Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Krimskrans skrev (På 13.4.2025 den 12.28):

Dette vet jeg, men statsbesøket er vel over nå, eller? Dette oppdraget var det jo rikelig med andre som var med på også…

Ekspander  

Hva er poenget ditt? Spiller det noen rolle at flere var med på det? 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sur sitron skrev (På 13.4.2025 den 12.47):

tja, hvis hun skal studere så starter ikke de før i august/september, eller vet du om andre planer?

Ekspander  

Nei, jeg vet bare at akkurat nå er det påskeferie. Siden jeg ikke vet hva hun skal bruke våren til, avholder jeg meg fra spekulativ forhåndskritikk på autopilot. 

Endret av Daisy R
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orly skrev (På 13.4.2025 den 12.49):

Det er ganske vanlig å ha litt ferie etter militæret før man begynner å jobbe eller studere 

Ekspander  

Er det, i flere måneder? 
Javel, de fleste jeg kjenner har hatt permisjon fra jobb mens de er i militæret - så rett i jobb igjen når de dimmer. 

Andre studerer og har sommerjobb. 
Kanskje prinsessen skal jobbe i sommer? Kan jo hende - selvom jeg tviler. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (På 13.4.2025 den 13.13):

Er det, i flere måneder? 
Javel, de fleste jeg kjenner har hatt permisjon fra jobb mens de er i militæret - så rett i jobb igjen når de dimmer. 

Ekspander  

Spekulativ forhåndskritikk. Hva bygger du dette på? Hun har jo hatt sommerjobb før, og hun jobbet jo de månedene før hun gikk inn i militæret. Så historikken hennes taler jo for nøyaktig det motsatte av det du antar.

Når det er sagt, så er det vel mange som mener at det er ønskelig at hun ikke tar en vanlig jobb disse månedene, men heller begynner å ta noen oppdrag for kongehuset. Det fremstår etter min mening som det beste valget nå, gitt den reduserte arbeidskapasiteten hos de andre.

Forøvrig er det ikke så veldig nyttig for debatten å generalisere fra seg selv til alle. Min erfaring er helt annerledes enn din. Jeg kjenner ingen som er i jobb før de går i militæret. Jeg kjenner bare folk som går inn rett fra vgs eller rett fra universitetet. Det er en observasjon som er like verdiløs som din observasjon om at "de fleste" går rett fra jobb.

Endret av Daisy R
  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det, i flere måneder? 

Ekspander  

Ja det er det 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det, i flere måneder? 

Ekspander  

Ikke veldig vanlig med flere måneder ferie etter militæret, nei.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rev. Revenge skrev (På 12.4.2025 den 12.09):

Janei, livet er en underlig reise der særlig det norske kongehuset får gjennomgå. Det er ikke måte på hvor tragisk det er med alderdom, svekkelse, feil bakgrunn og sykdom å henge seg opp i når det finnes tau.

Ekspander  

Synes du virkelig at det norske kongehuset «får gjennomgå» altså? Og i samme åndedrag tar du med masse aspekter som ingen lar de «gjennomgå» for, men som påpekes som uomtvistelige faktum. 
Jeg og flere andre har prøvd å løfte konstruktiv kritikk vedrørende kongehuset som institusjon. Det er det ingen som vil ta tak i, men det beste å diskutere omatt og omatt fremstår å være;

-metakritikk (som dette innlegget ditt her som jeg siterer, her kritiseres kritikken). 

- voldsom indignasjon på vegne av Norges kroniske syke og uføre når det påpekes for eksempel at MM trolig ikke har behov for et klesbudsjett på en mill per år når hun er så lite på jobb som hun er. Da er det «shaming» av uføre og kronikere. (Generelt; gjelder ikke bare deg som jeg siterer her). 

- som nevnt; tydeligvis ikke ønskelig å diskutere konstruktiv kritikk mot kongehuset men heller hive seg på og bli fullstendig over seg over at MM «får kritikk for å ha utslått hår, herregud ass, hvordan har verden blitt, la oss bruke de neste ti sidene her på KG til skyttergravskrig angående dette slik at vi kan devaluere kritikken mot kongehuset til å være _desperat_ og under beltestedet»). 

Må spørre generelt , er det best at kongehuset ikke skal diskuteres? Har vi «lov» til å ha meninger om at det ikke fungerer lengre? Ja jeg vet vi har ytringsfrihet, men det er åpenbart fryktelig vanskelig for mange hvis jeg sier at jeg såklart ikke har noe imot MM som person men hun egner seg absolutt ikke som dronning? 
Jeg synes ikke at noen skal ha slike vanvittige privilegier og konstitusjonelle plasseringer i samfunnet bare for å være født eller gift, men andre er åpenbart av motsatt oppfatning og vil kjempe med nebb og klør for at ingen sier noe ufordelaktig om de kongelige.

Sier som deg, livet er en underlig reise. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (På 13.4.2025 den 9.24):

Nå var ikke poenget å gjøre dette om til en sammenligning mellom en syk dame og en gammel dame.

Det jeg kommenterte på var et utsagn om at kongeparet "klarer brasene" alene. Poenget mitt var at de gjør egentlig ikke det, og det har ikke noe med MM å gjøre. Det har med dem selv å gjøre, og er en helt naturlig del av livet. Jeg er helt enig i at de gjør en flott jobb, og mye mer enn man kan forvente av folk i den alderen. Men de klarer ikke like mye som før, og det betyr at kronprinsen er den eneste akkurat nå, som er i full drift. Han gjør ikke bare sin egen jobb, men deler av de andres og.

Min kommentar om at kongeparets program er redusert, og i stor grad foregår på slottet, og at Kronprinsen er den eneste i full drift, er ikke noe jeg har funnet på selv.

Jeg leste det i denne kommentaren av kongehushistoriker Trond Noren Isaksen:

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/dRJEbw/kronikk-kongefamilien-har-glemt-kunsten-aa-feire-med-folket

Noen sitater (mine uthevinger):

"I 2013 hadde kongefamilien 267 offisielle oppdrag utenfor kongelige residenser, i fjor 157. Kongen selv hadde 92 eksterne oppdrag i 2013 og 55 i fjor. I skrivende stund har han hatt 11 eksterne oppdrag i år, hvorav fylkesturen står for fem.

«Det går ikke an å være deltidskonge», sa han i 2004. Men året etter ble det på livlegens oppfordring bestemt at han deretter skulle ha firedagers arbeidsuke så sant det lot seg gjøre. I vår ble det kjent at han skulle trappe ytterligere ned.

(...)

Også dronning Sonjas offisielle program er blitt merkbart redusert, mens kronprinsesse Mette-Marits kroniske sykdom sterkt begrenser virket hennes.

(...)

Kun kronprins Haakon er i full drift med 89 eksterne oppdrag i 2023 og 83 så langt i år, men bindes til statsråd og audienser på Slottet når han er regent.

(...)

Dermed er det mye kongefamilien ikke lenger rekker. I år var ingen av dem på plass for å åpne Festspillene i Bergen, som ellers har vært vane. Dronningen er beskytter for Oslo Kammermusikkfestival og pleide å være til stede, men deltok sist i 2017. Utgående statsbesøk har ikke vært gjennomført på fire og et halvt år.

(...)

Selv om kongefamilien er mye mindre ute blant folk enn de pleide, har de mange oppgaver på Slottet. Når brorparten av arbeidet foregår der, må det vises bedre frem."

Ekspander  

Trond N Isaksen er egentlig ganske kvass mot kongehuset og mener ofte de har utspilt sin rolle. 

Men når jeg leser dette; hva om Haakon også nå får en kronisk sykdom? Si at han får ME da. Er det noen som er med på å problematisere; hva da? Hvis hans «virke også sterkt begrenses» og han klarer to turer til slottet på en god måned? 

Vi skal fremdeles holde oss med det?

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (På 13.4.2025 den 15.52):

Synes du virkelig at det norske kongehuset «får gjennomgå» altså? Og i samme åndedrag tar du med masse aspekter som ingen lar de «gjennomgå» for, men som påpekes som uomtvistelige faktum. 
Jeg og flere andre har prøvd å løfte konstruktiv kritikk vedrørende kongehuset som institusjon. Det er det ingen som vil ta tak i, men det beste å diskutere omatt og omatt fremstår å være;

-metakritikk (som dette innlegget ditt her som jeg siterer, her kritiseres kritikken). 

- voldsom indignasjon på vegne av Norges kroniske syke og uføre når det påpekes for eksempel at MM trolig ikke har behov for et klesbudsjett på en mill per år når hun er så lite på jobb som hun er. Da er det «shaming» av uføre og kronikere. (Generelt; gjelder ikke bare deg som jeg siterer her). 

- som nevnt; tydeligvis ikke ønskelig å diskutere konstruktiv kritikk mot kongehuset men heller hive seg på og bli fullstendig over seg over at MM «får kritikk for å ha utslått hår, herregud ass, hvordan har verden blitt, la oss bruke de neste ti sidene her på KG til skyttergravskrig angående dette slik at vi kan devaluere kritikken mot kongehuset til å være _desperat_ og under beltestedet»). 

Må spørre generelt , er det best at kongehuset ikke skal diskuteres? Har vi «lov» til å ha meninger om at det ikke fungerer lengre? Ja jeg vet vi har ytringsfrihet, men det er åpenbart fryktelig vanskelig for mange hvis jeg sier at jeg såklart ikke har noe imot MM som person men hun egner seg absolutt ikke som dronning? 
Jeg synes ikke at noen skal ha slike vanvittige privilegier og konstitusjonelle plasseringer i samfunnet bare for å være født eller gift, men andre er åpenbart av motsatt oppfatning og vil kjempe med nebb og klør for at ingen sier noe ufordelaktig om de kongelige.

Sier som deg, livet er en underlig reise. 

Ekspander  

🎯

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (På 13.4.2025 den 15.59):

Trond N Isaksen er egentlig ganske kvass mot kongehuset og mener ofte de har utspilt sin rolle. 

Men når jeg leser dette; hva om Haakon også nå får en kronisk sykdom? Si at han får ME da. Er det noen som er med på å problematisere; hva da? Hvis hans «virke også sterkt begrenses» og han klarer to turer til slottet på en god måned? 

Vi skal fremdeles holde oss med det?

Ekspander  

Da blir vel IA kronprinsesseregent. Det er liksom det som er opplegget.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (På 13.4.2025 den 17.06):

Ekspander  

Da vil i såfall Norge ha et temmelig amputert kongehus. Allerede idag må de avlyse jobber pga helsen og fordi de er få på jobb. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (På 13.4.2025 den 17.06):

Ekspander  

Joda, det har jeg skjønt 😊 Men hvis hun skal være kronprinsesseregent i en alder av tidlig tjueåra med to uføre indisponerte foreldre uten noe hjelp eller stabilitet fra den eldre garden som alle før henne har fått, 

er det riktig da? 

Jeg synes det er så inderlig etisk uriktig, ihvertfall. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (På 13.4.2025 den 17.23):

Joda, det har jeg skjønt 😊 Men hvis hun skal være kronprinsesseregent i en alder av tidlig tjueåra med to uføre indisponerte foreldre uten noe hjelp eller stabilitet fra den eldre garden som alle før henne har fått, 

er det riktig da? 

Jeg synes det er så inderlig etisk uriktig, ihvertfall. 

Ekspander  

Er HM på vei mot å bli ufør?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (På 13.4.2025 den 17.34):

Er HM på vei mot å bli ufør?

Ekspander  

Nei, ikke som vi vet 😊 Les deg litt tilbake så du ser hva diskusjonen er 👍

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (På 13.4.2025 den 17.19):

Da vil i såfall Norge ha et temmelig amputert kongehus. Allerede idag må de avlyse jobber pga helsen og fordi de er få på jobb. 

Ekspander  

Har dere aldri hørt om livets gang? Nå er de gamle og syke. Så går det noen år, de gamle dør, en ny generasjon etablerer seg med familie og gjør seg ferdig med utdanning og trer inn i familiebedriften. Dette er jo et ganske kjent konsept. Det er utrolig nærsynt å bedømme hele opplegget basert på situasjonen akkurat nå. Det er en fase. Den vil gå over. Gi det 5-10 år, så ser det nok veldig annerledes ut. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (På 13.4.2025 den 12.45):

Skal IA ha 6 måneders ferie? Hvor står det?

Jeg antar at du har en kilde, og ikke bare sitter her og kritiserer noen for noe du misliker som ikke har skjedd ennå?

Artikkelen du lenket til sa vel absolutt ingenting om dette, annet enn at det er frihet i å ikke være i militæret. For mange er det jo også påskeferie nå. Antar du ikke kritiserer for det?

Forøvrig er det vel ganske stor variasjon i hva ungdommer velger å gjøre når de dimmer midt i et semester. 

Ekspander  

Hjelpes. Dette må også med i risikoanalysen. MYE kan skje på 6 mnd!! Hva er beredskapsplanen?

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Daisy R skrev (På 13.4.2025 den 12.49):

Nei, jeg vet bare at akkurat nå er det påskeferie. Siden jeg ikke vet hva hun skal bruke våren til, avholder jeg meg fra spekulativ forhåndskritikk på autopilot. 

Ekspander  

Og hun skal helt sikkert reise på denne "hemmelige" påskeferien med kronprinsparet. Det var ihvertfall nevnt i media at de antok at både hun og Marius skal bli med og at de muligens skal treffe Sverre Magnus under fjerne himmelstrøk:

https://www.nettavisen.no/kjendis/stort-hemmelighold-om-kronprinsparets-paske-planer-sporsmalet-er-om-marius-er-med/s/5-95-2381961

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge bør bli republikk. Det er noe fundamentalt galt når et statsoverhode kan arve sin posisjon. 
Og siden mystikken rundt det forhøyede monarkiet er fullstendig forvitret (kan praktisk talt gifte inn en hvilken som helst nobody inn i kongehuset, og året etter skal du stå der å vinke til de på slottsbalkongen på 17? Sick.). 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (På 13.4.2025 den 18.17):

Og hun skal helt sikkert reise på denne "hemmelige" påskeferien med kronprinsparet. Det var ihvertfall nevnt i media at de antok at både hun og Marius skal bli med og at de muligens skal treffe Sverre Magnus under fjerne himmelstrøk:

https://www.nettavisen.no/kjendis/stort-hemmelighold-om-kronprinsparets-paske-planer-sporsmalet-er-om-marius-er-med/s/5-95-2381961

Ekspander  

Hva var bekymringene rundt påskeferie?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...