Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snøløs skrev (1 minutt siden):

Det burde du da vite.  https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27663&sek=27350

I følge kongehuset sine sider ble Mette Marit:

"I 2016 ble Kronprinsessen utnevt til en av verdens mest kreative personer av Fast Company og til en av verdens 100 ledende tenkere (Leading Global Thinkers) av Foreign Policy Magazine."

Mette Marit som en av verdens mest kreative og ledende tenkere har sikkert mye å bidra med..

Hva vi ikke har fått med oss 😅

• Liker 6
  • Nyttig 8
Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Ja, men hun var ikke tronarving selv. Hun ble sett på som en viktig aktør for likestilling i forsvaret og hun var det første kvinnelige medlemmet av kongefamilien med en militær grad. 

Så kongefamilien er ikke hvem som helst i militær sammenheng. 

Ingen har påstått det motsatte. Søsteren til Haakon tok ikke militær utdanning, skjønner derfor ikke hvorfor broren til IA skal ta det. Han gjør vel som han vil, ikke sikkert han kan, heller, det vet vi da ingenting om. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Ingen har påstått det motsatte. Søsteren til Haakon tok ikke militær utdanning, skjønner derfor ikke hvorfor broren til IA skal ta det. Han gjør vel som han vil, ikke sikkert han kan, heller, det vet vi da ingenting om. 

Det har vi vel aldri nektet for at han gjør. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Men hun var gift med kronprinsen. Ingen av barna som ikke er tronarvinger har gjort det.

Det har vel bare vært jenter blant søsknene som ikke har vært tronarvinger? Olav hadde ikke søsken, Harald hadde to søstre, og Haakon har en søster. Siden allmenn verneplikt for jenter ikke ble bestemt før i 2015, så har dette ikke vært en problemstilling som har vært aktuell før.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (31 minutter siden):

Gjennom hele kongehusets historie har det kun vært tronarvingen som har tatt en utdannelse i forsvaret. IA er vel den første som har avtjent alminnelig verneplikt?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så hårreisende at et medlem av kongehuset åpner og ønsker velkommen til en konferanse om demokrati og menneskerettigheter. 

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor de skal være rollemodeller?

De er tradisjonsbærere og har noen formelle funksjoner  - åpner stortinget, drar på besøk rundt i landet, vinker fra slottsbalkongen 17. mai, de  har tradisjonelt hatt en en samlende funksjon. (Unntatt her på KG akkurat nå, selvsagt.) 

De står for kontinuitet, kongen leder statsråd uavhengig av hvem som har politisk makt i Norge. 

De markedsfører Norge i utlandet, bistår både næringsliv og det offentlige Norge ved ulike anledninger.

men rollemodeller? På hvilken måte

Beklager feilen. Jeg har rettet det opp i mitt originale innlegg. 

Skrevet
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

Du om det - jeg omtaler ikke mine som barn når de er over en viss alder, for øvrig likt hva også omgangskrets gjør. 
Barn er som små, nesten barnslig, men det er mulig at her foreligger et noe begrenset ordforråd i omtalen av dem. 

IA er nå en myndig tronarving, og prinsen er også myndig. De er jo i praksis voksne.

Skal MBH også omtales som barnet? 

Sur sitron skrev (1 time siden):

Det vanligste er å si navnet når man snakker om sine voksne "barn". Eller så sier man datteren min, eldste datteren min, eldste sønnen, sønnen min. Har ikke hørt voksne folk betegne sine voksne sønner og/eller døtre som barn overfor andre mennesker. 

Øh, nei. Ikke generaliser etter egne, subjektive preferanser.  Det er helt vanlig å snakke om barna sine.

• Liker 10
Skrevet
pøbelsara skrev (45 minutter siden):

Gjennom hele kongehusets historie har det kun vært tronarvingen som har tatt en utdannelse i forsvaret. IA er vel den første som har avtjent alminnelig verneplikt?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så hårreisende at et medlem av kongehuset åpner og ønsker velkommen til en konferanse om demokrati og menneskerettigheter. 

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor de skal være rollemodeller?

De er tradisjonsbærere og har noen formelle funksjoner  - åpner stortinget, drar på besøk rundt i landet, vinker fra slottsbalkongen 17. mai, de  har tradisjonelt hatt en en samlende funksjon. (Unntatt her på KG akkurat nå, selvsagt.) 

De står for kontinuitet, kongen leder statsråd uavhengig av hvem som har politisk makt i Norge. 

De markedsfører Norge i utlandet, bistår både næringsliv og det offentlige Norge ved ulike anledninger.

men rollemodeller? På hvilken måte? 

Dronning Sonja er absolutt en rollemodell - en foregangskvinne på flere felt. Her står det om henne, bare så synd at de har glemt å ta med hennes militære utdannelse som hun tok som landets kronprinsesse:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nettavisens-kongehusekspert-vi-skylder-dronning-sonja-en-unnskyldning/o/5-95-1902991

Når vi har sett hva dronning Sonja har utrettet gjennom så skulle vi kanskje ønske at de som kommer etter strekker seg det lille ekstra de og. 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Sur sitron skrev (8 minutter siden):

Dronning Sonja er absolutt en rollemodell - en foregangskvinne på flere felt. Her står det om henne, bare så synd at de har glemt å ta med hennes militære utdannelse som hun tok som landets kronprinsesse:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/nettavisens-kongehusekspert-vi-skylder-dronning-sonja-en-unnskyldning/o/5-95-1902991

Når vi har sett hva dronning Sonja har utrettet gjennom så skulle vi kanskje ønske at de som kommer etter strekker seg det lille ekstra de og. 

Hvem er "vi" du snakker på vegne av her?

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
TigerK skrev (38 minutter siden):

Det har vel bare vært jenter blant søsknene som ikke har vært tronarvinger? Olav hadde ikke søsken, Harald hadde to søstre, og Haakon har en søster. Siden allmenn verneplikt for jenter ikke ble bestemt før i 2015, så har dette ikke vært en problemstilling som har vært aktuell før.

Kvinner har hatt samme adgang som menn til utdanning og tjenestegjøring i alle tjenestefeilt i  Forsvaret siden 1985,  så ML har hatt full anledning til å tjenestegjøre og ta utdanning i Forsvaret, hvis hun hadde ønsket det.

https://snl.no/Kvinner_i_Forsvaret#:~:text=Kvinner i Forsvaret%2C eller KIF,å gjøre tjeneste ved mobilisering.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Hvem er "vi" du snakker på vegne av her?

Nei, det vet jeg ikke. Gammel vane er vond å vende. 
Jeg for min del trodde kanskje du ville svare på denne kommentaren din:

Sitat

men rollemodeller? På hvilken måte? 

Mener du at Sonja ikke har vært en rollemodell?

Endret av Sur sitron
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Kvinner har hatt samme adgang som menn til utdanning og tjenestegjøring i alle tjenestefeilt i  Forsvaret siden 1985,  så ML har hatt full anledning til å tjenestegjøre og ta utdanning i Forsvaret, hvis hun hadde ønsket det.

https://snl.no/Kvinner_i_Forsvaret#:~:text=Kvinner i Forsvaret%2C eller KIF,å gjøre tjeneste ved mobilisering.

Jepp.

Når det i debatten uttrykkes andre forventninger til Sverre Magnus enn det ble gjort til Märtha Louise mht førstegangstjeneste er det vel bare med bakgrunn i tradisjonelle kjønnsroller vil jeg tro? 

#progressivmonarkikritikk

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (3 minutter siden):

Nei, det vet jeg ikke. Gammel vane er vond å vende. 
Jeg for min del trodde kanskje du ville svare på denne kommentaren din:

Mener du at Sonja ikke har vært en rollemodell?

ja, det mener jeg virkelig - hun er en flott dronning og gjør en fin jobb som representant for Norge,, men en rollemodell? For hvem? Og på hvilken måte? Det er en merkelig forventning å ha til kongelige at de skal være rollemodeller - for hvordan man skal leve livet? Kle seg? Oppføre seg i det offentlige rom?

jeg tenker forøvrig at her inne snakker alle for seg selv - og en slags svevende "vi" er vanskelig å forholde seg til. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skrev at kvinner har hatt adgang til utdanning og tjenestegjøring i alle tjenestefet i Forsvaret siden 1985. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Det er helt riktig. En av mine store rollemodeller var M. Grøtteland som var Norges første kvinnelige jagerpilot. Hun åpnet øynene mine for at kvinner kan lykkes i det som da var et veldig mannsdominert felt. Det var flott å senere oppleve at det ble innført allmenn verneplikt for kvinner på lik linje som menn, og at kvinner ikke lenger var redusert til å kun å avtjente sin plikt til fedrelandet ved å føde barn. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

ja, det mener jeg virkelig - hun er en flott dronning og gjør en fin jobb som representant for Norge,, men en rollemodell? For hvem? Og på hvilken måte? Det er en merkelig forventning å ha til kongelige at de skal være rollemodeller - for hvordan man skal leve livet? Kle seg? Oppføre seg i det offentlige rom?

jeg tenker forøvrig at her inne snakker alle for seg selv - og en slags svevende "vi" er vanskelig å forholde seg til. 

Trodde kanskje du hadde fått med deg at hun var den første kvinnen i kongehuset som tok en grad i forsvaret. Og hun var norges første kvinnelige oberst. 

Hun har betydd mye for likestilling i forsvaret:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-militare-samfund-bor-behandle-dronning-sonja-bedre-enn-dette/o/5-95-2244349

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Trodde kanskje du hadde fått med deg at hun var den første kvinnen i kongehuset som tok en grad i forsvaret. Og hun var norges første kvinnelige oberst. 

Hun har betydd mye for likestilling i forsvaret:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/oslo-militare-samfund-bor-behandle-dronning-sonja-bedre-enn-dette/o/5-95-2244349

Ja, jeg har fått med meg det - men jeg ser ikke på hennes rolle som dronning som en rollemodell for meg - eller andre kvinner. Det er e rmerkelig forventning å ha, synes jeg, at de kongelige skal være rollemodeller. For hva, liksom? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg har fått med meg det - men jeg ser ikke på hennes rolle som dronning som en rollemodell for meg - eller andre kvinner. Det er e rmerkelig forventning å ha, synes jeg, at de kongelige skal være rollemodeller. For hva, liksom? 

Nei, da så. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Skjønner at det er jeg som er gammeldags, og at kongelige hverken skal være rollemodeller eller gode eksempler til etterfølgelse av folket.

Det hadde det vært fint om de som skal tjene oss og representere oss selv ville ønsket å avtjene verneplikt, en tjeneste mange norske ungdommer gjør med glede og stolthet, blant annet ved å passe på de kongeliges residenser.

Er det en ting jeg lærer nesten daglig nå, så er det at man ikke skal ha noen som helst forventninger til denne familien som koster samfunnet en halv milliard i året. 

På tide at jeg legger meg i pennalet snart, skjønner jeg, og overlater samfunnsdebatten til de unge og progressive. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Skjønner at det er jeg som er gammeldags, og at kongelige hverken skal være rollemodeller eller gode eksempler til etterfølgelse av folket.

Det hadde det vært fint om de som skal tjene oss og representere oss selv ville ønsket å avtjene verneplikt, en tjeneste mange norske ungdommer gjør med glede og stolthet, blant annet ved å passe på de kongeliges residenser.

Er det en ting jeg lærer nesten daglig nå, så er det at man ikke skal ha noen som helst forventninger til denne familien som koster samfunnet en halv milliard i året. 

På tide at jeg legger meg i pennalet snart, skjønner jeg, og overlater samfunnsdebatten til de unge og progressive. 

Vi er visst gammeldagse noen og enhver her. Jeg trodde i min naivitet at denne generasjonen kongelige strekker seg litt etter sine forgjengere. Men det er tydelig at slik er det ikke. Lurer på hvor det skal ende?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Snøløs skrev (1 time siden):

Det burde du da vite.  https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27663&sek=27350

I følge kongehuset sine sider ble Mette Marit:

"I 2016 ble Kronprinsessen utnevt til en av verdens mest kreative personer av Fast Company og til en av verdens 100 ledende tenkere (Leading Global Thinkers) av Foreign Policy Magazine."

Mette Marit som en av verdens mest kreative og ledende tenkere har sikkert mye å bidra med..

Lurer på hva i all verden de baserte den tildelingen på? 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...