Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Miaminmia skrev (2 timer siden):

Ja, veldig vanlig. Det var nokså vanlig da jeg selv var ung på 80-tallet også. Man jobbet og sparte og reiste «jorda rundt» etter videregående. Barna mine har vært ute på langtur flere ganger og tatt pauser fra studiene, og veldig mange av deres venner og jevnaldrende gjør det samme. Det er flott!

En del gjør det også mens de venter på å komme i militæret etter jul, iallfall flere jeg kjenner til. 
Legger til at mange av de ungdommene vi kjenner jobber mens de går på videregående, også om sommeren, gjerne fra de er 16, noen er også yngre. Tror de trenger både arbeidserfaring og litt utforsker trang, personlig synes jeg to-tre måneder holder. Tenk så mye de lærer! Lærer å kjenne deler av verden de kanskje ikke får anledning til på mange år, ikke minst: lærer å kjenne seg selv og komme bort fra oss «helikoperforeldre». Mye god vekst i det. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva jobbet SM med i Trondheim? Hvor er han på reise? Og hva skal han studere til høsten?

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (11 timer siden):

Nei, ikke mye snakk om det. Det er ihvertfall ikke uvanlig at ungdommer i den alderen tar seg en jobb. Han burde absolutt kunne tatt i et par tak for et vaklende kongehus.

Det er jo "absolutt" det han gjør nå. Fornøyd, eller finner du noe mer å kritisere?

Endret av Miomino
Skrivefeil
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (19 timer siden):

Les hva jeg skriver. Jeg har ikke en mening om hva de gjør i andre land. Jeg er ikke enig i at vi ikke vet hva kongefamilien får. Slutt å legge ord og meninger i munnen på meg.

Jeg lurer hvorfor du ikke syns at åpenhet til dem som betaler er på sin plass. Du argumenterer for at det er riktig at folket ikke skal vite hvor mye penger kongefamilien får og hvorfor dem får det. 

Nå vet ingen. Men la oss si at de ulike delene av den totale kompenasjonspakken gjør at kongefamilien øker sin personlige formue med 20 millioner vært år. Hadde du tenkt at det var rimelig og fornuftig bruk av fellesskapets penger? 

Eksemplet fra andre land, det må man nesten ha når det gjelder kongefamilien, da det ikke finnes noe å sammenligne med her i landet. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Miaminmia skrev (8 timer siden):

Ja, veldig vanlig. Det var nokså vanlig da jeg selv var ung på 80-tallet også. Man jobbet og sparte og reiste «jorda rundt» etter videregående. Barna mine har vært ute på langtur flere ganger og tatt pauser fra studiene, og veldig mange av deres venner og jevnaldrende gjør det samme. Det er flott!

Nei er ikke veldig vanlig. 

Er ikke kjempe uvanlig er vel mer korrekt. 

Det som er veldig vanlig er at man jobber mye på vidergående for å brenne pengene på russetiden. 

Det å etter en russetid ha penger og noen å reise med jorden rundt, er ikke noe særlig vanlig. 

Det vanligste er i idag å starte studier på universitet og høyskole. 

Jobbe kommer deretter med konkurranse av verneplikt. 

Reise jorden rundt... Kommer et stykke ned på listen.

Skjønner ikke helt trangen å få folk som er meget formuet og som er sikret økonomisk å fremstå som vanlige. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Miomino skrev (13 timer siden):

Jeg får dessverre ikke limt inn lenke fra denne enheten. På nettsiden til nrk ligger det nå en sak om at kronprinsessen og Sverre Magnus skal til Bodø 8 mai. De skal på fotballkamp, semifinalen i Europaligaen. 

Så da kan enkelte puste lettet ut. Prinsen er tilbake fra dannelsesreise og skal representere kongehuset. Det samme med hans mor, som stadig vekk får gjennomgå i denne tråden for at hun til tider er sykemeldt. 

Må jo være en gledens dag dette??

Representere kongehuset? Ungdommen hadde lyst på Glimt-Spurs kamp i likhet med veldig mange andre ungdommer i Norge som ikke fikk billett/ikke har mulighet. Så da er mor frisk nok til å ta han med på kamp da. Alltid frisk når det er noe sånt.

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Jeg lurer hvorfor du ikke syns at åpenhet til dem som betaler er på sin plass. Du argumenterer for at det er riktig at folket ikke skal vite hvor mye penger kongefamilien får og hvorfor dem får det. 

Nå vet ingen. Men la oss si at de ulike delene av den totale kompenasjonspakken gjør at kongefamilien øker sin personlige formue med 20 millioner vært år. Hadde du tenkt at det var rimelig og fornuftig bruk av fellesskapets penger? 

Eksemplet fra andre land, det må man nesten ha når det gjelder kongefamilien, da det ikke finnes noe å sammenligne med her i landet. 

Jeg gjentar: Les hva jeg skriver. Jeg har ikke en mening om hva de gjør i andre land. Jeg er ikke enig i at vi ikke vet hva kongefamilien får. Slutt å legge ord og meninger i munnen på meg

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sverre Magnus er på dannelsesreise men kan dra til Bodø på kamp 8. mai, men ikke delta med familien 17.mai pga samme reise? 

Jeg forventer ikke at en 19-åring vil feire med familien, men hvorfor kan de ikke bare si det - han vil feire med venner, han er på reise eller hva det nå enn er? Det er den arrogante "viser til kalenderen" og følelsen av "dette har ikke dere noe med" som provoserer. 

Hva skal vi en kongefamilie som helst vil vises og dele så lite so mulig? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Korpsnerden skrev (6 minutter siden):

Sverre Magnus er på dannelsesreise men kan dra til Bodø på kamp 8. mai, men ikke delta med familien 17.mai pga samme reise? 

Jeg forventer ikke at en 19-åring vil feire med familien, men hvorfor kan de ikke bare si det - han vil feire med venner, han er på reise eller hva det nå enn er? Det er den arrogante "viser til kalenderen" og følelsen av "dette har ikke dere noe med" som provoserer. 

Hva skal vi en kongefamilie som helst vil vises og dele så lite so mulig? 

Han er jo ikke definert som del av kongehuset, så det kan jo være at det er der forklaringen ligger på at han (evt) ikke står på slottsbalkongen 17. mai?

Jeg husker det var mye diskusjon da Märtha Louise ikke ville hjem fra England på 17. mai da hun var på samme alder, og den diskusjonen fremstår i etterpåklokskap som ganske merkelig. Så jeg tenker det er mulig de benytter anledningen til å fase ham ut naturlig i overgangen fra hjemmeboende barn i kronprinsfamilien, til selvestendig voksen som "kun" er i bolken "øvrige kongelige".

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Daisy R skrev (Akkurat nå):

Han er jo ikke definert som del av kongehuset, så det kan jo være at det er der forklaringen ligger på at han (evt) ikke står på slottsbalkongen 17. mai?

Jeg husker det var mye diskusjon da Märtha Louise ikke ville hjem fra England på 17. mai da hun var på samme alder, og den diskusjonen fremstår i etterpåklokskap som ganske merkelig. Så jeg tenker det er mulig de benytter anledningen til å fase ham ut naturlig i overgangen fra hjemmeboende barn i kronprinsfamilien, til selvestendig voksen som "kun" er i bolken "øvrige kongelige".

Ja, han er jo bare nummer 3 i arverekken til tronen, så han trenger vi ikke å kjenne til eller vite noe om. 

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=81364

Som sagt - jeg reagerer ikke på at Sverre Magnus uteblir på 17. mai, jeg reagerer på hvordan jeg opplever at Kronprinsfamilien ønsker mest mulig distanse til "folket" ved å gi så lite informasjon som mulig om alt de foretar seg. Hvis de ønsker at folket skal føle stolthet over å være et monarki er det en merkelig strategi i mine øyne. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (5 timer siden):

Nei er ikke veldig vanlig. 

Er ikke kjempe uvanlig er vel mer korrekt. 

Det som er veldig vanlig er at man jobber mye på vidergående for å brenne pengene på russetiden. 

Det å etter en russetid ha penger og noen å reise med jorden rundt, er ikke noe særlig vanlig. 

Det vanligste er i idag å starte studier på universitet og høyskole. 

Jobbe kommer deretter med konkurranse av verneplikt. 

Reise jorden rundt... Kommer et stykke ned på listen.

Skjønner ikke helt trangen å få folk som er meget formuet og som er sikret økonomisk å fremstå som vanlige. 

Det er faktisk veldig vanlig å ta friår etter videregående og reise, helt uten å være meget formuet 

Endret av Orly
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Miomino skrev (17 timer siden):

Det er jo "absolutt" det han gjør nå. Fornøyd, eller finner du noe mer å kritisere?

Dette er en europacupkamp, han liker sikkert fotball og Tottenham. Slik har hun gjort med Marius og diverse konserter. Har til og med fikset møter back stage. 

Så hvis du tror dette er et representasjonsoppdrag på vegne av Norge så tar du feil. Dette gjøres i egeninteresse. 

Lurer på hvor lang flytur han tar for å komme til kampen. Tenker på dannelsesreisen han enda er på. Tar han fly direkte tilbake for å fortsette dannelsesreisen?

Endret av Sur sitron
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (1 time siden):

Ja, han er jo bare nummer 3 i arverekken til tronen, så han trenger vi ikke å kjenne til eller vite noe om. 

https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=81364

Som sagt - jeg reagerer ikke på at Sverre Magnus uteblir på 17. mai, jeg reagerer på hvordan jeg opplever at Kronprinsfamilien ønsker mest mulig distanse til "folket" ved å gi så lite informasjon som mulig om alt de foretar seg. Hvis de ønsker at folket skal føle stolthet over å være et monarki er det en merkelig strategi i mine øyne. 

Jeg sa da ingen ting om hva vi trenger å vite, eller kongehusets informasjonsstrategi.

Jeg sa bare at han er ikke en del av kongehuset, og at det fremstår som den mest logiske og nærliggende forklaringen på at han ikke står på balkongen 17. mai.

• Liker 3
Skrevet
Daisy R skrev (3 minutter siden):

Jeg sa da ingen ting om hva vi trenger å vite, eller kongehusets informasjonsstrategi.

Jeg sa bare at han er ikke en del av kongehuset, og at det fremstår som den mest logiske og nærliggende forklaringen på at han ikke står på balkongen 17. mai.

Men han er prins av Norge, så det hadde jo vært fint om han hadde valgt å gjøre det allikevel, selv om han ikke må. Håper det ikke har blitt sånn at de bare stiller opp på det som er absolutt påkrevd, men at de faktisk synes de er fint å være med og representere. Ihvertfall i "disse tider". Jeg tror det ville blitt oppfattet som positivt. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Daisy R skrev (10 minutter siden):

Ja, og jeg etterlyste informasjon fra Slottet mer enn "viser til kalenderen". Om din tanke er riktig så kunne de jo bare sagt "Sverre Magnus er ikke en del av kongehuset og vil derfor ikke stå på balkongen fra nå av". De trenger vel egentlig ikke  kommunikasjonsmedarbeidere når de har kalender, skjønner jeg. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
Svigermor skrev (35 minutter siden):

Men han er prins av Norge, så det hadde jo vært fint om han hadde valgt å gjøre det allikevel, selv om han ikke må. Håper det ikke har blitt sånn at de bare stiller opp på det som er absolutt påkrevd, men at de faktisk synes de er fint å være med og representere. Ihvertfall i "disse tider". Jeg tror det ville blitt oppfattet som positivt. 

Den naturlige tolkningen er at han ikke får lov, siden han ikke lenger regnes som del av kongehuset. Det var det som var poenget mitt - at vi har ikke grunnlag for å kritisere ham personlig, da den mest sannsynlige forklaringen er at det er slottet/hoffet/kongehuset som har gjort en prinsipiell endring her.

• Liker 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (32 minutter siden):

Ja, og jeg etterlyste informasjon fra Slottet mer enn "viser til kalenderen". Om din tanke er riktig så kunne de jo bare sagt "Sverre Magnus er ikke en del av kongehuset og vil derfor ikke stå på balkongen fra nå av". De trenger vel egentlig ikke  kommunikasjonsmedarbeidere når de har kalender, skjønner jeg. 

Det er jeg enig i.

Skrevet
Daisy R skrev (14 minutter siden):

Den naturlige tolkningen er at han ikke får lov, siden han ikke lenger regnes som del av kongehuset. Det var det som var poenget mitt - at vi har ikke grunnlag for å kritisere ham personlig, da den mest sannsynlige forklaringen er at det er slottet/hoffet/kongehuset som har gjort en prinsipiell endring her.

Men da kunne de vel bare ha sagt det i og med at de har fått spørsmål om det? "Prinsen har ikke tillatelse til å stå på slottsbalkongen 17. mai". Hvis så er tilfelle er det jo helt merkelig. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svigermor skrev (9 minutter siden):

Men da kunne de vel bare ha sagt det i og med at de har fått spørsmål om det? "Prinsen har ikke tillatelse til å stå på slottsbalkongen 17. mai". Hvis så er tilfelle er det jo helt merkelig. 

Helt enig - enkelt og greit. Men kanskje de prøver å få tilbake litt av mystikken som alltid har hvilt over kongehus? 😅 Den har jo vært borte en god stund. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Svigermor skrev (9 minutter siden):

Det kunne de.

Jeg prøver bare å få frem at det kan være andre forklaringer på det vi ser enn latskap og dårlige personlige egenskaper hos de enkelte medlemmer av kongefamilien. Det er en tendens i tråden til at enkelte tyr til dårlige personlige egenskaper som første og beste forklaring på alt som skjer, uten å ta inn over seg at det kan være noe annet som ligger bak.

Her var det mange som hoppet rett på "lat prins" som forklaring på noe som har en annen forklaring som er mer sannsynlig.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...