Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Sur sitron skrev (5 minutter siden):

Hvem er bekymret?

Beklager, jeg blandet med risikoanalysene. Forstår nå at dette bare var en gladsak om påskeferie🐣

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snøløs skrev (14 minutter siden):

Norge bør bli republikk. Det er noe fundamentalt galt når et statsoverhode kan arve sin posisjon. 
Og siden mystikken rundt det forhøyede monarkiet er fullstendig forvitret (kan praktisk talt gifte inn en hvilken som helst nobody inn i kongehuset, og året etter skal du stå der å vinke til de på slottsbalkongen på 17? Sick.). 

Ja, det er så vanvittig at man skulle ikke tro det var mulig i 2025. 

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (6 timer siden):

Skal IA ha 6 måneders ferie? Hvor står det?

Jeg antar at du har en kilde, og ikke bare sitter her og kritiserer noen for noe du misliker som ikke har skjedd ennå?

Artikkelen du lenket til sa vel absolutt ingenting om dette, annet enn at det er frihet i å ikke være i militæret. For mange er det jo også påskeferie nå. Antar du ikke kritiserer for det?

Forøvrig er det vel ganske stor variasjon i hva ungdommer velger å gjøre når de dimmer midt i et semester. 

Hvilke planer er lagt for IA når påskeferien er over?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (7 minutter siden):

Hvilke planer er lagt for IA når påskeferien er over?

Reagerer på at alt om disse voksne barna skal hemmeligholdes. Kan ikke huske at det var slik med HM og ML. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (2 minutter siden):

Reagerer på at alt om disse voksne barna skal hemmeligholdes. Kan ikke huske at det var slik med HM og ML. 

Det var ikke slik med HM og ML. Kongefamilien er en offentlig familie og tradisjonen har vært at folket vet hva de gjør av utdanning og jobb. Tross alt folkets skattepenger de lever av.

• Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye som skjer på slottet i Bergen for tiden, der kronprinsen bodde da han gikk på Sjøkrigsskolen. Min teori er at IA skal studere eller gå Sjøkrigsskolen/joine marinen i Bergen. Tror ikke hun kan studere utenlands når kongeparets helse og alder skranter

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner og avsporinger. 

Forumansvarlig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris Sverre Magnus, som vi aldri får vite noe om, er på «backpacking»/dannelsesreise som det heter for de i høyere lag. Hyggelig om kronprinsfamilien møter han i påskeferien sin utenlands da.  🤠

Endret av parmanoia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (18 timer siden):

Synes du virkelig at det norske kongehuset «får gjennomgå» altså? Og i samme åndedrag tar du med masse aspekter som ingen lar de «gjennomgå» for, men som påpekes som uomtvistelige faktum. 
Jeg og flere andre har prøvd å løfte konstruktiv kritikk vedrørende kongehuset som institusjon. Det er det ingen som vil ta tak i, men det beste å diskutere omatt og omatt fremstår å være;

-metakritikk (som dette innlegget ditt her som jeg siterer, her kritiseres kritikken). 

Ja, det syns jeg. Livets gang gjelder visst ikke for kongehuset, med et kongepar høyt opp i årene med hver sine aldersrelaterte utfordringer og ventende sarkofager. Vanligvis sitter de jevnaldrende i en stol eller seng i et sykehjem før de parkerer tøflene for godt i en krukke på en vegg.

Generasjonen etter dem er heller ingen ungsauer lengre, den ene har fått en kronisk lungesykdom som med tiden vil forverre seg og allerede nå går utover arbeidet. Det er en viss mulighet for at den andre også kan rammes av et eller annet. Det er slik det er blant de jevnaldrende også, noen må trappe ned jobb pga. sykdom, andre klarer seg fint en stund til.

Den yngste generasjonen har knapt startet på livet med arbeid og studier, og kan ikke følge sine kusiners levevei. Førstefødte i denne generasjonen har en ambisiøs vei foran seg, mens broren fortsatt kan velge hva han vil. Den tredje har allerede gjort en haug elendige valg med en usikker fremtid. Det sorte får finnes i mange familier.

Dette er hva som foregår akkurat nå, og det er ikke måte på hvor mye smålig og surmaget kritikk denne familien får sammenlignet med mindre offentlige familier. Hårsveis, tiaraer, klær, og øredobber, sykdom og bunader kritiseres, eventuelle fremtidige valg forhåndskritiseres uten grunnlag.

Dette i en periode med mye som skjer. En periode, altså. Perioder er ikke evigvarende, de har en start og en slutt. Og selv om jeg ikke syns noe om at persongalleriet fødes inn i en fremtid de ikke slipper unna, så er det nå en gang slik at vi ennå har et monarki. Å sitte med mobilen i handa for å kritisere noe de selv ikke kan styre vil ikke endre noe som helst på det, ei heller hvordan IAs tiara sitter eller om MM sliter med lungene og må kansellere oppdrag.

Det er fullt mulig å løfte saken til saklige høyder, men ikke med den smålige, surmagete kritikken det gripes til hver dag.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...