slarvearve Skrevet 5 timer siden #2841 Del Skrevet 5 timer siden 9 hours ago, TigerK said: Mange argumenter for og i mot monarki, men det viktigste, i min mening er; - makt over en hel nasjon skal ikke arves Det er jo ikke reell makt. I høyden "symbolsk makt", i høyden en rådgiverrolle hvis statsministeren ønsker å spørre, i et begrenset antall spørsmål. I så fall bra at det er en langtids"ansatt" som er den rådgiveren. En som har kjent flere statsministre før. Så langtids at det strekker seg over generasjoner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slarvearve Skrevet 5 timer siden #2842 Del Skrevet 5 timer siden 7 hours ago, edlit said: Dette får meg til å tenke på min lille nevø, som fikk lommelykt til jul. Da den ikke lyste lenger, gikk han til giveren. Han mente at den som ga lommelykta, måtte holde batterier. På Kongehusets sider står det at skipet eies av Hans Majestet Kongen, men driftes av Sjøforsvaret. https://www.kongehuset.no/fotoalbum.html?tid=116882&sek=26949 Jeg synes ikke din lille nevø tar helt feil heller. Det er lite omtenksomt å gi gaver som har et stort vedlikeholdsbudsjett og samtidig forvente at mottakeren skal bruke gaven. Litt som når rike onkler/"samfunnsstøtter" gir kulturhus og andre praktbygg til fattige kommuner og alle synes den rikingen er skikkelig snill men ingen tenker på at kommunen og skattebetalerne nå må stå for driften, strøm, vedlikehold, vaktmester, administrasjon av bygget. Sånt skjer. Den egentlige feilen er at nevøen ikke fikk oppladbare batterier samtidig. For barn bør lære seg at oppladbare batterier er tingen, ikke den bruk-og-kast-mentaliteten de fleste har på batterier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 3 timer siden #2843 Del Skrevet 3 timer siden PusheenPusheen skrev (3 timer siden): man har et personlig ansvar når man leser her inne, og man kan lese kilder hvis det er nødvendig for forståelsen. Man har et personlig og juridisk ansvar for det man skriver ifølge forumreglene. Så når noen skriver innlegg som inneholder faktafeil, løgn, spekulering over årsakssammenhenger, og annet kreativt innhold vi ikke vet noe om, så er det den som hevder påstanden som skal og bør dokumentere det, det forventes. Hvis det ikke er mulig å belegge påstandene sine når det motsatte beviselig kan dokumenteres er påstanden feil, løgn, kreativ osv. okke som. Slike innlegg får 0 likes fra meg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 3 timer siden #2844 Del Skrevet 3 timer siden Rev. Revenge skrev (11 minutter siden): Man har et personlig og juridisk ansvar for det man skriver ifølge forumreglene. Så når noen skriver innlegg som inneholder faktafeil, løgn, spekulering over årsakssammenhenger, og annet kreativt innhold vi ikke vet noe om, så er det den som hevder påstanden som skal og bør dokumentere det, det forventes. Hvis det ikke er mulig å belegge påstandene sine når det motsatte beviselig kan dokumenteres er påstanden feil, løgn, kreativ osv. okke som. Slike innlegg får 0 likes fra meg. Jeg har ikke sagt at andre skal leite opp kilder på en annen manns påstander. Det bør selvsagt den som påstår noe, gjøre. Du velger selvsagt hvem du ønsker å gi likes og ikke. Jeg gir likes til de jeg synes skriver noe nyttig i debatten. Uansett hvem det er. Som jeg sa, jeg ser på helheten og kontekst. Jeg har også rettet på faktafeil/tilføyd fakta i innlegg, samtidig som jeg har vært enig i det generelle innholdet i en kommentar. For min del utelukker ikke det ene det andre. Det går an å gjøre begge deler. 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2 timer siden #2845 Del Skrevet 2 timer siden slarvearve skrev (21 timer siden): Kongeskipet var en gave til kong Haakon fra det norske folk etter en innsamlingsaksjon blant folk som hadde råd til å gi litt etter krigen på 40-tallet. Dårlig gjort av folket å gi en gave som er dyr å vedlikeholde uten å ville betale for dette og samtidig bli fornærmet hvis den fine gaven selges. Men man kan lure på hvor dyr en nyere båt i samme størrelse ville vært? Er oppussing eneste alternativ? Dronning Elisabeth skrotet sitt skip pga driftskostnadene. I alminnelig formuesrett så vil denne gaven i praksis være statens eiendom nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 2 timer siden #2846 Del Skrevet 2 timer siden Krimskrans skrev (På 9.3.2025 den 22.02): Omdømmebygging… En arveprinsesse. Er mediasaker i hennes hjemland om henne flere ganger i uken. Her er den unge kadetten i sjøforsvaret (og fenrik i hæren, hun kommer også være på Luftkrigsskolen) fanebærer i en sermoni ombord på Sjøkrigsskolens skoleskip der statsborgere bosatt i utlandet sværger troskap til morslandet. Beklager at jeg er noe så umoderne som en tradisjonell monarkist. Som liker å se slikt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå