~ Ada ~ Skrevet 24. februar #2561 Skrevet 24. februar (endret) Freydis skrev (1 time siden): Grunnen til at de mister oppslutning er at det er så mye uro og ting som skjer som IKKE det norske folk klarer å kjenne seg igjen i. Kongefamilien er jo blitt en familie som fjerner seg fra folk mer og mer - samtidig som vi blir overøst med skandaler - den ene verre enn den andre. Resonans var til dette med pomp og prakt - altså ikke noe nordmenn tradisjonelt har dyrket. Nedgang i oppslutning ble påvirket av siste tids dramatikk, men jeg mener altså det reflekterer tiden vi lever i utover det. Nå var det vel et oppsving igjen nylig, men monarki står uansett i kontrast til viktige demokratiske og menneskerettslige hensyn i moderne tid. Endret 24. februar av ~ Ada ~ 2
Gjest Freydis Skrevet 24. februar #2562 Skrevet 24. februar ~ Ada ~ skrev (23 minutter siden): Resonans var til dette med pomp og prakt - altså ikke noe nordmenn tradisjonelt har dyrket. Nedgang i oppslutning ble påvirket av siste tids dramatikk, men jeg mener altså det reflekterer tiden vi lever i utover det. Nå var det vel et oppsving igjen nylig, men monarki står uansett i kontrast til viktige demokratiske og menneskerettslige hensyn i moderne tid. Ja, ifm kongens fødselsdag.
rebella81 Skrevet 25. februar #2563 Skrevet 25. februar ~ Ada ~ skrev (10 timer siden): Resonans var til dette med pomp og prakt - altså ikke noe nordmenn tradisjonelt har dyrket. Nedgang i oppslutning ble påvirket av siste tids dramatikk, men jeg mener altså det reflekterer tiden vi lever i utover det. Nå var det vel et oppsving igjen nylig, men monarki står uansett i kontrast til viktige demokratiske og menneskerettslige hensyn i moderne tid. Så enig med deg. Selv er jeg republikaner av prinsipp, men kan være en pragmatisk monarkist sett at de som bekler disse rollene er egnet OG forvalter ressursene de har til rådighet på en bærekraftig og hensiktsmessig måte. Dessverre er ikke arvtakerne etter Harald og Sonja der. 8 7
~ Ada ~ Skrevet 25. februar #2564 Skrevet 25. februar (endret) rebella81 skrev (2 timer siden): Så enig med deg. Selv er jeg republikaner av prinsipp, men kan være en pragmatisk monarkist sett at de som bekler disse rollene er egnet OG forvalter ressursene de har til rådighet på en bærekraftig og hensiktsmessig måte. Dessverre er ikke arvtakerne etter Harald og Sonja der. Den praktiske forskjellen mellom monarki og republikk i Norge vil ikke være stor nok til at dette pr.t engasjerer meg så sterkt. Den parlamentariske formen vil bestå, det er fordeler og ulemper ved begge. Blått blod engasjerer meg sånn ca.på minussiden foruten aspekter knyttet til menneskers valgfrihet. Ingen mennesker fødes inn i en valgfri kontekst, og det finnes mange eksempler på begrenset valgfrihet også i vanlige familier, gjennom f.eks forventninger om at avkommet skal arve foreldrenes livsverk, som nevnt av andre her før. I praksis kan en i begge tilfeller bryte ut, selv om det har sin pris. Forskjellen er at det ved monarki er en omforent og legitimert verdi og der en hel nasjon og verden følger med på om du bryter med dette. Endret 25. februar av ~ Ada ~ 1
TrineTrollet Skrevet 25. februar #2565 Skrevet 25. februar ~ Ada ~ skrev (16 timer siden): Lavere oppslutning kan tyde på at monarki som styreform ikke passer inn i vår moderne tid og på sikt er på vei ut. Nedadgående oppslutning er vel en trend i resten av Europa også, som har pågått en stund? Er vi -særlig de yngste, i det hele tatt noe særlig opptatt av kongelig pomp og prakt, og det lytefrie der? Kongehuset har vel nettopp vært likt for deres sporty og jordnære holdning som gir resonans i det norske folk, også blant de med litt flere år på baken. Min erfaring er at yngre mennesker er lite opptatt av monarki som styreform. Jeg sier ikke med det er styreformen er på vei ut, men jeg velger å tenke at måten de kongelige viderefører sin arv på er avgjørende om det står seg eller ikke. Nettopp på bakgrunn av dette har jeg vist til våre nabolands kongehus og poengtert deres dyktighet i jobben de gjør, noe som gjør monarkiet legitimt siden de har stor oppslutning i folket. I et moderne samfunn kreves det at de speiler et kvalitativt og tidsriktig innhold, og hvor de engasjerer seg med kompetanse og innsikt i hva folk er opptatt av. Dette gjør de så og si ingenting av. Jeg er ikke verken rojalist eller republikaner dd. , men jeg er en av mange som virkelig ser med sterk tvil på om det norske monarkiet eier legitimitet. Årsakene er som kjent sammensatt. 8 1
pop up bruker Skrevet 25. februar #2566 Skrevet 25. februar rebella81 skrev (På 23.2.2025 den 7.43): Ikke det? Har du ikke sett at flere her inne river seg i håret over fordømmelsen og hatet mot MM, på lik linje som når enkelte helt andre forviller seg inn i trådene vedrørende de største særp/fredrikstad-influenserne og påpeker det samme? Da blir disse raskt og effektivt sabla ned med at det er bedriften og ikke privatpersonen som får kritikk. Hvorfor kan ikke det samme argumentet gjelde overfor MM? De aller fleste kritiske påpeker jo feil ved det hun gjør og ikke det hun er. Å kritisere manglende egnethet i en rolle man bokstavelig talt har fått tredd nedover hodet er ikke hat men derimot å påpeke faktumet at alle passer ikke til alt. En del av stor-influenserne får uendelige mengder kritikk for væremåte og oppførsel inn i rollen sin, og min påstand er at de samme mekanismene bør kunne aksepteres ovenfor MM og. Det her er et veldig godt poeng som jeg syns gjelder for samtlige av de konglige, helt uavehngig av om de har en egen instagramkonto eller ikke. 5 9
Daisy R Skrevet 26. februar #2567 Skrevet 26. februar (endret) For en absolutt deilig nyhet det er at Slottet ikke har brutt Loven! Nå er det mange som blir glade! KOFA: Slottet brøt ikke loven ved anskaffelse av sarkofag "KOFA mener Slottet ikke har brutt loven fordi sarkofagen er å regne som kunst – og at «innkjøperens subjektive mening i større grad må få styre hvilket kunstverk, og dermed også hvilket kunstuttrykk som skal anskaffes»." Endret 26. februar av Daisy_D 4 2 1
Gjest Freydis Skrevet 26. februar #2568 Skrevet 26. februar Daisy_D skrev (1 time siden): For en absolutt deilig nyhet det er at Slottet ikke har brutt noen regler! Nå er det mange som blir glade! KOFA: Slottet brøt ikke loven ved anskaffelse av sarkofag "KOFA mener Slottet ikke har brutt loven fordi sarkofagen er å regne som kunst – og at «innkjøperens subjektive mening i større grad må få styre hvilket kunstverk, og dermed også hvilket kunstuttrykk som skal anskaffes»." Ja, det var vel ikke akkurat noen bombe. Lover om offentlige anskaffelser gjelder ikke for slottet. Når Sonja har satt seg noe føre så blir det sånn i kunstens navn 😅 Sier Sonja for jeg tviler sterkt på at Harald bryr seg om hva han skal ligge i etter sin død.
Daisy R Skrevet 26. februar #2569 Skrevet 26. februar Freydis skrev (56 minutter siden): Ja, det var vel ikke akkurat noen bombe. Lover om offentlige anskaffelser gjelder ikke for slottet. Når Sonja har satt seg noe føre så blir det sånn i kunstens navn 😅 Sier Sonja for jeg tviler sterkt på at Harald bryr seg om hva han skal ligge i etter sin død. Altså du har jo vanligvis veldig god greie på ting, men jeg føler ikke at det er akkurat det den artikkelen sier? Hvis du skjønner? Du kan jo lese den? Og så si etter at du har lest den hva du tenker den sier? 6
Gjest Freydis Skrevet 26. februar #2570 Skrevet 26. februar Daisy_D skrev (3 minutter siden): Altså du har jo vanligvis veldig god greie på ting, men jeg føler ikke at det er akkurat det den artikkelen sier? Hvis du skjønner? Du kan jo lese den? Og så si etter at du har lest den hva du tenker den sier? Jeg vet veldig godt hva som står i artikkelen og hadde lest det selv tidligere idag.
Daisy R Skrevet 26. februar #2571 Skrevet 26. februar Freydis skrev (26 minutter siden): Jeg vet veldig godt hva som står i artikkelen og hadde lest det selv tidligere idag. Hvor står det at den loven ikke gjelder på Slottet? Jeg klarer ikke å finne det? 4 1
Gjest Freydis Skrevet 26. februar #2572 Skrevet 26. februar Daisy_D skrev (16 minutter siden): Hvor står det at den loven ikke gjelder på Slottet? Jeg klarer ikke å finne det? Ja, vi er en del mennesker som synes det er ganske utrolig at ingen andre enn Snøhetta var gode nok til å designe sarkofagen til kongen og dronningen. Reglene for anskaffelser er faktisk veldig strenge.
Daisy R Skrevet 26. februar #2573 Skrevet 26. februar (endret) Freydis skrev (14 minutter siden): Ja, vi er en del mennesker som synes det er ganske utrolig at ingen andre enn Snøhetta var gode nok til å designe sarkofagen til kongen og dronningen. Reglene for anskaffelser er faktisk veldig strenge. Altså, jeg tviler ikke på din juridiske spesialkompetanse, men medlemmene i Klagenemnda virker som veldig flinke folk, så jeg er litt nysgjerrig på hvem av disse du mener tar feil? Her er listen over dommere, advokater og en professor som er spesialistene i klagenemnda, som du mener tar feil: Leiar Sorenskriver Elisabeth Wiik Medlemmar Professor Tarjei Bekkedal Lagdommar Bjørn Berg Advokat Hallgrim Fagervold Advokat Alf Amund Gulsvik Advokat Kjersti Holum Karlstrøm Advokat Christina Paludan Melson Førstelagmann Sverre Nyhus Advokat Wenche Sædal Advokat Hanne S. Torkelsen https://www.klagenemndssekretariatet.no/klagenemda-for-offentlige-anskaffelser-kofa/om-kofa/nemndsmedlemmar Endret 26. februar av Daisy_D 3 3
Gjest Freydis Skrevet 26. februar #2574 Skrevet 26. februar Daisy_D skrev (1 minutt siden): Og medlemmene i Klagenemnda virker som veldig flinke folk, så jeg er litt nysgjerrig på hvem av disse du mener tar feil? Her er listen over dommere, advokater og en professor som er spesialistene i klagenemnda, som du mener tar feil: Leiar Sorenskriver Elisabeth Wiik Medlemmar Professor Tarjei Bekkedal Lagdommar Bjørn Berg Advokat Hallgrim Fagervold Advokat Alf Amund Gulsvik Advokat Kjersti Holum Karlstrøm Advokat Christina Paludan Melson Førstelagmann Sverre Nyhus Advokat Wenche Sædal https://www.klagenemndssekretariatet.no/klagenemda-for-offentlige-anskaffelser-kofa/om-kofa/nemndsmedlemmar Advokat Hanne S. Torkelsen Ja, neimen da har sikkert alt gått riktig for seg.
Daisy R Skrevet 26. februar #2575 Skrevet 26. februar (endret) Freydis skrev (4 minutter siden): Ja, neimen da har sikkert alt gått riktig for seg. Ja, det vil jeg tro? Mener du at de er korrupte? Hvorfor tror du det? Endret 26. februar av Daisy_D 5 3
Gjest Freydis Skrevet 26. februar #2576 Skrevet 26. februar Daisy_D skrev (3 minutter siden): Ja, det vil jeg tro? Mener du at de er korrupte? Hvorfor tror du det? Vi får vente og se på den endelige utformingen fra Snøhetta og høre hva konkurrentene mener. Det skal MYE til for å hevde at ingen andre kunne gjort en like god utforming - og det skal MYE til for å unngå å sette ting på anbud.
Daisy R Skrevet 26. februar #2577 Skrevet 26. februar Freydis skrev (Akkurat nå): Vi får vente og se på den endelige utformingen fra Snøhetta og høre hva konkurrentene mener. Det skal MYE til for å hevde at ingen andre kunne gjort en like god utforming - og det skal MYE til for å unngå å sette ting på anbud. Hvor sier de det? 4
Momma Skrevet 26. februar #2579 Skrevet 26. februar Croft77 skrev (1 minutt siden): God bedring til vår sjarmerende konge ❤️ Ja, god bedring. ♥️ Det er forresten synd og skam at han ikke i større grad kan nyte sin alderdom i fred og fordragelighet etter en lang og god livsgjerning som monark, men må bivåne sine etterkommeres idioti. 6 2 8
Gjest Freydis Skrevet 26. februar #2580 Skrevet 26. februar Daisy_D skrev (1 time siden): Hvor sier de det? Tror du ikke dette blir en diskusjon? Det var mye snakk i forkant og mer kommer det garantert til når kunstverket står ferdig. Men de har fått unntak fra anbudsreglene som andre må forholde seg til - og som slottet har brutt tidligere: https://www.vg.no/nyheter/i/zGbmvK/vedtak-hoffet-broet-loven-med-millionkontrakt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå