Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Og hva tenkte du på nå. At du ble skuffet over at du bommet? 

herregud - er du helt blåst? jeg. bommet ikke. Saken om Caroline gir presedens. Det betyr at også andre enn Caroline har rett til privatliv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fremmed fugl skrev (Akkurat nå):

Jepp, da jeg til forskjell fra deg er tradisjonell og prinsipiel monarkist så er jeg skuffet over at disse folkene er så utrolig useriøse. 

Det er riktig at jeg ikke er monarkist. jeg synes det er noe grunnleggende feil med å fødes inn i posisjoner. De er bare folk. 

Jg er opptatt av at de også har grunnleggende rettigheter, og tenker at alle unge voksne må få tid og mulighet til å tenke seg om når de skal gjøre viktige livsvalg. Det pleier å gå greit også med de som ikke har karriere- og utdanningsvalgene klare når de er ferdige på videregående. Jeg er for å behandle de kongelige som mennesker og ha respekt for at også de kan gjøre valg og få lov til å bestemme over egne liv. Akkurat som oss andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 minutter siden):

herregud - er du helt blåst? jeg. bommet ikke. Saken om Caroline gir presedens. Det betyr at også andre enn Caroline har rett til privatliv. 

Saken til henne ikke i den domstolen som du påstår, og sier ikke det du påstår. 

https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-61853&a={"itemid"

Her er dommen. Les og tenk. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Må bare kommentere at jeg synes ordbruken blant selverklærte menneskerettighets-spesialister begynner å hardne til😄

"Blåst" 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Det er riktig at jeg ikke er monarkist. jeg synes det er noe grunnleggende feil med å fødes inn i posisjoner. De er bare folk. 

Jg er opptatt av at de også har grunnleggende rettigheter, og tenker at alle unge voksne må få tid og mulighet til å tenke seg om når de skal gjøre viktige livsvalg. Det pleier å gå greit også med de som ikke har karriere- og utdanningsvalgene klare når de er ferdige på videregående. Jeg er for å behandle de kongelige som mennesker og ha respekt for at også de kan gjøre valg og få lov til å bestemme over egne liv. Akkurat som oss andre.

Ok, men da skjønner du ikke problemstillingen. Du ønsker at dem skal være noe dem ikke er. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (10 minutter siden):

Det er litt fantastisk at flere av dere gang på gang må fortelle at dere ikke er monarkister 😅
Joda - greit at dere påpeker det - for det fremstår virkelig ikke sånn. 

Endret av Freydis
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri måttet gjøre det før. Men i disse diskusjonene blir man beskyldt for å være rojalist bare man fremhever at de er

mennesker og bør ha menneskerettigheter. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (38 minutter siden):

Han har tross alt jobbet i 6 mnd, da er det nok ett stort behov for 6 mnd ferie. 6 mnd ferie betalt av oss som jobber og får 5 uker ferie maks. Tenk at ALT de foretar seg og kjøper fordi de har lyst er betalt av oss skattebetalere. De nevner noen ganger at det er brukt «private midler», hvor pokker kommer de midlene fra? Kommer det fra kunsten til Sonja og vevde filleryer fra MM?  Har aldri hørt at noen av kongefamiliens medlemmer jobber på si.

Jeg trudde aldri jeg skulle begynne å mislike kongefamilien, men det gjør jeg mer og mer.

Jeg har alltid oppfattet private midler som av deres private formue. 
ja, det er jo kjempe unormalt og jobbe 6 måneder for så og reise 6 måneder etter videregående. Så unormalt at over halvparten av de vanlige borgerne jeg kjenner gjør det samme. Er det ikke det han blir anklaget for da, at han gjør det samme som oss « skattebetalere « selvom han er prins? 
har du aldri i livet ditt reist mer enn 5 uker maks? Så jævla trist. Det skulle du gjort når du var ung. De fleste får muligheten på nytt når de går av med pensjon. Hold ut 😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (19 minutter siden):

Det er litt fantastisk at flere av dere gang på gang må fortelle at dere ikke er monarkister 😅
Joda - greit at dere påpeker det - for det fremstår virkelig ikke sånn. 

Det må jo nesten bli sånn - både her og i Marius tråden blir man jo beskyldt for og være monarkist hvis man ikke slenger nok dritt. Ikke meg du siterer, men jeg har nok nevnt 50 ganger at jeg har vært for avvikling av monarki helt siden jeg var tenåring , og blitt beskyldt for og være monarkist minst 100 ganger, fordi jeg ikke er enig i all kritikk som går på person. 

Endret av Kvittre
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (53 minutter siden):

Ja, hørt om henne selvfølgelig, en frekk og arrogant dame.

Hun levde jo absolutt som det ble forventet av en overklasse-dame av sin tid. Bortsett fra ekteskapet.

En lite likandes person synes jeg, men hun var av en annen tid. 

Du lurer altså på om jeg synes SM skal ta militær utdannelse fordi han er mann?

Nei, jeg er veldig for likestilling. Jeg mener at fordi han har TITTEL SOM PRINS, for n'te gang, at han bør som et minimum avtjene verneplikt. 

Prinsesse Ragnhild og prinsesse Astrid var da også prinsesser, men de tok ikke noen militær utdannelse? Ikke Märtha heller? (det kunne jo blitt interessant). Så hvorfor henger du deg opp i akkurat Sverre Magnus? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Prinsesse Ragnhild og prinsesse Astrid var da også prinsesser, men de tok ikke noen militær utdannelse? Ikke Märtha heller? (det kunne jo blitt interessant). Så hvorfor henger du deg opp i akkurat Sverre Magnus? 

Fordi hun er for likestilling!! Følg med da! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Nei, si det du. 

Kan det ha noe med å gjøre at SM er ung nå, og at vi lever i et likestilt samfunn.

Du synes jeg skal hengi meg til grublerier over gammel-prinsessenes manglende karrierer heller😄

Jeg klandrer liksom ikke min mormor fordi hun "bare" var husmor, men jeg ville ha syntes det var veldig rart hvis min mor ikke hadde tjent egne penger. Er noe med at tidene skifter.

Märtha er jo en forholdsvis ung kvinne, men av åpenbare grunner bør hun ikke inn i noe opplegg som involverer våpen og struktur synes jeg. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (16 minutter siden):

Nei, si det du. 

Kan det ha noe med å gjøre at SM er ung nå, og at vi lever i et likestilt samfunn.

Du synes jeg skal hengi meg til grublerier over gammel-prinsessenes manglende karrierer heller😄

Jeg klandrer liksom ikke min mormor fordi hun "bare" var husmor, men jeg ville ha syntes det var veldig rart hvis min mor ikke hadde tjent egne penger. Er noe med at tidene skifter.

Märtha er jo en forholdsvis ung kvinne, men av åpenbare grunner bør hun ikke inn i noe opplegg som involverer våpen og struktur synes jeg. 

Knallsterke argumenter der altså.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (28 minutter siden):

Du er kjent med at samfunnet har utvikles? Likestilling og slike rare ting. 

Den svenske kronprinsessen gjennomfører nå krigsskole, i godt voksen alder... Da hun ble født når hun ble det. Men de mye yngre kronprinsessene i Spania og Belgia ikke trenger å vente. 

PS. Selvfølgelig har prins Carl Philip av Sverige krigsskole. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (24 minutter siden):

Nei, si det du. 

Var mormoren din mye eldre enn « gammel prinsessene» ? Vi vet ikke hvor gammel du er så vanskelig og sammenligne, men bestemødrene mine var 10- 20 år eldre enn dem, og det hadde jo vært jævla rart om de ikke jobbet og tjente penger. Spesielt etter krigen, hvor også frøkner av øvre klasser skulle være med og bygge opp. En av oldemødrene mine var husmor, hun var jo eldre enn dem da. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Du er kjent med at samfunnet har utvikles? Likestilling og slike rare ting. 

Den svenske kronprinsessen gjennomfører nå krigsskole, i godt voksen alder... Da hun ble født når hun ble det. Men de mye yngre kronprinsessene i Spania og Belgia ikke trenger å vente. 

PS. Selvfølgelig har prins Carl Philip av Sverige krigsskole. 

Så hvor er folkekravet om at Märtha Louise skal ta krigsskole da? Hvis det bare er det at vi er blitt så himla moderne som er argumentet mener jeg? :vetikke: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (Akkurat nå):

Så hvor er folkekravet om at Märtha Louise skal ta krigsskole da? Hvis det bare er det at vi er blitt så himla moderne som er argumentet mener jeg? :vetikke: 

Hun er jo åpenbart ikke egnet.

Og hva er greia med å ikke forstå at samfunnet har utviklet seg voldsomt på likestillingsfeltet de siste generasjonene?

Veldig rart å mene at det er et argument å stille spørsmål ved synes jeg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (5 minutter siden):

Var mormoren din mye eldre enn « gammel prinsessene» ? Vi vet ikke hvor gammel du er så vanskelig og sammenligne, men bestemødrene mine var 10- 20 år eldre enn dem, og det hadde jo vært jævla rart om de ikke jobbet og tjente penger. Spesielt etter krigen, hvor også frøkner av øvre klasser skulle være med og bygge opp. En av oldemødrene mine var husmor, hun var jo eldre enn dem da. 

Ja, sikkert jevngamle våre bestemødre da.

En av mine bodde i by, da var standarden at du jobbet frem til du giftet deg, da ble du husmor. Den andre bodde på landet, var da bondekone med alt som hørte med til den rollen.

En annen tid, med helt andre krav og forventninger. Det trodde jeg var noe alle var enige om.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (21 minutter siden):

Knallsterke argumenter der altså.

Ja, jeg synes jo det.

Var ikke klar over at det var så lite kunnskap om at samfunnet så helt annerledes ut for to tre generasjoner siden.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krimskrans skrev (9 timer siden):

Ville i såfall ikke vært første gangen 🙄

Ærlighet er ikke disse menneskenes sterkeste side.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...