Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Så du mener hun har slundret unna - og vist latskap ifm VM basert på at dronningen har vist en annen "figur". Det er en snedig definisjon på unnasluntring og latskap, men passende for shitsnakk ref.karakterdrap.

Vi ser nok med ulike briller på verden 

Jeg sa at kontrasten er stor, og at det er lett å se ifb med VM.

Dronning Sonja har vist hver eneste dag i livet en annen "figur" enn MM. Det er ikke noe karakterdrap av MM å si dette.

Hvis vi skal ha familien Høiby i vår offentlighet så må vi iallfall tåle å si det som det er.

• Liker 15
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nyeste norstat måling finner jeg fra 14 des 2024. 64% ønsker monarki, og 24% en annen styreform. Og med 45% at de har et mer negativt syn på kobgehuset. Kan vi ikke si at negativt syn, nødvendigvis  betyr at man ikke ønsker styreformen.

https://www.nrk.no/norge/naer-halvparten-har-fatt-et-mer-negativt-syn-pa-kongehuset-1.17168554

Det vil i prasis si, at nettavisens undersøkelse  sier noe om at de som har svart der,  er negative  til kongehuset,  ikke nødvendigvis at alle ønsker monarkiet vekk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 timer siden):

Nyeste norstat måling finner jeg fra 14 des 2024. 64% ønsker monarki, og 24% en annen styreform. Og med 45% at de har et mer negativt syn på kobgehuset. Kan vi ikke si at negativt syn, nødvendigvis  betyr at man ikke ønsker styreformen.

https://www.nrk.no/norge/naer-halvparten-har-fatt-et-mer-negativt-syn-pa-kongehuset-1.17168554

Det vil i prasis si, at nettavisens undersøkelse  sier noe om at de som har svart der,  er negative  til kongehuset,  ikke nødvendigvis at alle ønsker monarkiet vekk

Det at kun 64 % støtter rikets statsform er meget dårlige tal. 

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Mer enn noe politisk parti alene har hatt  tidligere 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er overraskende bra. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rebella81 skrev (12 timer siden):

Så at hun lykketroll-Sonja besøkte det nye PoMo-museet og, før hun durte i vei til Granåsen og så påfølgende medaljeseremoni på torget. På det museet var hun over alle tre etasjene, spurte direktøren intrikate faglige spørsmål så hun ble nesten stilt litt til veggs 😅👏 Jeg har sansen, må jeg si. 

Arbeidsjern. Var også på oppdrag i Nidarosdomen. Er det ikke bare en måned siden hun måtte få satt inn hjerteklaff? Etter det har hun også rukket å åpne Munch-utstilling i Roma.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo veldig mye mer enn de 24 % som støtter en annen styreform 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosabløff skrev (12 minutter siden):

Arbeidsjern. Var også på oppdrag i Nidarosdomen. Er det ikke bare en måned siden hun måtte få satt inn hjerteklaff? Etter det har hun også rukket å åpne Munch-utstilling i Roma.

Jeg er enig. Har prøvd å «invitere» til debatt vedrørende hva en dronningrolle skal bestå av, men lite interesse for det per nå, ser det ut som. Bortsett fra én da. 
Jeg mener at på et overordnet nivå må og skal en dronning levere tilsvarende det Sonja gjør, for å tilpasse seg tiden vi lever i. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (På 14.2.2025 den 11.02):

Det tenker jeg også. Trondheim er ikke en stor by, og for en så profilert person som SM skal det mye til for å forsvinne i mengden om han skulle ha jobbet et sted, og reist fra A til Å. Spesielt med den sikkerheten han har rundt seg. Blir ikke usynlig akkurat. Jeg møter på langt mindre profilerte mennesker der til stadig. Så, har SM sittet inne, gjemt et sted, eller? 

Hjemmekontor med gaming PCen.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (8 timer siden):

Mer enn noe politisk parti alene har hatt  tidligere 

Ja, hadde det vært et politisk parti som i konkurranse stiller til valg, så hadde det vært helt utrolig bra. 

Men det er ikke det. Det er statsformen som spørsmålet gjelder. En sånn ting vi skal forvente mye sterkere støtte til. 

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (På 27.2.2025 den 0.27):

Det betyr ikke annet enn at KOFA med sin ekspertise har gjort en grundig vurdering, og dermed er det ingen juridiske grunner til å dra dette til retten. 

Dem som tok dette til KOFA hadde ikke annledning å ta det til retten. Men dem hadde mulighet å ta det til KOFA. Er en enn lavterskel mulighet der man for en lav kostnad kan få KOFA å vurdere om det har vært gjort en ulovlig direkteanskaffelse. Der etter en endring av regelverket, KOFA har annledning å gi bot. 

Hvor går egentligen grensen for en anskaffelse som er unntatt for grunnregelen om konkurranse på grunn av at den ikke økonomiske verdien av det som anskaffes er opp til det helt subjektive hos den som gjennomfører anskaffelsen. I hvilken grad kan man si at staten har en subjektiv mening om kunst? Det vil være domstolene, i Norge og internasjonalt som vil klargjøre disse grensene, ikke KOFA. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Ja, hadde det vært et politisk parti som i konkurranse stiller til valg, så hadde det vært helt utrolig bra. 

Men det er ikke det. Det er statsformen som spørsmålet gjelder. En sånn ting vi skal forvente mye sterkere støtte til. 

Hva er du ute etter med dette innlegget? At støtten til monarkiet  er lavere enn det er?  64% er 64% 24% i mot  oh resten vet ikke. Så da burde det vært stekere ønske om endret styreform?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (4 timer siden):

Hva er du ute etter med dette innlegget? At støtten til monarkiet  er lavere enn det er?  64% er 64% 24% i mot  oh resten vet ikke. Så da burde det vært stekere ønske om endret styreform?

64 % er svakt støtte for en statsform. Sjekket Finland og Frankrike som to eksempler. Går ikke å finne meningsmålinger vedrørende støtte til republikk, da den støtten er så overveldende at det ikke er poeng å spørre folk. Det samme burde det være i Norge med monarkiet. Det at kun 64 % støtter Monarkiet er alt for lavt med noen slikt grunnleggende. 

• Liker 3
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, spekulasjoner og brukerdebatt/brukerangrep.

Forumansvarlig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

64 % er svakt støtte for en statsform. Sjekket Finland og Frankrike som to eksempler. Går ikke å finne meningsmålinger vedrørende støtte til republikk, da den støtten er så overveldende at det ikke er poeng å spørre folk. Det samme burde det være i Norge med monarkiet. Det at kun 64 % støtter Monarkiet er alt for lavt med noen slikt grunnleggende. 

Er ikke 24% lavt for støtte til andre styreformer?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Rev. Revenge skrev (På 2.3.2025 den 13.31):

Kronprinsessen har en uvanlig variant av lungefibrose. Hun har levd med sykdommen i flere år før hun fikk diagnosen I 2018. Hun kommer til å ha uforutsigbare, usikre perioder med gode og dårlige dager fremover. Årsaken er ukjent og sannsynligvis autoimmun, så for kronprinsessens del dreier det seg ikke om livsstil.

Resymeet kommer fra denne veldig enkelt lesbare og lettilgjengelige kilden om kronprinsessens sykdom fra 2018. Den dukket opp som forslag nr. 2 ved å taste inn Mette Marit og lungefibrose i søkefeltet da jeg påtok meg å gjøre kildesøket enklere for de som er opptatte av kronprinsessens sykdom.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-rammet-av-kronisk-lungesykdom-1.14263003

Videre: Medisinene hun behandles med kan føre til bivirkninger med konsekvenser for kronprinsessens offisielle oppdrag.

- Jeg tror jeg skammer meg litt for mye for at jeg er syk. Eller, jeg vet at jeg skammer meg ganske mye for det.

For de som er opptatte av hva kronprinsessen føler omkring sin egen sykdom og konsekvensene hun lever med fra samme kilde. Forslag nr. 1 fra samme søkestrofe, publisert oktober 2024.

https://www.dagbladet.no/kjendis/kronprinsessen-startet-behandling/82067249

Både jeg og andre har referert til nedenstående flere ganger. Men siden kronprinsessen fortsatt har dager der hun er synlig og på oppdrag, syns visst flere med dette som grunnlag at hun ikke er syk nok til å ha en kronisk, uhelbredelig sykdom som heldigvis ble oppdaget tidlig i forløpet. Kronprinsessen er bare en "lat og giddalaus, manipulerende unnasluntrer med lav arbeidsmoral ." (Ikke mine ord, kilde: Kvinneguiden. )

- Gjennomsnittlig overlevelse etter at diagnosen er stilt er 3-5 år, Lungefibrose er permanent arrdannelse i lungevevet som gjør at lungene blir stivere og oksygenopptaket blir dårligere.

Jeg har aldri hevdet at kronprinsessen har 3-5 år igjen å leve. Disse tallene omhandler lungefibrose generelt, ikke kronprinsessen spesielt. Heldigvis har det kommet nye medikamenter for behandling, og tidligere start på behandling kan bremse utviklingen, men ikke helbrede den, så kronprinsessen vil sannsynligvis ha et forkortet livsløp og dårligere helse sammenlignet med gjennomsnittet og friske personer. Men som @Daisy_D skriver, er det fint at kronprinsessen/kommende dronning ikke stiller død på oppdrag. Det ville blitt oppfattet som ganske sært.

https://www.altomdinhelse.no/luft-og-lunger/viktig-a-fa-stilt-diagnosen-tidlig/

Som hevdet i sitatene er det masse lett tilgjengelig informasjon å finne om lungefibrose hvis man genuint er interessert i informasjonom kronprinsessens helse, men jeg legger bare ved de to som omhandler kronprinsessen spesielt og en som omhandler lungefibrose generelt. Innlegget er mer enn langt nok.

Så fint at du har funnet ut at for MM sin del så skyldes det IKKE livsstil. Og dette baseres på at årsaken er UKJENT og kanskje autoimmun.

Dette er jo virkelig gode nyheter for livets glade gutter pg jenter som frykter at uheldige livstilsvalg betyr noe for utvikling av lungesykdom.

Endret av keops
  • Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (På 2.3.2025 den 13.40):

Godt innlegg @Rev. Revenge Når det i tillegg er offisiell info at den danske dronningen, som vi må anta ikke har noen kroniske sykdommer, ikke har spesielt flere offisielle oppdrag enn MM, blir det enda rarere å hevde at MM er lat. Kongeparet i Danmark får til og med kritikk for å være for lite på jobb, men det er vel heller ikke så nøye når hensikten er å underkjenne MMs innsats. 

Dette ble jeg dessverre ikke helt klok på. Vi antar at den danske dronningen ikke har sykdom?Kongeparet i Danmark får kritikk for å være for lite på jobb? Men det er ikke så nøye når hensikten er å underkjenne MM?

Får ikke helt tak i sammenhengen her. Fint om du kan forklare hva du egentlig mener her. 

• Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 timer siden):

Er ikke 24% lavt for støtte til andre styreformer?

Syns det er høyt. Vil tro at det er i det nærmeste 1 % Finland. 

Norge er som Finland et fantastisk godt land å leve i, med en velfungerende stat. Så det at så mange som en av fire nå har tatt stilling for republikk, og kun to av tre for monarki, betyr at det er mørke skyer over det norske kongehuset. Er ikke mange år siden støtten for monarkiet var betydelig høyere. Fortsatt vi sånn så kommer vi snart til der man er i Nederland, der det nå pågår en seriøs offentlig diskusjon om å bli republikk. 

Men du er kanskje republikaner? Som da syns det er flott med den synkende støtten til monarki i Norge? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...