Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det mulig at prins Sverre Magnus betaler for «dannelsesreisen» selv, men det er lite sannsynlig at prins Sverre Magnus reiser helt uten sikkerhetstiltak. Selv om han ikke har en offisiell rolle som arbeidende kongelig, er han fortsatt en del av kongefamilien, og sikkerhet rundt slike reiser vurderes nøye. Den kongelige politieskorte (DKP), som er en del av Politiets sikkerhetstjeneste (PST), har ansvar for beskyttelsen av kongefamilien, og graden av beskyttelse tilpasses risikoen ved reisen.

Slottet har ikke offentliggjort detaljer om sikkerhetstiltakene rundt prinsens reise, men det er vanlig at kongelige har en form for beskyttelse, enten i form av livvakter eller diskret overvåkning.

Som eksempel kan man ta MMs reiser i 2012, da hun bl a var i India og Østerrike på «selvrealisering».  Selv om kronprinsessens reise var privat, og trolig ble betalt av henne selv, var det Oslo politidistrikt som fikk den feiteste regninga for selvrealiseringen. Ifølge Se og Hør passet to norske politimenn på kronprinsesse Mette-Marit døgnet rundt under Himalaya-turen.

På generelt grunnlag opplyste informasjonssjef Unni Grøndahl ved Oslo politidistrikt at livvakter på reise har vanlig lønn, turnustillegg og diett etter Statens reiseregulativ. I India utgjorde dette 1000 kroner døgnet for de to politimennene. (Altså, dette var i 2012).

Turnustillegget kompenserer for at politimennene har døgnkontinuerlig vakt over kronprinsessen. Politimennene i den kongelige eskorte blir på grunn av den høye overtidsbruken sett på som en egen lønnsadel innen Oslopolitiet.

Fly og hotell I tillegg kommer utgifter til flybilletter og hotell. Medlemmer av kongefamilien reiser som hovedregel på første klasse. Dermed må vaktene som skal passe på dem også reise på den aller fjongeste måten.

Turen til India var minst andre reisen på ett år der kronprinsessen forlot mann og barn for å nyte alenelivet.

På seinsommeren året før reiste hun alene til F.X. Mayr klinikken i Østerrike. Dette er et av Europas flotteste og mest anerkjente klassiske spa. Der kunne hun ifølge reklamen nyte en såkalt detox. Dette innebærer blant annet et spesialtilpasset kosthold som både renser kroppen for giftstoffer og som skal gjøre at sinnets tunge bagasje vil bli løftet av.

Det tilbys også en rekke forskjellige legeundersøkelser, analyser, massasjer, gjørmebad, undervisning i både alternativ og klassisk medisin og undervisning om ernæring. Trening og fotturer i Alpene er også en del av pakkene som tilbys. Opphold på klinikken kostet opp mot 25000 kroner i uka.

Flere turer Kilder opplyser til Dagbladet at kronprinsessen også ved andre anledninger skal ha reist på aleneturer.

Enkelte av disse skal ha blitt besluttet på kort varsel, og dermed har det til tider vært vanskelig for den kongelige politieskorten ved Oslo politidistrikt å få tak i kvalifiserte politifolk som på kort varsel kan reise med kronprinsessen.

Vanligvis reiser kronprinsessen sammen med to livvakter. I tillegg skal alltid lokalt politi være orientert om et slikt besøk og oftest vil også lokalt politi ønske å være til stede.

Dette er en forutsetning for å utøve politimyndighet i utlandet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/radyr-selvrealisering-for-mette-marit/63230733

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Jeg har visst hele mitt voksne liv at kongefamilien har egen vakttjeneste/eskortetjeneste. 

jeg synes det er en bra ting at folk engasjerer seg og setter seg inn i hvordan ting faktisk fungerer og hva det koster. en av de store ankepunktene for meg ved å ha et monarki, er at folk fødes inn i roller og maktposisjoner. Jeg tenker at det ikke er bra verken for samfunnet eller for de som vokser opp på utstilling - selv om tilværelsen er privilegert økonomisk og materielt, så er man konstant på utstilling og det må være en stor belastning. Særlig når livet ikke går helt på skinner. Når man blir alvorlig syk - eller ungene er ustyrlige og driver med kriminalitet.

Endret av pøbelsara
skrivefeil
  • Liker 8
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

Skrevet
pøbelsara skrev (23 minutter siden):

Jeg har visst hele mitt voksne liv at kongefamilien har egen vakttjeneste/eskortetjeneste. 

jeg synes det er en bra ting at folk engasjerer seg og setter seg inn i hvordan ting faktisk fungerer og hva det koster. en av de store ankepunktene for meg ved å ha et monarki, er at folk fødes inn i roller og maktposisjoner. Jeg tenker at det ikke er bra verken for samfunnet eller for de som vokser opp på utstilling - selv om tilværelsen er privilegert økonomisk og materielt, så er man konstant på utstilling og det må være en stor belastning. Særlig når livet ikke går helt på skinner. Når man blir alvorlig syk - eller ungene er ustyrlige og driver med kriminalitet.

Men så har de mange fordeler og. De kan kjøpe spinndyre behandlingsplasser i utlandet. Familien slipper å stå i kø, får alt i hendene så snart de knipser. 

Joda, et liv på "utstilling" sier du. Noen er født inn i det og andre er gifter seg inn i det. Man skulle tro at den siste gruppen blir drillet i fordeler og ulemper før de går til det skritt å gifte seg. 

Tronarvinger kan trekke seg som Edvard den 8. Han var konge i under 1 år og trakk seg for den store kjærligheten. Man har alltid et valg. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Korpsnerden skrev (5 timer siden):

Ja, han er jo bare nummer 3 i arverekken til tronen, så han trenger vi ikke å kjenne til eller vite noe om. 

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=81364

Som sagt - jeg reagerer ikke på at Sverre Magnus uteblir på 17. mai, jeg reagerer på hvordan jeg opplever at Kronprinsfamilien ønsker mest mulig distanse til "folket" ved å gi så lite informasjon som mulig om alt de foretar seg. Hvis de ønsker at folket skal føle stolthet over å være et monarki er det en merkelig strategi i mine øyne. 

Jeg reagerer på det samme som det du beskriver her, og også på at kongefamilien vil svært gjerne utnytte privilegier som følger med, da gjelder ikke begrensninger. Hvorfor skal f.eks. SM delta på denne fotballkampen og da "representere" sammen med sin mor? Vi får enda en deltaker som finner fest og moro som det å være deltaker på, frisk nok til å delta på, verdt å ta turen og prioritere tid på, mens andre oppgaver kan velges bort - da er man ikke representant nært nok lenger. Nei, kronprinsfamilien viser til det fulle at monarkiets glansdager er forbi!

• Liker 18
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Orly skrev (5 timer siden):

Det er faktisk veldig vanlig å ta friår etter videregående og reise, helt uten å være meget formuet 

Nei, er ikke veldig vanlig. Jeg har barn som nylig var i den alderen. 

Det vanligste er å studere. 

Så er det å jobbe. Jepp en del av dem som jobber reiser litt i løpet av den tiden. Dem bor gjerne hjemme og har da god råd til å reise litt. 

Verneplikt er relativt vanlig. 

Det å dra på en dyr lang reise rett etter den kostbare russetiden er faktisk ikke veldig vanlig. Hvis man ikke har en meget alternativ forståelse av veldig vanlig. 

SM er sosialt og økonomisk svært priviligert. Er ikke i seg selv noe galt i dette. Vi har et samfunn med store forskjeller, der Kongefamilien tilhører den priviligerte eliten i samfunnet. 

Det son gjør dem noe spesielle er at dette er finansiert i stor grad direkte og indirekte av fellesskapet.

Hvor mye overfører felleskapet til Kongefamilien av verdier? 

Vi vet ikke. 

Hva er motyttelsen av dem som nyter fruktene av denne verdioverføringen? 

Her bør det vel faktisk være rom for å diskutere i hvilken grad dette er balansert. 

Haakon kom med "Alt for Norge", og prinsippet at den norske monarkiet skulle være et nøkternt monarki. I hvilken grad lever dette videre i fjerde og femte ledd? 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 minutter siden):

Så er det å jobbe. Jepp en del av dem som jobber reiser litt i løpet av den tiden. Dem bor gjerne hjemme og har da god råd til å reise litt. 

Det å dra på en dyr lang reise rett etter den kostbare russetiden er faktisk ikke veldig vanlig. Hvis man ikke har en meget alternativ forståelse av veldig vanlig. 

SM er sosialt og økonomisk svært priviligert. Er ikke i seg selv noe galt i dette. Vi har et samfunn med store forskjeller, der Kongefamilien tilhører den priviligerte eliten i samfunnet. 

Det son gjør dem noe spesielle er at dette er finansiert i stor grad direkte og indirekte av fellesskapet.

Vi vet ikke. 

Her bør det vel faktisk være rom for å diskutere i hvilken grad dette er balansert. 

Haakon kom med "Alt for Norge", og prinsippet at den norske monarkiet skulle være et nøkternt monarki. I hvilken grad lever dette videre i fjerde og femte ledd? 

Veldig bra skrevet. 

Og til den siste setningen - nøkternheten som Kong Haakon tilstrebet er nok dessverre gått hus forbi de siste generasjonene. Det virker som om det handler mer om å vise seg fram, vise rikdommen sin  og forskjellen på de og vi vanlige dødelige. 

De gjør et desperat forsøk på å fremstå "allminnelige" noen ganger - men det blir gjennomskuet. Man kan ikke si en ting og gjøre noe helt annet. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fremmed fugl skrev (10 timer siden):

Nei er ikke veldig vanlig. 

Er ikke kjempe uvanlig er vel mer korrekt. 

Det som er veldig vanlig er at man jobber mye på vidergående for å brenne pengene på russetiden. 

Det å etter en russetid ha penger og noen å reise med jorden rundt, er ikke noe særlig vanlig. 

Det vanligste er i idag å starte studier på universitet og høyskole. 

Jobbe kommer deretter med konkurranse av verneplikt. 

Reise jorden rundt... Kommer et stykke ned på listen.

Skjønner ikke helt trangen å få folk som er meget formuet og som er sikret økonomisk å fremstå som vanlige. 

Ok. Det kommer vel an på hvem du spør. Blant mine kollegaer som er mellom 30 og 60 år, offentlig arbeidsplass, alle med bachelor eller master, så har over halvparten vært på en eller flere lengre reiser i tjueåra. Ingen spesielt formuende, de har som regel jobbet og spart eller brukt studielån for å realisere reisingen (som de må jobbe og betale tilbake). Så jeg syns prinsen gjør noe ganske vanlig/ikke uvanlig og det er bra for ham og for alle andre å komme seg litt ut i verden. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Vi vet ikke. 

Mange bastante påstander basert på egne barn her.

Foreslår at vi supplerer med litt fakta. Tall fra statistisk sentralbyrå viser faktisk det motsatte av det du påstår (jeg sikter til din påstand om at det vanligste er å studere), nemlig at det vanligste er å ikke studere rett etter vgs:

"De vanligste årsakene til å vente med å ta fatt på høyere utdanning er arbeid, reising og militærtjeneste. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at rundt 60 prosent av unge velger å ikke gå rett fra videregående skole til studier."

Kilde: Kun fire av ti tar utdanning uten friår

Mange tar et friår mellom vgs og høyere utdanning. 60 prosent bruker friåret på å jobbe. Det betyr at 40 prosent ikke jobber og ikke studerer.

"Sammenlignet med studenter i andre deler av Europa, tar norske studenter oftere et friår mellom videregående skole og høyere utdanning."

Ny artikkel: Friåret i Norge – hvilken rolle spiller det? – NIFU

Endret av Daisy R
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (På 29.4.2025 den 8.30):

Virket det ironisk ment?

Ja, det synes jeg😉

Skrevet
Sur sitron skrev (9 timer siden):

Dette er en europacupkamp, han liker sikkert fotball og Tottenham. Slik har hun gjort med Marius og diverse konserter. Har til og med fikset møter back stage. 

Så hvis du tror dette er et representasjonsoppdrag på vegne av Norge så tar du feil. Dette gjøres i egeninteresse. 

Lurer på hvor lang flytur han tar for å komme til kampen. Tenker på dannelsesreisen han enda er på. Tar han fly direkte tilbake for å fortsette dannelsesreisen?

Enig med deg her. Som kronisk syk selv, bør jeg være den siste til å mistenkeliggjøre MM og hennes sykdom, men når man vanligvis ikke kan planlegge én dag frem pga stadig variasjon i symptombildet, èr det litt påtagelig hva som lar seg gjennomføre og ikke…

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Vi vet ikke. 

Jeg har barn selv i den alderen og jo det er vanlig , helt vanlig med friår og å reise så du kan droppe hersketeknikker du driver med

Endret av Orly
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Daisy R skrev (2 timer siden):

Foreslår at vi supplerer med litt fakta. Tall fra statistisk sentralbyrå viser faktisk det motsatte av det du påstår (jeg sikter til din påstand om at det vanligste er å studere), nemlig at det vanligste er å ikke studere rett etter vgs:

"De vanligste årsakene til å vente med å ta fatt på høyere utdanning er arbeid, reising og militærtjeneste. Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at rundt 60 prosent av unge velger å ikke gå rett fra videregående skole til studier."

Mange tar et friår mellom vgs og høyere utdanning. 60 prosent bruker friåret på å jobbe. Det betyr at 40 prosent ikke jobber og ikke studerer.

"Sammenlignet med studenter i andre deler av Europa, tar norske studenter oftere et friår mellom videregående skole og høyere utdanning."

👏

• Liker 6
Skrevet
Orly skrev (42 minutter siden):

Jeg har barn selv i den alderen og jo det er vanlig , helt vanlig med friår og å reise så du kan droppe hersketeknikker du driver med

Ok, skjønner ikke helt hvor du lever. Mine barn og deres venner tilhører det man kan omtale øvre middelklasse. Nå er dem ferdige eller halvferdig jurister, leger og sivilingeniører. 

Nei, det var ikke meget vanlig å dra på reise rundt o. I verden etter russetiden. 

Vet ikke hvor din virkelighet er. 

Som jeg skrev SM tilhører en priviligert elite som har helt andre muligheter enn folk flest. Som er det på grunn av overføringer fra det norske folk, som gjør at han og hans familie faktisk bør vurdere om dem svarer opp til alle goder dem får. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Daisy R skrev (3 timer siden):

Ehe, 

Abstrakte.n forteller at de fleste ikke tar friår. 

Så at majoriteten som tar friår jobber

Så at det å ta opp fag eller ta folkehøyskole er andre ting folk bruker fiåret på. 

Så at det er vanligere for dem med høyere sosioøkonomisk status å gjøre dette... Ja, dem tar opp fag. 

Dette er ingen støtte til den falske påstanden at det er meget vanlig å dra på tur rundt om i verden etter man er ferdig som russ. 

En slik tur krever penger, mye penger. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet

Er helt fasjinerende hvordan noen i denne tråden har et behov for å fortelle at de ekstremt rike å priviligerte er helt vanlige. 

Kongefamilien har en tilhører en spesielt skjermet sosioøkonomisk elite, som får stor formue overføringer fra det norske folk, uten noe.n form av åpenhet. 

Hvorfor kan vi ikke bli enige om at:

1.Transperanse kring økonomien bør være en selvfølge

2. Krav om ytelser som svarer til gode som blir gitt til ulike personer i kongefamilien bør være en selvfølge

Disse to punktene er en forutsetning for at den norske monarkiet skal overleve. 

Hilsen en prinsipiell monarkist. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Bare kort om det å bidra til felles-skapet; klart de gjør, se bare på hva kongen i Danmark gjorde på Grønland denne uka. Bygger narrativ, kobler landene, skaper sympati og troverdighet, driver PR. Skulle de satt et reklamebyrå på jobben (altså at Regjeringen gjorde det) ville prisen blitt skyhøy. Samme gjør faktisk våre kongelige når de jobber, men noen oppdrag, uttalelser eller besøk er viktigere enn andre. Heldigvis har vi foreløpig vårt arktiske landområde i noen lunde fred. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pPjqXW/kong-frederik-av-danmark-besoeker-groenland

https://nyheder.tv2.dk/live/2025-01-06-kampen-om-groenlands-fremtid/kongehusets-opslag-paa-sociale-medier-er--usaedvanligt

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/vgjL1j/kong-frederik-paa-groenland-er-ikke-paa-oppdrag

Dette besøket virker å være i privat regi, men har selvsagt samme hensikt og virkning. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Kollontaj skrev (22 minutter siden):

Bare kort om det å bidra til felles-skapet; klart de gjør, se bare på hva kongen i Danmark gjorde på Grønland denne uka. Bygger narrativ, kobler landene, skaper sympati og troverdighet, driver PR. Skulle de satt et reklamebyrå på jobben (altså at Regjeringen gjorde det) ville prisen blitt skyhøy. Samme gjør faktisk våre kongelige når de jobber, men noen oppdrag, uttalelser eller besøk er viktigere enn andre. Heldigvis har vi foreløpig vårt arktiske landområde i noen lunde fred. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pPjqXW/kong-frederik-av-danmark-besoeker-groenland

https://nyheder.tv2.dk/live/2025-01-06-kampen-om-groenlands-fremtid/kongehusets-opslag-paa-sociale-medier-er--usaedvanligt

https://www.adressa.no/nyheter/utenriks/i/vgjL1j/kong-frederik-paa-groenland-er-ikke-paa-oppdrag

Dette besøket virker å være i privat regi, men har selvsagt samme hensikt og virkning. 

Det er et veldig godt eksempel. Satt nettopp og leste den samme artikkelen i Aftenposten selv. Mener de yngste barna hans har grønlandske mellomnavn og, som og er et interessant eksempel på symbolbyggingen rundt kongehuset i forhold til landet.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt. Hadde vært veldig fint om det var fokus på å diskutere Kongefamilien og ikke hverandre.

Forumansvarlig

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Fremmed fugl skrev (20 timer siden):

Ok, skjønner ikke helt hvor du lever. Mine barn og deres venner tilhører det man kan omtale øvre middelklasse. Nå er dem ferdige eller halvferdig jurister, leger og sivilingeniører. 

Nei, det var ikke meget vanlig å dra på reise rundt o. I verden etter russetiden. 

Vet ikke hvor din virkelighet er. 

Som jeg skrev SM tilhører en priviligert elite som har helt andre muligheter enn folk flest. Som er det på grunn av overføringer fra det norske folk, som gjør at han og hans familie faktisk bør vurdere om dem svarer opp til alle goder dem får. 

Må du fortsette å være  så nedlatende ? Jeg har venner med barn både her og der, og jo det er helt vanlig å reise rundt og ha ett friår. Hva har yrke med friår å gjøre, hva man blir etter friåret har da ingenting å si. Mer om dette kommer jeg ikke til å si, du har åpenbart din virkelighet som du så fint sier 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...