Gjest Ellinoor Skrevet 11. september 2024 #221 Del Skrevet 11. september 2024 (endret) --- Endret 28. november 2024 av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 11. september 2024 #222 Del Skrevet 11. september 2024 En uttalelse fra kronprinsen som jeg syns er "feil" : "Det er hensynet til institusjonen, kongehuset, det jeg bruker livet mitt på, og det menneskelige hensynet, altså familien min. Jeg ønsker å ta vare både på institusjonen og familien, og jeg tror vi kan få til begge deler samtidig." https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-blir-sint-av-fordommelsen-av-prinsesse-martha-louise-1.16621124 Skal være: "Det er hensynet til Norge, landet jeg bruker livet mitt på, og det menneskelige hensynet, altså familien min. Jeg ønsker å ta vare både på institusjonen og familien, og jeg tror vi kan få til begge deler samtidig." Han sier at han bruker livet sitt på monarkiet, som er familiebedriften, og ikke Norge som er landet som har gitt han og de øvrige Glücksburgerne tilliten å være regenter. 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 11. september 2024 #223 Del Skrevet 11. september 2024 (endret) --- Endret 28. november 2024 av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 11. september 2024 #224 Del Skrevet 11. september 2024 Ellinoor skrev (2 timer siden): Nja. Jeg vet ikke helt. Jeg tenker at alle som har lest en virksomhetsplan kjenner igjen forskjellen på hovedmålet (her Alt for Norge), og strategien for å nå det (her arbeidet for institusjonen). Jeg ser ikke et problem her. Ehe... Nei du vil ikke se. Men prøv å se på to taler når kronarvinger fylte 18 år. https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=212613&sek=26947&scope=0 Fokus på hvor flott familie hun har. Dem er snille, greie og trivillige. Ikke et ord om tjeneste eller plikt. Så en annen ung kvinne som holdt tilsvarende tale. Tar å siterer engelsk oversettelse: "From today I owe myself to all Spaniards, whom I will serve at all times with respect and loyalty. There is no greater pride. On this very important day - which I will always remember with emotion - I ask you to trust me, as I have placed all my trust in our future, in the future of Spain." Ikke noe om TV serier eller hyggelige stunder med familie, men hva oppgaven er, å tjene folket. https://ufonomore.com/blog/2023/10/31/princess-leonor-swears-her-allegiance-to-the-constitution-on-her-18th-birthday 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 11. september 2024 #225 Del Skrevet 11. september 2024 (endret) --- Endret 28. november 2024 av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måne Rampelyset Skrevet 11. september 2024 #226 Del Skrevet 11. september 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep. Måne, admin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 11. september 2024 #227 Del Skrevet 11. september 2024 Fremmed fugl skrev (2 timer siden): Ehe... Nei du vil ikke se. Men prøv å se på to taler når kronarvinger fylte 18 år. https://www.kongehuset.no/tale.html?tid=212613&sek=26947&scope=0 Fokus på hvor flott familie hun har. Dem er snille, greie og trivillige. Ikke et ord om tjeneste eller plikt. Så en annen ung kvinne som holdt tilsvarende tale. Tar å siterer engelsk oversettelse: "From today I owe myself to all Spaniards, whom I will serve at all times with respect and loyalty. There is no greater pride. On this very important day - which I will always remember with emotion - I ask you to trust me, as I have placed all my trust in our future, in the future of Spain." Ikke noe om TV serier eller hyggelige stunder med familie, men hva oppgaven er, å tjene folket. https://ufonomore.com/blog/2023/10/31/princess-leonor-swears-her-allegiance-to-the-constitution-on-her-18th-birthday Kong Felipe av Spania gikk gjennom det samme ritualet da han var kronprins og fylte 18 år. I de skandinaviske landene har vi, så vidt meg bekjent, ikke noen lignende sermoni for kronprinser/kronprinsesser, men har mer uformelle overgangsritualer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 12. september 2024 #228 Del Skrevet 12. september 2024 (endret) Ulven skrev (7 timer siden): Kong Felipe av Spania gikk gjennom det samme ritualet da han var kronprins og fylte 18 år. I de skandinaviske landene har vi, så vidt meg bekjent, ikke noen lignende sermoni for kronprinser/kronprinsesser, men har mer uformelle overgangsritualer. Det var talen, ikke rammen, som jeg viste til. Les begge talene. En som tar opp at det er folket som er suverent, og at hun skal tjene folket. En annen om hvor hyggelig og flott familie hun har. Norge blir nevnt ved at hun har vært heldig som har vokst opp i landet, likt med andre. Skattebetalerne brukte 3,6 millioner på feiringen av IA 18 års dag. Hun holdt en tale om hvor mye hun har lært av Marius og hvor hyggelig det er å stå på ski med pappa. Ikke at hun skal tjene det Norske folk, eller egentligen ingenting som tilsa at dagen ble feiret storslått fordi hun var blitt myndig til å ta rollen som landets regent. Flott å gå i fjellet, og viktig å gå sin egen vei. Disse talene kunde ha kommet i enhver familie som er over middels i å holde taler, og hvorfor dagen var en stor dag... Spesielt stor til forskjell fra andre 18 åringer, det var fraværende. Jeg er litt rar og umoderne, liker egentligen monarkiet. Men hvis monarkiet ikke selv lengre liker det som er selve kjernen, hva er da poenget. Hvis det kun er en jobb, der familien og det å finne sin egen vei har blitt det sentrale... Da er det ikke lengre enn poeng. Jeg er i stort tvil om de norske Glucksburgerne er monarkister, tror kanskje dem som kronprinsen sa, er opptatte av å bevare familiebedriften. Som gir god og trygg økonomi, enorm sosialstatus og betydelig frihet. Endret 12. september 2024 av Fremmed fugl 11 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 12. september 2024 #229 Del Skrevet 12. september 2024 Fremmed fugl skrev (1 time siden): Det var talen, ikke rammen, som jeg viste til. Les begge talene. En som tar opp at det er folket som er suverent, og at hun skal tjene folket. En annen om hvor hyggelig og flott familie hun har. Norge blir nevnt ved at hun har vært heldig som har vokst opp i landet, likt med andre. Men rammen er jo alt for å kunne fortolke talene! Du kan ikke overse rammen og så tekstanalysere talene uten å ta med de faktiske kontekstene de ble skrevet for og framført i, og så til alt overmål i stedet fortolke dem i lys av nyhetsbildet i Norge akkurat nå. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 12. september 2024 #230 Del Skrevet 12. september 2024 Ny runde med pressen på kronprinsparet idag, som avslutning på turneen sin i Trøndelag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malmfrid Skrevet 12. september 2024 #231 Del Skrevet 12. september 2024 PusheenPusheen skrev (17 minutter siden): Ny runde med pressen på kronprinsparet idag, som avslutning på turneen sin i Trøndelag. Ja, jeg leste det - lurer på om det blir de samme innøvde robot-svarene som sist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 12. september 2024 #232 Del Skrevet 12. september 2024 Malmfrid skrev (15 minutter siden): Ja, jeg leste det - lurer på om det blir de samme innøvde robot-svarene som sist? Garantert. Lurer på om pressen får instrukser om ikke å spørre om Marius eller Märthas tittel... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 12. september 2024 #233 Del Skrevet 12. september 2024 (endret) --- Endret 28. november 2024 av Ellinoor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet 12. september 2024 Forfatter #234 Del Skrevet 12. september 2024 Lurer på om kommentaren: Vi vet det Marius har fortalt oss, fra Haakon kommer til å slå litt tilbake? 🤐🤔 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 12. september 2024 #235 Del Skrevet 12. september 2024 Ellinoor skrev (3 timer siden): Men rammen er hele konteksten. Ut fra ditt resonnement kunne du sammenlignet med en tale ifm åpningen av en bro. Du skjønner jo at det blir feil. Så du tenker at en slottsmiddag, med høyesterett... Regjering... Utlanske gjester... Er en type uformell ramme der det er naturlig å ikke snakke om det som er grunnen til at disse folkene kom på middagen. Ok, er vel gjennomgående hos dere som ikke liker monarki, men digger Glucksburgerne... Finner alltid argumenter. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ellinoor Skrevet 12. september 2024 #236 Del Skrevet 12. september 2024 (endret) --- Endret 28. november 2024 av Ellinoor Tegnsetting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 12. september 2024 #237 Del Skrevet 12. september 2024 Eyr skrev (1 time siden): Lurer på om kommentaren: Vi vet det Marius har fortalt oss, fra Haakon kommer til å slå litt tilbake? 🤐🤔 Virker som den allerede er på tur å gjøre det. Tror nemlig de vet langt mer enn hva Marius har sagt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SagaP Skrevet 12. september 2024 #238 Del Skrevet 12. september 2024 Fremmed fugl skrev (14 timer siden): Skattebetalerne brukte 3,6 millioner på feiringen av IA 18 års dag. Hun holdt en tale om hvor mye hun har lært av Marius og hvor hyggelig det er å stå på ski med pappa. En dag kan det være (etter min levetid) at Ingrid fyller f.eks 75 år og framtidens medier lager et program i den forbindelse. Naturlig da med en kavalkade over alle store begivenheter i hennes liv. Tenker at da vil talen hennes kanskje bli redigert akkurat før eller etter hvor hun sier at hun har lært så mye av Marius… 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frømiks Skrevet 13. september 2024 #239 Del Skrevet 13. september 2024 Da har Marius Borg Høiby brutt besøksforbudet han ble ilagt for kort tid siden. Lurer på hvor lenge kongehuset fortsetter å tie. https://www.seher.no/kongelig/brot-besoksforbudet/81935729 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet 13. september 2024 Forfatter #240 Del Skrevet 13. september 2024 Frømiks skrev (26 minutter siden): Da har Marius Borg Høiby brutt besøksforbudet han ble ilagt for kort tid siden. Lurer på hvor lenge kongehuset fortsetter å tie. https://www.seher.no/kongelig/brot-besoksforbudet/81935729 Til evig tid virker det som. Skal vell passe på at gullgutten får minst mulig straff først. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå