Aricia Skrevet 21 timer siden #3861 Del Skrevet 21 timer siden (endret) TrineTrollet skrev (1 time siden): «Kongens nei» var et være- eller ikke-være for kongehuset. Kong Haakon ga regjeringen Nygaardsvold et ultimatum. Han sa at dersom regjeringen godtok de tyske kravene, inkludert Quisling som statsminister, så ville han abdisere - og at dette også ville gjelde for «hans hus». Kong Haakon svarte «nei» på nytt senere på sommeren, fra London, da Stortingets presidentskap og et illegitimt Storting ba ham om å abdisere til fordel for daværende prins Harald, som barne-konge. Dette er ikke politikk, dette var personlig valg, les; meninger. Kongens nei gjaldt et være eller ikke-være for Norge som demokratisk selvstendig nasjon, og var slik sett i høyeste grad politisk. https://www.kulturdirektoratet.no/web/guest/vis-mowartikkel/-/mow-kongens-nei-10-april-1940 Sitat Kong Haakon gjorde det klart i statsråd 10. april at han ikke ønsket å etterkomme de tyske kravene om total overgivelse og at Vidkun Quisling skulle utnevnes til statsminister. Det var et viktig dokument i holdningskampen og et symbol på motstand, samtidig som det er et vitnesbyrd om Kongens uvanlige inngripen i en politisk prosess. Det viser en ekstraordinær situasjon hvor kongehuset virket samlende. Endret 21 timer siden av Aricia 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18 timer siden #3862 Del Skrevet 18 timer siden Det er virkelig ingen kongelig protokoll som sier at kongelige ikke kan omtale sine voksne barn som «barn». Det får være grenser for hva slags merksnodige argumenter man skal komme med i denne debatten. hva med bittelitt redelighet og saklighet? 7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18 timer siden #3863 Del Skrevet 18 timer siden (endret) For eksempel i denne artikkelen i anledning Sonjas 75-årsdag, omtaler hun familien sin som barn og barnebarn. det var et enkelt google-søk unna. Begge barna hennes var den gang godt voksne og myndige. https://www.vg.no/rampelys/i/p3L2X/dronningen-forteller-slik-leker-barnebarna-i-kongeboligene Endret 16 timer siden av pøbelsara Erstattet "hennes" med "sonja" 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 18 timer siden #3864 Del Skrevet 18 timer siden (endret) Og i dette innlegget fra Slottets egne nettsider omtales også barna som "barn", de skriver at dronningen feirer dagen med barn og barnebarn. Selv om de altså nå er over 50, begge to. Jeg regner med at Slottet vet hva som er protokoll. Så da er altså MM helt innafor når hun omtaler sine barn som sine barn. https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27564 I denne artikkelen fra VG er de sitert på at de ikke synes det er hyggelig når barna får kritikk: https://www.vg.no/nyheter/i/52maX/kongeparet-ikke-hyggelig-at-barna-faar-kritikk Så da forventer jeg at @TrineTrollet retter opp feilinformasjonen hun har kommet med over her. Det er ganske uredelig å dike opp ting bare for å ha noe å kritisere for. Endret 18 timer siden av pøbelsara 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 18 timer siden #3865 Del Skrevet 18 timer siden Blir man fortsatt latterliggjort når man hevder at praktgården Skaugum er vanskjøttet - driftsmessig OG bygningsmessig… https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kronprinsen-far-refs-for-skaugum-ronne/83048105 2 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 18 timer siden #3866 Del Skrevet 18 timer siden (endret) Krimskrans skrev (22 minutter siden): Blir man fortsatt latterliggjort når man hevder at praktgården Skaugum er vanskjøttet - driftsmessig OG bygningsmessig… https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kronprinsen-far-refs-for-skaugum-ronne/83048105 Ja, det blir man. Det korrekte er å si at den bygningen på den husmannsplassen er vanskjøttet. Og det er det jo helt uproblematisk å kritisere kronprinsen for. Men det at den bestemte bygningen må rives, sier jo ingenting om driften av Skaugum gård, eller tilstanden på resten av bygningsmassen. Vær litt saklig. Endret 17 timer siden av Daisy R 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TigerK Skrevet 17 timer siden #3867 Del Skrevet 17 timer siden (endret) Krimskrans skrev (26 minutter siden): Blir man fortsatt latterliggjort når man hevder at praktgården Skaugum er vanskjøttet - driftsmessig OG bygningsmessig… https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kronprinsen-far-refs-for-skaugum-ronne/83048105 Hva går denne halve milliarden de får overført hvert år til, egentlig? Ikke til vedlikehold eller renovering, for det blir enten ikke gjort, eller leieboerne må selv bekoste det, eller så ber de om ekstrabevilgning via et tvilsomt «lån» som brukes som unnskyldning for å øke apanasjen permanent. Svært vanskelig å tro at det er noen rådgivere ansatt, bortsett fra hun ene som aldri svarer på noen ting, og henviser til advokater, managere og nettsider på så godt som alle henvendelser. Penger til vakthold utføres gratis av unge gardister som gjennomfører verneplikten sin. Og med tanke på alt vi nå vet om klientell som vandrer inn og ut av Skaugum, og alt annet som har fått foregå der, nekter jeg å tro det er særlig vakthold utover disse frivillige ungdommene. Vakthold rundt om i Norge, hvis noen skal arrangere, for eksempel, et PR-stunt bryllup, må lokale politidistrikt bruke sine faste overføringer på. Folk i grissgrendte strøk trenger som kjent ikke politi. Går kanskje noe penger til tjenerskap, kokker, sjåfører etc. Så bortsett fra tjenerskap, dyre klær, smykker, reiser, ferier osv., hva går disse pengene til? Altså, minst en halv milliard, 500 000 000 kroner. (Så har de «private» inntekter i tillegg selvsagt). Endret 17 timer siden av TigerK 3 1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 17 timer siden #3868 Del Skrevet 17 timer siden TrineTrollet skrev (På 5.5.2025 den 15.41): https://www.dagbladet.no/kjendis/svarer-kryptisk-om-dattera/83045330?articleToken=78b9301318fb68b567948889517e5e91063ba246759da9e86e0597e1c4248f3a IA og SM omtales som «barna» av deres mor, MM. De blir visst ikke voksne i hennes øyne? Vi kan registrere at det fortsatt legges lokk på evt. planer vedrørende prinsesse og prins. Er det planløst, og/eller er det private og kryptiske planer som ligger til grunn? Hva ville du brukt i den situasjonen? Jeg bruker begrepet barna om mine voksne barn (rundt 30 år), som for eksempel ‘barna kommer hjem til påske’. Jeg vet ikke hva ellers jeg skulle sagt. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 17 timer siden #3869 Del Skrevet 17 timer siden (endret) TigerK skrev (23 minutter siden): Hva blir denne halve milliarden de får overført hvert år til, egentlig? Ikke til vedlikehold eller renovering, for det blir enten ikke gjort, eller leieboerne må selv bekoste det, eller så ber de om ekstrabevilgning via et tvilsomt «lån» som brukes som unnskyldning for å øke apanasjen permanent. Svært vanskelig å tro at det er noen rådgivere ansatt, bortsett fra hun ene som aldri svarer på noen ting, og henviser til advokater, managere og nettsider på så godt som alle henvendelser. Penger til vakthold utføres gratis av unge gardister som gjennomfører verneplikten sin, O med tanke på alt vi nå vet om klientell som vandrer inn og ut av Skaugum, og alt annet som har fåt foregå der, nekter jeg å tro det er særlig vakthold utover disse frivillige ungdommene. Vakthold rundt om i Norge, hvis noen skal arrangere et PR-stunt bryllup, må lokale politidistrikt bruke sine faste overføringer på. Folk i grissgrendte strøk trenger som kjent ikke politi. Går kanskje noe penger til tjenerskap, kokker, sjåfører etc. Så bortsett fra tjenerskap, dyre klær, smykker, reiser, ferier osv., hva går disse pengene til? Altså, minst en halv milliard, 500 000 000 kroner. (Så har de «private» inntekter i tillegg selvsagt). Dette har vi vært gjennom før. Den halve milliarden (som ikke er en halv milliard, men 300 millioner) går hovedsakelig til drift av kongehuset, som er en stor bedrift med 140 ansatte som skal ha lønn. For tiende gang i denne tråden: Beløpet kalles civillisten, og et kjapt googlesøk forteller deg hva beløpet er og hva det skal dekke. Du sier "det går kanskje noe til" diverse ansatte. Ja, selvfølgelig går det "noe" til å dekke lønna til 140 ansatte. Jeg vet ikke hva lønnsnivået er på slottet, men med arbeidsgiveravgift så snakker vi sikkert om 100 millioner kroner. Så det at det "går kanskje noe" til lønn er jo årets understatement, da denne utgiftsposten nødvendigvis må utgjøre et sted mellom 1/3 og 1/2 av de 300 millionene over civillisten. Det du kaller "gratis" vakthold er sannsynligvis med i "den halve milliarden", ettersom det ikke er en halv milliard som utbetales, men rundt 300 millioner. Så enten har du lagt på 200 millioner for egen regning her, og det er jo ikke et lite beløp. Det er jo nesten en dobling. Eller så tar du med utgifter fra forsvaret til garden. Og da blir det jo helt feil å si at de har gratis vakthold. Drift av private eiendommer, som Skaugum, skal gå av apanasjen, som er et mye mindre beløp. Og før hylekoret setter igang: Ja, jeg vet at kronprinsen har vært kritisert for sammenblanding av midler, og det er selvfølgelig kritikkverdig. Men det har de tatt tak i og ordnet opp i, som er en like viktig del av fortellingen hvis man er opptatt av redelighet i debatten. Endret 17 timer siden av Daisy R 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 16 timer siden #3870 Del Skrevet 16 timer siden Daisy R skrev (2 timer siden): Virkelig? Så det du gjør i neste avsnitt, der du refererer til ikke-eksisterende "protokoll", er ikke flisespikking? Hva er det da? Fri fantasi? Ønsketenkning? Beklager at jeg brukte feil ord. Kutyme er nok det riktige her, og viser til sedvane i hvordan man oppfører seg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 16 timer siden #3871 Del Skrevet 16 timer siden (endret) jeg tenker at det hadde vært så fint for denne debatten om folk kunne leste seg litt opp om emnet. Lurt å vite forskjell på civillisten og apanasje, for eksempel. Lese utviklingen som har skjedd, og silke tiltak som har vært gjort etter at de har fått spørsmål og kritikk om for eksempel sammenblanding av midler slik Daisy skriver om over her. jeg synes det børe være åpenhet om kostbare gaver, hvem som er i kongefamiliens nære krets når de også er maktmennesker, hvem de besøker og hvem de tar i mot på offisielle besøk etc. Men at noen synes de er stygge på håret eller kaller barna sine for barna sine, synes jeg bare reduserer debatten til usaklig støy. Når noen i tillegg dikter opp kongelig protokoll for å ha noe å kritisere, er bare dumt. Faren med det, er (som alltid denne type debatter) at alt som skrives og menes avfeies som usaklig tøys, fordi noe av det faktisk er det. Endret 16 timer siden av pøbelsara 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 16 timer siden #3872 Del Skrevet 16 timer siden (endret) TrineTrollet skrev (21 minutter siden): Beklager at jeg brukte feil ord. Kutyme er nok det riktige her, og viser til sedvane i hvordan man oppfører seg. NÅ har jeg akkurat i tre innlegg, avkreftet at dette er kutyme i den norske kongehuset. Sonja har ved gjentatte anledninger omtalt sine voksne barn som "barna" og jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det er brudd på kutyme eller sedvane. Det er bare påfunn fra deg og har ikke noe basis i virkeligheten. Endret 16 timer siden av pøbelsara 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 16 timer siden #3873 Del Skrevet 16 timer siden TrineTrollet skrev (14 minutter siden): Beklager at jeg brukte feil ord. Kutyme er nok det riktige her, og viser til sedvane i hvordan man oppfører seg. Nå har jo @pøbelsara dokumentert at det du påstår er kutyme, slett ikke er det. Foreslår at du følger kutymen i slike saker (og med det mener jeg saker der man har tatt feil), som er å anerkjenne at man tok munnen for full og avslutte flisespikkeriet. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet 16 timer siden #3874 Del Skrevet 16 timer siden Tråden er ryddet for brukerdebatt. Forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 15 timer siden #3875 Del Skrevet 15 timer siden Forumansvarlig skrev (9 minutter siden): Tråden er ryddet for brukerdebatt. Forumansvarlig Kanskje du skulle ta en rydderunde til, eller er det enkelte brukerdebattanter som fremdeles er fredet… 🤷♀️🤦🏼♀️ 2 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 15 timer siden #3876 Del Skrevet 15 timer siden (endret) Bare en betraktning: Å korrigere direkte feilopplysninger, er ikke brukerdebatt. Jeg tenker det er veldig viktig for denne debatten at oppspinn/direkte faktafeil korrigeres og ikke blir stående. Endret 15 timer siden av pøbelsara 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 15 timer siden #3877 Del Skrevet 15 timer siden Hallepalle2 skrev (2 timer siden): Hva ville du brukt i den situasjonen? Jeg bruker begrepet barna om mine voksne barn (rundt 30 år), som for eksempel ‘barna kommer hjem til påske’. Jeg vet ikke hva ellers jeg skulle sagt. Kanskje navnene deres? Jeg sier at Fredrik og Frida bytter bytter på å stelle for sin gamle mormor. Sier ikke at barna bytter på å stelle for henne. De er voksne mennesker som folk kjenner ved navn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oss-to Skrevet 15 timer siden #3878 Del Skrevet 15 timer siden Sur sitron skrev (2 minutter siden): Kanskje navnene deres? Jeg sier at Fredrik og Frida bytter bytter på å stelle for sin gamle mormor. Sier ikke at barna bytter på å stelle for henne. De er voksne mennesker som folk kjenner ved navn. Men fortjenar ikkje den gamle mormora navn jamfør teorien din 😅? 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 15 timer siden #3879 Del Skrevet 15 timer siden Sur sitron skrev (1 minutt siden): Kanskje navnene deres? Jeg sier at Fredrik og Frida bytter bytter på å stelle for sin gamle mormor. Sier ikke at barna bytter på å stelle for henne. De er voksne mennesker som folk kjenner ved navn. Men nå har jeg funnet frem flere eksempler på at også dronningen bruker "barna" om sine voksne barn - så da kan jo du fortsette å bruke dine foretrukken begreper akkurat slik andre, feks dronningen og MM, bruker sine foretrukne begreper. ☮️ 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 15 timer siden #3880 Del Skrevet 15 timer siden pøbelsara skrev (2 minutter siden): Men nå har jeg funnet frem flere eksempler på at også dronningen bruker "barna" om sine voksne barn - så da kan jo du fortsette å bruke dine foretrukken begreper akkurat slik andre, feks dronningen og MM, bruker sine foretrukne begreper. ☮️ Javel - men slutt å kritisere dem som reagerer på det. Ærlig talt. Hun skylder ikke deg en unnskyldning eller oppretting. Slutt å lese de ordene hvis det er så grusomt. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå