Daisy R Skrevet 11. april #3061 Del Skrevet 11. april Sur sitron skrev (På 11.4.2025 den 10.51): Hvis det er som du sier - sant at næringslivet har betalt 90% av bunaden så er det en stor tankevekker. Det er isåfall sponsing som vi tidligere har sett næringslivet gjøre med medlemmer av kongehuset både når det gjelder biler, hester, båter, ferier, MM sine spinndyre kjoler. Dette har vært diskutert utallige ganger: https://www.nrk.no/ytring/monarkiets-okonomi-1.10880310 Ekspander Det er en stor prinsipiell forskjell på å få en bunad fra kommunen, som har fått støtte av lokalt næringsliv, og det å få en gave direkte fra èn aktør i næringslivet, som f.eks Rimi-Hagens hestegave til Märtha. I bunadsaken er det kommunen som står som giver, og det er jo relativt sett små beløp fra hver i forhold til den hesten, eller kronprinsessens Valentinokjoler. Når det gjelder designerkjolene, har jo hovedproblemet vært mangelen på transparens. Det er jo overhodet ikke tilfelle med denne bunadgaven. Jeg tenker at det er ikke spesielt treffende å sammenligne bunadgavene kongefamilien har fått, med designerkjolene og hestene. De har uansett lært mye av de gamle sakene, og lagt om praksisen, så også av den grunn er ikke kritikken din så veldig relevant. 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 11. april #3062 Del Skrevet 11. april Sur sitron skrev (På 11.4.2025 den 11.58): Du har ikke svart meg på hvor du fant at næringslivet hadde spandert 90% av kostnaden for bunaden i Målselv. Ekspander Ingrid Alexandra, Bunad | Prinsesse Ingrid Alexandra mottok bunad til 50.000 kroneri gave GIYF 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet 11. april #3063 Del Skrevet 11. april Sur sitron skrev (På 11.4.2025 den 5.15): Jeg må moderere meg litt. Ser at ifjor (2024) brukte hun bare 626.000 kroner: https://www.kk.no/mote/dette-bruker-de-kongelige-pa-klaer-svimlende-summer/82000555 Ekspander Antakelig brukte hun mye mer. Dette tallet er gjettverk basert på kun de nye plaggene hun har blitt avbildet med i offisielle sammenhenger, ikke på noe regnskap. 6 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 11. april #3064 Del Skrevet 11. april Morgan Le Fay skrev (På 11.4.2025 den 12.10): Antakelig brukte hun mye mer. Dette tallet er gjettverk basert på kun de nye plaggene hun har blitt avbildet med i offisielle sammenhenger, ikke på noe regnskap. Ekspander Det har du helt rett i. Dette er kun det som pressen har plukket opp. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 11. april #3065 Del Skrevet 11. april Krimskrans skrev (På 11.4.2025 den 5.53): Kledsbudsjettet reduseres vel når hun jobber så lite som hun gjør? Ekspander Aricia skrev (På 11.4.2025 den 5.59): Så fint at du fikk vinklet det subtilt inn mot shaming av å leve med kronisk sykdom i tillegg. 10 av 10 for den! 🎯 Ekspander Hvorfor i ALLE dager er det «shaming av kronisk syke» å påpeke at MM ikke har behov for nye klær til en million per år når hun jobber så lite som hun gjør? 9 3 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 11. april #3066 Del Skrevet 11. april TrineTrollet skrev (På 11.4.2025 den 9.43): https://www.seher.no/kongelig/himmelsk-ferie-i-charter-paradis/82923632 Å bruke flere millioner på en ferie er støtende. Flere av boligene rundt luksusboligen de leide ble også betalt ut slik at de fikk sitt privatliv ivaretatt. I lys av hvordan svært mange i vårt land nå opplever det utfordrende å få økonomien til å strekke til, så blir denne vanvittige luksusferien en tonedøv forestilling. Ekspander Morgan Le Fay skrev (På 11.4.2025 den 9.53): I 2023 brukte kronprinsparet 900 000 bare på klær og reiser, det står gjengitt flere steder. Ekspander Nå skal jeg kritisere, dog ikke desperat kritisere, kongehuset. Jeg mener at dette kongehuset bør legges ned etter Harald og Sonjas tid er omme. Tiden for dette er over, og det er et pengesluk uten like. Få det vekk og slipp dem fri. Verste er at jeg tror de innerst inne hadde ønska det sjøl og. For den som vil, og som greier å se over den blodtåka med håning og Diorkjoler og stappfulle bomberom med kongefamiliens overskuddsgaver; hva er det vi skal med dette kongehuset egentlig? Hvordan står den vanvittige kostnaden, både økonomisk og menneskelig, i samsvar med hva vi får tilbake? 6 2 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 11. april #3067 Del Skrevet 11. april rebella81 skrev (På 11.4.2025 den 15.43): Nå skal jeg kritisere, dog ikke desperat kritisere, kongehuset. Jeg mener at dette kongehuset bør legges ned etter Harald og Sonjas tid er omme. Tiden for dette er over, og det er et pengesluk uten like. Få det vekk og slipp dem fri. Verste er at jeg tror de innerst inne hadde ønska det sjøl og. For den som vil, og som greier å se over den blodtåka med håning og Diorkjoler og stappfulle bomberom med kongefamiliens overskuddsgaver; hva er det vi skal med dette kongehuset egentlig? Hvordan står den vanvittige kostnaden, både økonomisk og menneskelig, i samsvar med hva vi får tilbake? Ekspander Det er gjort beregninger både i UK og Danmark, som viser at kongehuset genererer enormt mye mer penger enn det koster. Jeg tenker at det høyst sannsynlig er tilfellet for Norge og. For å gi ett svar på spørsmålet ditt, begrenset til en rent økonomisk betraktning. 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 11. april #3068 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.05): Det er gjort beregninger både i UK og Danmark, som viser at kongehuset genererer enormt mye mer penger enn det koster. Jeg tenker at det høyst sannsynlig er tilfellet for Norge og. For å gi ett svar på spørsmålet ditt, begrenset til en rent økonomisk betraktning. Ekspander Interessant. Vet du hvordan? Hva tenker du om at mennesker skal fødes inn i en rolle man ikke får bestemme selv? 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet 11. april #3069 Del Skrevet 11. april rebella81 skrev (På 11.4.2025 den 16.07): Interessant. Vet du hvordan? Hva tenker du om at mennesker skal fødes inn i en rolle man ikke får bestemme selv? Ekspander Jeg tenker at de kan velge å si nei takk. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 11. april #3070 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.05): Det er gjort beregninger både i UK og Danmark, som viser at kongehuset genererer enormt mye mer penger enn det koster. Jeg tenker at det høyst sannsynlig er tilfellet for Norge og. For å gi ett svar på spørsmålet ditt, begrenset til en rent økonomisk betraktning. Ekspander Ja, det regnestykket skulle jeg likt å se. Og for all del. Ikke prøv å sammenligne Mary og Mette Marit - de er i to forskjellige ligaer både når det gjelder arbeidsinnsats og popularitet. 8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrevippen Skrevet 11. april #3071 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.05): Det er gjort beregninger både i UK og Danmark, som viser at kongehuset genererer enormt mye mer penger enn det koster Ekspander Dette er poengtert så mange ganger, også i denne tråden. Takk for at du minner folk på det. Når kritikken blir så tynn at det hagler med kommentarer om hårfrisyrer, kan man jo undre seg over hvor viktig det er å henge her inne til enhver tid, med nye kontoer hver dag. 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet 11. april #3072 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.05): Det er gjort beregninger både i UK og Danmark, som viser at kongehuset genererer enormt mye mer penger enn det koster. Jeg tenker at det høyst sannsynlig er tilfellet for Norge og. For å gi ett svar på spørsmålet ditt, begrenset til en rent økonomisk betraktning. Ekspander Vær så snill å forklare på hvilken måte det norske kongehuset drar inn hundrevis av millioner kroner? Tenker du turistene kommer hit, ikke på grunn av natur og severdigheter, men på grunn av monarkiet? Eller tror du at verden ville slutte å kjøpe norsk fisk og olje hvis vi ble republikk? Hvilken rørende naivitet. Hvorfor blir ikke alle land kongedømmer når det er så fantastisk lønnsomt? Jeg synes det er direkte komisk hvor blendet enkelte er av bling og stas og kongekroner. Alt de gjør er fantastisk, for de er jo ekte prinsesser! Sånn tenker da femåringer, ikke voksne damer? Til info: Nesten ingen utenfor Norges grenser vet hva våre kongelige heter en gang. 3 3 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 11. april #3073 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.22): Jeg tenker at de kan velge å si nei takk. Ekspander Ja, det kan de, men hvor lett er det da, når ikke bare familien men bokstavelig talt hele kongeriket følger med? Man føler vel kanskje et visst press, trolig. Vi kan kanskje være enige i at det å bli født inn i en konstitusjonell rolle er relativt gammeldags, kanskje 😊 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korpsnerden Skrevet 11. april #3074 Del Skrevet 11. april (endret) Morgan Le Fay skrev (På 11.4.2025 den 17.21): Vær så snill å forklare på hvilken måte det norske kongehuset drar inn hundrevis av millioner kroner? Tenker du turistene kommer hit, ikke på grunn av natur og severdigheter, men på grunn av monarkiet? Eller tror du at verden ville slutte å kjøpe norsk fisk og olje hvis vi ble republikk? Hvilken rørende naivitet. Hvorfor blir ikke alle land kongedømmer når det er så fantastisk lønnsomt? Jeg synes det er direkte komisk hvor blendet enkelte er av bling og stas og kongekroner. Alt de gjør er fantastisk, for de er jo ekte prinsesser! Sånn tenker da femåringer, ikke voksne damer? Til info: Nesten ingen utenfor Norges grenser vet hva våre kongelige heter en gang. Ekspander Sikkert flere som vet om dem nå kontra tidligere, men det er ikke av grunner som er så fordelaktige hverken for kongefamilien eller Norge. Voldsmannen og sjamanen er ikke spesielt godt PR. Endret 11. april av Korpsnerden 5 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet 11. april #3075 Del Skrevet 11. april rebella81 skrev (På 11.4.2025 den 15.43): Nå skal jeg kritisere, dog ikke desperat kritisere, kongehuset. Jeg mener at dette kongehuset bør legges ned etter Harald og Sonjas tid er omme. Tiden for dette er over, og det er et pengesluk uten like. Få det vekk og slipp dem fri. Verste er at jeg tror de innerst inne hadde ønska det sjøl og. For den som vil, og som greier å se over den blodtåka med håning og Diorkjoler og stappfulle bomberom med kongefamiliens overskuddsgaver; hva er det vi skal med dette kongehuset egentlig? Hvordan står den vanvittige kostnaden, både økonomisk og menneskelig, i samsvar med hva vi får tilbake? Ekspander 🎯 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 11. april #3076 Del Skrevet 11. april (endret) rebella81 skrev (På 11.4.2025 den 17.27): Ja, det kan de, men hvor lett er det da, når ikke bare familien men bokstavelig talt hele kongeriket følger med? Man føler vel kanskje et visst press, trolig. Vi kan kanskje være enige i at det å bli født inn i en konstitusjonell rolle er relativt gammeldags, kanskje 😊 Ekspander Monarki er i bunn og grunn så udemokratisk som det kan bli. Og om man får monarker som ikke skjøtter jobben sin så klarer man ikke bli kvitt dem heller, de sitter livet ut - til sønnen eller datteren tar over 😅 Så kan man risikere (som vi her i Norge har erfart) at det kommer medlemmer av kongefamilien som begår alvorlige kriminelle handlinger. Endret 11. april av Sur sitron 10 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rebella81 Skrevet 11. april #3077 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.05): Det er gjort beregninger både i UK og Danmark, som viser at kongehuset genererer enormt mye mer penger enn det koster. Jeg tenker at det høyst sannsynlig er tilfellet for Norge og. For å gi ett svar på spørsmålet ditt, begrenset til en rent økonomisk betraktning. Ekspander Dette her ble faktisk drøftet tidligere i tråden og, jeg tror noen andre og svarte noe a la det samme som deg da jeg problematiserte kroningen av en liten puslete bortkommen mann i UK, dekt i rubiner og safirer og silke og gull, med karjoler og trompeter og hoffnarrer til en kostnad på en milliard pund; nemlig det du nevner; - at kongehuset genererer mye mer enn det koster. Dersom det medfører riktighet, så mener jeg dog at det likevel er en tid for alt. I UK hvor antall fattige øker og øker og det offentlige helsevesenet står i knestående så mener jeg at det er beint frem umusikalsk at noen få ultrapriveligerte skal ha et slikt liv mens andre faktisk ikke har hodet over vannet. 7 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junijulia Skrevet 11. april #3078 Del Skrevet 11. april Daisy R skrev (På 11.4.2025 den 16.22): Jeg tenker at de kan velge å si nei takk. Ekspander Og det håper jeg faktisk at de gjør. Kronprinsparet burde si takk for seg og ikke bli Norges nye konge og dronning. 6 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 11. april #3079 Del Skrevet 11. april rebella81 skrev (På 11.4.2025 den 17.27): Ja, det kan de, men hvor lett er det da, når ikke bare familien men bokstavelig talt hele kongeriket følger med? Man føler vel kanskje et visst press, trolig. Vi kan kanskje være enige i at det å bli født inn i en konstitusjonell rolle er relativt gammeldags, kanskje 😊 Ekspander I et av de første lange intervjuene kronprins Haakon ga i voksen alder, rett etter at han var ferdig med studiene på Berkeley om jeg ikke husker feil, fortalte han nettopp om at han seriøst hadde vurdert å takke nei til å overta tronen, for så å velge det. Han hadde noen ganske gjennomtenkte resonnementer i sakens anledning. Så jo, det går faktisk an. (Dette var for øvrig så vidt jeg husker i et underholdningsprogram på TV2 kalt Sommerøya). 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet 11. april #3080 Del Skrevet 11. april Aricia skrev (På 11.4.2025 den 18.03): I et av de første lange intervjuene kronprins Haakon ga i voksen alder, rett etter at han var ferdig med studiene på Berkeley om jeg ikke husker feil, fortalte han nettopp om at han seriøst hadde vurdert å takke nei til å overta tronen, for så å velge det. Han hadde noen ganske gjennomtenkte resonnementer i sakens anledning. Så jo, det går faktisk an. (Dette var for øvrig så vidt jeg husker i et underholdningsprogram på TV2 kalt Sommerøya). Ekspander Ja, det har vært gjort før i andre land. Dersom Haakon Magnus hadde trukket seg så hadde Märtha Louise tatt over - det viser hvor vanvittig hele ordningen med disse arvede posisjonene er. 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå