Gå til innhold

Kongehuset

Eyr

Anbefalte innlegg

Aricia skrev (3 minutter siden):

Jeg svarte på et innlegg som handlet om krav om mer innsyn i prinsens privatliv. Nei, noe slikt krav har vi som befolkning ikke i de kongeliges gjøren og laden, noe menneskerettsdomstolen prinsipielt slo fast i saken innklaget av prinsesse Caroline av Monaco.

Ellers er jo Caroline og Sverre Magnus temmelig sammenliknbare mht posisjoner i sine respektive kongefamilier, som hhv søster og bror av regjerende og kommende monarker.

"As the Court has stated above, it considers that the decisive factor in balancing the protection of private life against freedom of expression should lie in the contribution that the published photos and articles make to a debate of general interest." 

Bidrar informasjon om hva SM gjør av livet sitt i form av jobb og utdanning til en debatt av generelt intresse? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis SM som svært mange andre ungdommer, ikke har bestemt ennå hva han vil med livet sitt, hvorfor skal vi vite noe spesifikt om det? 

Hvilket privatliv mener dere som er kritiske at de kongelig skal ha? 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (1 time siden):

Så du mener det er sammenlignbart? Kan ikke Sverre Magnus gå utfor døren uten å bli fotografert? 

Han har bodd 6 mnd i Trondheim og ingen bilder, ingen vet annet enn at han skulle jobbe. 

Den norske kongefamilien har hatt et skjermet liv sammenlignet med andre. 

Fatter og begriper ikke hvorfor du drar inn den saken med prinsesse Caroline i det hele tatt her.

Det uthevede: Det er helt framifrå at guttungen har fått leve i fred i Trondheim så lenge. Akkurat som andre studenter i hans alder lever anonymt i Trondheim uten å ha rapporteringsplikt til noen. SM får tids nok sin egen stri med media, så fint for ham at han kan leve mest mulig inkognito så lenge som mulig.

Den norske kongefamilien har også rett til privatliv, og takk for det. Med den kikkermentaliteten som har oppstått de siste tiårene med realityprogrammer og hjemme hos-reportasjer, sosiale medier, og medias grafsing i privatliv vs. kjendisers klikkprostitusjon for å holde seg aktuelle og tjene til salt på grøten er det fint at ikke alle følger krav til å utlevere seg selv og sitt privatliv på nett slik ML og SD gjør.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (26 minutter siden):

Jeg svarte på et innlegg som handlet om krav om mer innsyn i prinsens privatliv. Nei, noe slikt krav har vi som befolkning ikke i de kongeliges gjøren og laden, noe menneskerettsdomstolen prinsipielt slo fast i saken innklaget av prinsesse Caroline av Monaco.

Ellers er jo Caroline og Sverre Magnus temmelig sammenliknbare mht posisjoner i sine respektive kongefamilier, som hhv søster og bror av regjerende og kommende monarker.

Nei, Caroline sin situasjon kan ikke sammenlignes med SM sin. Om man skal sammenligne sladrepresse og vanlig presses omtale av de to vil Caroline stå får 99,999999 % av omtalen.

Så er det et spørsmål om hvordan man definerer begrepet privatliv. At folk ønsker å vite hva en person i arverekken mener om egen fremtid, og med tanke på familiekultur/historikk om han i det hele tatt HAR noen planer dekkes ikke  dette av begrepet.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (12 minutter siden):

Det uthevede: Det er helt framifrå at guttungen har fått leve i fred i Trondheim så lenge. Akkurat som andre studenter i hans alder lever anonymt i Trondheim uten å ha rapporteringsplikt til noen. SM får tids nok sin egen stri med media, så fint for ham at han kan leve mest mulig inkognito så lenge som mulig.

Den norske kongefamilien har også rett til privatliv, og takk for det. Med den kikkermentaliteten som har oppstått de siste tiårene med realityprogrammer og hjemme hos-reportasjer, sosiale medier, og medias grafsing i privatliv vs. kjendisers klikkprostitusjon for å holde seg aktuelle og tjene til salt på grøten er det fint at ikke alle følger krav til å utlevere seg selv og sitt privatliv på nett slik ML og SD gjør.

Tror du undervurderer rapporteringsplikt  studenter har. Det kalles bl.a. eksamen, der man rapporterer inn hva slags kompetanse man har greid å tilegne seg.

Og ikke minst, de studerer faktisk noe.

Om man verken jobber eller studerer så er det vel noe enklere å gå "under radaren"

Fantastisk at man har greid å vri det å dokumentere progresjon med tanke på hva slags rolle man (dessverre) er født til å innta , til å bli en slags grafsing i privatlivet.

Tror vi skal være takknemlig for at søkelyset har blitt satt på disse folkene, det er åpenbart at det livet de driver med å skyfle alvorlige lovbrudd under teppet og ellers sose rundt med gullkantet trygd ikke kan fortsette.

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (47 minutter siden):

Ja, han kan bli konge. Skal ganske mye- eller 3 dødsfall til - for at han blir konge med fundament noen ungdomsår i gamer- stolen. Han skal jo ikke stoppe opp? Og reise er undervurdert her som en del av « dannelse» , og siden vi ikke vet hva han skal til høsten er det vel litt tidlig og anta at han skal fortsette og være ungdom , og å sitte fulltid i gamerstolen ? 

Ja, det skal en del til at han blir monark

Men det er jo den rollen han er født inn i, og som han sånn sett skal forberede seg på. Så da er det av allmenn interesse hva han tenker å gjøre. 

Jeg antar at mor og far har en ganske stor påvirkning på ham, likedan storesøsken. Med et foreløpig noe hederlig unntak for IA synes jeg dette ikke ser så greit ut.

Forøvrig var vel steprinsen med familien på dannelsesreise i sin tid.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

keops skrev (5 minutter siden):

Tror du undervurderer rapporteringsplikt  studenter har. Det kalles bl.a. eksamen, der man rapporterer inn hva slags kompetanse man har greid å tilegne seg.

Og ikke minst, de studerer faktisk noe.

Om man verken jobber eller studerer så er det vel noe enklere å gå "under radaren"

Fantastisk at man har greid å vri det å dokumentere progresjon med tanke på hva slags rolle man (dessverre) er født til å innta , til å bli en slags grafsing i privatlivet.

Tror vi skal være takknemlig for at søkelyset har blitt satt på disse folkene, det er åpenbart at det livet de driver med å skyfle alvorlige lovbrudd under teppet og ellers sose rundt med gullkantet trygd ikke kan fortsette.

1. Nei. Eksamen har ikke offentlig rapporteringsplikt i media.

2. Dette henger ikke sammen i det hele tatt og er heller ikke det jeg skrev. Prøv en gang til.

3. Du mener at kongefamilien skyfler alvorlige lovbrudd under teppet (lenke til påstanden, takk) og soser rundt med gullkantet trygd. Du har visst ikke fått med deg at kongefamilien jobber, så det du kaller trygd er privat formue og apanasje.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (17 timer siden):

Prinsesse Caroline har tatt rollen som førstedame i Monaco helt fra morens død i 1982 og fram til Albert giftet seg. Pga sykdom hos Alberts kone har Caroline også stått fram som førstedame ved flere anledninger de senere år. 

Hun mistet mannen sin i en tragisk ulykke - noe som også skapte overskrifter og skriverier. Hun valgte etter dette å ta med sine 3 barn og flytte på landsbygda i Frankrike. 

Å sammenligne Prins Sverre Magnus med en av verdens mest kjente (og fotograferte) prinsesser blir bare for dumt. 

Endret av Freydis
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

1. Nei. Eksamen har ikke offentlig rapporteringsplikt i media.

2. Dette henger ikke sammen i det hele tatt og er heller ikke det jeg skrev. Prøv en gang til.

3. Du mener at kongefamilien skyfler alvorlige lovbrudd under teppet (lenke til påstanden, takk) og soser rundt med gullkantet trygd. Du har visst ikke fått med deg at kongefamilien jobber, så det du kaller trygd er privat formue og apanasje.

Ja de jobber. 

Kongeparet jobber en del, kronprinsen jobber mye, kronprinsessen jobber nesten ikke. 

Jeg velger uansett å kalle det trygd, da dette "arbeidslivet" ikke har noe særlig til felles med de krav som stilles til de av oss som deltar i det ordinære arbeidslivet.

Nei, eksamen rapporteres ikke i media, unntaket er vel Carl Gustaf sin for lenge siden. Men det er vanlig at hvilke type utdanning og erfaring folk som arver/bekler toppstillinger har offentliggjøres 

Og, den lenken du ber om tenker jeg må være overflødig. Det får være grenser for å forsøke å skjønnmale situasjonen. Så jeg gjentar gjerne at : Ja, jeg mener de skyfler alvorlige lovbrudd under teppet.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om SM har noen i mellom seg før han eventuelt skulle bli monark, er det vel tenk at han skal være en av de arbeidende kongelige, er det ikke? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (18 minutter siden):

Prinsesse Caroline har tatt rollen som førstedame i Monaco helt fra morens død i 1982 og fram til Albert giftet seg. Pga sykdom har Caroline også stått fram som førstedame ved flere anledninger. 

Hun mistet mannen sin i en tragisk ulykke - noe som også skapte overskrifter og skriverier. Hun valgte etter dette å ta med sine 3 barn og flytte på landsbygda i Frankrike. 

Å sammenligne Prins Sverre Magnus med en av verdens mest kjente (og fotograferte) prinsesser blir bare for dumt. 

Jeg gir opp. :roll: 

OK, en siste gang: Jeg har ikke skrevet noe om prinsesse Caroline - hun og hennes privatliv og liv i det store og hele interesserer meg like lite som prins Sverre Magnus. Jeg postet et innlegg om en dom i Menneskerettsdomstolen i Strasbourg, som har prinsipiell betydning for hva som regnes å tilhøre privatlivets fred

Sånn siden man har okket og akket seg her i tråden nå over flere sider over at man ikke får direkterapporter om livet og valgene til prinsen, som man mener å ha en slags rett til. Nei, det har man ikke. Spør Menneskerettsdomstolen.

Endret av Aricia
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (7 timer siden):

Jeg synes egentlig en 19-åring skal få gjøre livsvalgene sine i fred uten at voksne damer bitcher om dem i detalj på nett jeg, ikke minst når de er så ukontroversielle som i dette tilfellet. Selv om han har vært så (u)heldig å bli født inn i en kongefamilie, og særlig siden han ikke står som hverken nr 1 eller 2 i arverekken til tronen.

Enig med deg ja👏

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (49 minutter siden):

Jeg gir opp. :roll: 

OK, en siste gang: Jeg har ikke skrevet noe om prinsesse Caroline - hun og hennes privatliv og liv i det store og hele interesserer meg like lite som prins Sverre Magnus. Jeg postet et innlegg om en dom i Menneskerettsdomstolen i Strasbourg, som har prinsipiell betydning for hva som regnes å tilhøre privatlivets fred

Sånn siden man har okket og akket seg her i tråden nå over flere sider over at man ikke får direkterapporter om livet og valgene til prinsen, som man mener å ha en slags rett til. Nei, det har man ikke. Spør Menneskerettsdomstolen.

Jeg syns det er noe gammeldags og sladderaktig over å forlange private detaljer fra kongefamiliens medlemmer.

Én av de forsøker seg på omsetning med sin evige vendetta mot pressen, mens den andre har greid å skape seg en identitet som kriminell helt av seg selv. Sistnevnte er kanskje ikke en del av kongefamilien utad, da.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig skjønner ikke hva som er så kjempeprivat med å fortelle hvilke planer man har. Det er ikke akkurat helseopplysninger man spør om. Man blir jo stadig vekk spurt om hvilke planer man har, kjendis eller ei. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (1 time siden):

Ja, det skal en del til at han blir monark

Men det er jo den rollen han er født inn i, og som han sånn sett skal forberede seg på. Så da er det av allmenn interesse hva han tenker å gjøre. 

Jeg antar at mor og far har en ganske stor påvirkning på ham, likedan storesøsken. Med et foreløpig noe hederlig unntak for IA synes jeg dette ikke ser så greit ut.

Forøvrig var vel steprinsen med familien på dannelsesreise i sin tid.

« steprinsen « 😅

nei, jeg mener ikke at utenlandsreiser / dannelsesreise gjør deg til et bedre menneske med bedre psyke, bedre kvinnesyn og minimerer sjansen for og bli rusavhengig og kriminell. Dannelsen man får gjennom og reise er jo kunnskap . Altså , vi sender barna våre på språkreiser , det er jo en form for dannelseselreise. Jeg lærer mye når jeg reiser. Jeg tror tilogmed « steprinsen « har plukket opp noe kunnskap, språk , historie , kultur på reiser, selvom han velger og ikke bruke det. 
det er åpenbart av allmenn interesse hva han tenker og gjøre, det er jo tydelig i denne tråden. Jeg er bare ikke enig. Og reise mener jeg faktisk er en fin måte og forbedre seg på, sant han ikke skal sitte på norske puben på granca og drikke øl i 4 måneder, og så tenker jeg at planen videre kan han få litt tid på og legge. De fleste 19 åringer som begynner på studier endrer jo eller omskolerer seg , fordi de hadde ikke snøring. Så anbefaler vi de og reise eller jobbe litt i ulike yrker for og vokse. Sm kan jo ikke belage livet sitt på at søsteren dør barnløs så han blir konge, så han må jo finne sin egen vei sånn som andre 19- åringer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
PusheenPusheen skrev (29 minutter siden):

Jeg personlig skjønner ikke hva som er så kjempeprivat med å fortelle hvilke planer man har. Det er ikke akkurat helseopplysninger man spør om. Man blir jo stadig vekk spurt om hvilke planer man har, kjendis eller ei. 

Blir man? 
jo, foreldrene mine spurte når jeg var på samme alder. Kan si det ikke ble som jeg hadde tenkt. Like greit det ikke ble offentliggjort for hele Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (Akkurat nå):

Blir man? 
jo, foreldrene mine spurte når jeg var på samme alder. Kan si det ikke ble som jeg hadde tenkt. Like greit det ikke ble offentliggjort for hele Norge. 

Jeg har blitt spurt masse om det, spesielt rett etter VGS. Av foreldre ja, men også av andre mennesker. Man er jo gjerne interessert i hva folk skal gjøre. Det er hvertfall ikke uhørt å lure på det. Det ble ikke som jeg tenkte heller, men gjør det så mye? Var innom mye før jeg landet på den utdannelsen jeg har nå. Det er jo ikke uvanlig. Jeg tror ikke jeg hadde brydd meg om det ble offentliggjort heller, for jeg synes ikke det er en big deal. Kanskje derfor jeg ikke ser helt problemet med å fortelle om hva kronprinsbarna har for planer. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (2 minutter siden):

Blir man? 

Du er vel neppe medlem av kongefamilien, heller. 

Jeg måtte fortelle til besteforeldre, tanter og onkler - alle var interessert i mine planer. 
Hva er problemer med at man ombestemmer seg - hopper av et studie og over på et annet? Det er helt normalt. 

Mange går en periode på skole (studerer) så jobber man litt i inn- eller utland - så videre på skole hvis det er den veien man velger. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LullaSkrulla skrev (1 time siden):

Selv om SM har noen i mellom seg før han eventuelt skulle bli monark, er det vel tenk at han skal være en av de arbeidende kongelige, er det ikke? 

Er det? Hva legger du i « arbeidende kongelig «?  Vil han ikke få tilsvarende apanasje som ML, altså ikke nok til og leve av så han må få seg et yrke og en jobb, men nok til en « representasjonsgarderobe « så han kan stille på slottet i spesielle anledninger? 
jeg antar det ikke er annerledes for menn? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...