Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Daisy R skrev (11 minutter siden):

Med teskje:

Du, ja du, antydet at denne "grunnen" du gjentatt gnager på, med sannsynlighet var å unndra seg dokumentavgift.

Jeg svarte deg at det er lite sannsynlig fordi

a) tinglysing er ikke påbudt, og det er ikke "unndragelse" å la være å benytte seg av frivillig tjeneste, og
b) med utgangspunkt i kjente fakta, viste jeg at beløpet med stor sannsynlighet uansett ikke kan ha vært spesielt stort.

Poenget er ikke å late som at jeg vet et nøyaktig beløp. Poenget var å vise at din teori om at de er ute etter å unndra seg dokumentavgift ikke er en spesielt god eller sannsynlig teori.

Jeg vet ikke hva motivasjonen deres er for å la være å tinglyse. Jeg sier bare at din teori ikke står seg når man ser litt nærmere på fakta.

Da beklager jeg feil ord - skulle brukt ordet "unnlot" istedet for å "unndra" - håper det lyder bedre i dine ører. Jeg mente at de lar være å tinglyse av en grunn, enten for å hindre innsyn i saken og/eller å slippe dokumentavgift. Det er de to grunnene det er for å la være å tinglyse. 

Grunnen får du diskutere med noen andre. Jeg har mine antagelser og du har antatt at du vet hvilken sum de kjøpte seg inn med - selvom dette ikke er opplyst til noen. 

Jeg vet det som står i media, det står masse om bakgrunnen (som jeglinket til på NRK) for at Marit Tjessem eier hytta:

https://www.nrk.no/sorlandet/marit-tjessem-i-arvestrid-1.6440738

Som du ser her så har det vært en alvorlig arvestrid om denne hytta tidligere. 

Endret av Sur sitron
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Junijulia skrev (59 minutter siden):

Jeg synes faktisk litt synd på kronprinsen, han virker kuet og konfliktsky. 

Happy wife, happy life. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Måne, admin. 

• Liker 1
Skrevet

Sverre vinker overraskende fra balkongen 17. mai, og vi bør være storfornøyde og holde kjeft med kritiske spørsmål i hvert fall til nyttårstalen! 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (4 timer siden):

ja dette har du sagt mange ganger nå. Det er fremdeles uforståelig hva ditt problem er med at andre folk tar en risiko i sin private økonomi.

Hvilken risiko føler du de tar? Nå spekulerer du i at de har kjøpt seg inn i denne hytta som en slags økonomisk investering og ikke brukt "kjøpe seg inn" som en unnskyldning for å hjelpe MM sin mor økonomisk. Det er da minst like sannsynlig at de har gjort dette for å ha en unnskyldning for å få overføre store pengesummer til henne. Risiko med privatøkonomi får det også til å høres ut som de er avhengige av disse pengene og risikerer økonomiske problemer fordi det ikke en tinglyst - svært spekulativt av deg.

Daisy R skrev (3 timer siden):

Det gjorde jeg. Men jeg følte ikke det var kritisk for det prinsipielle poenget å foreta en beregning av ny markedspris for situasjonen 9 år senere. Antar svaret på det spørsmålet er et kort googlesøk unna for dem som er interessert.

Hvor er dokumentasjonen på at markedspris er relevant i denne saken?

Daisy R skrev (3 timer siden):

Merkelig påstand. Det vil jo variere sterkt med beregningsgrunnlaget.

Dokumentavgiften er 2,5% av eiendommens salgsverdi på tinglysingstidspunktet.

I eksemplet forutsatte jeg at de hadde overtatt for 1,4 mill. Da blir 2,5 prosent = 35 000.

Det er veldig merkelig å både forutsette at eiendommen ikke har steget en krone i verdi, OG å fortutsette at de har betalt halvparten av markedsverdi. For alt jeg og du vet kan de ha betalt 10 millioner for sin "halvdel" - og dermed i praksis ha sponset Mette Marit sin mor med apanasjen. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (7 minutter siden):

Sverre vinker overraskende fra balkongen 17. mai, og vi bør være storfornøyde og holde kjeft med kritiske spørsmål i hvert fall til nyttårstalen! 

Hvilke kritiske spørsmål?

• Liker 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Hvilke kritiske spørsmål?

Skjønner at du lurer på det. Det tar for lang tid å forklare.

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Momma skrev (2 minutter siden):

Skjønner at du lurer på det. Det tar for lang tid å forklare.

Ok, kritikken rundt Sverre Magnus tar sin tid. Jeg får vente til etter nyttårstalen. 

• Liker 2
Skrevet
Junijulia skrev (2 timer siden):

Jeg synes faktisk litt synd på kronprinsen, han virker kuet og konfliktsky. 

Fordi han ikke gjør som du ønsker?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (28 minutter siden):

Ok, kritikken rundt Sverre Magnus tar sin tid. Jeg får vente til etter nyttårstalen. 

Sverre virker til å være en grei fyr, synes jeg, her er vi visst uenige.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Junijulia skrev (5 minutter siden):

Hva er det du mener jeg ønsker han skal gjøre? Et merkelig spørsmål fra din side.

Jeg ønsker at han skal ha det bra, noe som det ser ut som han ikke har. Men det er min subjektive mening.
Han har gamle foreldre, en syk kone, en rabiat stesønn. Mye å forholde seg til. Som sikkert tærer på.

Jeg synes han har det tøft. Er det så vanskelig å tenke seg?

Hvorfor skulle noe av dette føre til at han ble kuet og konfliktsky, som jo var den ganske friske påstanden din i forrige innlegg?

• Liker 7
Skrevet
Sur sitron skrev (13 timer siden):

Det er jammen endel merkelig når det kommer til kronprinsparet og økonomien. I 2018 kjøpte de seg inn i hytta til Marit Tjessem, allikevel står hun som eneeier:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/eier-halve-hytta-privat-avtale/82912181

Kongehuset (dvs. det norske folk) betaler vedlikehold og andre utgifter - så kan fam. Høiby arve eiendommen når den tid kommer. Da blir det enda flere som får ta del og glede seg over apanasjen…

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Og hva er planen når han er ferdig med vinkingen? Utdannelse, militæret, jobb, mer dannelsesreise eller surfing og gaming?

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Krimskrans skrev (2 timer siden):

Og hva er planen når han er ferdig med vinkingen? 

Da skal de nok ha lunsj.

• Liker 7
  • Hjerte 3
Skrevet

Så tilbake til tråden om Kongehuset.

Nokon som var klar over Dronning Sonjas nære band til Prinsesse Benedikte?

Skrevet
oss-to skrev (2 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Jeg er nok mer overfladisk interessert i det kongehus generelt etter å ha vokst opp i et monarki. Men som en kuriositet var jeg svært oppmerksom på fyrstinne Gloria TNT fordi hun var så pønk.

Men hva er det mellom Sonja og Benedikte?

Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Nei, faktisk ikke. Jeg er nok mer overfladisk interessert i det kongehus generelt etter å ha vokst opp i et monarki. Men som en kuriositet var jeg svært oppmerksom på fyrstinne Gloria TNT fordi hun var så pønk.

Men hva er det mellom Sonja og Benedikte?

https://www.kk.no/underholdning/kongehuset-deler-nytt-bilde-1/83027631

Det er søstera til Dronning Margrethe. Dei treffast ofte utan kamera tilstede😆🤭

• Liker 3
Skrevet
oss-to skrev (19 minutter siden):

Jeg er det nå. Spennende 😄

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Dette var jeg ikke klar over. Håper hun er like varm som person som ansiktet hennes uttrykker på det flotte bursdagsportrettet😃

Ja, flott portrett av flott dame.

Eg reagerte litt på klokka, trudde ho hadde sportsklokke men er nok Dior. Fin aleine men hadde passa betre med gullklokke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...