Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

TrineTrollet skrev (1 time siden):

Vi kan absolutt registrere at «det er mulig». Så kan du gjerne mene videre i din oppfatning om hva som er god representasjon og ikke. 
I TV-serien hvor kronprinsparet reiste rundt i landet ifm deres 50 årsdager besøkte de bl.a. Akademiet i Rauland. Et hyggelig og absolutt fint kulturelt løft for et senter for norsk håndverk. MM har vært der også for å lære om vev. I denne konteksten kan vi altså oppleve at HM setter seg til veven for å gjøre et forsøk på å håndtere denne, noe som ble gjort til latter fra dem selv, MM og HM. Denne episoden er et grelt eksempel på at de selv tar glansen fra tradisjonsbærerne for «å ha det gøy på jobben». 
Det er ikke tid og sted for noe slikt, og i dette tilfellet å latterliggjøre norsk håndverkskultur. De lo selv av episoden. 
Jeg har slekt og tilhørighet til tradisjonsbærere som er utøvere av denne type, og lignende, håndtverk. Dyktige mennesker som har gitt ut bøker om mangt, og som er i front for å videreføre tradisjoner. Kronprinsparets respektløse oppførsel gjorde inntrykk, og fagpersonene som skulle løftes frem for deres innsats havnet i en mildt sagt pinlig situasjon. 

I stor grad ser vi et kronprinspar som fjotter og fjaser når de er i media. De har selv uttalt at de forsøker å ha det gøy når de er på jobb, men det er slettes ikke alltid passende. De fremstår mildest talt infantile, og det vitner om manglende forståelse for det virkelige arbeidsliv. 

Her synes jeg det er du som fordummer og tøyser det til som en ablegøye når du beskriver det som at han veiver med en stokk og gjør ting han ikke kan - for deretter påkalle seriøsitet.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aricia skrev (4 timer siden):

Godt å se at du tross alt har litt selvironi på det. :) 

Trist å se at du ikke skjønner min reaksjon - ei heller innlegget mitt.

Endret av Krimskrans
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (3 timer siden):

Her blir de blir kritisert for å ta rampelyset fra de de er ute for å besøke - og så blir de også  kritisert for å IKKE svare på spørsmål om MBH som tar rampelyset fra bort fra det de skal fokusere på når  de er ute for å besøke ivrige skolebarn som tar vare på naturressurser i en eplehage.

Den korpsgreia er jo akkurat slik de gjør - det er slik kongehuset representerer. De setter seg inn i det folk driver med der de er på besøk - enten det er veving, eplepressing, musikkutøvelse eller andre ting.

Å se hendelsen med veven som latterliggjøring av tradisjonskultur, trenger man rimelig sterke vrangbriller for å få til. 

Å kritisere Håkon for å dirigere skolekorpset og bli med på en uhøytidelig og spøkefull stemning,, er jo bare smålig og slemt.

Kanskje de burde se selv at det er fullstendig umusikalsk av dem å stille opp i eplehager med ivrige småbarn med media tilstede mens de står midt i en sak om voldtekter på deres egen eiendom, vold i nære relasjoner, utagerende festing på Skaugum, bevis på at de har fått beskjed om mishandlingen fra flere personer over lang tid men ikke har svart varslerene, og mye annet rot, mens de selv ikke sier annet enn at Marius er en fantastisk fyr, en uvanlig nydelig ung mann, og slemme media som plager ham. Kanskje burde de la være å representere før saken er avgjort og de kan uttale seg. Jeg hadde mislikt sterkt om det paret der skulle dukke opp på et arrangement mine barn var del av, for å flashe dyre designervesker og være hykleriske og late som om de bryr seg om noe annet enn seg selv, dyre klær og sin egen familie.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (5 timer siden):

Kanskje de burde se selv at det er fullstendig umusikalsk av dem å stille opp i eplehager med ivrige småbarn med media tilstede mens de står midt i en sak om voldtekter på deres egen eiendom, vold i nære relasjoner, utagerende festing på Skaugum, bevis på at de har fått beskjed om mishandlingen fra flere personer over lang tid men ikke har svart varslerene, og mye annet rot, mens de selv ikke sier annet enn at Marius er en fantastisk fyr, en uvanlig nydelig ung mann, og slemme media som plager ham. Kanskje burde de la være å representere før saken er avgjort og de kan uttale seg. Jeg hadde mislikt sterkt om det paret der skulle dukke opp på et arrangement mine barn var del av, for å flashe dyre designervesker og være hykleriske og late som om de bryr seg om noe annet enn seg selv, dyre klær og sin egen familie.

ok

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (7 timer siden):

Så de skal altså bare slutte å jobbe. En skal jammen lese mange gode forslag..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (28 minutter siden):

Det er damn if you do and damn if you don't.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

«jobbe»

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 42.
Istapp skrev (På 13.3.2025 den 10.55):

Noen bærer monarkiet med verdighet og aktelse (jf. bl.a. tronarvingen i Spania og tronarvingen med frue i Storbritannia). Da blir måten kronprinsfamilien og kongens to avkom med avkom igjen og deres fremtoning satt i et grelt lys. Det verdige, det "kongelige" er så langt unna noe å se opp til eller noe å ha som rollebilder for landet vårt. De fremstiller seg mer og mer kun ute etter økonomisk vinning av rollen de har, titler de kan bruke og tilknytningen til det norske monarkiet som kan utnyttes og brukes. Familien og familiemedlemmene fremstår mer og mer kyniske til å utnytte at vi har et monarki i Norge.

Tror nok at det er mange som meg, som egentlig ikke har tenkt over hva monarkiet i Norge er, annet enn at det er " koselig",  nå synes det er så utvannet vanlig og privatisert at det kan umulig vare veldig lengre. Så har de jo i tillegg han som "stakkars har havnet borti ting som har gjort at media plager han"  

Hva skal vi med kongehuset og kongefamilien som de nå framstår? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (På 21.3.2025 den 10.22):

Her synes jeg det er du som fordummer og tøyser det til som en ablegøye når du beskriver det som at han veiver med en stokk og gjør ting han ikke kan - for deretter påkalle seriøsitet.

Jeg påkaller representasjon hvor tilnærmingen er seriøs og ikke hvor de med jevne mellomrom stiller seg selv i sentrum der hvor fokuset er ment å løfte og hedre personer, lag, organisasjoner osv. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (7 minutter siden):

Jeg påkaller representasjon hvor tilnærmingen er seriøs og ikke hvor de med jevne mellomrom stiller seg selv i sentrum der hvor fokuset er ment å løfte og hedre personer, lag, organisasjoner osv. 

Kanskje han ble spurt om å prøve, vettu.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Kanskje han ble spurt om å prøve, vettu.

På dette samfunnsnivået, les; Kongehuset, skal man utelukkende drive med ting man kan. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (4 timer siden):

På dette samfunnsnivået, les; Kongehuset, skal man utelukkende drive med ting man kan. 

Nei, det er bare noe stort tull å reagere på.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 42.
~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

Kanskje han ble spurt om å prøve, vettu

Det er jo lagt opp som at det er spontant, men det er jo ikke det. Selvsagt er alt planlagt på forhånd

Hva om de der de kongelige er hadde spurt om ditt og datt og kan du gjøre " dette" overalt det de er? 

Regner med de fleste forstår dette, vettu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42. skrev (1 time siden):

Det er jo lagt opp som at det er spontant, men det er jo ikke det. Selvsagt er alt planlagt på forhånd

Hva om de der de kongelige er hadde spurt om ditt og datt og kan du gjøre " dette" overalt det de er? 

Regner med de fleste forstår dette, vettu

Kanskje de spurte fordi de syntes det løftet og hedret. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (48 minutter siden):

Kanskje de spurte fordi de syntes det løftet og hedret. 

Jeg tror kronprinsen løp opp på scenen eget initiativ, dyttet vekk dirigenten og stilte seg foran korpset i stedet, alt mens han ropte "film meg nå!!" til noen på sidelinjen med mobil. Så satte han i gang å veive med armene helt uten mål og mening, med et selvtilfreds smil om munnen.

Etterpå sørget han for at filmsnutten ble sendt til TV2. 

:filer: 

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (På 18.3.2025 den 17.09):

Det er mulig det er hykleriet som består i å fritt velge når og hva man vil uttale seg om, som er problemet folk har her. Hvis de ikke vil uttale seg, så er det en ærlig sak, men da får de tie om alle sider ved saken. For de vil ikke uttale seg om familien eller Marius sitt ansvar i forbindelse med «sakskomplekset», og hvordan hans handlinger har medført at minst en håndfull kvinner er påført, kanskje livsvarige fysiske og/eller psykiske skader. De uttaler seg derimot gjerne kritisk om ansvaret som pressen har i forbindelse med sin dekning av sakskomplekset, og hvordan pressens handlinger har medført at de som familie har hatt det slitsomt. 

Oh, the irony

På tide å løfte denne igjen. 

• Liker 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (14 timer siden):

Jeg tror kronprinsen løp opp på scenen eget initiativ, dyttet vekk dirigenten og stilte seg foran korpset i stedet, alt mens han ropte "film meg nå!!" til noen på sidelinjen med mobil. Så satte han i gang å veive med armene helt uten mål og mening, med et selvtilfreds smil om munnen.

Orker ikke denne tråden, men er glad jeg fikk med meg denne 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 42. skrev (På 21.3.2025 den 23.31):

Tror nok at det er mange som meg, som egentlig ikke har tenkt over hva monarkiet i Norge er, annet enn at det er " koselig",  nå synes det er så utvannet vanlig og privatisert at det kan umulig vare veldig lengre. Så har de jo i tillegg han som "stakkars har havnet borti ting som har gjort at media plager han"  

Hva skal vi med kongehuset og kongefamilien som de nå framstår? 

Godt spørsmål. Burde kvittet oss med kongehuset for lengst. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (23 timer siden):

Personlig tror jeg det var kronprinsessen som fikk ham til å gjøre det:pisk:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (22 minutter siden):

Personlig tror jeg det var kronprinsessen som fikk ham til å gjøre det:pisk:

Hun lå nok hjemme på divanen og blåste overlegne røykringer mens hun smilte selvtilfreds over masterplanen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...