Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kong Haralds tale ved markeringen av 80-årsdagen for frigjøringen i Trandumskogen

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daisy R skrev (10 minutter siden):

Det er sjøforsvaret som drifter og vedlikeholder kongeskipet, så du kan glede deg over at det ikke går midler til kongehuset for dette.

https://doffin.no/notices/2024-105209

Redigert: Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan kongeskipet brukes av forsvaret, og googlet litt. Det fremgår at forsvaret driver treningstokt med kongeskipet når kongen ikke er ombord. Her er et intervju med en som har fått maritim utdanning og fartstid gjennom militærtjeneste på kongeskipet:

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/G6BeV/laerte-mye-paa-kongeskipet

Forsvaret vårt ligger, så vidt jeg har fått med meg, i dødskramper, så ikke overbevist om at 100 millioner kroner til en hundre år gammel lystyacht eid av Kongen, tatt fra budsjettet til Sjøforsvaret er best bruk av samfunnets penger.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Forsvaret vårt ligger, så vidt jeg har fått med meg, i dødskramper, så ikke overbevist om at 100 millioner kroner til en hundre år gammel lystyacht eid av Kongen, tatt fra budsjettet til Sjøforsvaret er best bruk av samfunnets penger.

Hva i all verden mener du med at forsvaret "ligger i dødskramper", og hvorfor er det ikke nyttig at verneplikt avtjenes på et skip i en sjøfartsnasjon?

• Liker 6
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Fosseforedraget sendes på NRK1 akkurat nå, med foredrag av den franske filosofen Jean-Luc Marion, og med foredragets og Fosseprisens høye beskytter kronprinsesse Mette Marit tilstede (fra 24. april i år).

Anbefales! :) 

Takk! Jeg har ennå en time igjen, men så langt var dette veldig inspirerende og interessant. Og kronprinsessen åpnet det hele verdig og godt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Er det nokon som har fått med seg om kongehuset har svart  korleis dei stillar seg til patenten på Prinsessa og Sjamanen. Var den lovlig? Evt om den ikkje er lovlig kva konsekvensar har det?.

Og om ikkje dei har svart i det heile , kvifor er pressa så passiv?. Er ikkje dette eit krav, vi som folk i eit land med monarki, burde få vite? Og om vi har fri presse burde vel trykket haldast oppe til svar var gitt?. 

Endret av oss-to
Edit : kutta navn på deltakarar i konflikten då dette kunne oppfattast som avsporing.
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
oss-to skrev (2 minutter siden):

Er det nokon som har fått med seg om kongehuset har svart på ML og Durek sin patent på Prinsessa og Sjamanen. Var den lovlig? Evt om den ikkje er lovlig kva konsekvensar har det?.

Og om ikkje dei har svart i det heile , kvifor er pressa så passiv?. Er ikkje dette eit krav, vi som folk i eit land med monarki, burde få vite? Og om vi har fri presse burde vel trykket haldast oppe til svar var gitt?. 

Det er en egen tråd om Märtha og Durek. Du må ta det opp der.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (2 minutter siden):

Det er en egen tråd om Märtha og Durek. Du må ta det opp der.

Dette gjelder jo kongehuset? 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
oss-to skrev (4 minutter siden):

Dette gjelder jo kongehuset? 

for det første så er det sikkert diskutert allerede i den andre tråden, og for det andre er forumreglene sånn at det blir en avsporing i denne tråden når det finnes en egen tråd 🤷‍♀️ Og for det tredje så er jo ikke ML del av kongehuset.

Endret av Daisy R
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (9 timer siden):

for det første så er det sikkert diskutert allerede i den andre tråden, og for det andre er forumreglene sånn at det blir en avsporing i denne tråden når det finnes en egen tråd 🤷‍♀️ Og for det tredje så er jo ikke ML del av kongehuset.

Eg ønskjer ingen diskusjon om ML.

Eg lurte genuint på om det var nokon som viste meir om saken. Altså Kongen og Kronprinsen sin handtering  og pressa si oppføljing av saka. Tenkjer dette er ei viktig sak som ikkje bør gløymast.

Endret av oss-to
La til siste setning.
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet (endret)
oss-to skrev (6 timer siden):

Eg ønskjer ingen diskusjon om ML.

Eg lurte genuint på om det var nokon som viste meir om saken. Altså Kongen og Kronprinsen sin handtering  og pressa si oppføljing av saka. Tenkjer dette er ei viktig sak som ikkje bør gløymast.

En viktig sak, enig i det.

Vi, som folk, har jo fått lovnader om at det er inngått en avtale og hva innholdet i denne avtalen er. Vi observerer også gang på gang på gang at avtalen glatt brytes, i største offentlighet. Spørsmål blir avfeid, svart på med «svada» («det er en tid for alt». Hallo?), eller det henvises til PR-folk, managere og assistenter i hytt og pine. Mer eller mindre status quo for den informasjonsflyten som kommer fra de kongelige i samtlige saker. Vi, som samfunn, skal bare åpne lommeboka og så ikke bry oss. Kongehuset og kongefamilien er litt som en tenåring som vil ha ukelønn. Minst mulig innsats, mest mulig betaling og «no questions asked». Alle spørsmål blir oppfattet som et angrep, og enten tiet ihjel eller møtt med hån, flir eller massive PR-framstøt. 

Jeg tror ikke det foreligger noe avtale. Det er bare en «hvit løgn» for å dempe «tytinga» fra «massene», mens de selv hygger seg i sin privilegerte luksustilværelse, med fullstendige skylapper for resten av samfunnet, totalt uinteressert i at «folk flest» må knipe inn på utgifter overalt, mens de forlanger hundre millioner her og hundre millioner der.

Snakk om å være navlelo i eget univers! 

Endret av TigerK
Fjernet siste setning
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Morsom sak på nrk.no om bidragene fra hver og en av oss til felles utgifter. Et annet sted fant jeg at gjennomsnittslønnen i Norge i 2025 er 705 100 kr pr år, så da la jeg det inn i kalkulatoren. Da ser man at hvis man tjener 705 100 kroner pr år, går 24 kroner av dine skattepenger til kongehuset. Det er 1 krone mindre enn du betaler til Svalbardbudsjettet. Det største beløpet går til folketrygden med 36 049 kroner. Dette forhåpentlig til trøst for de som plages av hvor dyrt det er med kongehuset.

https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Daisy R skrev (10 timer siden):

Morsom sak på nrk.no om bidragene fra hver og en av oss til felles utgifter. Et annet sted fant jeg at gjennomsnittslønnen i Norge i 2025 er 705 100 kr pr år, så da la jeg det inn i kalkulatoren. Da ser man at hvis man tjener 705 100 kroner pr år, går 24 kroner av dine skattepenger til kongehuset. Det er 1 krone mindre enn du betaler til Svalbardbudsjettet. Det største beløpet går til folketrygden med 36 049 kroner. Dette forhåpentlig til trøst for de som plages av hvor dyrt det er med kongehuset.

https://www.nrk.no/norge/statsbudsjettet-er-lagt-fram_-slik-vil-staten-bruka-skattepengane-dine-1.17055718

Jeg betaler da mye heller til Svalbard enn til Kongehuset.

Hvis jeg tjener 705 100 kroner, hvor mange kroner av dem går til barn med hjertefeil, beskyttelse av urskog, utdannelse av blindehunder, tilskudd til treningskontigent for fattige barn, oppsamling av plastavfall i naturen, eller andre saker jeg synes er mye viktigere for samfunnet enn at Mette Marit får seg enda et par nye designersko eller at HM får investere i enda mer eiendom for utleie så han har noe å falle tilbake på så familien kan fortsette å velte seg i luksus dersom de blir avsatt etter at kong Harald er borte?

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
velociraptor skrev (45 minutter siden):

Jeg betaler da mye heller til Svalbard enn til Kongehuset.

Hvis jeg tjener 705 100 kroner, hvor mange kroner av dem går til barn med hjertefeil, beskyttelse av urskog, utdannelse av blindehunder, tilskudd til treningskontigent for fattige barn, oppsamling av plastavfall i naturen, eller andre saker jeg synes er mye viktigere for samfunnet enn at Mette Marit får seg enda et par nye designersko eller at HM får investere i enda mer eiendom for utleie så han har noe å falle tilbake på så familien kan fortsette å velte seg i luksus dersom de blir avsatt etter at kong Harald er borte?

Alt det kan du finne ut i den artikkelen jeg lenket til 🤗

• Liker 4
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (1 time siden):

Alt det kan du finne ut i den artikkelen jeg lenket til 🤗

....

Sletta feil frå mi side

Endret av oss-to
Redigert vekk feil påstand
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for diskusjon rundt Marius-saken.

Forumansvarlig

Skrevet
oss-to skrev (32 minutter siden):

Litt flau smak når eg betalar mindre til forsvar en til kongehuset😅.

Hvordan kom du fram til det?

Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Hvordan kom du fram til det?

Flauare no🤣 , det vart vel direkte feil🙈

• Liker 1
Skrevet
oss-to skrev (9 minutter siden):

Flauare no🤣 , det vart vel direkte feil🙈

😁

Skrevet
oss-to skrev (1 time siden):

Litt flau smak når eg betalar mindre til forsvar en til kongehuset😅.

Hva mener du? I eksemplet med gjennomsnittsårslønnen betaler du 8761 kroner til forsvaret og 24 kroner til kongehuset.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...