Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (24 minutter siden):

Uffda, best å fortelle kongen om de møtene han driver og har en gang i uka. 😆 og trontalen! 🤪 Tenk om noen tror at han faktisk mener det han leser der. 

:fnise: 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TrineTrollet skrev (54 minutter siden):

Kronprinsparet har deltatt på ting tidligere hvor de krysser grenser for hva som er deres oppgave, og hvor politikk er involvert. Dette har vært adressert fra flere hold, og de har trukket seg ut av f.eks WWF. 
Du nevner at de kaster glans, jeg vil ikke si at så er tilfelle etter alt som er pågående i det norske kongehus. 
Hvorfor åpne en konferanse når hun har absolutt ingen stemme/relevans! Det er bare patetisk, og latterlig. 

Skikkelig patetisk og latterlig (og politisk betent):

Demokratiske verdier er under press flere steder i verden. Vi må aldri ta demokrati og menneskerettigheter for gitt, sa kronprinsessen i talen sin.

https://www.vg.no/rampelys/i/Jb5OpX/kronprinsesse-mette-marit-i-hjembyen-foeler-at-jeg-er-hjemme

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Kollontaj skrev (42 minutter siden):

Uffda, best å fortelle kongen om de møtene han driver og har en gang i uka. 😆 og trontalen! 🤪 Tenk om noen tror at han faktisk mener det han leser der. 

Åpner han med "Kjære mine barn"? Det har gått helt over styr.

• Liker 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Åpner han med "Kjære mine barn"? Det har gått helt over styr.

☺️

• Liker 3
Skrevet
Sur sitron skrev (27 minutter siden):

Det vanligste er å si navnet når man snakker om sine voksne "barn". Eller så sier man datteren min, eldste datteren min, eldste sønnen, sønnen min. Har ikke hørt voksne folk betegne sine voksne sønner og/eller døtre som barn overfor andre mennesker. 

Spiller det egentlig noen rolle hva folk kaller sine sønner og døtre ? Og hva i all verden har det i en «tråd» om kongehuset å gjøre ? Nå må de som kommenterer snart begynne å holde seg til saken ….

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Blir interessant å se hva de to barna skal drive med fra høsten av. IA har jo en meget krevende jobb i vente, og en god, solid utdanning er nok lurt. Kanskje innen jus, eller statsvitenskap, eller noe i den retningen? Men siden IA ikke kan jobbe ved siden av, så er det kanskje utenlandsstudier som er tanken? Faren hennes studerte jo i USA og broren var vel også i gang med et studie der. Og det yngste barnet skal vel avtjene verneplikt før han starter studiene sine, slik som de fleste unge på hans alder. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Blir interessant å se hva de to barna skal drive med fra høsten av. IA har jo en meget krevende jobb i vente, og en god, solid utdanning er nok lurt. Kanskje innen jus, eller statsvitenskap, eller noe i den retningen? Men siden IA ikke kan jobbe ved siden av, så er det kanskje utenlandsstudier som er tanken? Faren hennes studerte jo i USA og broren var vel også i gang med et studie der. Og det yngste barnet skal vel avtjene verneplikt før han starter studiene sine, slik som de fleste unge på hans alder. 

Hvorfor skal han det? Er 15% av hvert kull de fleste? 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Når både kongen og kronprinsen er øverstkommanderende i det norske forsvaret så ligger det vel litt i kortene at han bør gjøre det, ja. Dronning Sonja gikk inn i forsvaret som kronprinsesse og ble landets første kvinnelige oberst. Nå er IA ferdig med sin førstegangstjeneste så det vil være naturlig at også SM i det minste avtjener førstegangstjenesten 

Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (45 minutter siden):

Som et medlem av kongefamilien, som er lønner av folket for å tjene, representere og beskytte oss, så ser jeg det som naturlig at han avtjener sin verneplikt. Det er jo allmenn verneplikt for både jenter og gutter nå? Han er jo ikke en av «de fleste» og med den rollen han har bør han gå foran som et godt eksempel for resten. Er jo det vi har dem for; gode rollemodeller

Endret av TigerK
Kongelige er ikke rollemodeller
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
TigerK skrev (7 minutter siden):

Som et medlem av kongefamilien, som er lønner av folket for å tjene, representere og beskytte oss, så ser jeg det som naturlig at han avtjener sin verneplikt. Det er jo allmenn verneplikt for både jenter og gutter nå? Han er jo ikke en av «de fleste» og med den rollen han har bør han gå foran som et godt eksempel for resten. Er jo det vi har dem for; gode rollemodeller. 

Helt enig. 

Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Som et medlem av kongefamilien, som er lønner av folket for å tjene, representere og beskytte oss, så ser jeg det som naturlig at han avtjener sin verneplikt. Det er jo allmenn verneplikt for både jenter og gutter nå? Han er jo ikke en av «de fleste» og med den rollen han har bør han gå foran som et godt eksempel for resten. Er jo det vi har dem for; gode rollemodeller. 

Cirka 9-12000 innkalles i hvert kull, cirka 15% av kullet. 

• Liker 1
Skrevet

Og dessuten: vi har ikke kongehus for at de skal være rollemodeller. Virkelig ikke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Gjennom hele kongehusets historie har det kun vært tronarvingen som har tatt en utdannelse i forsvaret. IA er vel den første som har avtjent alminnelig verneplikt?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så hårreisende at et medlem av kongehuset åpner og ønsker velkommen til en konferanse om demokrati og menneskerettigheter. 

Og jeg skjønner heller ikke hvorfor de skal være rollemodeller?

De er tradisjonsbærere og har noen formelle funksjoner  - åpner stortinget, drar på besøk rundt i landet, vinker fra slottsbalkongen 17. mai, de  har tradisjonelt hatt en en samlende funksjon. (Unntatt her på KG akkurat nå, selvsagt.) 

De står for kontinuitet, kongen leder statsråd uavhengig av hvem som har politisk makt i Norge. 

De markedsfører Norge i utlandet, bistår både næringsliv og det offentlige Norge ved ulike anledninger.

men rollemodeller? På hvilken måte? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Gjennom hele kongehusets historie har det kun vært tronarvingen som har tatt en utdannelse i forsvaret. IA er vel den første som har avtjent alminnelig verneplikt?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så hårreisende at et medlem av kongehuset åpner og ønsker velkommen til en konferanse om demokrati og menneskerettigheter. 

Det stemmer ikke. Dronning Sonja tok en grad i militæret som landets kronprinsesse. 

Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Og dessuten: vi har ikke kongehus for at de skal være rollemodeller. Virkelig ikke. 

Litt ullent for meg hva vi egentlig har dem til, men enig i at de ikke gjør seg så bra som rollemodeller. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
TigerK skrev (2 minutter siden):

Litt ullent for meg hva vi egentlig har dem til, men enig i at de ikke gjør seg så bra som rollemodeller. 

Gullfine 😅

Skrevet
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Det stemmer ikke. Dronning Sonja tok en grad i militæret som landets kronprinsesse. 

Men hun var gift med kronprinsen. Ingen av barna som ikke er tronarvinger har gjort det.

• Nyttig 3
Skrevet
TigerK skrev (1 minutt siden):

Du kan jo lese i grunnloven. Hva med spørsmålet om konferansen som MM åpnet, hva er svaret ditt der? Er det politisk å snakke om demokratiutvikling? 

• Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Men hun var gift med kronprinsen. Ingen av barna som ikke er tronarvinger har gjort det.

Ja, men hun var ikke tronarving selv. Hun ble sett på som en viktig aktør for likestilling i forsvaret og hun var det første kvinnelige medlemmet av kongefamilien med en militær grad. 

Så kongefamilien er ikke hvem som helst i militær sammenheng. 

Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

https://www.kristiansand.kommune.no/europakonferansen

Hva gjør kronprinsesse MM på europakonferansen blant folkevalgte parlamentarikere? 
Det er intet demokrati med et kongehus, og kongehusets representanter skal holde seg langt unna politikk! 

Det burde du da vite.  https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=27663&sek=27350

I følge kongehuset sine sider ble Mette Marit:

"I 2016 ble Kronprinsessen utnevt til en av verdens mest kreative personer av Fast Company og til en av verdens 100 ledende tenkere (Leading Global Thinkers) av Foreign Policy Magazine."

Mette Marit som en av verdens mest kreative og ledende tenkere har sikkert mye å bidra med..

Endret av Snøløs
.
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...