Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sur sitron skrev (23 minutter siden):

Kanskje fordi det virker som om hun handler mye på impuls, ref hva Sol79 skrev over her. Slottet har kommunikasjonsrådgivere, selvom det ikke virker slik alltid. Den tiraden hun kom med om pressen ifm kongens sykdom i Malaysia var rett og slett uhørt. 

Noen blir tydelig personlig fornærmet hvis man er kritisk til kronprinsessens måter å håndtere ting på. Jeg ser på MM som en dame som er på jobb, andre ser på henne som en privatperson. Jeg innser at det er vanskelig å vite når hun er på jobb og når hun er privat, det er jo ikke sånn at de har en 8-16 jobb. 

Jeg forstår at det antageligvis er en voldsom belastning å ha "alles" blikk på familien når de er midt i alvorlige situasjoner. Hun (og ML og Durek) er vel de som sier hva de mener om en presse som tilsynelatende ikke viser hensyn, og som til og med gjør det værre. Kongen, dronningen og kronprinsen kritiserer sjelden media - fordi "alt for Norge" osv. De er nok mer inneforstått med den rollen det er å ha hovedrollen i dette "teateret". 

Jeg hadde ikke kunnet leve sånn, og forstår at det er veldig ugreit for de også. Men igjen - få avskaffet dette "fengselet" vi kaster penger inn i til folk vi syns skal kle på seg hundretusenvis av kroner og være bedre enn oss andre. 

• Liker 19
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Noen blir tydelig personlig fornærmet hvis man er kritisk til kronprinsessens måter å håndtere ting på. Jeg ser på MM som en dame som er på jobb, andre ser på henne som en privatperson. Jeg innser at det er vanskelig å vite når hun er på jobb og når hun er privat, det er jo ikke sånn at de har en 8-16 jobb. 

Jeg forstår at det antageligvis er en voldsom belastning å ha "alles" blikk på familien når de er midt i alvorlige situasjoner. Hun (og ML og Durek) er vel de som sier hva de mener om en presse som tilsynelatende ikke viser hensyn, og som til og med gjør det værre. Kongen, dronningen og kronprinsen kritiserer sjelden media - fordi "alt for Norge" osv. De er nok mer inneforstått med den rollen det er å ha hovedrollen i dette "teateret". 

Jeg hadde ikke kunnet leve sånn, og forstår at det er veldig ugreit for de også. Men igjen - få avskaffet dette "fengselet" vi kaster penger inn i til folk vi syns skal kle på seg hundretusenvis av kroner og være bedre enn oss andre. 

MM har vært i dette "gamet" i 25 år og burde etterhvert ha lært seg hva det innebærer å ha en slik rolle. Og jeg antar at hun ble drillet i dette på forhånd og gikk inn i ekteskapet med åpne øyne. 

Durek orker jeg ikke kommentere engang. Kongen sier at han er amerikaner og at de har litt annet syn på kongehus der borte (eller noe i den duren).

Gjest Sur sitron
Skrevet
Isild skrev (1 time siden):

Så fint at hun er bedre. 

Ja, da var det fly hjem fra Malaysia ifjor og helikopter hjem fra hytte uten veiforbindelse i den norske fjellheimen i år. 

Det er forskjell på folk som det sies her:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/skulle-bare-mangle-at-dronning-sonja-far-den-beste-behandlingen/o/5-95-2395806

Leste i avisen i morges hvor det står om norske sykehjem og hvordan de sparer penger på å gi beboerne tykkere bleier så de ikke skal lekke urin så lett, enkelte har falt på gulvet på natten og blir liggende å skrike i timevis før nattevakten finner dem, om eldre som blir neddopet for å være rolige. Hårreisende.

I tillegg har vi de skammelige operasjonskøene ved norske sykehus. Jeg blir provosert.

Nå bør det komme en debatt om disponering av offentlige midler. Vi må få på bordet hvor mye monarkiet koster samfunnet og hvor mye en president ala den de har i Finland/Island koster. På tidene å få skikkelige tall på bordet. 

Skrevet
Sur sitron skrev (4 timer siden):

Den tiraden hun kom med om pressen ifm kongens sykdom i Malaysia var rett og slett uhørt. 

Veldig enig i denne!!!

Hallo!!? Det var kongen vår det var snakk om!! Selvfølgelig spør pressen om ham når han er innlagt på sykehus!!

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Cookie123 skrev (11 minutter siden):

Veldig enig i denne!!!

Hallo!!? Det var kongen vår det var snakk om!! Selvfølgelig spør pressen om ham når han er innlagt på sykehus!!

MM virker ofte irritert over at pressen bryr seg om/med livet deres. Man må kanskje være født inn i dette og lært opp fra barnsben av for å forstå fullt ut hva det innebærer å være statsoverhode. Det virker som det er svært vanskelig for mange inngiftede å klare å leve med det presset og stresset det faktisk er på de både ved offisielle oppdrag, men også privat. 

Det virker som om noen av de forsøker å forandre på systemet de har giftet seg inn i. Det tror jeg de sliter seg ut til ingen nytte på å gjøre. Blir det mer privat og "ingen kommentar" nå, så kan man ikke lenger forsvare å betale millioner av kroner for å opprettholde denne institusjonen. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Gjest Sur sitron
Skrevet
Isild skrev (3 minutter siden):

MM virker ofte irritert over at pressen bryr seg om/med livet deres. Man må kanskje være født inn i dette og lært opp fra barnsben av for å forstå fullt ut hva det innebærer å være statsoverhode. Det virker som det er svært vanskelig for mange inngiftede å klare å leve med det presset og stresset det faktisk er på de både ved offisielle oppdrag, men også privat. 

Det virker som om noen av de forsøker å forandre på systemet de har giftet seg inn i. Det tror jeg de sliter seg ut til ingen nytte på å gjøre. Blir det mer privat og "ingen kommentar" nå, så kan man ikke lenger forsvare å betale millioner av kroner for å opprettholde denne institusjonen. 

Men man lærer vel - både på forhånd og underveis. MM har vært gift med HM 25 år - burde jo klart å få inn det viktigste på den tiden. Eller er det viljen til å innordne seg som svikter? Et eller annet er det ihvertfall. 

Skrevet
Sur sitron skrev (4 minutter siden):

Men man lærer vel - både på forhånd og underveis. MM har vært gift med HM 25 år - burde jo klart å få inn det viktigste på den tiden. Eller er det viljen til å innordne seg som svikter? Et eller annet er det ihvertfall. 

Hun kan jo bruke undringskompetansen sin? 

Det hadde jo vært veldig, veldig fint! 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

På lørdag skal paven gravlegges. Flere av europas statsoverhoder har meldt fra hvem som skal representere deres land. Da slottet får spørsmål om hvem som stiller, så har de fremdeles ikke svart:

https://www.seher.no/kongelig/slottet-bekrefter/82995143

Tipset mitt er HM. Hvem andre har vi?

Skal ikke se helt bort ifra at akkurat denne dagen klarer MM å stille opp også…

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Isild skrev (4 timer siden):

Noen blir tydelig personlig fornærmet hvis man er kritisk til kronprinsessens måter å håndtere ting på. Jeg ser på MM som en dame som er på jobb, andre ser på henne som en privatperson. 

Problemet er vel at i en slik posisjon så er man aldri «privatperson». Konseptet «kongelig» er jo nettopp at man er en slags 24/7-ansatt som sponses av folket for å være offentlig «eiendom». Dette konseptet ble konstruert i en tid hvor det ikke var verdenspresse, telefoner, TV, radio eller SoMe. Den eneste måten å få nyheter på var via sendebud eller at man var tilstede selv. Da er man mindre utsatt som «offisiell person». 

Med dette i tankene er dette systemet nærmest umenneskelig. Ingen skal måtte leve livet sitt som en offentlig «sirkusklovn» som skal måles, veies og granskes på alt fra hårstyling og bekledning til utdanningsvalg og meninger. Derfor må denne institusjonen avvikles så fort som mulig. Det er ikke bra for oss som må betale i penger og ikke bra for de som må betale i tap av privatliv. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Krimskrans skrev (19 minutter siden):

Skal ikke se helt bort ifra at akkurat denne dagen klarer MM å stille opp også…

Du har rett - begge skal delta. Kom visst svar nå.

Endret av Sur sitron
Skrevet
Sur sitron skrev (3 timer siden):

MM har vært i dette "gamet" i 25 år og burde etterhvert ha lært seg hva det innebærer å ha en slik rolle. Og jeg antar at hun ble drillet i dette på forhånd og gikk inn i ekteskapet med åpne øyne. 

Durek orker jeg ikke kommentere engang. Kongen sier at han er amerikaner og at de har litt annet syn på kongehus der borte (eller noe i den duren).

I motsetning Kate, prinsessen av Wales, som nå er den mest populære i det britiske kongehuset. Faktisk er hun iferd med å nå Diana-høyder. Høyt elsket av folket. Det er aldri noe klaging der i gården. Og smilet og hennes blide vesen er hjertelig og ikke påtatt. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
Snøløs skrev (6 minutter siden):

I motsetning Kate, prinsessen av Wales, som nå er den mest populære i det britiske kongehuset. Faktisk er hun iferd med å nå Diana-høyder. Høyt elsket av folket. Det er aldri noe klaging der i gården. Og smilet og hennes blide vesen er hjertelig og ikke påtatt. 

Vi har det likt i Danmark. Mary har vist seg mest populær i det danske kongehuset:

https://www.aftenposten.no/verden/i/0Q29mE/alle-elsker-mary-hvorfor-gjoer-danskene-det

https://www.bt.dk/underholdning/det-mest-populaere-medlem-af-kongefamilien-fundet-udfoerer-sit-arbejde-stort

Endret av Sur sitron
Skrevet
Sur sitron skrev (51 minutter siden):

😉

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Kan Marius være alene hjemme da?😏

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Glufseguri skrev (1 minutt siden):

Kan Marius være alene hjemme da?😏

Mormor skal nok passe han.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Svigermor skrev (3 minutter siden):

Mormor skal nok passe han.

Jeg stemmer for Prinsesse Astrid;

formiddagsbridge, likør og en titte i gamle album

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (1 time siden):

Man skulle helt klart tro det. Jeg har nok ikke fulgt like mye med på kronprinsparet som mange andre, men hører flere si (både her og ellers ute blandt folk) at hun virker "tverr", og ikke fornøyd i/med rollen. Hun ville kanskje ha prinsen og privilegiene, men ikke alt `maset`  som følger med fra kongeriket? 

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
Isild skrev (6 minutter siden):

Man skulle helt klart tro det. Jeg har nok ikke fulgt like mye med på kronprinsparet som mange andre, men hører flere si (både her og ellers ute blandt folk) at hun virker "tverr", og ikke fornøyd i/med rollen. Hun ville kanskje ha prinsen og privilegiene, men ikke alt `maset`  som følger med fra kongeriket? 

Ja, det er dessverre det inntrykket jeg sitter med også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...