Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Freydis skrev (6 minutter siden):

Og den gang i 1905 var det kun menn over 25 år som fikk lov å stemme.

Svært godt poeng! Da er det iallefall på høy tid med en ny avstemming. Tenker også at dagens yngre generasjoners meninger om styreform er relevant. Jeg tror ikke de nødvendigvis svarer på spørreundersøkelser. Hvis jeg spør mine i 20-årene om monarki, så vet de ikke hva de kongelige etter Harald og Sonja heter en gang. De er ikke spesiellt interessert i historien fra 1905, men de får med seg sakene med MBH og DV, og syns det er flaut. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (19 minutter siden):

Svært godt poeng! Da er det iallefall på høy tid med en ny avstemming. Tenker også at dagens yngre generasjoners meninger om styreform er relevant. Jeg tror ikke de nødvendigvis svarer på spørreundersøkelser. Hvis jeg spør mine i 20-årene om monarki, så vet de ikke hva de kongelige etter Harald og Sonja heter en gang. De er ikke spesiellt interessert i historien fra 1905, men de får med seg sakene med MBH og DV, og syns det er flaut. 

Mine barn har heller aldri brydd seg.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den spørreundersøkelsen ja; da er det 1000 «representative» nordmenn som besvarer om hvorvidt de «støtter» monarkiet. Spurt på bursdagen til koselige kong Harald. Nå er det visst rundt 690 som har svart ja, mot 620 tidligere i høst og dermed så «øker oppslutninga». 
Nettavisen har en annen spørreundersøkelse med samme spørsmål relatert til den opprinnelige NRK-saken, og der har 2000+ svart. Der sier 47% ja og 43% nei og 10% vet ikke. I høst besvarte over 35000 samme spørsmål hos nettavisen med et betydelig flertall for «nei». 
Noen av de aller mest aktive ja-menneskene i disse kongehusrelaterte trådene her har jo konkludert fornøyd med seg selv at det er bare hos «tullingene her på KG» at stemninga for videre kongehus er laber. 
I beg to differ. 
Diverse kommentarfelt hvor folk skriver med fullt navn er alltid et underlig skue, men her har vinden uten tvil snudd. Du har de sedvanlige feierne for egen dør med blødende mammahjerter, men ellers er det svært mange av den litt eldre garden som stiller seg svært kritiske. 
Jeg håper virkelig det kunne blitt en reell folkeavstemning om videre statsform etter Haralds dager er omme. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (2 timer siden):

Mine barn har heller aldri brydd seg.

Min datter går på en ungdomsskole kronprinsparet besøkte i fjor. Jeg spurte henne om hun syntes det var stas, hvorpå hun svarte at nesten ingen i hennes klasse syntes det var så kult som læreren ville hype det opp til å være. Tror ikke det er så mange som bryr seg lengre. "De sto jo bare der og smilte pent og sang litt med" sa hun 😅 De gjorde nok mer enn det, men det ga ikke nevneverdig inntrykk.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (2 timer siden):

Den spørreundersøkelsen ja; da er det 1000 «representative» nordmenn som besvarer om hvorvidt de «støtter» monarkiet. Spurt på bursdagen til koselige kong Harald. Nå er det visst rundt 690 som har svart ja, mot 620 tidligere i høst og dermed så «øker oppslutninga». 
Nettavisen har en annen spørreundersøkelse med samme spørsmål relatert til den opprinnelige NRK-saken, og der har 2000+ svart. Der sier 47% ja og 43% nei og 10% vet ikke. I høst besvarte over 35000 samme spørsmål hos nettavisen med et betydelig flertall for «nei». 
Noen av de aller mest aktive ja-menneskene i disse kongehusrelaterte trådene her har jo konkludert fornøyd med seg selv at det er bare hos «tullingene her på KG» at stemninga for videre kongehus er laber. 
I beg to differ. 
Diverse kommentarfelt hvor folk skriver med fullt navn er alltid et underlig skue, men her har vinden uten tvil snudd. Du har de sedvanlige feierne for egen dør med blødende mammahjerter, men ellers er det svært mange av den litt eldre garden som stiller seg svært kritiske. 
Jeg håper virkelig det kunne blitt en reell folkeavstemning om videre statsform etter Haralds dager er omme. 

Hvem er det de spør egentlig? 😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallepalle2 skrev (2 minutter siden):

Det er litt rart at flere av dere skryter av at deres voksne barn er historieløse. 

Barna mine er på ingen måte historieløse. De bare er ikke spesiellt interessert i monarki.  

At du gidder.. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (8 minutter siden):

Barna mine er på ingen måte historieløse. De bare er ikke spesiellt interessert i monarki.  

At du gidder.. 

Norges monarki er en viktig del av vår historie. Så ja, jeg gidder. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (12 minutter siden):

At du gidder.. 

Kan det tenkast at det handlar om miljø?. Er jo artig du kan bruke dine born som representantar i eit emne dei ikkje interesserar seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (23 minutter siden):

Kan det tenkast at det handlar om miljø?. Er jo artig du kan bruke dine born som representantar i eit emne dei ikkje interesserar seg for.

Dette er noe av det dummeste jeg har sett av avsporing noensinne her. Les innlegget og svar ift det det ble brukt som eksempel på. 

Herregud. 

Den tråden her er virkelig KG` største shitshow. Før noen sier det : Ja, nå trenger jeg en pause fra den. 

Følger meg selv ut... 🐾

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (43 minutter siden):

Det er ikke mange unge som bryr seg om kongehuset idag. Når neste par stiger opp på tronen så tipper jeg enda flere mister interessen. 

Man kan jo bare ta en titt på den nye serien, Harald og Sonja så forstår man at den historien er long gone. Nå er det sjamaner, inkassoer, seksuallovbrudd, rus, kriminalitet og mishandling som gjelder. Selve kongehuset er blitt ganske historieløst, med andre ord.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (1 time siden):

Er det sånn at man må være enig i, eller like alle aspekter i vår historie for ikke å være historieløse? Man må jo ikke være enig i at alt er like bra eller like interessant... 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (40 minutter siden):

Er det sånn at man må være enig i, eller like alle aspekter i vår historie for ikke å være historieløse? Man må jo ikke være enig i at alt er like bra eller like interessant... 

Det handlar vel ikkje om å være einig i, like eller interesse. Det handlar vel om kunnskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oss-to skrev (13 minutter siden):

Det handlar vel ikkje om å være einig i, like eller interesse. Det handlar vel om kunnskap.

Men det er jo ingenting som tilsier at de voksne barna det snakkes om her, ikke har kunnskap. Det snakkes om interesse. Det er to forskjellige ting. Jeg kan masse jeg i utgangspunktet har null interesse av. Trodde det var ganske vanlig ifht allmennkunnskap, hvor historie også inngår.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

At du gidder.. 

Helt enig med deg i det du sier. På sammen måte som mine barn gir uttrykk for at de mener at monarkiet er gått ut på dato. De gir uttrykk for at kongehuset er irrelevant og uten innhold i dagens moderne samfunn. Historieløse er de ikke da utdanningen er på masternivå både i nettopp historie og andre fag. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (20 minutter siden):

Mener du å påstå at de som ikke støtter monarkiet er kunnskapsløse? Hva er påstanden og hvordan fundamenterer du denne? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TrineTrollet skrev (18 minutter siden):

Mener du å påstå at de som ikke støtter monarkiet er kunnskapsløse? Hva er påstanden og hvordan fundamenterer du denne? 

Nei, kvar tek du denne påstanden frå?. . Eg meinar at om borna til nokon, ikkje kan kongerekka , eller kva monarkiet har bidratt til oss som nasjon, so handlar det om kunnskapsløyse. Det handlar om historie kunnskap .. Alt frå 5 klasse pensum lærer ein om det.   Og om ikkje har interesse er det jo rart å dra det inn i ein diskusjon der , interessen for kongehuset er sentral. Være seg for eller i mot.

Endret av oss-to
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oss-to skrev (1 time siden):

Kunnskap ja, beklager, men nå måtte jeg le 😂😂😂 man kan vel også stille spørsmål om hennes kongelige høyhet kronprinsesse MM sin kunnskap - også om monarki, kongefamilie og historie…

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (2 minutter siden):

Kunnskap ja, beklager, men nå måtte jeg le 😂😂😂 man kan vel også stille spørsmål om hennes kongelige høyhet kronprinsesse MM sin kunnskap - også om monarki, kongefamilie og historie…

Kunne tatt med ho og Mr. Verret på eit kurs.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (4 minutter siden):

😂 Da er vi to som måtte le!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...