Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Daisy R skrev (17 minutter siden):

Hva mener du? I eksemplet med gjennomsnittsårslønnen betaler du 8761 kroner til forsvaret og 24 kroner til kongehuset.

Om du les kommentaren min over ,så la eg meg langflat for ein time sidan. Sorry, my mistake!

Endret av oss-to
Har og sletta den opprinlege kommentaren min.
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daisy R skrev (17 timer siden):

Morsom sak på nrk.no om bidragene fra hver og en av oss til felles utgifter. Et annet sted fant jeg at gjennomsnittslønnen i Norge i 2025 er 705 100 kr pr år, så da la jeg det inn i kalkulatoren. Da ser man at hvis man tjener 705 100 kroner pr år, går 24 kroner av dine skattepenger til kongehuset. Det er 1 krone mindre enn du betaler til Svalbardbudsjettet. Det største beløpet går til folketrygden med 36 049 kroner. Dette forhåpentlig til trøst for de som plages av hvor dyrt det er med kongehuset.

https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

Ja, 24 kroner er ingenting. Ikke nok til en pose lørdagsgodt, engang. De fleste burde ha råd til det. Derfor oppfordrer jeg alle skattebetalere i Norge å vippse meg 24 kroner hver. Jeg jobber og sliter fra morgen til kveld i et yrke som defineres som «samfunnskritisk» og hvor det er skrikende mangel på arbeidskraft. Jeg synes de fleste burde ta seg råd til å sponse meg med usle 24 kroner pr. år. 
Og når vi er inne på det, vipps over en tjuekroning til naboen også, han er sykepleier. Og broren min som er brannmann. Og tjue kroner til alle lærerne i barnehagen til minstemann, og ta gjerne med en tjuekroning til de som steller for min syke onkel. Ingen tvil om at de alle har fortjent såpass. 

Joda, tjue kroner her og tjue kroner der. Det blir fort penger av slikt. Jeg betaler min skatt med glede, men sender heller mine tjue kroner til en random sykepleier på barneavdelingen på nærmeste sykehus enn til de mest privilegerte menneskene i hele landet, Mette og Haakon, selvom de aldri så mye mener de fortjener det. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Daisy R skrev (6 timer siden):

Alt det kan du finne ut i den artikkelen jeg lenket til 🤗

fant ikke tallene for blindehundene, kan du hjelpe til siden du har lest det der?

• Liker 4
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (39 minutter siden):

fant ikke tallene for blindehundene, kan du hjelpe til siden du har lest det der?

Førerhunder faller inn under de 36 049 kronene du betaler til folketrygden.

Endret av Daisy R
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Daisy R skrev (Akkurat nå):

Det faller inn under de 36 049 kronene du betaler til folketrygden.

det var jo utrolig lite spesifikt og en uredelig måte å dele det inn på, men det må vel gjøres sånn for å bagatellisere de enorme summene vi spyr ut til designerklær til MM og hytter og utleie-lager til HM vs hvor lite vi har råd å bruke på å f.eks. utdanne blindehunder

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
velociraptor skrev (3 minutter siden):

det var jo utrolig lite spesifikt og en uredelig måte å dele det inn på, men det må vel gjøres sånn for å bagatellisere de enorme summene vi spyr ut til designerklær til MM og hytter og utleie-lager til HM vs hvor lite vi har råd å bruke på å f.eks. utdanne blindehunder

Kan du ikke bare finne det ut selv da? Hvorfor skal jeg finne det ut for deg?

Vi kan jo sitte her hele sommeren og finne ting vi personlig liker bedre eller dårligere å bruke penger på, men det er jo ganske irrelevant.

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Ja, 24 kroner er ingenting. Ikke nok til en pose lørdagsgodt, engang. De fleste burde ha råd til det. Derfor oppfordrer jeg alle skattebetalere i Norge å vippse meg 24 kroner hver. Jeg jobber og sliter fra morgen til kveld i et yrke som defineres som «samfunnskritisk» og hvor det er skrikende mangel på arbeidskraft. Jeg synes de fleste burde ta seg råd til å sponse meg med usle 24 kroner pr. år. 
Og når vi er inne på det, vipps over en tjuekroning til naboen også, han er sykepleier. Og broren min som er brannmann. Og tjue kroner til alle lærerne i barnehagen til minstemann, og ta gjerne med en tjuekroning til de som steller for min syke onkel. Ingen tvil om at de alle har fortjent såpass. 

Joda, tjue kroner her og tjue kroner der. Det blir fort penger av slikt. Jeg betaler min skatt med glede, men sender heller mine tjue kroner til en random sykepleier på barneavdelingen på nærmeste sykehus enn til de mest privilegerte menneskene i hele landet, Mette og Haakon, selvom de aldri så mye mener de fortjener det. 

Det svenske kronprinsparet får usle 5,2 millioner i apansje, mot Mette og Haakons 13 millioner. Det svenske kongehuset har boliger de ikke har utgifter på, men det berømte « byggelånet»  til Mette og Haakon tilsier ikke at den høye apanasjen kan forsvares. Paret har inntekter gjennom utleie på Skaugum, man ikke har innsyn i hva inntektene på det er.I tillegg har det svenske kongehuset noen flere dager med representasjon. Hovedsakelig Victoria, ettersom prinsen har skranten helse. Alle ære til Kong Harald som stiller på jobb, selv når han knapt kan stå, mens resten av familien er på diverse ferier eller ikke gjort rede for. Hvis jeg kunne velge hadde jeg ikke servert disse menneskene mine skattepenger, men ingen politikere tør å stille det spørsmålet, hva faktisk folket ønsker. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Daisy R skrev (11 minutter siden):

Kan du ikke bare finne det ut selv da? Hvorfor skal jeg finne det ut for deg?

Vi kan jo sitte her hele sommeren og finne ting vi personlig liker bedre eller dårligere å bruke penger på, men det er jo ganske irrelevant.

Er det virkelig irrelevant? Så vidt meg bekjent er det ytringsfrihet i dette landet? Og ikke minst er det slik at hvis noen på Stortinget hadde åpnet for en folkeavstemning om man ønsker republikk eller monarki,  så ville det ha betydning hva man personlig liker ønsker å bruke skattepengene på. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (7 minutter siden):

Det svenske kronprinsparet får usle 5,2 millioner i apansje, mot Mette og Haakons 13 millioner. Det svenske kongehuset har boliger de ikke har utgifter på, men det berømte « byggelånet»  til Mette og Haakon tilsier ikke at den høye apanasjen kan forsvares. Paret har inntekter gjennom utleie på Skaugum, man ikke har innsyn i hva inntektene på det er.I tillegg har det svenske kongehuset noen flere dager med representasjon. Hovedsakelig Victoria, ettersom prinsen har skranten helse. Alle ære til Kong Harald som stiller på jobb, selv når han knapt kan stå, mens resten av familien er på diverse ferier eller ikke gjort rede for. Hvis jeg kunne velge hadde jeg ikke servert disse menneskene mine skattepenger, men ingen politikere tør å stille det spørsmålet, hva faktisk folket ønsker. 

Lurer på hvorfor ikke apanasjen blir justert etter hvilken annen inntekt de har. En uføretrygdet kreftpasient får fratrekk i uføretrygden hvis hen har annen inntekt. Men Mette og familien kan ha så mye skattefri inntekt de bare klarer uten at det påvirker hvor mye penger de får servert. Ja, også må den uføre kreftpasienten betale skatt av uføretrygden, da, så hen med glede kan gi 20 kroner til krompen og Mette, for den samfunnskritiske jobben de utfører med så vel klipping av snorer, som lesing og framføring av taler andre har skrevet for dem, i klær som koster like mye som en kvart årslønn for en ufør. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Anonym_2024 skrev (13 minutter siden):

Er det virkelig irrelevant? Så vidt meg bekjent er det ytringsfrihet i dette landet? Og ikke minst er det slik at hvis noen på Stortinget hadde åpnet for en folkeavstemning om man ønsker republikk eller monarki,  så ville det ha betydning hva man personlig liker ønsker å bruke skattepengene på. 

Førerhunder? Eh, ja, det er irrelevant i en tråd som handler om kongehuset.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Lurer på hvorfor ikke apanasjen blir justert etter hvilken annen inntekt de har. En uføretrygdet kreftpasient får fratrekk i uføretrygden hvis hen har annen inntekt. Men Mette og familien kan ha så mye skattefri inntekt de bare klarer uten at det påvirker hvor mye penger de får servert. Ja, også må den uføre kreftpasienten betale skatt av uføretrygden, da, så hen med glede kan gi 20 kroner til krompen og Mette, for den samfunnskritiske jobben de utfører med så vel klipping av snorer, som lesing og framføring av taler andre har skrevet for dem, i klær som koster like mye som en kvart årslønn for en ufør. 

Enig i dette. Stiller meg også undrende over at Stortinget kan godta at det fortsatt betales ut forhøyet apansje basert på et byggelån fra 2002? Apanasjeøkningen tilsvarer svimlende 85 millioner kroner fra 2002 og frem til nå, altså rehabiliteringen av Skaugum har kostet 66 millioner mer for skattebetalerne, en hvis Stortinget tok regningen med en gang.   Samme gjelder siste økning, basert på behov for økt sikkerhet på Skaugum. Hva med å rydde opp i egne rekker på Skaugum først? Når det gjelder sikkerhet? Det har de definitivt litt å gå på. 

https://www.finansavisen.no/finans/2025/04/21/8258779/kongehuset-tause-om-millionlan?zephr_sso_ott=VXfSKu

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Daisy R skrev (11 minutter siden):

Førerhunder? Eh, ja, det er irrelevant i en tråd som handler om kongehuset.

Dog ikke totalt irrelevant all den tid diskusjonen handler om skattepenger som brukes på de kongelige, som selvfølgelig er på bekostning av andre ting, som for eksempel førerhunder.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ønsker alle en trivelig nasjonaldag i morgen. Jeg er glad jeg ikke skal marsjere foran kongefamilien/slottet  i Oslo i morgen, for det er virkelig ingenting å feire i 2025. 

Martin Lepperød avsluttet dagens episode av "Nesten hele uka med Lepperød" med et passende sitat: 

"Måtte slottet brenne en vakker dag" 

(Kilde: http://www.podme.com/no/episode/7694692)

Og ja, han ønsker selvfølgelig ikke at slottet brenner ned, men han brukte det som et bilde på at han ikke er monarkist.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
TigerK skrev (1 time siden):

Dog ikke totalt irrelevant all den tid diskusjonen handler om skattepenger som brukes på de kongelige, som selvfølgelig er på bekostning av andre ting, som for eksempel førerhunder.

Nå får vel folk førerhunder da, så det argumentet skjønner jeg ikke.

Nå er det uansett sånn at ALLE betaler skattepenger til noe de ikke liker eller trenger eller bruker, og ALLE kan finne noe de mener burde vært prioritert høyere. Sånn er det bare i et demokrati som er en velferdsstat. Get over it. 

Poenget mitt var bare å legge et faktum på bordet i diskusjonen, og det faktumet er at en person med gjennomsnittslønn betaler 24 kroner for kongehuset. Punktum.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Anbefaler hver og en å gi et frivillig bidrag til førerhundene istedet for å forvente at statsstøtten er nok.

For en ubegripelig stråmannsargumentasjon.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Daisy R skrev (14 minutter siden):

Nå får vel folk førerhunder da, så det argumentet skjønner jeg ikke.

Nå er det uansett sånn at ALLE betaler skattepenger til noe de ikke liker eller trenger eller bruker, og ALLE kan finne noe de mener burde vært prioritert høyere. Sånn er det bare i et demokrati som er en velferdsstat. Get over it. 

Poenget mitt var bare å legge et faktum på bordet i diskusjonen, og det faktumet er at en person med gjennomsnittslønn betaler 24 kroner for kongehuset. Punktum.

Selv om du ikke skjønner argumentet så blir det ikke ugyldig av den grunn. Det stemmer at ALLE betaler skattepenger til noe de ikke liker. Men i tilfelle med kongehuset ville det, gjennom en demokratisk prossess være et alternativ man kan velge bort. En demokratisk prosess som heter folkeavstemning. I tillegg så er det problematisk at vi bidrar økonomisk til en institusjon som velger bort innsyn og har egne spilleregler, fordi de kan. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Rev. Revenge skrev (4 minutter siden):

Anbefaler hver og en å gi et frivillig bidrag til førerhundene istedet for å forvente at statsstøtten er nok.

For en ubegripelig stråmannsargumentasjon.

Deg om det. Kunne like godt vært uføretrygd, barnevern, whatever. Dette var et eksempel av flere. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Jeg ønsker alle en trivelig nasjonaldag i morgen. Jeg er glad jeg ikke skal marsjere foran kongefamilien/slottet  i Oslo i morgen, for det er virkelig ingenting å feire i 2025. 

Martin Lepperød avsluttet dagens episode av "Nesten hele uka med Lepperød" med et passende sitat: 

"Måtte slottet brenne en vakker dag" 

(Kilde: http://www.podme.com/no/episode/7694692)

Og ja, han ønsker selvfølgelig ikke at slottet brenner ned, men han brukte det som et bilde på at han ikke er monarkist.

Bare et trist skue. Dronningen og kongen som må i stå i jobb med dårlig helse og høy alder. Det er faktisk hjerteskjærende å bevitne. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 minutter siden):

Deg om det. Kunne like godt vært uføretrygd, barnevern, whatever. Dette var et eksempel av flere. 

Tror ikke du skjønner hvordan organisasjoner fungerer i landet. Men lykke til med å finne ut av det og lære litt.

• Liker 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (8 minutter siden):

Selv om du ikke skjønner argumentet så blir det ikke ugyldig av den grunn. Det stemmer at ALLE betaler skattepenger til noe de ikke liker. Men i tilfelle med kongehuset ville det, gjennom en demokratisk prossess være et alternativ man kan velge bort. En demokratisk prosess som heter folkeavstemning. I tillegg så er det problematisk at vi bidrar økonomisk til en institusjon som velger bort innsyn og har egne spilleregler, fordi de kan. 

Vi har en demokratisk prosess hvert fjerde år. Det kalles stortingsvalg. Og i motsetning til en folkeavstemning, som kun er rådgivende, så er jo stortingsvalget bindende. Hvis alle stemmer på et parti som vil avvikle monarkiet, så vil de representantene få flertall på stortinget, og  monarkiet vil bli avviklet.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...