Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Krimskrans skrev (6 timer siden):

Glem Kongen!! Nå «strekker jo MM ut en hånd til kongeparet, trosser den svært alvorlige sykdommen sin og gir ALT for Norge!!» under ski-VM i Trondheim 😅🤭🥱

Helt enig! Fantastisk gjort av en dame med uhelbredelig lungefibrose! Den damen har guts til å være kronisk syk👏👏👏

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rev. Revenge skrev (41 minutter siden):

Nei. Selv driter jeg en langflat marsj i flaggdagene i anledning bursdager. Ikke vært borti andre som har brydd seg heller. Kan ikke huske at nyhetssendinger har markert det heller med unntak av når det er runde tall?

Synes det er ekstremt lite interessant, så OM det har vært dekt i media, har det gått meg hus forbi læll😅 Fiffen får gjøre som de vil...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (2 timer siden):

Tenker at det med å hilse på folk på fødselsdagen hadde vært en hyggelig gest - men forstår at mange mener det er overflødig. 
Dersom ingen bryr seg om kongefamilien og kongefamilien ikke bryr seg om folket - hva skal vi med dem?

Trond Norèn Isaksen beskrev det så bra: 

https://www.dagbladet.no/kjendis/framstar-irrelevant-og-overflodig/82610508

Kongehuset fjerner seg mer og mer fra folket. Vi blir ikke lenger informert når regenten er ute av landet. Vi burde vite hvem som er landets statsoverhode til enhver tid. 

Jeg for min del synes hele institusjonen kan opphøre. Noen bryr seg nok om hva de foretar seg, men har ikke inntrykk av at det er så mange (lengre). Mine besteforeldre var jo royalister så det sang, men de hadde jo også opplevd Haakon under krigen og så hvilken styrke det hadde i samfunnet. Etter Olav (som jeg knapt vet om), har de vel egentlig bare vært til pynt? 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (11 timer siden):

Jeg for min del synes hele institusjonen kan opphøre. Noen bryr seg nok om hva de foretar seg, men har ikke inntrykk av at det er så mange (lengre). Mine besteforeldre var jo royalister så det sang, men de hadde jo også opplevd Haakon under krigen og så hvilken styrke det hadde i samfunnet. Etter Olav (som jeg knapt vet om), har de vel egentlig bare vært til pynt? 

I nyere tid later det til at de tenker og tror at alt skal skli sin vante gang uten fornyelse og egne krav til å fylle de rollene de har. I såkalte gamle dager med papiraviser og uten den mediaverden vi lever i nå, så kom de unna med å møte opp noen steder, samt noen bilder av og til. De har ikke tatt inn over seg at rollene krever noe mer enn oppmøte med uttalelser på repeat. 

Om vi ser til naboland sine kongehus, så får vi med oss at de er innovative, de er fremoverlente ift. det som skjer i samfunnet, og de deltar i ulike settinger på en forbilledlig måte. De er alltid blide, høflige, imøtekommende og stiller godt forberedt til å kunne kommunisere omkring representasjonsoppgaver. I tillegg stiller de alltid korrekt velkledd, og utøver sin opphøyde rolle med verdighet og kutyme. På en slik måte får disse kongehusene den oppslutning og respekt som de fortjener fra folket.  

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 time siden):

I nyere tid later det til at de tenker og tror at alt skal skli sin vante gang uten fornyelse og egne krav til å fylle de rollene de har. I såkalte gamle dager med papiraviser og uten den mediaverden vi lever i nå, så kom de unna med å møte opp noen steder, samt noen bilder av og til. De har ikke tatt inn over seg at rollene krever noe mer enn oppmøte med uttalelser på repeat. 

Om vi ser til naboland sine kongehus, så får vi med oss at de er innovative, de er fremoverlente ift. det som skjer i samfunnet, og de deltar i ulike settinger på en forbilledlig måte. De er alltid blide, høflige, imøtekommende og stiller godt forberedt til å kunne kommunisere omkring representasjonsoppgaver. I tillegg stiller de alltid korrekt velkledd, og utøver sin opphøyde rolle med verdighet og kutyme. På en slik måte får disse kongehusene den oppslutning og respekt som de fortjener fra folket.  

Kunne ikke vært mer enig. I tillegg er det norske kongehuset mye mer kostbart - det koster mer enn det svenske og danske til sammen. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (5 timer siden):

Det har nå vært litt forskjellig i de andre nordiske kongehusene også, da… Ikke på MBH- og DV-nivå, riktignok. Men det var vært nok av skandaler i Danmark (turboprinsene, prins Henrik som ikke ville gravlegges ved sin kone og gjennom mange år sa mye rart, Margrethe som tok titlene fra barnebarna tilsynelatende uten å snakke med dem det gjaldt om det først, mulig utroskapsskandale ++) og i Sverige (Knugens stadige rare utspill, mulig utroskap der også tror jeg, spiseforstyrrelser, giftet seg med treneren sin, giftet seg med realitydeltaker, skal Madde flytte eller ikke ++). Begge kongehus har fått mye kritikk til tider. 
Det britiske kongehuset har jo hatt skandaler en masse. Det spanske også. Og alle som levde på 80-90-tallet husker vel hvordan de holdt på i Monaco?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Det har nå vært litt forskjellig i de andre nordiske kongehusene også, da… Ikke på MBH- og DV-nivå, riktignok. Men det var vært nok av skandaler i Danmark (turboprinsene, prins Henrik som ikke ville gravlegges ved sin kone og gjennom mange år sa mye rart, Margrethe som tok titlene fra barnebarna tilsynelatende uten å snakke med dem det gjaldt om det først, mulig utroskapsskandale ++) og i Sverige (Knugens stadige rare utspill, mulig utroskap der også tror jeg, spiseforstyrrelser, giftet seg med treneren sin, giftet seg med realitydeltaker, skal Madde flytte eller ikke ++). Begge kongehus har fått mye kritikk til tider. 
Det britiske kongehuset har jo hatt skandaler en masse. Det spanske også. Og alle som levde på 80-90-tallet husker vel hvordan de holdt på i Monaco?

Selv med alle sine episoder har andre kongehus en utrolig verdig og opphøyet, royalistisk fremtoning og tilstedeværelse enn det norske. Det norske fremstår som en familie som krampaktig har plassert seg høyt over sitt eget folk, og de ser totalt alminnelige og tildels malplasserte ut klesmessig og interessemessig i de selskapene de omgås.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkefru skrev (24 minutter siden):

Ny undersøkelse fra Norstat viser økt oppslutning for monarkiet

https://www.nrk.no/norge/kong-harald-fyller-88-ar-_-med-okt-stotte-i-folket-1.17275460

Som jeg skrev i en annen tråd så tror jeg det ene og alene skyldes kongen og dronningen - spesielt kongen. 

Tallene vil nok være annerledes den dagen kong Harald ikke er her mer. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...