Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, ved stor pågang og på nattestid.

Denne tråden omhandler Kongehuset og medlemmer av dette.

Anbefalte innlegg

Skrevet
TrineTrollet skrev (20 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/trosser-sykdommen/82691675
MM «rekker ut en hånd» og skal angivelig bidra sammen med kongeparet i ski VM i Trondheim til uken.
MM skal visstnok også «kaste glans» over åpningskonserten i Nidarosdomen sammen med dronning Sonja. 
HM skal også delta på ulike steder og sammenhenger i denne tiden. 

Når dette er sett/lest og registrert så lurer jeg egentlig mest på hva kronprinsparet mener at de bidrar med utover å røre opp i all uroen som omgir dem selv, dette siden de gjennom årevis har involvert seg i MBH sitt liv og vært kjent med kompleksiteten i dette. De har vært kjent med at sønn, stesønn har utøvd vold mot sine ekser uten å ha reagert noe særlig for dem, eller MBH? 

Poenget mitt er at deres oppmøte i offisielle sammenhenger vil medføre støy! STØY! Forstår de ikke det? 

Hun «rekker ut en hånd til kongeparet, trosser sykdommen og gir alt for Norge!!» 

Imponerende… 🙄

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne sykdommen…. Så fullstendig uforutsigbar som den visstnok er, så er det i grunnen rart at det bookes inn arrangementer som hviler på hennes deltakelse i det hele tatt. Nå selges det billetter til Litteraturfestivalen den 5. juni der selveste kronprinsessen skal intervjue den verdenskjente forfatteren Haruki Murakami. Antakelig kan vi trygt regne med at hun kommer til å føle seg i fin form denne dagen!

Så kan man spørre seg hvilke kvalifikasjoner hun har for å gjøre dette. Denne forfatteren hadde kanskje fortjent å bli intervjuet av en mer kompetent person, en journalist, forfatter eller litteraturviter for eksempel.

• Liker 31
  • Nyttig 6
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

Denne sykdommen…. Så fullstendig uforutsigbar som den visstnok er, så er det i grunnen rart at det bookes inn arrangementer som hviler på hennes deltakelse i det hele tatt. Nå selges det billetter til Litteraturfestivalen den 5. juni der selveste kronprinsessen skal intervjue den verdenskjente forfatteren Haruki Murakami. Antakelig kan vi trygt regne med at hun kommer til å føle seg i fin form denne dagen!

Så kan man spørre seg hvilke kvalifikasjoner hun har for å gjøre dette. Denne forfatteren hadde kanskje fortjent å bli intervjuet av en mer kompetent person, en journalist, forfatter eller litteraturviter for eksempel.

Heldigvis er denne sykdommen bare uforutsigbar og slår til når det står noe kjedelig på programmet… 😉

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest TrineTrollet
Skrevet

Jeg støtter deg i at forfatteren fortjener å bli intervjuet med kompetanse. Erfaringer fra hennes tidligere møter med forfattere er at hun har for vane å involvere seg selv i det å dra personlige sammenligninger til eget liv. Dette skaper en påtakelig inntrykk av at MM bruker arenaen til eget føleri og det utvikler seg til en personlig session i stedet for å løfte forfatterskapet. Vi er ikke interessert i MM personlige følelser og erfaringer i det hele tatt i en slik setting. Forfatterens tematikk går på mye som omhandler muligheter til dette. Jeg frykter at MM igjen ikke skiller hvor fokuset hører til. 

Skrevet

Så utrolig nedlatende kommentar. Janteloven lever i beste velgående her ser jeg. Denne nedsettende holdningen som handler om hennes helse fortjener egentlig ingen kommentar, og slike holdninger burde ligge igjen i fortiden. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (1 minutt siden):

Så utrolig nedlatende kommentar. Janteloven lever i beste velgående her ser jeg. Denne nedsettende holdningen som handler om hennes helse fortjener egentlig ingen kommentar, og slike holdninger burde ligge igjen i fortiden. 

Som sagt, siden hun svært ofte avlyser på kort varsel så virker det som et høyrisiko-prosjekt å basere arrangementeter på hennes deltakelse. Er du ikke enig?

Har det noe med Janteloven å gjøre at jeg er kritisk til at hun påtar seg en rolle der det finnes haugevis av mye mer kompetente personer som har dette som jobb? Flere forfattere har også kritisert måten hennes å «fremme litteratur» på. For det første så tar hun faktisk jobben fra noen som kan den  bedre, og i tillegg blir det som oftest mye mer fokus på henne enn på forfatteren og litteraturen. Litteraturen trenger ikke henne, men hun trenger den. Litteraturen skal utfordre makten, ikke krype for den, var det en som sa.

Men du mener kanskje at hun i kraft av å være kongelig har noen helt spesielle evner?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Å trekke i tvil realiteten og/eller alvorlighetsgraden av kronisk, uhelbredelig sykdom er veldig, veldig dårlig stil.

Lavere kan man knapt nok synke som debattant etter mitt syn.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (40 minutter siden):

Å trekke i tvil realiteten og/eller alvorlighetsgraden av kronisk, uhelbredelig sykdom er veldig, veldig dårlig stil.

Lavere kan man knapt nok synke som debattant etter mitt syn.

Selvsagt er sykdommen veldig, veldig alvorlig, det er jo det jeg sier. Hun jobber nesten ikke, og hun avlyser ofte, så selvsagt er hun syk.

Med det som bakgrunnsteppe så synes jeg det er rart at hun forplikter seg til å lede et såpass høyprofilert arrangement langt frem i tid. Hun må jo føle seg rimelig trygg på å være i form den dagen, og bra er det.

Hadde jeg vært hennes rådgiver så ville jeg rådet henne til det motsatte av det hun gjør. Det er ikke så heldig med disse stadige avlysningene og sykemeldingene. Hun burde heller hatt en blank kalender og dukke opp spontant når hun er i form. Jeg tror det ville tjent hennes image bedre.

• Liker 19
  • Nyttig 7
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 minutter siden):

Selvsagt er sykdommen veldig, veldig alvorlig, det er jo det jeg sier. Hun jobber nesten ikke, og hun avlyser ofte, så selvsagt er hun syk.

Med det som bakgrunnsteppe så synes jeg det er rart at hun forplikter seg til å lede et såpass høyprofilert arrangement langt frem i tid. Hun må jo føle seg rimelig trygg på å være i form den dagen, og bra er det.

Hadde jeg vært hennes rådgiver så ville jeg rådet henne til det motsatte av det hun gjør. Det er ikke så heldig med disse stadige avlysningene og sykemeldingene. Hun burde heller hatt en blank kalender og dukke opp spontant når hun er i form. Jeg tror det ville tjent hennes image bedre.

Så er det heldigvis ikke du som er hverken hennes eller andre rådgiver. 

Der er en del av livets realiteter. Det er ikke bare sykdom som kan føre til avlysninger eller at man uteblir fra planlagte arrangementer. Skulle da alle med kroniske lidelser unngå å legge planer for fremtiden?

Når man snakker om kompetanse, så kan det være dyktige mennesker som bevisst har ønsket å inkludere henne i en slik rolle. Dessuten er samfunnet ikke bygget på at det kun er de aller beste som skal delta. Litteraturen er for alle og skal ikke kun appellere til en bestemt gruppe. Til slutt så kan det også tenkes at forfatteren selv er åpen for å la seg intervjue av henne. Litteraturfestivalen er i utgangspunktet for stimulere til leseglede og fremme litteratur, og det tenker jeg hun klarer like godt som mange andre.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Snurrevippen skrev (22 minutter siden):

Så er det heldigvis ikke du som er hverken hennes eller andre rådgiver. 

Der er en del av livets realiteter. Det er ikke bare sykdom som kan føre til avlysninger eller at man uteblir fra planlagte arrangementer. Skulle da alle med kroniske lidelser unngå å legge planer for fremtiden?

Når man snakker om kompetanse, så kan det være dyktige mennesker som bevisst har ønsket å inkludere henne i en slik rolle. Dessuten er samfunnet ikke bygget på at det kun er de aller beste som skal delta. Litteraturen er for alle og skal ikke kun appellere til en bestemt gruppe. Til slutt så kan det også tenkes at forfatteren selv er åpen for å la seg intervjue av henne. Litteraturfestivalen er i utgangspunktet for stimulere til leseglede og fremme litteratur, og det tenker jeg hun klarer like godt som mange andre.

I hvilke andre sammenhenger er det «vanlige lesere» får intervjue verdenskjente forfattere på denne typen arrangementer egentlig?  Nei, hun er der ikke som representant for vanlige lesere, hun er der som kronprinsesse.

Dette er selvsagt ren PR. Murakami trenger ikke kongehuset, det er de som trenger ham. Det er med på å gi dem legitimitet. 

I forlengelsen av diskusjonen om privatliv (der alt som ikke er offisielle oppdrag i følge enkelte her ikke kan skrives om) så er det verdt å merke seg at uten pressen så kan kongehuset bare legges ned. De er 100% avhengig av omtale, helst positiv. Tenk hvis pressen sluttet å rapportere på det (lille) de gjør… hva da? Derfor gjelder det å assosiere seg med stjernene. 

• Liker 18
  • Nyttig 10
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (9 minutter siden):

I hvilke andre sammenhenger er det «vanlige lesere» får intervjue verdenskjente forfattere på denne typen arrangementer egentlig?  Nei, hun er der ikke som representant for vanlige lesere, hun er der som kronprinsesse.

Dette er selvsagt ren PR. Murakami trenger ikke kongehuset, det er de som trenger ham. Det er med på å gi dem legitimitet. 

I forlengelsen av diskusjonen om privatliv (der alt som ikke er offisielle oppdrag i følge enkelte her ikke kan skrives om) så er det verdt å merke seg at uten pressen så kan kongehuset bare legges ned. De er 100% avhengig av omtale, helst positiv. Tenk hvis pressen sluttet å rapportere på det (lille) de gjør… hva da? Derfor gjelder det å assosiere seg med stjernene. 

Du har, som alltid, evig rett. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Heldigvis er det INGEN grunn til bekymring over møtet med Murakami, for han gleder seg masse til å møte Kronprinsessen og han var forbløffet over at hun bare hadde ståplass sist han var i Norge! Så her kan alle bare puste lettet ut!

"- Jeg kan fortelle at Murakami ble veldig glad og rørt og ser frem til å treffe kronprinsessen og få prate med henne, skriver Duke i en e-post til VG.

Hun sier følgende om Murakamis Norgesbesøk:

– Dette er veldig stort.

– Murakami er eldre og ikke lenger så pigg at han kan reise mye utenlands. Han har blitt veldig selektiv de siste årene. Derfor er et helt spesielt at han kommer til Lillehammer."

https://www.vg.no/rampelys/i/dRzobB/kongelig-moete-kronprinsesse-mette-marit-skal-intervjue-haruki-murakami-paa-norsk-litteraturfestival

Endret av Daisy_D
  • Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen planlegger å bli kronisk syke, og mange som blir det har selvsagt krevende jobber - det kan ramme hvem som helst av oss. Å fortsette å jobbe som kroniker innebærer mer sykefravær, med alt det innebærer av uforutsigbarhet. 

Jeg synes faktisk det er verdifullt at kronprinsessen synliggjør denne problematikken som er aktuell for en stor del av befolkningen ved at hun fortsetter å representere tross diagnosen sin. Det er en håndsrekning til de mange i liknende livssituasjoner, og en påminnelse til oss alle om at vi helt fint har plass til og bruk for kronisk syke i arbeidslivet, med all kompetanse og livserfaring de kan berike fellesskapet med.

Jeg kan ellers komme på mange andre arbeidsoppgaver som det ville være mer alvorlig å måtte avlyse enn et forfatterintervju. Hva intervjueren sier eller bidrar med i slike sammenhenger er jo ikke det vesentlige uansett - det er det forfatterens svar som er. Litteraturfestivalen kan sikkert ha en forsmådd litteraturviter i bakhånd, klar til å steppe inn om nødvendig - de er fleksible og rause folk. ;) 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Ingen planlegger å bli kronisk syke, og mange som blir det har selvsagt krevende jobber - det kan ramme hvem som helst av oss. Å fortsette å jobbe som kroniker innebærer mer sykefravær, med alt det innebærer av uforutsigbarhet. 

Jeg synes faktisk det er verdifullt at kronprinsessen synliggjør denne problematikken som er aktuell for en stor del av befolkningen ved at hun fortsetter å representere tross diagnosen sin. Det er en håndsrekning til de mange i liknende livssituasjoner, og en påminnelse til oss alle om at vi helt fint har plass til og bruk for kronisk syke i arbeidslivet, med all kompetanse og livserfaring de kan berike fellesskapet med.

Jeg kan ellers komme på mange andre arbeidsoppgaver som det ville være mer alvorlig å måtte avlyse enn et forfatterintervju. Hva intervjueren sier eller bidrar med i slike sammenhenger er jo ikke det vesentlige uansett - det er det forfatterens svar som er. Litteraturfestivalen kan sikkert ha en forsmådd litteraturviter i bakhånd, klar til å steppe inn om nødvendig - de er fleksible og rause folk. ;) 

Det vi vet er at MM har en kronisk sykdom. Om hun er så «veldig, veldig» alvorlig rammet tviler jeg på. Hun synest å greie det hun har lyst til og avlyser det som kanskje ikke er like gøy.

• Liker 14
  • Nyttig 11
Skrevet

Apropos Epstein… hadde ikke HM en kjæreste før MM som ble samboer med Epstein eller Trump, eller noe sånn?

• Liker 1
Skrevet
Daisy_D skrev (2 timer siden):

Heldigvis er det INGEN grunn til bekymring over møtet med Murakami, for han gleder seg masse til å møte Kronprinsessen og han var forbløffet over at hun bare hadde ståplass sist han var i Norge! Så her kan alle bare puste lettet ut!

"- Jeg kan fortelle at Murakami ble veldig glad og rørt og ser frem til å treffe kronprinsessen og få prate med henne, skriver Duke i en e-post til VG.

Hun sier følgende om Murakamis Norgesbesøk:

– Dette er veldig stort.

– Murakami er eldre og ikke lenger så pigg at han kan reise mye utenlands. Han har blitt veldig selektiv de siste årene. Derfor er et helt spesielt at han kommer til Lillehammer."

https://www.vg.no/rampelys/i/dRzobB/kongelig-moete-kronprinsesse-mette-marit-skal-intervjue-haruki-murakami-paa-norsk-litteraturfestival

Oj, det var sannelig godt å høre! 

• Liker 1
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (3 timer siden):

De har HELT SIKKERT noen i bakhånd til å vikariere. Kanskje IA er tenkt som mulig reserve og at de forbereder seg til dette sammen. 

I et innluderende arbeidsliv perspektiv så er det vel bra at man regner henne med og har backup-planer dersom hun må avlyse sin egen deltakelse.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Krimskrans skrev (6 timer siden):

Heldigvis er denne sykdommen bare uforutsigbar og slår til når det står noe kjedelig på programmet… 😉

Jeg trodde vi hadde kommet lengre i samfunnet enn at usynlige kroniske sykdommer fortsatt skal stigmatiseres med fordommer.

Sitat

– Gjennomsnittlig overlevelse etter at diagnosen er stilt er 3-5 år, Lungefibrose er permanent arrdannelse i lungevevet som gjør at lungene blir stivere og oksygenopptaket blir dårligere.

Les.

https://www.altomdinhelse.no/luft-og-lunger/viktig-a-fa-stilt-diagnosen-tidlig/

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest pop up bruker
Skrevet

Det sklir ut ganske greit i andre tråder om kongefamilien, så her er da en egen tråd hvor vi kan diskutere Kronprinsesse Mette Marit og alt om hvordan vi måtte synes om hva som påvirker henne og hvordan vi mener hun takler den rollen. 

I og med at tråden handler om kronprinsessen tenker jeg det er naturlig at også kronprinsen blir dratt inn i denn tråden, selv om han ikke er hoved-tema. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...