Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Det får du jo bare mene, akkurat som jeg finner det fascinerende at det er dette og "stakkars" man reagerer på her og vil bevisstgjøre på.

Så er det også slik at initierer man et tema på et diskusjonsforum, i dette tilfellet språket, må man forvente og akseptere andre meninger.

Og den aksepten går begge veier.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/6/2024 at 2:19 PM, Nordis said:

Nå står det på NRK at kongeskipet nå skal pusses opp for 100 millioner. Hvem som skal betale for dette står det ikke noe om, men jeg regner med det er oss skattebetalere? Det er dyrt å holde seg med monarki - det er i hvert fall sikkert.

Kongeskipet var en gave til kong Haakon fra det norske folk etter en innsamlingsaksjon blant folk som hadde råd til å gi litt etter krigen på 40-tallet. Dårlig gjort av folket å gi en gave som er dyr å vedlikeholde uten å ville betale for dette og samtidig bli fornærmet hvis den fine gaven selges. Men man kan lure på hvor dyr en nyere båt i samme størrelse ville vært? Er oppussing eneste alternativ? Dronning Elisabeth skrotet sitt skip pga driftskostnadene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (25 minutter siden):

Og den aksepten går begge veier.

Ja, nå har vel ikke jeg sagt du ikke kan mene at innholdet mitt er kverulering, jeg er bare uenig og motargumenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slarvearve skrev (56 minutter siden):

Kongeskipet var en gave til kong Haakon fra det norske folk etter en innsamlingsaksjon blant folk som hadde råd til å gi litt etter krigen på 40-tallet. Dårlig gjort av folket å gi en gave som er dyr å vedlikeholde uten å ville betale for dette og samtidig bli fornærmet hvis den fine gaven selges. Men man kan lure på hvor dyr en nyere båt i samme størrelse ville vært? Er oppussing eneste alternativ? Dronning Elisabeth skrotet sitt skip pga driftskostnadene.

Da foreslår jeg, at Norge AS følger Dronning Elisabeths eksempel. Kongeskipet er dyrt og restaurere opp til akseptabel og moderne standard, samt at det er et dyrt fremkomstmiddel fra A til B hvor mannskap må være mye lengre i tjeneste enn om kongeparet tar tog eller fly den samme distansen. Joda, de kan overnatte underveis, men mannskapet er i lønnet arbeid hele tiden på reisen. Kan bekoste mange overnattingsdøgn på hotell eller i disse såkalte kongeboligene rundt om i landet for samme pris.

Egentlig er det svært besparende å legge ned hele monarkiet. En enkelt lønnet president hvor eventuelle familiemedlemmer ikke lønnes av staten, som skal bosettes i en bopel og bare denne ene bopelen, koster langt mindre enn å fø på kongefamilien, arvtakeren, div bopeler og hytter, skip og kongetogvogn +++

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Istapp said:

Da foreslår jeg, at Norge AS følger Dronning Elisabeths eksempel. Kongeskipet er dyrt og restaurere opp til akseptabel og moderne standard, samt at det er et dyrt fremkomstmiddel fra A til B hvor mannskap må være mye lengre i tjeneste enn om kongeparet tar tog eller fly den samme distansen. Joda, de kan overnatte underveis, men mannskapet er i lønnet arbeid hele tiden på reisen. Kan bekoste mange overnattingsdøgn på hotell eller i disse såkalte kongeboligene rundt om i landet for samme pris.

Egentlig er det svært besparende å legge ned hele monarkiet. En enkelt lønnet president hvor eventuelle familiemedlemmer ikke lønnes av staten, som skal bosettes i en bopel og bare denne ene bopelen, koster langt mindre enn å fø på kongefamilien, arvtakeren, div bopeler og hytter, skip og kongetogvogn +++

Er ikke særlig å spare slik mange tror. Pomp og prakt rundt en presidentrolle ville kostet omtrent det samme. Reise rundt i inn- og utland for å representere og være ambassadør og døråpner for ting som tjener landet, ta i mot ambassadører, dele ut medaljer, være synlig på sport og andre store arrangementer, stab, biler, vakter, mye annet. Det er bra at dette er delt slik at ikke en statsminister/president må ta seg av begge deler, både sånne "jåleri"-oppdrag (som likevel er symbolsk viktige for at vi skal kunne kalle oss et land) og samtidig regjere over alvorlige mer praktiske ting slik statsministerrollen er i dag.

Endret av slarvearve
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange argumenter for og i mot monarki, men det viktigste, i min mening er;

- makt over en hel nasjon skal ikke arves

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...