Daisy R Skrevet 16. april #3181 Del Skrevet 16. april (endret) Sur sitron skrev (5 minutter siden): Hvis du tar deg bryet med å lese hva jeg skrev så nevnte jeg smykker og TV-programmene med de øvrige skandinaviske kongelige hvor de forteller og viser fram sine kongelige juveler. Det gjorde du, men du dro inn veldig mye annet som du mener at de ikke gjør, og når du blir møtt med dokumentasjon på at de faktisk tilbyr det du etterlyser, så er det likevel ikke bra nok. Da avfeide du det hele med et merkelig argument om din egen geografiske posisjon, samtidig som du fokuserer på den ene tingen de ikke gjør (smykkene). (Bortsett fra at det er ikke helt sant det heller, for hvis du leser Isaksens bok vil du se at prinsesse Astrid har gitt mye informasjon til Isaksen om de historiske smykkene.) Endret 16. april av Daisy R 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 16. april #3182 Del Skrevet 16. april Sur sitron skrev (5 minutter siden): Hvis du tar deg bryet med å lese hva jeg skrev så nevnte jeg smykker og TV-programmene med de øvrige skandinaviske kongelige hvor de forteller og viser fram sine kongelige juveler. Jeg tok meg bryet, derav min kommentar. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3183 Del Skrevet 16. april ~ Ada ~ skrev (11 minutter siden): Jeg tok meg bryet, derav min kommentar. Javel, ja 😅 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3184 Del Skrevet 16. april (endret) Daisy R skrev (20 minutter siden): Det gjorde du, men du dro inn veldig mye annet som du mener at de ikke gjør, og når du blir møtt med dokumentasjon på at de faktisk tilbyr det du etterlyser, så er det likevel ikke bra nok. Da avfeide du det hele med et merkelig argument om din egen geografiske posisjon, samtidig som du fokuserer på den ene tingen de ikke gjør (smykkene). (Bortsett fra at det er ikke helt sant det heller, for hvis du leser Isaksens bok vil du se at prinsesse Astrid har gitt mye informasjon til Isaksen om de historiske smykkene.) Javel - hvilken bok har prinsesse Astrid gitt mye informasjon til? Litt merkelig at du mener at forfatteren lyver når har uttaler: https://www.nrk.no/norge/historikar-kritiserer-kongefamilien-for-manglande-openheit-om-smykkesamlinga-1.16394406 : Sitat Han nyttar også høve til å retta kritikk mot både kongefamilien og hoffet. I forordet skriv Isaksen at ingen av dei har villa bidra med nokon opplysningar til boka, berre enkelte bilde. – Dei har vore veldig tilbakehaldne, seier forfattaren. Endret 16. april av Sur sitron 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snøløs Skrevet 16. april #3185 Del Skrevet 16. april TrineTrollet skrev (17 timer siden): Vi har kun fått vite smuler av hva prins SM bedriver det siste året - statshemmeligheter? Han er angivelig på reise/backpacking/dannelsesreise, dette uten ytterligere informasjon. Han er altså prins av Norge, og vi får vite lite eller ingenting. I dansk tv, dr.dk, sender de nå live fra prinsesse Isabella sin 18 års fødselsdag. 10016 unge mellom 17 og 24 år ble invitert etter å ha blitt trukket ut blant 17000 unge som hadde meldt sin interesse. Hun er populær, det kongehuset har stor oppslutning i folket, og ikke minst blant de unge. https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-prinsesse-isabella-fejrer-sin-18-aars-foedselsdag-med-festforestilling Så man man tillate seg å undre på hvordan det norske kongehuset bygger sin oppslutning. Via taushet og hemmelighold? Dette er helt i tråd med kronprinsesse MM ønsker om at barna hennes skal få være mest mulig "vanlige mennesker" og oppleve det folk flest gjør uten å måtte tenke på sine roller i kongehuset. Inntil de en dag plutselig er blitt "voksne kongelige". Med Mette Marit er det nye toner for de nye generasjoner kongelige. Som seg hør og bør fra First Price-kronprinsessen. 15 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 16. april #3186 Del Skrevet 16. april Sur sitron skrev (30 minutter siden): Javel, ja 😅 Ja. Du fortsetter å skrive om juveler på en kommentar som nettopp poengterte din øvrige kontekst. Goddag mann økseskaft. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 16. april #3187 Del Skrevet 16. april (endret) Sur sitron skrev (44 minutter siden): Javel - hvilken bok har prinsesse Astrid gitt mye informasjon til? Litt merkelig at du mener at forfatteren lyver når har uttaler: https://www.nrk.no/norge/historikar-kritiserer-kongefamilien-for-manglande-openheit-om-smykkesamlinga-1.16394406 : Ja, jeg har lest (deler av) boken, og det er riktig at han sier dette i forordet. Mens slottet på sin side mener at de har bidratt. Men hvordan du enn snur og vender på det, så er det et faktum at Isaksen ofte referer til intervju(er) han har hatt med prinsesse Astrid om kongefamiliens smykker. Det ser du i boken, og det ser du hvis du følger Isaksen i sosiale medier. Den eneste forklaringen jeg har på disse tilsynelatende motstridende opplysningene, er at han ikke regner med prinsesse Astrid når han snakker om "slottet" og "kongehuset". Redigert: Her er ett eksempel: https://www.facebook.com/trondnorenisaksenhistoriker/posts/pfbid0KJ5v39AsBLN5qZZVEjw49ut57ZJUYMqztn5Becs1MC7Vx2BbbGUqRabDHQ9dPw8Ql Her er ett til: https://www.facebook.com/trondnorenisaksenhistoriker/posts/pfbid0NfMSVWdu6vcw5rVXytkqzTc3roKD7AUqVBuF3MYLykshGydddopF775guRadPUDyl Endret 16. april av Daisy R 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3188 Del Skrevet 16. april ~ Ada ~ skrev (3 minutter siden): Ja. Du fortsetter å skrive om juveler på en kommentar som nettopp poengterte din øvrige kontekst. Goddag mann økseskaft. Det var juvelene jeg skrev om i starten, men beklager virkelig at jeg tok med serviser og ikke fikk med meg at det startet en ny utstilling "Ved kongens bord" i februar 2025. Hva med å lage et TV-program som lar hele landet ta del i disse skattene? Norge er langt mer enn Oslo. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 16. april #3189 Del Skrevet 16. april (endret) Sur sitron skrev (5 minutter siden): Det var juvelene jeg skrev om i starten, men beklager virkelig at jeg tok med serviser og ikke fikk med meg at det startet en ny utstilling "Ved kongens bord" i februar 2025. Hva med å lage et TV-program som lar hele landet ta del i disse skattene? Norge er langt mer enn Oslo. Viktig å heve lista hvis man skulle være så uheldig å få vektige motargumenter. Endret 16. april av Aricia 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 16. april #3190 Del Skrevet 16. april (endret) Sur sitron skrev (17 minutter siden): Det var juvelene jeg skrev om i starten, men beklager virkelig at jeg tok med serviser og ikke fikk med meg at det startet en ny utstilling "Ved kongens bord" i februar 2025. Hva med å lage et TV-program som lar hele landet ta del i disse skattene? Norge er langt mer enn Oslo. Sånn som denne?: https://tv.nrk.no/serie/fra-de-kongelige-samlinger Eller dette?: https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/de-kongelige-samlinger-1.11069221 Endret 16. april av Daisy R 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 16. april #3191 Del Skrevet 16. april Sur sitron skrev (21 minutter siden): Det var juvelene jeg skrev om i starten, men beklager virkelig at jeg tok med serviser og ikke fikk med meg at det startet en ny utstilling "Ved kongens bord" i februar 2025. Hva med å lage et TV-program som lar hele landet ta del i disse skattene? Norge er langt mer enn Oslo. Begge deler var vel strengt tatt nevnt fra starten: Sur sitron skrev (16 timer siden): Så du mener at slottet og Skaugum kun rommer privatliv og ikke historie som er av interesse for det norske folk? Hva med å fortelle historien bak den norske kongelige smykkesamlingen slik dronning Silvia, dronning Margrete og dronning Mary har gjort med sine respektive lands samlinger. Hva med deres kunstsamlinger? Kongelige møbler, serviser, glass osv. Resultat av alle de omfattende oppussingene av de kongelige eiendommene? Det er mye som kan vises fram og fortelle historien bak. Dette: Aricia skrev (17 minutter siden): Viktig å heve lista hvis man skulle være så uheldig å få vektige motargumenter. I en budrunde er det bare budet som endres, ikke objektet. En skulle tro det samme gjaldt i en diskusjon. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3192 Del Skrevet 16. april Daisy R skrev (12 minutter siden): Sånn som denne?: https://tv.nrk.no/serie/fra-de-kongelige-samlinger Eller dette?: https://www.nrk.no/arkiv/artikkel/de-kongelige-samlinger-1.11069221 Se det, ja - mangler bare dronningen eller kronprinsessen som kunne bidra med litt friske opplysninger til det norske folk. Men jeg spurte deg hvilken bok til Isaksen som prinsesse Astrid hadde bidratt med opplysninger til. Kan ikke se du har svart, eller har jeg oversett det, rett og slett? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3193 Del Skrevet 16. april Aricia skrev (41 minutter siden): Viktig å heve lista hvis man skulle være så uheldig å få vektige motargumenter. Må virkelig beklage hvis jeg ikke har kommentert på alle dine vektige motargumenter. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 16. april #3194 Del Skrevet 16. april Daisy R skrev (15 timer siden): jeg synes ikke den offisielle feiringen av en myndighetsdag er en relevant sammenligning med en privat reise. De norske kronprinsbarna hadde også offisielle markeringer av sine myndighetsdager. Det er jo de du må sammenligne med.. Poenget i min kommentar er hvor lukket kongehuset er omkring prins SM. Dette poengterte jeg ved å publisere en link hvor vi får innsyn i hvordan det danske kongehuset feirer prinsesse Isabellas 18 års dag. Begge to er henholdsvis prins og prinsesse i sine respektive land, og vi kan registrere at Danmark bygger rollen hennes opp mot fremtidig representasjon. I motsetning til prins SM er prinsesse Isabella allerede godt kjent for det danske folk. I dag fyller dronning Margrethe av DK 85 år, hvilket ikke går upåaktet hen og skal feires. Siden hun ikke lenger er regjerende monark vil feiringen være nedtonet. Pr dd har hun allerede møtt og vinket til folk utenfor Fredenborg slott. Hun har altså ikke dratt bort i anledning dagen slik Norges konge har for (u)vane å gjøre! 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 16. april #3195 Del Skrevet 16. april Sur sitron skrev (25 minutter siden): Se det, ja - mangler bare dronningen eller kronprinsessen som kunne bidra med litt friske opplysninger til det norske folk. Men jeg spurte deg hvilken bok til Isaksen som prinsesse Astrid hadde bidratt med opplysninger til. Kan ikke se du har svart, eller har jeg oversett det, rett og slett? Han har intervjuet henne til en biografi om henne, og det er også brukt informasjon fra intervjuer med prinsesse Astrid i boken om kongefamiliens juveler. Jeg var ikke personlig tilstede, så jeg vet ikke hvor mange intervjuer det er snakk om, eller hvor mange bøker hun har bidratt til. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet 16. april #3196 Del Skrevet 16. april Sur sitron skrev (18 timer siden): I Norge virker det som om de skal beskyttes til de er godt voksne - det er nok grunnen til at vi kjenner bedre til våre naboers kongehus enn vårt eget. Jeg er både av norsk og dansk avstamming så det danske kongehuset har alltid fascinert meg. De er langt flinkere til å dele av sin historie. Dronning Sonja har vært god til å formidle historien fra slottet og Skaugum - men det virker som om akkurat det slutter ved henne. De som kommer etter er mer opptatt av å verne om privatlivet sitt enn å formidle viktig historie. Denne «beskyttelsen» har medført at vi ikke kjenner verken prinsesse eller prins - helt enig med deg i det. Jeg er også av både dansk og norsk avstamning, og følger av den grunn godt med i hva som foregår. Dd oppholder jeg meg i DK og har hatt gleden av å følge feiringen av prinsesse Isabellas fødselsdags feiring. Helt fantastisk, og man forstår hvorfor kongehuset står sterkt i befolkningen. Det norske kongehuset har en gigantisk jobb å gjøre for å legitimerer monarkiet som styreform. De synes å ha gått glipp av at tiden vi lever i krever tilstedeværelse og åpenhet lik den våre naboland praktiserer. Jeg deler din oppfatning av at Dronning Sonja har vært/ er den viktigste bidragsyter ift å fremme historie og kunst. Hun har bidratt på mange gode måter for å fremme vårt vakre land. All respekt til henne for dette. Man må ha lov til å undre på passiviteten til kronprinsparet til å videreføre representasjon tilpasset vårt moderne samfunn. Det krever mer enn boktog og vev. 12 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 16. april #3197 Del Skrevet 16. april (endret) TrineTrollet skrev (12 minutter siden): Poenget i min kommentar er hvor lukket kongehuset er omkring prins SM. Dette poengterte jeg ved å publisere en link hvor vi får innsyn i hvordan det danske kongehuset feirer prinsesse Isabellas 18 års dag. Begge to er henholdsvis prins og prinsesse i sine respektive land, og vi kan registrere at Danmark bygger rollen hennes opp mot fremtidig representasjon. I motsetning til prins SM er prinsesse Isabella allerede godt kjent for det danske folk. I dag fyller dronning Margrethe av DK 85 år, hvilket ikke går upåaktet hen og skal feires. Siden hun ikke lenger er regjerende monark vil feiringen være nedtonet. Pr dd har hun allerede møtt og vinket til folk utenfor Fredenborg slott. Hun har altså ikke dratt bort i anledning dagen slik Norges konge har for (u)vane å gjøre! Og så svarte jeg at det var en offisiell lunsj for det offisielle Norge ifm med prinsens myndighetsdag. Det var en mindre skala på den norske feiringen av en tronarvings barn, enn Danmark har for en monarks barn, men det er likefullt en offisiell og offentlig feiring. Poenget mitt står seg. Ditt gjør ikke. Endret 16. april av Daisy R 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3198 Del Skrevet 16. april Daisy R skrev (4 minutter siden): Han har intervjuet henne til en biografi om henne, og det er også brukt informasjon fra intervjuer med prinsesse Astrid i boken om kongefamiliens juveler. Jeg var ikke personlig tilstede, så jeg vet ikke hvor mange intervjuer det er snakk om, eller hvor mange bøker hun har bidratt til. Det er en bok fra 2007 og ikke den som Isaksen har brukt årevis på å skrive - om det norske kongehus sin smykkesamling. Det er de øvrige nordiske kongehusene som har bidratt til boken. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 16. april #3199 Del Skrevet 16. april TrineTrollet skrev (5 minutter siden): Denne «beskyttelsen» har medført at vi ikke kjenner verken prinsesse eller prins - helt enig med deg i det. Jeg er også av både dansk og norsk avstamning, og følger av den grunn godt med i hva som foregår. Dd oppholder jeg meg i DK og har hatt gleden av å følge feiringen av prinsesse Isabellas fødselsdags feiring. Helt fantastisk, og man forstår hvorfor kongehuset står sterkt i befolkningen. Det norske kongehuset har en gigantisk jobb å gjøre for å legitimerer monarkiet som styreform. De synes å ha gått glipp av at tiden vi lever i krever tilstedeværelse og åpenhet lik den våre naboland praktiserer. Jeg deler din oppfatning av at Dronning Sonja har vært/ er den viktigste bidragsyter ift å fremme historie og kunst. Hun har bidratt på mange gode måter for å fremme vårt vakre land. All respekt til henne for dette. Man må ha lov til å undre på passiviteten til kronprinsparet til å videreføre representasjon tilpasset vårt moderne samfunn. Det krever mer enn boktog og vev. Ja, ikke sant og nå spørs det om det ikke er for sent å rette opp. 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 16. april #3200 Del Skrevet 16. april (endret) Sur sitron skrev (5 minutter siden): Det er en bok fra 2007 og ikke den som Isaksen har brukt årevis på å skrive - om det norske kongehus sin smykkesamling. Det er de øvrige nordiske kongehusene som har bidratt til boken. Hva er poenget problemet ditt nå da? Svarte jeg ikke på spørsmålet ditt om hvilken bok? Er ikke 2007 et år i tiden for deg? Er ikke boken en bok? Tenker du at historien til juvelene fra Napoleons tid er vesentlig endret fra 2007 til i dag? Endret 16. april av Daisy R 5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå