Daisy R Skrevet 26. april #3541 Skrevet 26. april pop up bruker skrev (3 timer siden): Og veldig mange andre ser det ut som? Hvis jeg forstod det riktig var kleskoden svart dress for mennenen, og svart slør for damene. Veldig mange damer hadde ikke slør så vidt jeg kunne se? Zelenska og von der Leyen så ut til å ikke ha slør. Ja, det var mange som manglet slør, og noen var til og med barhodet. Jeg lærte av mormor at damer skal dekke hodet i kirken, også her i det protestantiske nord, så jeg kjenner at jeg blir litt sånn clutching my pearls når det de ikke klarer å trø på seg en hårbøyle en gang i pavens begravelse. Kudos til kronprinsparet for 100 prosent korrekt kleskode. Synes det blir ekstra viktig for de som ikke kommer fra et katolsk land selv ift respekt for vertskapet. 11
Ninaen Skrevet 26. april #3542 Skrevet 26. april Isild skrev (På 24.4.2025 den 15.08): Så lenge vi har monarki så vil forskjellene være der ja, det er man nok enige om alle sammen. Det tar seg selvsagt IKKE ut at dronningen av Norge dør bak i en ambulanse som kommer lang tid etter at de har ringt, og bruker lang tid til sykehuset, som jo også er et lokalsykehus. Så diskusjonen handler om nettopp det - burde man ha denne ordningen i fremtiden, med monarki. Fru Jensen ville ikke fått pacemaker heller antageligvis, hun ville blitt overført til palliativ avdeling - og dø uten livreddende behandling. Jeg syns monarki i 2025 er helt merkelig. Det er en styreform fra middelalderen - som nå ikke styrer noe som helst lenger. Det har historisk sus og verdi osv. Men jeg personlig føler ikke helt det suset heller mtp at vårt kongehus ikke har noen røtter her egentlig. Fru Jensen med lik helse som Dronningen for øvrig ville absolutt fått pacemaker jo! Jeg har opplevd at en 99-åring fikk pacemaker der jeg jobbet (vi var alle enige om at det burde de faktisk latt være for øvrig, da hun var svært dement og prøvde å «grave» den ut i starten, masse styr). Min bestemor fikk pacemaker da hun var like gammel som dronningen, også i utgangspunktet oppegående. Nå må dere roe ned litt og kutte ut å komme med direkte feilinfo. At mye av eldreomsorgen i dette landet er en skandale er en ting, men å påstå at folk flest i lik situasjon som dronningen ikke ville fått samme medisinsk behandling (her pacemaker) er både tull og farlige påstander. At ingen andre ville blitt hentet ut med luftambulanse i samme situasjon med manglende bilvei, lang reisevei, tungpust og nylig pacemaker er også noe forbanna tull. At man i noen situasjoner vil ha noe lavere terskel med de kongelige, ja. Men å påstå at dette er helt uvanlig, det er rett og slett ikke sant. Minner også om at da hun fikk flimmer ble hun lagt inn på lokalsykehuset først, ikke fløyet til Riksen. Det er mye å ta kongehuset på, men dette blir bare nedrig og i tillegg sprer det unødvendig frykt og direkte feilinformasjon om deler av helsetjenestene. 11 1 6
TigerK Skrevet 27. april #3543 Skrevet 27. april Er det sånn at apanasjen gis som en samlet sum til kronprinsparet? Jeg vet at Skaugum eies av kronprinsen som særeie, men er apanasjen delt med en del til kronprinsen og en til MM? Når kronprinsen gir gratis husvære til en person som han ikke har biologisk slektskap til, hvordan er det i følge loven? Kan jeg og du og hvemsomhelst få «gaver» av kronprinsen til verdier på hundretusenvis av kroner uten at noen legger seg borti det? Og kan kronprinsen overføre apanasje til hvem han vil, fordi det er «privat». Når Marius får verdier til minst femtitusen kroner i måneden…la meg telle….50000x12….mye penger å gi bort per år til noen. Hvem andre sponses av kronprinsen på denne måten? Er det noen føringer for slike gaver? 5 2 2
Ninaen Skrevet 27. april #3544 Skrevet 27. april TigerK skrev (3 minutter siden): Er det sånn at apanasjen gis som en samlet sum til kronprinsparet? Jeg vet at Skaugum eies av kronprinsen som særeie, men er apanasjen delt med en del til kronprinsen og en til MM? Når kronprinsen gir gratis husvære til en person som han ikke har biologisk slektskap til, hvordan er det i følge loven? Kan jeg og du og hvemsomhelst få «gaver» av kronprinsen til verdier på hundretusenvis av kroner uten at noen legger seg borti det? Og kan kronprinsen overføre apanasje til hvem han vil, fordi det er «privat». Når Marius får verdier til minst femtitusen kroner i måneden…la meg telle….50000x12….mye penger å gi bort per år til noen. Hvem andre sponses av kronprinsen på denne måten? Er det noen føringer for slike gaver? Gaver opp til en viss verdi (må google litt) skal føre på skattemeldingen av begge parter, men det er pga hvitvasking osv. Altså det kommer tydelig fram for Skatteetaten hvor en økning i formue f.eks kommer fra. Før hadde man også lov å gi en fast sum i mnd til bolig/livsopphold til barn uten at det utløste opp mot arv/skatt, men da jeg var borti det i praksis, det er 20 år siden, og arvereglene er jo også endret siden den gangen (altså arveavgiften). Det er gode spørsmål du stiller her, håper noen kan gi et grundigere svar. 4 2
Ninaen Skrevet 27. april #3545 Skrevet 27. april Jeg vil legge til at selvsagt har kongeparet ressurser mtp helse og behandling vi andre ikke har, og selvsagt vil de som hovedregel vente kortere på operasjoner osv enn oss andre. Det betyr likevel ikke at det er særbehandling at dronning Sonja får pacemaker, eller at hun hentes ut med helikopter fra en veiløs hytte i påska. Og at man selv har erfaring med eldre som ikke tør å dra på hytta fordi de ikke stoler på at de får hjelp, så betyr ikke det at det ikke er mange eldre som gjør det. For det er det faktisk. Det handler nok mye om hvor man bor og hvilke miljø man tilhører. Og poenget mitt er at kongeparet på ingen måte er unikt her, men at det er forskjell på sossen som drar på hytten og er vant til å kunne betale seg ut av ting og være berettiget, og gamle fru på minstepensjon i en kommunal leilighet, både i forventning, helse, og hvordan man blir møtt av helsevesenet, det er det ingen som helst tvil om. Og det er en skam, og noe helsevesenet må jobbe mye mer med. Forskning viser jo også at om man ikke har pårørende sin kan stå opp og kjempe for en så er det økt sannsynlighet for at man får dårligere helsehjelp og dør tidligere. Så generelt har vi store utfordringer, selv om mange tror vi har verdens beste helsevesen og at alle får hjelp. Men å gå på dronning Sonja fordi hun blir henta ut av luftambulanse med det symptombildet som er beskrevet+nylig pacemaker, fordi man kjenner noen som er blitt dårlig behandlet, men uten å vite hvilke medisinskfaglige vurderinger som gjøres i en sånn situasjon og hvor mange som faktisk blir henta ut hver eneste dag, det blir usaklig i denne debatten. Som sagt: det er mer enn nok å ta kongehuset på. 6 8
Daisy R Skrevet 27. april #3546 Skrevet 27. april Ninaen skrev (10 minutter siden): Gaver opp til en viss verdi (må google litt) skal føre på skattemeldingen av begge parter, men det er pga hvitvasking osv. Altså det kommer tydelig fram for Skatteetaten hvor en økning i formue f.eks kommer fra. Før hadde man også lov å gi en fast sum i mnd til bolig/livsopphold til barn uten at det utløste opp mot arv/skatt, men da jeg var borti det i praksis, det er 20 år siden, og arvereglene er jo også endret siden den gangen (altså arveavgiften). Det er gode spørsmål du stiller her, håper noen kan gi et grundigere svar. Det er riktig som du sier at det skal opplyses om gaver selv om de er skattefri, og arveavgiften er fjernet. 1 1
TigerK Skrevet 27. april #3547 Skrevet 27. april Ninaen skrev (11 minutter siden): Gaver opp til en viss verdi (må google litt) skal føre på skattemeldingen av begge parter, men det er pga hvitvasking osv. Altså det kommer tydelig fram for Skatteetaten hvor en økning i formue f.eks kommer fra. Før hadde man også lov å gi en fast sum i mnd til bolig/livsopphold til barn uten at det utløste opp mot arv/skatt, men da jeg var borti det i praksis, det er 20 år siden, og arvereglene er jo også endret siden den gangen (altså arveavgiften). Det er gode spørsmål du stiller her, håper noen kan gi et grundigere svar. Men kronprinsen leverer vel ikke noen selvangivelse? Betaler ikke skatt av verken det ene eller det andre. Så hvordan føres det oversikt over om apanasjen gis bort til andre? Kan kronprinsen bare kjøre faste overføringer til de han velger? Hvem andre enn MBH er det som står på denne «lønningslista»? 4 4
Daisy R Skrevet 27. april #3548 Skrevet 27. april (endret) TigerK skrev (4 minutter siden): Men kronprinsen leverer vel ikke noen selvangivelse? Betaler ikke skatt av verken det ene eller det andre. Så hvordan føres det oversikt over om apanasjen gis bort til andre? Kan kronprinsen bare kjøre faste overføringer til de han velger? Hvem andre enn MBH er det som står på denne «lønningslista»? Det er ingen plikt til å rapportere om bruken av apanasjen. Forøvrig er det mottaker som skal opplyse om gave. Endret 27. april av Daisy R 3 1
TigerK Skrevet 27. april #3549 Skrevet 27. april Daisy R skrev (1 minutt siden): Det er ingen plikt til å rapportere om bruken av apanasjen. Nemlig. Akkurat det som var mitt poeng. 1 2 1
Daisy R Skrevet 27. april #3550 Skrevet 27. april TigerK skrev (Akkurat nå): Nemlig. Akkurat det som var mitt poeng. jeg la til i mitt svar at det er mottaker, ikke giver, som skal opplyse om gave i skattemeldingen. 3 1
Daisy R Skrevet 27. april #3551 Skrevet 27. april TigerK skrev (1 minutt siden): Nemlig. Akkurat det som var mitt poeng. Hva er poenget? At du mener deg berettiget til fullt innsyn i en families privatøkonomi? Vi har innsyn i bruken av den største delen av overføringene til kongehuset, det som kalles civillisten. Vi har ikke innsyn, naturlig nok, i bruken av den mindre delen, dvs apanasjen, som er til private utgifter. Det er ikke prinsipielt annerledes enn at du ikke har innsyn i privatøkonomien til andre som lønnes av det offentlige, som f.eks politkere eller sykepleiere. 1 4
TigerK Skrevet 27. april #3552 Skrevet 27. april Daisy R skrev (1 minutt siden): jeg la til i mitt svar at det er mottaker, ikke giver, som skal opplyse om gave i skattemeldingen. Så kronprinsen kan i praksis starte sitt eget «lønningskontor» hvor den eneste måten å få innsyn på er hvis den/de som får «lønn» oppgir dette på selvangivelsen? Hva er sjansen for at «lønnsmottakerne» gjør dette? 3 4
Daisy R Skrevet 27. april #3553 Skrevet 27. april TigerK skrev (3 minutter siden): Så kronprinsen kan i praksis starte sitt eget «lønningskontor» hvor den eneste måten å få innsyn på er hvis den/de som får «lønn» oppgir dette på selvangivelsen? Hva er sjansen for at «lønnsmottakerne» gjør dette? Selvsagt ikke. Utbetalt lønn må han jo rapportere som alle andre arbeidsgivere. 4 1
TigerK Skrevet 27. april #3554 Skrevet 27. april Daisy R skrev (4 minutter siden): Hva er poenget? At du mener deg berettiget til fullt innsyn i en families privatøkonomi? Vi har innsyn i bruken av den største delen av overføringene til kongehuset, det som kalles civillisten. Vi har ikke innsyn, naturlig nok, i bruken av den mindre delen, dvs apanasjen, som er til private utgifter. Det er ikke prinsipielt annerledes enn at du ikke har innsyn i privatøkonomien til andre som lønnes av det offentlige, som f.eks politkere eller sykepleiere. Men man har jo innsyn i skattelistene til både politikere og sykepleiere. Skattelistene er offentlige. Men kronprinsen kan gjemme alle sine økonomiske detaljer under overskriften «privat». Hvis jeg ga bort titusener av kroner til noen jeg ikke var i slekt med ville ikke dette gått upåaktet hen særlig lenge. 3 4
TigerK Skrevet 27. april #3555 Skrevet 27. april Daisy R skrev (4 minutter siden): Selvsagt ikke. Utbetalt lønn må han jo rapportere som alle andre arbeidsgivere. Ok. Så hvor kan det føres tilsyn med «lønnen» som kronprinsen gir til sin kones sønn? 7 3
Daisy R Skrevet 27. april #3556 Skrevet 27. april TigerK skrev (1 minutt siden): Ok. Så hvor kan det føres tilsyn med «lønnen» som kronprinsen gir til sin kones sønn? MBH er såvidt jeg vet ikke en lønnstaker på Skaugum. 5
Kollontaj Skrevet 27. april #3557 Skrevet 27. april TigerK skrev (4 minutter siden): Men man har jo innsyn i skattelistene til både politikere og sykepleiere. Skattelistene er offentlige. Men kronprinsen kan gjemme alle sine økonomiske detaljer under overskriften «privat». Hvis jeg ga bort titusener av kroner til noen jeg ikke var i slekt med ville ikke dette gått upåaktet hen særlig lenge. Hva mener du? Du kan gi bort så mye du vil. 6
TigerK Skrevet 27. april #3558 Skrevet 27. april Kollontaj skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Du kan gi bort så mye du vil. Men ikke uten at jeg må rapportere det til myndighetene. 4 2
Daisy R Skrevet 27. april #3559 Skrevet 27. april TigerK skrev (4 minutter siden): Men man har jo innsyn i skattelistene til både politikere og sykepleiere. Skattelistene er offentlige. Men kronprinsen kan gjemme alle sine økonomiske detaljer under overskriften «privat». Hvis jeg ga bort titusener av kroner til noen jeg ikke var i slekt med ville ikke dette gått upåaktet hen særlig lenge. Hva er det du mener skattelistene opplyser om andre, som vi ikke vet om kronprinsparets apanasje og skatt? Forøvrig er begrunnelsen for åpne skattelister noe helt annet en snoking i hva folk bruker pengene sine på: "Stortinget har besluttet at skattelistene skal være offentlige. Det er fordi samfunnet skal ha mulighet til å drive kontroll med fastsettingen i sin alminnelighet, og for enkeltpersoner og grupper av skattepliktige." https://www.skatteetaten.no/skjema/sok-i-skattelistene/ 2 1
TigerK Skrevet 27. april #3560 Skrevet 27. april (endret) Daisy R skrev (5 minutter siden): MBH er såvidt jeg vet ikke en lønnstaker på Skaugum. Kanskje ikke på Skaugum, men han mottar lønn fra kronprinsen. Siden det ikke er via det offisielle lønnssystemet så går jeg utifra at dette går via apanasje-delen som vi jo vet at er «privat». Interessant dette. Takk, da har jeg fått svar på det jeg lurte på. Takk for meg i denne omgang. Endret 27. april av TigerK 5 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå