Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke MM er et dronningemne, men det handler i hovedsak om helt andre ting enn sykdommen hennes i seg selv. At hun er syk, kan hun ikke noe for. At hun må stå over jobb i perioder - det har jeg forståelse for. Men det kan bli sårbart hvis hun settes opp på jobb som hun (etter hvert) hele tiden må se seg nødt å avlyse. Det er nok en av de tingene jeg synes er problematisk når det kommer til helsa hennes. Vet ikke om det heller er lov å mene, men jeg tenker hvert fall på det når jeg ser at hun har avlyst. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (23 minutter siden):

Jeg synes ikke MM er et dronningemne, men det handler i hovedsak om helt andre ting enn sykdommen hennes i seg selv. At hun er syk, kan hun ikke noe for. At hun må stå over jobb i perioder - det har jeg forståelse for. Men det kan bli sårbart hvis hun settes opp på jobb som hun (etter hvert) hele tiden må se seg nødt å avlyse. Det er nok en av de tingene jeg synes er problematisk når det kommer til helsa hennes. Vet ikke om det heller er lov å mene, men jeg tenker hvert fall på det når jeg ser at hun har avlyst. 

Men å være tilsynelatende friske og jobbe lite, det går fint? 
https://www.seher.no/kongelig/slaktes-den-storste-krisen/82536038

Tror egentlig Se og Hør koker suppe på en spiker, de jobber jo utenom offisielle oppdrag, men det har jo vært så mye fokus her på at den danske kongefamilien er mye bedre på alle måter. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Men å være tilsynelatende friske og jobbe lite, det går fint? 
https://www.seher.no/kongelig/slaktes-den-storste-krisen/82536038

Tror egentlig Se og Hør koker suppe på en spiker, de jobber jo utenom offisielle oppdrag, men det har jo vært så mye fokus her på at den danske kongefamilien er mye bedre på alle måter. 

Jeg vet ikke hva andre synes går fint eller ei, den danske kongefamilien opptar meg ikke. Se og Hør er jo Se og Hør, så...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

En naturlig konsekvens vil med tiden sannsynligvis medføre perioder med økt antall avlyste oppdrag både på grunn av sykdommen og av bivirkninger av behandling. Slik jeg har forstått sykdommen blir hun ikke mirakuløst frisk av seg selv, snarere det motsatte. Så sykdommen og muligheten til å stå i jobb kan bli vanskeligere og vanskeligere å kombinere siden behandlingen stort sett bare er bremsende og betennelsesdempende, ikke helbredende.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (1 time siden):

En naturlig konsekvens vil med tiden sannsynligvis medføre perioder med økt antall avlyste oppdrag både på grunn av sykdommen og av bivirkninger av behandling. Slik jeg har forstått sykdommen blir hun ikke mirakuløst frisk av seg selv, snarere det motsatte. Så sykdommen og muligheten til å stå i jobb kan bli vanskeligere og vanskeligere å kombinere siden behandlingen stort sett bare er bremsende og betennelsesdempende, ikke helbredende.

Og det synes jeg jo er synd. Både for hennes rolle og det hun skal representere, men aller mest for henne selv. Er jo kjipt for selvfølelsen hvis man gang på gang på avlyse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Og det synes jeg jo er synd. Både for hennes rolle og det hun skal representere, men aller mest for henne selv. Er jo kjipt for selvfølelsen hvis man gang på gang på avlyse. 

Ikke når grunnen som i dette tilfellet er uforskyldt og utenfor ens egen kontroll, dvs alvorlig kronisk sykdom.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MM har som mange påpeker en alvorlig og kronisk sykdom, og i hvilken grad dette hemmer henne i hennes daglige virke vet jo ingen av oss. Dette kan hun såklart ikke noe for og selvfølgelig er det leit for henne og familien at hun er syk. 
Det jeg synes ER verdt å sette lys på er om hvorvidt hun er så ufør at hun i praksis ikke kan jobbe som noe dronning. Er det ønskelig med et «pynte-kongehus» hvor hun MM bare er der uten at hun i realiteten kan bidra med noe særlig? Den kommende dronning kan ikke regnes med, men oppholder seg i sine private gemakker og bare lever livet uten noe synlighet? For hva er en dronninggjerning, holder det å bare være det eller må man også gjøre det? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lungefribose generelt er ingen problem å finne info om. Det jeg etterspør er hvor det står at MM ble så alvorlig diagnostisert (i 2018) at hun fikk beskjed om at hun, MM altså, kunne regne med å overleve 3-5 år? 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på medaljeseremonien fra VM nå, og dronningen på 88 jobber nå på 👏 Imponerende dame. Lurte på hvem det var som drev og delte ut medaljer i boblejakke og med håret rett til værs, og det var altså hu 😅 Ingenting sagt om MM, men tillater meg å si at dronningen utmerker seg i særdeleshet som genuin, arbeidssom og interessert. Jeg kjenner at hun «gir» meg noe. Så er hun heldig som 88 åring å aldri ha fått noen kronisk sykdom, og er således ved bedre helse enn sin svigerdatter. 

• Liker 21
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (9 minutter siden):

Sitter og ser på medaljeseremonien fra VM nå, og dronningen på 88 jobber nå på 👏 Imponerende dame. Lurte på hvem det var som drev og delte ut medaljer i boblejakke og med håret rett til værs, og det var altså hu 😅 Ingenting sagt om MM, men tillater meg å si at dronningen utmerker seg i særdeleshet som genuin, arbeidssom og interessert. Jeg kjenner at hun «gir» meg noe. Så er hun heldig som 88 åring å aldri ha fått noen kronisk sykdom, og er således ved bedre helse enn sin svigerdatter. 

Det er jeg helt enig i. Hun er ei fantastisk dame. Har alltid hatt sansen for Dronning Sonja.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spørsmålet er jo da; Nå når det er gamlemor på 88 som holder koken og deltar på medaljeseremoni, vil det være greit at arvtakerne ikke deltar på lignende evenementer i fremtiden? Vi vil jo med en viss sannsynlighet ikke få noen dronning som kan jobbe noe særlig. Er det greit å ha en dronning kun «på papiret», mens det trolig vil være kongen og hans barn som i realiteten jobber? I dag er det Sonja som står der og ser ut som et lykketroll mens hun leverer ut medaljer. Hun jobber, med liv og lyst. 
Jeg synes ikke det holder å bare «være» dronning, man må også «gjøre» det. Er man forhindret grunnet sykdom er det selvfølgelig leit, men da bør man heller ikke gå inn i en slik rolle. Andre er kanskje uenige? 

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 timer siden):

Ikke når grunnen som i dette tilfellet er uforskyldt og utenfor ens egen kontroll, dvs alvorlig kronisk sykdom.

Er slettest ikke uvanlig at kronisk syke får en knekk på selvfølelsen hvis de ikke klarer å gjennomføre det "alle andre" klarer, eller det folk forventer. De trenger ikke å føle det sånn, og har ingen grunn til det, men det gjør noe med psyken når kroppen ikke funker som man vil. Jeg sier ikke at MM definitivt, helt sikkert, kommer til å føle det sånn, men at det slettest ikke er rart hvis hun gjør det.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (20 minutter siden):

Så spørsmålet er jo da; Nå når det er gamlemor på 88 som holder koken og deltar på medaljeseremoni, vil det være greit at arvtakerne ikke deltar på lignende evenementer i fremtiden? Vi vil jo med en viss sannsynlighet ikke få noen dronning som kan jobbe noe særlig. Er det greit å ha en dronning kun «på papiret», mens det trolig vil være kongen og hans barn som i realiteten jobber? I dag er det Sonja som står der og ser ut som et lykketroll mens hun leverer ut medaljer. Hun jobber, med liv og lyst. 
Jeg synes ikke det holder å bare «være» dronning, man må også «gjøre» det. Er man forhindret grunnet sykdom er det selvfølgelig leit, men da bør man heller ikke gå inn i en slik rolle. Andre er kanskje uenige? 

Norge var uten dronning fra 1938 til 1991. Det er ikke en kritisk jobb.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (17 minutter siden):

Er slettest ikke uvanlig at kronisk syke får en knekk på selvfølelsen hvis de ikke klarer å gjennomføre det "alle andre" klarer, eller det folk forventer. De trenger ikke å føle det sånn, og har ingen grunn til det, men det gjør noe med psyken når kroppen ikke funker som man vil. Jeg sier ikke at MM definitivt, helt sikkert, kommer til å føle det sånn, men at det slettest ikke er rart hvis hun gjør det.

Hun har vel uttalt at hun føler det sånn.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (1 minutt siden):

Norge var uten dronning fra 1938 til 1991. Det er ikke en kritisk jobb.

Nei, og det er jo et slående poeng, for hva skal vi med denne jobben da? 
Jeg tolker deg som at du ikke synes det har noe å si med en ikke-arbeidende dronning? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (5 minutter siden):

Nei, og det er jo et slående poeng, for hva skal vi med denne jobben da? 
Jeg tolker deg som at du ikke synes det har noe å si med en ikke-arbeidende dronning? 

Ikke så veldig. Kjekt å ha, og nødvendig for arvingproduksjonen, men bortsett fra det så er jo ikke monarkens ektefelle en nøkkelperson på noen måte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Daisy_D skrev (23 minutter siden):

Ikke så veldig. Kjekt å ha, og nødvendig for arvingproduksjonen, men bortsett fra det så er jo ikke monarkens ektefelle en nøkkelperson på noen måte.

Helt uenig! Sonja har absolutt en nøkkelrolle, hvorfor undergraver du denne rollen? Vil også legge til at det norske kongehus knapt har noen å ta av når det gjelder representasjonsoppgaver og eventuelle forfall i forhold til hva f.eks Sverige har. Vi har kongen, dronningen og kronprinsen. Kronprinsessen kan knapt regnes med. 

Endret av K_mb
  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy_D skrev (9 timer siden):

Interessant mening, ser to stykker til er enige med deg. Jeg er veldig uenig, jeg tenker at det å være dronning er å innha en gjerning og ikke bare være til pynt. Sikkert derfor det er så mye uenighet i tråden, fordi vi ser så forskjellig på det? 

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at hun lykketroll-Sonja besøkte det nye PoMo-museet og, før hun durte i vei til Granåsen og så påfølgende medaljeseremoni på torget. På det museet var hun over alle tre etasjene, spurte direktøren intrikate faglige spørsmål så hun ble nesten stilt litt til veggs 😅👏 Jeg har sansen, må jeg si. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne Nettavisen-artikkelen har 2064 personer besvart om de mener at kronprinsparets håndtering av denne saken har svekket deres tillit til kronprinsparet. 
87 % svarer ja. 
10 % svarer nei. 

Om Holager Andenæs skal «oppdra» kronprinsparet til å gjøre en bedre jobb med dette her er uvisst, men det viser jo at det er flere enn oss her på kg som tenker at det som er gjort i denne saken ikke holder. 

(Også interessant at tidligere advokat har hashtagga seg selv som gangsteradvokat på insta. Stemmer dette tro? Det var jo ei greie om at han ville ha seg frabedt en slik benevnelse?)

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...