Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (7 minutter siden):

Når man har så mange som 7 bunader sier det vel seg selv at de ikke er så hyppig brukt, og kanskje pengene som blir brukt på å gi disse i gave da helller kan bli brukt til andre kommunale foremål?

50000 kan være ganske mye for frivillige organisasjoner. 

Jeg vet ikke hva som lagees hvor -kanskke @Sur sitron kan si noe der?

se sakene jeg lenket til i innlegget over her, så ser du at de bruker dem til langt flere anledninger enn det vi andre gjør.

Endret av Daisy R
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg har sett brukes de ulike bunadene i kongefamilien til representasjon langt flere ganger enn omtrent den eneste dagen alle andre med én bunad bruker sin på 17. mai.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy R skrev (4 minutter siden):

se sakene jeg lenket til i innlegget over her, så ser du at de bruker dem til langt flere anledninger enn det vi andre gjør.

Så klart bruker de bunadene oftere enn "vanlig" folk, men jeg ser ikke noe innlegg om hvor ofte? 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Så klart bruker de bunadene oftere enn "vanlig" folk, men jeg ser ikke noe innlegg om hvor ofte? 

Forventer du at jeg teller opp dronningens bunadbruk tilbake til 1968 for deg?

Her er nok en artikkel om de kongeliges bunadbruk:

https://www.nrk.no/kultur/slottet-stiller-ut-dei-kongelege-bunadene-1.14090719

Dei kongelege har fleire bunader kvar, som ofte blir brukte i offentlege samanhengar. Bunaden er blant anna festantrekk for kvinnene under jubileum. 

Endret av Daisy R
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplekakex skrev (8 minutter siden):

Kommunen brukte 5.000kr på bunaden til IA, næringslivet sto for resten, så kosta ikke kommunen så alt for mye 😊

I mindre kommuner og fylker er det private næringslivet med på spleiselaget, så når det private gir til slike offentlige gaver kan det gå utover ogaå hva man ville gi - uten at jeg kjenner de ekskte regnestykket her

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (Akkurat nå):

I mindre kommuner og fylker er det private næringslivet med på spleiselaget, så når det private gir til slike offentlige gaver kan det gå utover ogaå hva man ville gi - uten at jeg kjenner de ekskte regnestykket her

Endel av det regnestykket er vel at de ser en markedsverdi/PR-verdi av at deres kommunes bunad kommer inn i kongelig rotasjon.

Forøvrig er ikke alle bunadene gaver, men noen er det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Daisy R skrev (5 minutter siden):

Forventer du at jeg teller opp dronningens bunadbruk tilbake til 1968 for deg?

Her er nok en artikkel om de kongeliges bunadbruk:

https://www.nrk.no/kultur/slottet-stiller-ut-dei-kongelege-bunadene-1.14090719

Dei kongelege har fleire bunader kvar, som ofte blir brukte i offentlege samanhengar. Bunaden er blant anna festantrekk for kvinnene under jubileum. 

Det er veldig fint om du gjør det ettersom du er så påstålig her, og samtidig viser til noe så ullent som "ofte". 

I den beregninge bør man også ta høyde for antall bunad, og type bunad. Noen buanader er jo mer likt enn andre.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (2 timer siden):

Jeg syns IA var veldig fint kledd, men enig at kjolen/kåpa var nok litt for stor.

IA har nettopp fått en nordlandbunad til 50000 kroner (den syvende i buanden hun nå eier) fordi hun tjenestegjorde der, så hun kunne kanskje stilt i den? 

MM sin kledning på slottsplassen syns jeg ikke var noe særlig. Kjempefin kjole for formelle anlednigner i arbeidslivet, men ikke presidentbesøk syns jeg. 

Fint og flott at hun bruker norsk design, men det må også passe situasjonen, og her syns jeg ikke kledningen passet. 

Feil, Ingrid Alexandra fikk ikke nordlandsbunad, hun fikk Målselv bunad.

Noe spesielt om Målselv kommune, som ligger i Troms, skulle gitt henne en bunad fra Nordland i gave.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (10 minutter siden):

Feil, Ingrid Alexandra fikk ikke nordlandsbunad, hun fikk Målselv bunad.

Noe spesielt om Målselv kommune, som ligger i Troms, skulle gitt henne en bunad fra Nordland i gave.

Takk for faktisk bra og viktig presisering 🙏

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (5 timer siden):

Såvidt jeg har sett brukes de ulike bunadene i kongefamilien til representasjon langt flere ganger enn omtrent den eneste dagen alle andre med én bunad bruker sin på 17. mai.

Selvsagt gjør de det. Mette Marit har et klesbudsjett på oppimot 1.000.000 kr/årlig pga representasjon. Da kan man jo tenke seg hvilken garderobe hun opparbeider seg. 

Vi vanlige dødelige bruker bunadene våre til 17. mai, i konfirmasjon, dåp og bryllup. Som regel, bare 1 gang i året. 

Endret av Sur sitron
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (6 timer siden):

Når det gjelder budandene så er det egentlig ingen stor motstsetnig  i å stue de bort i et bomberom som @Sur sitronviser til i arikelene, og være glad i de. Hvis du har 7 budander sier det seg selv at de alle 7 ikke er hyppig brukt, men da trenger man kanske ikke flere heller slik det var debatt om på dax18 denne uka?

Det med å stue bunadene bort i et bomberom var en vits, men denne Daisy har tatt det på ramme alvor, tydeligvis 😂

Jeg sa "håper ikke den blir stuet vekk" sammen med alt det andre som ikke får plass på slottets 18.000 kvm. Mye fordi jeg blir provosert av at det skal gis så mye gaver at man faktisk ikke har plass på sine gedigne eiendommer, men istedet må skattebetalerne betale for at slottet skal leie 6 digre bomberom (tilfluktsrom) i Oslo. For å oppbevare ting de ikke trenger. Hvorfor ikke selge unna og gi beskjed om at de ikke kan motta flere gaver?

Endret av Sur sitron
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (1 time siden):

Selvsagt gjør de det. Mette Marit har et klesbudsjett på oppimot 1.000.000 kr/årlig pga representasjon. Da kan man jo tenke seg hvilken garderobe hun opparbeider seg. 

Vi vanlige dødelige bruker bunadene våre til 17. mai, i konfirmasjon, dåp og bryllup. Som regel, bare 1 gang i året. 

Oi, det høres mye ut med 1 mill i klesbudsjett! Har du noe kilde på dette. Eller er det noe du tror eller har hørt et sted?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det kjoleforkleet fra Dior som MM hadde på seg var helt grusomt. Ukledelig og helt feil lengde. Ingrid er fin, men det ser ut som at klærne hun bruker etter moren ikke blir tilpasset. For begge disse antrekkene fra forrige uke var opprinnelig finere på MM. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krimskrans skrev (5 minutter siden):

Kledsbudsjettet reduseres vel når hun jobber så lite som hun gjør?

Så fint at du fikk vinklet det subtilt inn mot shaming av å leve med kronisk sykdom i tillegg. 10 av 10 for den! 

🎯

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (11 minutter siden):

Så fint at du fikk vinklet det subtilt inn mot shaming av å leve med kronisk sykdom i tillegg. 10 av 10 for den! 

🎯

Hvorfor er det så galt?

Man trenger ikke like mye klær når man ikke jobber like mye. Vanlige, dødelige som er sykemeldte går ofte ned i lønn, men så tenker man at man slipper utgifter til reise til jobb og har ikke behov for like mye klær så det oppveier litt. 

For å ikke snakke om de som blir uføre som nesten går ned halve inntekten.

Endret av Sur sitron
  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er det så galt?

Man trenger ikke like mye klær når man ikke jobber like mye. Vanlige, dødelige som er sykemeldte går ofte ned i lønn, men så tenker man at man slipper utgifter til reise til jobb og har ikke behov for like mye klær så det oppveier litt. 

For å ikke snakke om de som blir uføre som nesten går ned halve inntekten.

Nydelig tallberegning og tankegang. Kan du vise til hvor du har dette fra?

Under sykmelding beholder man lønnen sin. Når man har dokumentert varig nedsatt arbeidsevne går man over på AAP for vurdering av arbeidsevne, med 66% av tidligere lønn. Så sauser du beregningen sammen med tull om reiseutgifter og klær, helt uten å tenke over at nedsatt inntekt ikke kan oppveies slik du beskriver når alt annet fortsatt koster det samme samt medisinske utgifter øker.

Prøver du å være morsom?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (1 time siden):

Jeg må moderere meg litt. Ser at ifjor (2024) brukte hun bare 626.000  kroner:

https://www.kk.no/mote/dette-bruker-de-kongelige-pa-klaer-svimlende-summer/82000555

Du utelot å nevne at MM kommer på 15. plass blant luksusdyrene i Europa, samme nivå som ifjor, samt at hun er like god på gjenbruk som Sonja.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...