Sur sitron Skrevet fredag kl 07:20 #3041 Del Skrevet fredag kl 07:20 Rev. Revenge skrev (2 minutter siden): Du utelot å nevne at MM kommer på 15. plass blant luksusdyrene i Europa, samme nivå som ifjor, samt at hun er like god på gjenbruk som Sonja. Å wow, 15. plass? Og du glemte å si at Kate som ble operert for kreft ifjor gikk nesten bare for gjenbruk siden hun har redusert arbeidskapasitet. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet fredag kl 07:23 #3042 Del Skrevet fredag kl 07:23 Sur sitron skrev (1 minutt siden): Å wow, 15. plass? Og du glemte å si at Kate som ble operert for kreft ifjor gikk nesten bare for gjenbruk siden hun har redusert arbeidskapasitet. Det var du som la ut lenken og skummet gjennom alle andre kongelige unntatt MM for å negge MMs klesbudsjett for å fremmer dine egne meninger om MM. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet fredag kl 07:32 #3043 Del Skrevet fredag kl 07:32 Miomino skrev (8 timer siden): Feil, Ingrid Alexandra fikk ikke nordlandsbunad, hun fikk Målselv bunad. Noe spesielt om Målselv kommune, som ligger i Troms, skulle gitt henne en bunad fra Nordland i gave. Nordlandsbunaden brukes i hele landsdelen. https://www.norskflid.no/bunad/bunader/nordland/nordlandsbunaden/historien/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet fredag kl 07:36 #3044 Del Skrevet fredag kl 07:36 Krimskrans skrev (1 time siden): Kledsbudsjettet reduseres vel når hun jobber så lite som hun gjør? "– Mette-Marit er jo god nettopp på gjenbruk, og det er faktisk lenge siden vi har sett henne i noe nytt nå, sier moteansvarlig i KK, Ida Elise Eide Einarsdóttir om kronprinsessen. " https://www.kk.no/mote/i-ny-luksuskape-til-50-000/82945602 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet fredag kl 07:46 #3045 Del Skrevet fredag kl 07:46 På generelt grunnlag synes jeg en kritikk av at kongehuset har for mange bunader (sic) er noe av det pussigste jeg har lest i denne tråden. Er det en type garderobe et norsk kongehus burde ha, så er det vel nasjonaldrakter. Å klare å bygge opp en argumentasjonsrekke omkring at det er sløsing og unødvendig med mange ulike bunader er også temmelig sært. Når feks Målselv kommune gir Ingrid Alexandra en lokal drakt er det jo for å promotere seg og sitt distrikt utad, og markere tilknytningen de håper og mener prinsessen har etablert til nettopp deres kommune gjennom militærtjenesten sin. Når de kongelige har og bruker bunader fra ulike deler av landet må det ses på som et forsøk på å representere hele befolkningen, og gi mulighet til så store deler av landet som mulig til å oppleve seg sett og anerkjent. Feks er det selvsagt et avgjørende valg at de kongelige bærer samekofter. 10 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet fredag kl 07:52 #3046 Del Skrevet fredag kl 07:52 Rev. Revenge skrev (1 time siden): Nydelig tallberegning og tankegang. Kan du vise til hvor du har dette fra? Under sykmelding beholder man lønnen sin. Når man har dokumentert varig nedsatt arbeidsevne går man over på AAP for vurdering av arbeidsevne, med 66% av tidligere lønn. Så sauser du beregningen sammen med tull om reiseutgifter og klær, helt uten å tenke over at nedsatt inntekt ikke kan oppveies slik du beskriver når alt annet fortsatt koster det samme samt medisinske utgifter øker. Prøver du å være morsom? Hvor langt er MM kommet i dette løpet? Om hun er ufør vil vel appanasjen bli redusert tilsvarende sammenlignet med lønna for oss «vanlige folk.» 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet fredag kl 08:19 #3047 Del Skrevet fredag kl 08:19 (endret) Aricia skrev (33 minutter siden): På generelt grunnlag synes jeg en kritikk av at kongehuset har for mange bunader (sic) er noe av det pussigste jeg har lest i denne tråden. Er det en type garderobe et norsk kongehus burde ha, så er det vel nasjonaldrakter. Å klare å bygge opp en argumentasjonsrekke omkring at det er sløsing og unødvendig med mange ulike bunader er også temmelig sært. Når feks Målselv kommune gir Ingrid Alexandra en lokal drakt er det jo for å promotere seg og sitt distrikt utad, og markere tilknytningen de håper og mener prinsessen har etablert til nettopp deres kommune gjennom militærtjenesten sin. Når de kongelige har og bruker bunader fra ulike deler av landet må det ses på som et forsøk på å representere hele befolkningen, og gi mulighet til så store deler av landet som mulig til å oppleve seg sett og anerkjent. Feks er det selvsagt et avgjørende valg at de kongelige bærer samekofter. Det er ikke en debatt som bare tas her, men var også på dax18 denne eller sist uke. Kommunen mente det var bra reklame og representasjon, og at det er viktig at også de nordlige fylkene represnteres. Motdebattanten mente at pengene burde vært brukt annerledes, når hun allerede har 7 bunader. Jeg syns det er en helt legitim debatt å ha, og forstår ikke at det skal være så pussig. Det er mye av debatten rundt influensere som er smått og rart, men her det bruk av offebtlige midler og jeg syns faltisk det er mer relevant å diskutere enn hva Sofie Elise har gjort eller hva løpeøkta til CBE. Endret fredag kl 08:20 av pop up bruker 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet fredag kl 08:25 #3048 Del Skrevet fredag kl 08:25 (endret) Krimskrans skrev (46 minutter siden): Hvor langt er MM kommet i dette løpet? Om hun er ufør vil vel appanasjen bli redusert tilsvarende sammenlignet med lønna for oss «vanlige folk.» Spør den jeg siterer som som tok det opp som et poeng i sammenheng med MM sitt klesbudsjett. Vedkommende har nok mye mer innsikt i akkurat dette spørsmålet enn jeg som svarte på generelt grunnlag, men hun har kun vist til sykepleierlønn og sykmelding. Endret fredag kl 08:38 av Rev. Revenge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet fredag kl 08:37 #3049 Del Skrevet fredag kl 08:37 Sur sitron skrev (2 timer siden): Hvorfor er det så galt? Man trenger ikke like mye klær når man ikke jobber like mye. Vanlige, dødelige som er sykemeldte går ofte ned i lønn, men så tenker man at man slipper utgifter til reise til jobb og har ikke behov for like mye klær så det oppveier litt. For å ikke snakke om de som blir uføre som nesten går ned halve inntekten. Jeg syns heller ikke det er så rart. Apanasjen settes jo etter hva de har behov for med tanke på forbruk, og hvis et medlen av kongefamilien ikke skal represntere og reise i like stor grad som tidligere er det heller ikke behov for like mye penger. Sitat Apanasjen til henholdsvis Kongen og Dronningen, Kronprinsen og Kronprinsessen skal dekke forvaltning, drift, vedlikehold og utvikling (FDVU) av de private eiendommene og hushold. Apanasjen dekker også De kongeliges private utgifter og offisielle antrekk. Det skal ikke rapporteres på bruk av apanasjen. https://www.kongehuset.no/artikkel.html?tid=134576&sek=134575 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forumansvarlig Skrevet fredag kl 09:06 #3050 Del Skrevet fredag kl 09:06 Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerdebatt og avsporinger. Forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krimskrans Skrevet fredag kl 09:24 #3051 Del Skrevet fredag kl 09:24 Aricia skrev (3 timer siden): Så fint at du fikk vinklet det subtilt inn mot shaming av å leve med kronisk sykdom i tillegg. 10 av 10 for den! 🎯 Det var dine ord. 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet fredag kl 09:26 #3052 Del Skrevet fredag kl 09:26 Aricia skrev (1 time siden): På generelt grunnlag synes jeg en kritikk av at kongehuset har for mange bunader (sic) er noe av det pussigste jeg har lest i denne tråden. Er det en type garderobe et norsk kongehus burde ha, så er det vel nasjonaldrakter. Å klare å bygge opp en argumentasjonsrekke omkring at det er sløsing og unødvendig med mange ulike bunader er også temmelig sært. Når feks Målselv kommune gir Ingrid Alexandra en lokal drakt er det jo for å promotere seg og sitt distrikt utad, og markere tilknytningen de håper og mener prinsessen har etablert til nettopp deres kommune gjennom militærtjenesten sin. Når de kongelige har og bruker bunader fra ulike deler av landet må det ses på som et forsøk på å representere hele befolkningen, og gi mulighet til så store deler av landet som mulig til å oppleve seg sett og anerkjent. Feks er det selvsagt et avgjørende valg at de kongelige bærer samekofter. Jeg støtter argumentasjonen din, det gir mening at lokal kultur løftes til representasjon ved kongehusets representanter. Vi ser jo også at ulike bunader blir brukt av de kongelige, og dette gir mening til intensjonen bak bunadsgavene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrineTrollet Skrevet fredag kl 09:43 #3053 Del Skrevet fredag kl 09:43 https://www.seher.no/kongelig/himmelsk-ferie-i-charter-paradis/82923632 Å bruke flere millioner på en ferie er støtende. Flere av boligene rundt luksusboligen de leide ble også betalt ut slik at de fikk sitt privatliv ivaretatt. I lys av hvordan svært mange i vårt land nå opplever det utfordrende å få økonomien til å strekke til, så blir denne vanvittige luksusferien en tonedøv forestilling. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morgan Le Fay Skrevet fredag kl 09:53 #3054 Del Skrevet fredag kl 09:53 Nimbus skrev (4 timer siden): Oi, det høres mye ut med 1 mill i klesbudsjett! Har du noe kilde på dette. Eller er det noe du tror eller har hørt et sted? I 2023 brukte kronprinsparet 900 000 bare på klær og reiser, det står gjengitt flere steder. 1 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet fredag kl 10:04 #3055 Del Skrevet fredag kl 10:04 Aricia skrev (2 timer siden): På generelt grunnlag synes jeg en kritikk av at kongehuset har for mange bunader (sic) er noe av det pussigste jeg har lest i denne tråden. Er det en type garderobe et norsk kongehus burde ha, så er det vel nasjonaldrakter. Å klare å bygge opp en argumentasjonsrekke omkring at det er sløsing og unødvendig med mange ulike bunader er også temmelig sært. Når feks Målselv kommune gir Ingrid Alexandra en lokal drakt er det jo for å promotere seg og sitt distrikt utad, og markere tilknytningen de håper og mener prinsessen har etablert til nettopp deres kommune gjennom militærtjenesten sin. Når de kongelige har og bruker bunader fra ulike deler av landet må det ses på som et forsøk på å representere hele befolkningen, og gi mulighet til så store deler av landet som mulig til å oppleve seg sett og anerkjent. Feks er det selvsagt et avgjørende valg at de kongelige bærer samekofter. Folk reagerer vel mest på at kommuner som stort sett sparer og sparer velger å gi kostbare bunader (Målselv- bunaden kostet 50.000) til folk som allerede har overflod av bunader. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy R Skrevet fredag kl 10:19 #3056 Del Skrevet fredag kl 10:19 (endret) Sur sitron skrev (2 timer siden): Folk reagerer vel mest på at kommuner som stort sett sparer og sparer velger å gi kostbare bunader (Målselv- bunaden kostet 50.000) til folk som allerede har overflod av bunader. Det var næringslivet som betalte 90%. Ingrid Alexandra, Bunad | Prinsesse Ingrid Alexandra mottok bunad til 50.000 kroneri gave Endret fredag kl 12:14 av Daisy R 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet fredag kl 10:30 #3057 Del Skrevet fredag kl 10:30 Daisy R skrev (5 minutter siden): Det var næringslivet som betalte 90% Javel - hvor leste du det? Jeg ser bare at det står i samarbeid med lokalt næringsliv. Uansett synes jeg det er sløsing å gi bunad til noen som har haugevis av dem fra før. Hun har en bunad lik min fra mitt hjemsted, men kan ikke si at jeg føler noen spesiell stolthet av den grunn 😅 - så tror egentlig ikke folk flest bryr seg så veldig mye om akkurat det. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet fredag kl 10:32 #3058 Del Skrevet fredag kl 10:32 Sur sitron skrev (22 minutter siden): Folk reagerer vel mest på at kommuner som stort sett sparer og sparer velger å gi kostbare bunader (Målselv- bunaden kostet 50.000) til folk som allerede har overflod av bunader. Kongehuset er jo ikke "folk som allerede har overflod av bunader". De er landets sittende og kommende statsoverhoder som eier og bruker flere av våre nasjonaldrakter med regional tilknytning og stor symbolsk betydning i representasjon, altså på vegne av oss alle, for å bidra til å skape tilhørighet, fellesskapsfølelse og samhold i en nasjon. 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet fredag kl 10:35 #3059 Del Skrevet fredag kl 10:35 Aricia skrev (1 minutt siden): Kongehuset er jo ikke "folk som allerede har overflod av bunader". De er landets sittende og kommende statsoverhoder som eier og bruker flere av våre nasjonaldrakter med regional tilknytning og stor symbolsk betydning i representasjon, altså på vegne av oss alle, for å bidra til å skape tilhørighet, fellesskapsfølelse og samhold i en nasjon. Hvor ofte brukes bunader ifm representasjon? De burde kanskje brukt bunad da de tok imot det islandske presidentparet på slottsplassen? Istedet for fransk og amerikansk luksus. 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sur sitron Skrevet fredag kl 10:51 #3060 Del Skrevet fredag kl 10:51 Daisy R skrev (27 minutter siden): Det var næringslivet som betalte 90% Hvis det er som du sier - sant at næringslivet har betalt 90% av bunaden så er det en stor tankevekker. Det er isåfall sponsing som vi tidligere har sett næringslivet gjøre med medlemmer av kongehuset både når det gjelder biler, hester, båter, ferier, MM sine spinndyre kjoler. Dette har vært diskutert utallige ganger: https://www.nrk.no/ytring/monarkiets-okonomi-1.10880310 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå