen om det mye omtalte intervjuet med prinsesse Ragnhild fortsatt finnes noe sted? Det var kanskje mer en dokumentar - "Prinsesse i eksil" Den gang hadde jeg selv ingen interesse av å se det, men det hadde vært interessant å se det nå. Mye av det hun `forustå` har jo i aller høyeste grad inntruffet. Hun syns synd på Marius og trodde ikke det kom til å gå særlig bra. Videre sa hun vel at hun ikke likte ML og HM sine valg av partnere - hun kalte de en annen kategori enn sin egen borgerlige ektemann som faktisk hadde en ` skikkelig jobb`. I ettertid ønsket hun vel å ha sagt "annen bakgrunn" istedet, men vi forstår jo hva hun mente. Jeg vet ikke om MM var i jobb da hun traff HM, men utdanning hadde hun ikke tatt. Ari hadde vel gått på UiO, men var på den tiden da han traff ML i et kunstnermiljø prinsesse Ragnhild sikkert mente ikke var `skikkelig jobb` Hun mente videre at Kong Olav aldri ville akseptert valgene av partner, og hun sa vel også at hun trodde det hele var begynnelsen på slutten av monarkiet - hun uttalte at hun var glad hun slapp å leve når HM og MM skulle bli konge og dronning. Det er jo alt dette vi diskuterer, debatterer og "krangler" om her inne nå - 22 år senere. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 6 timer siden #4045 Del Skrevet 6 timer siden Isild skrev (1 time siden): Fullstendig off topic ift til det meste her nå, men vet noen om det mye omtalte intervjuet med prinsesse Ragnhild fortsatt finnes noe sted? Det var kanskje mer en dokumentar - "Prinsesse i eksil" Den gang hadde jeg selv ingen interesse av å se det, men det hadde vært interessant å se det nå. Mye av det hun `forustå` har jo i aller høyeste grad inntruffet. Hun syns synd på Marius og trodde ikke det kom til å gå særlig bra. Videre sa hun vel at hun ikke likte ML og HM sine valg av partnere - hun kalte de en annen kategori enn sin egen borgerlige ektemann som faktisk hadde en ` skikkelig jobb`. I ettertid ønsket hun vel å ha sagt "annen bakgrunn" istedet, men vi forstår jo hva hun mente. Jeg vet ikke om MM var i jobb da hun traff HM, men utdanning hadde hun ikke tatt. Ari hadde vel gått på UiO, men var på den tiden da han traff ML i et kunstnermiljø prinsesse Ragnhild sikkert mente ikke var `skikkelig jobb` Hun mente videre at Kong Olav aldri ville akseptert valgene av partner, og hun sa vel også at hun trodde det hele var begynnelsen på slutten av monarkiet - hun uttalte at hun var glad hun slapp å leve når HM og MM skulle bli konge og dronning. Det er jo alt dette vi diskuterer, debatterer og "krangler" om her inne nå - 22 år senere. Ja, han hadde en "skikkelig" jobb med å rasere regnskogen i Brasil, og han var utro med tilhørende farskapsrettssak. Jeg tenker hun kunne tatt for seg sin egen ektefelle, før hun gikk løs på andres med kjeften. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 5 timer siden #4046 Del Skrevet 5 timer siden Isild skrev (2 timer siden): Fullstendig off topic ift til det meste her nå, men vet noen om det mye omtalte intervjuet med prinsesse Ragnhild fortsatt finnes noe sted? Det var kanskje mer en dokumentar - "Prinsesse i eksil" Den gang hadde jeg selv ingen interesse av å se det, men det hadde vært interessant å se det nå. Mye av det hun `forustå` har jo i aller høyeste grad inntruffet. Hun syns synd på Marius og trodde ikke det kom til å gå særlig bra. Videre sa hun vel at hun ikke likte ML og HM sine valg av partnere - hun kalte de en annen kategori enn sin egen borgerlige ektemann som faktisk hadde en ` skikkelig jobb`. I ettertid ønsket hun vel å ha sagt "annen bakgrunn" istedet, men vi forstår jo hva hun mente. Jeg vet ikke om MM var i jobb da hun traff HM, men utdanning hadde hun ikke tatt. Ari hadde vel gått på UiO, men var på den tiden da han traff ML i et kunstnermiljø prinsesse Ragnhild sikkert mente ikke var `skikkelig jobb` Hun mente videre at Kong Olav aldri ville akseptert valgene av partner, og hun sa vel også at hun trodde det hele var begynnelsen på slutten av monarkiet - hun uttalte at hun var glad hun slapp å leve når HM og MM skulle bli konge og dronning. Det er jo alt dette vi diskuterer, debatterer og "krangler" om her inne nå - 22 år senere. Ser ut som det var en dokumentar på tv2? https://www.dagbladet.no/kultur/angrer-ingenting/65945513 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Istapp Skrevet 3 timer siden #4047 Del Skrevet 3 timer siden Isild skrev (4 timer siden): Fullstendig off topic ift til det meste her nå, men vet noen om det mye omtalte intervjuet med prinsesse Ragnhild fortsatt finnes noe sted? Det var kanskje mer en dokumentar - "Prinsesse i eksil" Den gang hadde jeg selv ingen interesse av å se det, men det hadde vært interessant å se det nå. Mye av det hun `forustå` har jo i aller høyeste grad inntruffet. Hun syns synd på Marius og trodde ikke det kom til å gå særlig bra. Videre sa hun vel at hun ikke likte ML og HM sine valg av partnere - hun kalte de en annen kategori enn sin egen borgerlige ektemann som faktisk hadde en ` skikkelig jobb`. I ettertid ønsket hun vel å ha sagt "annen bakgrunn" istedet, men vi forstår jo hva hun mente. Jeg vet ikke om MM var i jobb da hun traff HM, men utdanning hadde hun ikke tatt. Ari hadde vel gått på UiO, men var på den tiden da han traff ML i et kunstnermiljø prinsesse Ragnhild sikkert mente ikke var `skikkelig jobb` Hun mente videre at Kong Olav aldri ville akseptert valgene av partner, og hun sa vel også at hun trodde det hele var begynnelsen på slutten av monarkiet - hun uttalte at hun var glad hun slapp å leve når HM og MM skulle bli konge og dronning. Det er jo alt dette vi diskuterer, debatterer og "krangler" om her inne nå - 22 år senere. Prinsesse Ragnhild var mer fremsynt enn ML noensinne har vist seg å være med sine engler og "samtaler" med Gud vet hvem... Kongens to søstre fremstår klokere enn kongen selv. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 2 timer siden #4048 Del Skrevet 2 timer siden (endret) Istapp skrev (41 minutter siden): Prinsesse Ragnhild var mer fremsynt enn ML noensinne har vist seg å være med sine engler og "samtaler" med Gud vet hvem... Kongens to søstre fremstår klokere enn kongen selv. Enig. Jeg vet ikke så mye om søstrene til Harald , men er jeg er iallefall ikke like rystet over prinsesse Ragnhilds uttalelser som mange andre - tvert imot. Hun sier jo egentlig det mange av oss mener. Skal det ikke lenger være majestetisk så er det ingen vits. Kong Harald er en flott mann, men jeg tror hans egen kamp for å få gifte seg med Sonja har gjort at han/de ikke føler de ikke kan blande seg i noe som helst om valg av partnere videre nedover i kongehuset. Vi ser hvor mye bråk, støy og ulykkelighet det har medført. Det er jo faktisk helt sant, selv om noen syns vi er helt kørka som mener at det er problematisk for en kongelig å gifte seg med "hvemsomhelst", det er også sterkt problematisk dersom "hvemsomhelst" har barn fra før - vi ser jo at prinsesse Ragnhild fikk rett i det. Som jeg har nevnt her før, så ser jeg ingen grunn til å bukke, nikke eller neie for den gjengen som kommer på tronen etterhvert nå - det har ramlet skjeletter ut av skapene, og det er garantert flere - som er ennå mer sjokkerende. Det er ikke noe blått blod igjen, så vi kan like gjerne avvikle hele greia. Eller ha valg hvert 4 år på hvilken familie som skal få være kongelige og motta apanasje den neste perioden (barnslig sagt, men jeg ser på de som en helt vanlig familie nå - med en rekke problemer) Endret 2 timer siden av Isild 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 1 time siden #4049 Del Skrevet 1 time siden Isild skrev (33 minutter siden): Enig. Jeg vet ikke så mye om søstrene til Harald , men er jeg er iallefall ikke like rystet over prinsesse Ragnhilds uttalelser som mange andre - tvert imot. Hun sier jo egentlig det mange av oss mener. Skal det ikke lenger være majestetisk så er det ingen vits. Kong Harald er en flott mann, men jeg tror hans egen kamp for å få gifte seg med Sonja har gjort at han/de ikke føler de ikke kan blande seg i noe som helst om valg av partnere videre nedover i kongehuset. Vi ser hvor mye bråk, støy og ulykkelighet det har medført. Det er jo faktisk helt sant, selv om noen syns vi er helt kørka som mener at det er problematisk for en kongelig å gifte seg med "hvemsomhelst", det er også sterkt problematisk dersom "hvemsomhelst" har barn fra før - vi ser jo at prinsesse Ragnhild fikk rett i det. Som jeg har nevnt her før, så ser jeg ingen grunn til å bukke, nikke eller neie for den gjengen som kommer på tronen etterhvert nå - det har ramlet skjeletter ut av skapene, og det er garantert flere - som er ennå mer sjokkerende. Det er ikke noe blått blod igjen, så vi kan like gjerne avvikle hele greia. Eller ha valg hvert 4 år på hvilken familie som skal få være kongelige og motta apanasje den neste perioden (barnslig sagt, men jeg ser på de som en helt vanlig familie nå - med en rekke problemer) Du har ikke forstått poenget. Vi bukker ikke for individet når vi bukker for statsoverhodet. Vi bukker for embedet han representerer. Staten. Oss selv. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet 1 time siden #4050 Del Skrevet 1 time siden Daisy R skrev (10 minutter siden): Du har ikke forstått poenget. Vi bukker ikke for individet når vi bukker for statsoverhodet. Vi bukker for embedet han representerer. Staten. Oss selv. Når vi ser kongefamilien på slottsbalkongen 17. mai, så sier vi alltid til hverandre "Se der står Staten!" 🇧🇻 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 1 time siden #4051 Del Skrevet 1 time siden Svigermor skrev (Akkurat nå): Når vi ser kongefamilien på slottsbalkongen 17. mai, så sier vi alltid til hverandre "Se der står Staten!" 🇧🇻 Er du uenig i at kongen representerer staten, landet, oss? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svigermor Skrevet 1 time siden #4052 Del Skrevet 1 time siden Daisy R skrev (1 minutt siden): Er du uenig i at kongen representerer staten, landet, oss? Er du kranglete i dag? 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 1 time siden #4053 Del Skrevet 1 time siden Daisy R skrev (15 minutter siden): Du har ikke forstått poenget. Vi bukker ikke for individet når vi bukker for statsoverhodet. Vi bukker for embedet han representerer. Staten. Oss selv. Jaha? Alle barna som går i tog vinker til Staten? Alle som møter opp når kongeparet er ute på besøk i kommuner osv møter opp for å se staten? Er du seriøs nå? 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 1 time siden #4054 Del Skrevet 1 time siden Isild skrev (6 minutter siden): Jaha? Alle barna som går i tog vinker til Staten? Alle som møter opp når kongeparet er ute på besøk i kommuner osv møter opp for å se staten? Er du seriøs nå? Jeg føler at du ikke er helt åpen for poenget jeg prøvde å fremme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå