Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Gjest 42. skrev (På 21.3.2025 den 22.31):

Tror nok at det er mange som meg, som egentlig ikke har tenkt over hva monarkiet i Norge er, annet enn at det er " koselig",  nå synes det er så utvannet vanlig og privatisert at det kan umulig vare veldig lengre. Så har de jo i tillegg han som "stakkars har havnet borti ting som har gjort at media plager han"  

Hva skal vi med kongehuset og kongefamilien som de nå framstår? 

Ekspander  

Er det sitater «stakkars osv» ditt utsagn eller et sitat fra noen andre? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.nrk.no/nyheter/prinsesse-ingrid-alexandra-far-hedersmedalje-1.17358629

Hvorfor tildeles prinsesse Ingrid Alexandra Brigadeveteranforbundets hederstegn? Hva er det hun har gjort som fortjener denne utmerkelsen? Hvert år avtjener tusenvis av unge norske kvinner og menn førstegangstjenesten. Mange av de gjør tjeneste i Brigade Nord. Ingen av disse mottar BVF’s hederstegn for å ha gjort akkurat det samme som prinsessen, nemlig førstegangstjenesten. 

Dette er et skoleeksempel på hvordan man uthuler statutter som skal legges til grunn for prestasjoner. Prinsessen har ikke prestert eksepsjonelt, og skulle på ingen måte ha mottatt denne utmerkelsen. Når medaljer deles ut basert på hvem man er, og ikke for prestasjoner, så blir det hele innholdsløst og uten verdi. 

Prinsessen skal som alle andre tildeles vernepliktsmedaljen for å ha gjennomført førstegangstjenesten. Dette er en viktig medalje som gir heder til alle de unge som velger å stille seg til rådighet for Norge. 

• Liker 28
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (På 13.3.2025 den 23.17):

Hva var galt med den kommentaren? Jeg vet i alle fall ikke om noen familier i min omgangskrets med like mye rusmisbruk og voldsdommer/voldstiltaler. Over tre generasjoner. 
Og det er ikke noe «galt» med den sosiale statusen til MMs familie, den var vel ganske vanlig, evt litt vanlig minus. Det var jo ikke sånn at hun vokste opp i rennesteinen. Poenget var at Sonja kom fra en «bedre familie», det gjorde ikke MM. 

Ekspander  

Jeg syns vel generelt det minner om litt lav kulturell kapital å omtale andre folks bakgrunn på den måten. Derav min reaksjon.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (På 28.3.2025 den 8.32):

https://www.nrk.no/nyheter/prinsesse-ingrid-alexandra-far-hedersmedalje-1.17358629

Hvorfor tildeles prinsesse Ingrid Alexandra Brigadeveteranforbundets hederstegn? Hva er det hun har gjort som fortjener denne utmerkelsen? Hvert år avtjener tusenvis av unge norske kvinner og menn førstegangstjenesten. Mange av de gjør tjeneste i Brigade Nord. Ingen av disse mottar BVF’s hederstegn for å ha gjort akkurat det samme som prinsessen, nemlig førstegangstjenesten. 

Dette er et skoleeksempel på hvordan man uthuler statutter som skal legges til grunn for prestasjoner. Prinsessen har ikke prestert eksepsjonelt, og skulle på ingen måte ha mottatt denne utmerkelsen. Når medaljer deles ut basert på hvem man er, og ikke for prestasjoner, så blir det hele innholdsløst og uten verdi. 

Prinsessen skal som alle andre tildeles vernepliktsmedaljen for å ha gjennomført førstegangstjenesten. Dette er en viktig medalje som gir heder til alle de unge som velger å stille seg til rådighet for Norge. 

Ekspander  

De kongelige skal jo ha x-antall medaljer på tøyet, så man må starte innsamlingen tidlig. Om man har gjort seg fortjent til medaljen, utover kraften av å være kongelig, er ikke så viktig. Det som er viktig er at det ser pent ut i offesielle sammenhegner. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg i å lure innimellom, hva bedriver disse kongelige tiden med når de ikke er på besøk på et arrangement eller besøker en institusjon eller lignende? Disse velbeholdne overklassemenneskene som «jetter» hit og dit på galafester og møter med celebriteter og maktmennesker. Hva gjør de etterpå? Er det taco-fredag, potetskruer og gullrekka, liksom? «Binger» de nyeste sesong av «White Lotus» eller Kompani Lauritzen?

Og de dagene det ikke er så mye på programmet, er det candy crush, klesvasken, og en time eller to i et eller annet kommmentarfelt? KG eller Reddit eller X, kanskje? For det kan vel bli langdryge dager når man ikke har noen faste rammer, med jobb fra 8-16? Eller er det bare fest og moro, veving, golf, ferier og dyre restauranter fra morgen til kveld?

Endret av TigerK
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TigerK skrev (På 1.4.2025 den 14.21):

Jeg tar meg i å lure innimellom, hva bedriver disse kongelige tiden med når de ikke er på besøk på et arrangement eller besøker en institusjon eller lignende? Disse velbeholdne overklassemenneskene som «jetter» hit og dit på galafester og møter med celebriteter og maktmennesker. Hva gjør de etterpå? Er det taco-fredag, potetskruer og gullrekka, liksom? «Binger» de nyeste sesong av «White Lotus» eller Kompani Lauritzen?

Og de dagene det ikke er så mye på programmet, er det candy crush, klesvasken, og en time eller to i et eller annet kommmentarfelt? KG eller Reddit eller X, kanskje? For det kan vel bli langdryge dager når man ikke har noen faste rammer, med jobb fra 8-16? Eller er det bare fest og moro, veving, golf, ferier og dyre restauranter fra morgen til kveld?

Ekspander  

Sikkert mye av dette, men tipper det går med endel timer til å pleie riktige forbindelser, både politiske og sosiale, også - altså utenom de offentlige møtene vi får høre om. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Mette Marit i det hele tatt henger sammen er for meg fullstendig ubegripelig! Hadde det vært min sønn så hadde jeg knekt sammen , og rett og og slett ikke klart å vise meg ute !

Forstår ikke hvordan hun klarer å smile og le og klappe barnehoder - som om ingenting hadde hendt …

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekken skrev (På 2.4.2025 den 8.30):

At Mette Marit i det hele tatt henger sammen er for meg fullstendig ubegripelig! Hadde det vært min sønn så hadde jeg knekt sammen , og rett og og slett ikke klart å vise meg ute !

Forstår ikke hvordan hun klarer å smile og le og klappe barnehoder - som om ingenting hadde hendt …

Ekspander  

Det er trolig fordi det ikke er sønnen sin feil i hennes hode. Media og sikkert kvinnene er vell de som får skylden kan jeg tenke meg.

• Liker 5
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (På 2.4.2025 den 8.35):

Det er trolig fordi det ikke er sønnen sin feil i hennes hode. Media og sikkert kvinnene er vell de som får skylden kan jeg tenke meg.

Ekspander  

Om hun skulle være å virkelighetsfjern at hun tror sønnen ikke er skyldig i alt han er anklaget for, må det likevel være dypt fortvilende at han har alle anklagene over seg, og antatt rettsak foran seg.

Hun må jo bare leve med det, og gjøre som best hun kan i jobben og rollen sin. Utrolig hva man kan venne seg til er "normalen". Hva hun, far og stefar har visst og gjort og er rådgitt i forhold til sønnen gjennom årene, vet vi ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekken skrev (På 2.4.2025 den 8.30):

Ekspander  

Hva tenker du er alternativet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (På 2.4.2025 den 15.15):

Hva tenker du er alternativet? 

Ekspander  

Det aner jeg virkelig ikke . Bare skrev at jeg selv aldri hadde orket å vise meg ute . Det er MINE følelser omkring saken , og de bare ER sånn….

Samtidig så undrer det meg at hun klarer det..

Endret av Hekken
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekken skrev (På 2.4.2025 den 16.29):

Det aner jeg virkelig ikke . Bare skrev at jeg selv aldri hadde orket å vise meg ute . Det er MINE følelser omkring saken , og de bare ER sånn….

Ekspander  

Ja, og saken vedr. sønnen er på ingen måte over og det vil forundre meg stort om det ikke tas ut tiltale på noe av dette, og da blir det videre rettssak osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hekken skrev (På 2.4.2025 den 16.29):

Ekspander  

Det er jo slik det er å være kongelig som er flink i jobben sin. Ta på et smil og gå ut og gjør jobben. Akkurat som prinsesse Diana. Hun var jo spesielt god på det, men jeg er enig med deg i at Kronprinsessen også er flink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (11 timer siden):

Det er jo slik det er å være kongelig som er flink i jobben sin. Ta på et smil og gå ut og gjør jobben. Akkurat som prinsesse Diana. Hun var jo spesielt god på det, men jeg er enig med deg i at Kronprinsessen også er flink.

Ekspander  

I tillegg til lungesykdommen som stadig blir verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor møtte Mette-Marit egentlig med Epstein?

Jeg vet at det var «en feil» og at hun ikke ville gjort det hvis hun hadde visst hvor alvorlig anklagene mot ham var (så hun visste tydeligvis at han hadde vært fengslet?). Men hvorfor møtte hun med ham? Var det hun som initierte kontakt med ham? Hva var målet med møtene for hennes del? Hun sa at hun avsluttet kontakten med Epstein fordi han var ute etter å utnytte hennes posisjon, eller noe slikt? På hvilken måte da? Han var vel ganske god venn med de største maktmenneskene i verden allerede? Hvorfor møtte hun med ham flere ganger? Hva var hennes motivasjon for å pleie omgang med ham? Var hun bare uheldig  - på feil sted til feil tid, liksom? Er det vanlig i de kretser å møte med fremmede menn alene i deres leilighet i et annet land? 

Noen som har flere svar enn meg?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  Daisy_D skrev (11 timer siden):

Ekspander  

Nøyaktig hva er det hun er flink til i jobben sin? Jeg er oppriktig nysgjerrig. Og jeg håper virkelig ikke du sammenlikner MM med Diana? Det er jo overhodet ingen likheter overhodet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (På 1.4.2025 den 14.21):

Ekspander  

Tipper ja til det første.

Dagen derpå gallamiddag: slenge seg i sofaen med cheese doodles og håret i tutt. 

Er en grunn til at slott og representasjonsboliger har egne stuer for besøk/presse. 

Private bilder av Mette Marit er jo alltid casual - og på ett er det joggis og slippers. Hun har og latt seg avbilde til presse i allværsjakke, joggebukse og sånne «trendy» slafsesko og null sminke. 

Hadde jeg og gjort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (3 timer siden):

Hvorfor møtte Mette-Marit egentlig med Epstein?

Jeg vet at det var «en feil» og at hun ikke ville gjort det hvis hun hadde visst hvor alvorlig anklagene mot ham var (så hun visste tydeligvis at han hadde vært fengslet?). Men hvorfor møtte hun med ham? Var det hun som initierte kontakt med ham? Hva var målet med møtene for hennes del? Hun sa at hun avsluttet kontakten med Epstein fordi han var ute etter å utnytte hennes posisjon, eller noe slikt? På hvilken måte da? Han var vel ganske god venn med de største maktmenneskene i verden allerede? Hvorfor møtte hun med ham flere ganger? Hva var hennes motivasjon for å pleie omgang med ham? Var hun bare uheldig  - på feil sted til feil tid, liksom? Er det vanlig i de kretser å møte med fremmede menn alene i deres leilighet i et annet land? 

Noen som har flere svar enn meg?

Ekspander  

Ja, men det får man ikke lov til å skrive om her.

Du stiller mange gode spørsmål og svaret er egentlig ganske åpenbart på flere måter.

Han var allerede dømt og ikke bare anklaget.

At det har gått systemet rundt dem forbi, er helt usannsynlig.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...